Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Sista MX518 jag köpte hos komplett kostade mig 499, jag har kvitto kvar. Att den skulle vara dubbla priset är väl att ta i. Den är 100kr dyrare...

Vill minnas att jag köpte min för 350 Kr eller så när det var dags. Det är en rejäl höjning av priset, men det är klart, kronan är inte var den var på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Kanske inte superrelevant men reagerade på det så tänkte kolla med dig bara.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag skaffade en MX518 för att Microsofts mus inte fanns längre, och sen hittade jag Steelseries Kinzu och Kana. Nu när Microsofts mus är tillbaka så känns detta inte aktuellt!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Köpte på mig några 518 när de försvann, har kvar en oöppnad som väntar den dagen den nuvarande känns för sliten. Enda musen jag kan använda i 10+ timmar sessions.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Upplevde heller aldrig några problem med scrollhjulet på MX518 under "många" års brukande så det minuset i betyget sätter jag ett - framför

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Jag undrar också om dom inte vågade att ändra för mycket heller. Känns som att Logitech drog ett väldigt säkert kort.
Får se om dom gör en ny uppdatering med kanske mer... uppdateringar.

Ja dom gjorde nog det. Är väldigt sugen ändå för den passar min hand så väl, har aldrig haft en så skön mus som MX500 och alla efter den, blir dock en utmaning att gå tillbaka till sladd igen efter haft trådlöst nu i nått år. Hoppas på en trådlös av denna också så blir det nog garanterat ett köp.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte omöjligt att det här är början och att det kan komma trådlösa varianter senare om den här säljer bra. Kanske med bättre scrollhjul, även om jag inte direkt kan minnas några problem. Förutom på min ena (den lite nyare) MX518 som kom efter ett par års användning. Men använder båda än idag. Ska hämta ut nya MX518 idag och jämföra lite. Men risken är väl att den nya hamnar i förrådet kanske. Får se =P

Skrivet av zetruz:

Jag bytte från MX518 till G502 sommaren 2017, just för att sensorn var för dålig och förhindrade snabba vändningar i Overwatch. Ärligt talat skulle jag inte gå tillbaks till MX518 Legendary nu, för att scrollhjulet på den gamla designen är så rutten jämfört med G502. Den nya designen är inte perfekt (tilt-funktionen på scrollhjulet använder jag aldrig och allt den gör är att den känns lite smått wobblig), men herregud vad obekvämt det gamla scrollhjulet är i jämförelse.
G502 ser väldigt obekväm ut i jämförelse, men för mig är det ingen nämnvärd skillnad, båda är jättetrevliga i handen. Rekommenderar att du åtminstone testar G502 om du kan. Du kanske är som jag och känner att MX518 var en fantastisk design för sin tid, och att nutiden har sprungit iväg lite i vissa detaljer.

Skaffade en G502 till jobbet när jag fick välja mus. I brist på MX518 som alternativ kollade jag på vad Logitech hade för något som såg ut att kunna leva upp till samma känsla. Blev ganska nöjd. Scrollhjulet var väldigt hårt till en början men "lossade" och blev bra efter bara nån veckas användning. Kommer ibland åt knapparna som ändrar känsligheten på optiken vilket är rätt irriterande att behöva ställa om igen. Speciellt eftersom det är typ 9 olika lägen (tre lägen i tre olika grupper). Men annars är den trevlig.

Skrivet av NodCommander:

Vill minnas att jag köpte min för 350 Kr eller så när det var dags. Det är en rejäl höjning av priset, men det är klart, kronan är inte var den var på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte min första 2007 för 399 kr. Köpte min andra 18 månader senare för 299 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Skaffade en G502 till jobbet när jag fick välja mus. I brist på MX518 som alternativ kollade jag på vad Logitech hade för något som såg ut att kunna leva upp till samma känsla. Blev ganska nöjd. Scrollhjulet var väldigt hårt till en början men "lossade" och blev bra efter bara nån veckas användning. Kommer ibland åt knapparna som ändrar känsligheten på optiken vilket är rätt irriterande att behöva ställa om igen. Speciellt eftersom det är typ 9 olika lägen (tre lägen i tre olika grupper). Men annars är den trevlig.

Känslighets-knapparna har jag stängt av i Logitechs mjukvara av just den anledningen, helt onödiga för min användning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Har min gamla MX518 kvar. Används till och från till laptopen. Annars blir till all in med Logitech G703 på desktopen. När ska ni testa den förresten? Känns som den ultimata musen plus att den är trådlös

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av xcluzive:

Har min gamla MX518 kvar. Används till och från till laptopen. Annars blir till all in med Logitech G703 på desktopen. När ska ni testa den förresten? Känns som den ultimata musen plus att den är trådlös

Jag har testat G403 vilken är densamma som G703 förutom Powerplay-funktionen.
Dom kan ha ändrat brytarna i G703, men känner inte att det motiverar att testa den igen.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Mx518 idag. Och kan bara konstatera det jag hoppades på och redan "visste". Den ligger ligga bra i handen som jag mindes!! Jag har en G502 som är väldigt snarlik form på, Som också passar min hand bra men inte riktigt lika spot on som Mx518. Och scrollhjulet känns enligt mig bättre på Mx518 mot G502 ärligt talat upplever jag än så länge inte något problem med scrollen kanske kommer med tiden..
Toppen nöjd med min nya Mx518

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkte att min gamla MX518 hade sån enorm konstig precision och flyt, vet inte om det är för att det är gammal hårdvara i och som var gjord för gamla spel som Battlefield 2, Call of Duty 1 och 2 eran.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot hjälpte MX518 Legendary till med relativt enkla gliddynor att ta bort. Dessa är också helt oförändrade från tidigare modeller, vilket innebär att det fortfarande finns tredjepartsdynor att köpa om det skulle gå åt pipan.

Nja, oförändrade är dom inte, den uppsättningen som sitter på 518 legendary kom på senare originalutgåvor, tidiga versioner(som min) har 5 små tassar, smidigt att sätta "skatez" på.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nja, oförändrade är dom inte, den uppsättningen som sitter på 518 legendary kom på senare originalutgåvor, tidiga versioner(som min) har 5 små tassar, smidigt att sätta "skatez" på.

Oförändrad från föregångaren (mx518v2), är det vad vi får konstatera?
Jag tycker att de "stora" tassarna är klart överlägsna så för mig är det bara en fördel. Har två uppsättningar corepad Skatez liggande oöppnade fortfarande som således borde passa. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Min gamla används fortfarande, likaså min Ultra X keyboard

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag har övergått till en G602 och är otroligt nöjd, inte en chans att jag går tillbaka!

Permalänk
Medlem

Blir köp i framtiden, kört G5 och G400S efter MX518 varav G5 var helt ok tills högerklick slutade fungera och på G400S slumpmässigt började hoppa runt skärmen.
Har nu G402 och känns som det billigaste skräpet jag någonsin använt.

Permalänk
Medlem

Ja man blir allt lite sugen

Permalänk

som tidigare sagts skulle gärna sett uppdaterad scroll.

är supernöjd med min g502 och hade gärna sett g502 scrollhjulet på en mx518.

Skrivet av Kvickstick:

Sista MX518 jag köpte hos komplett kostade mig 499, jag har kvitto kvar. Att den skulle vara dubbla priset är väl att ta i. Den är 100kr dyrare...

Skrivet av NodCommander:

Vill minnas att jag köpte min för 350 Kr eller så när det var dags. Det är en rejäl höjning av priset, men det är klart, kronan är inte var den var på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

har också för mig jag gav bara strax över 300:- för min 518 och att det var efterföljade G400 modellen som prisspikade rätt duktigt vid releasen å man kunne köpa mx 518 för typ 200:- billigare än den nya som var i stort sett samma mus ganska länge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan inte heller säga att scrollen är dålig. Men det är klart, den är ju inte super heller. Razer diamondback, där har vi ett exempel på dålig scroll.
Borde få min mx518 imorgon. Ska bli trevligt. Får G400 vila i garderoben efter en rengöring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag. Känns större än vad jag minns. Men den ligger skönt i handen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

mx500 -> mx510 -> mx518 -> g400 -> g400s -> g402

Hade nog strykt g402 då den inte har samma form. G5 borde väl också kanske räknas då den också körde den klassiska formen

mx500 -> mx510 -> mx518 -> g5/g7 -> g5 (2007) -> g400 -> g400s -> mx518 Legendary

Även om jag hade en mx510 i nästan tio år så gillar jag nog g400 mer än den och 518, kändes alltid lite klibbigt med den glansiga ytan. En g400 hittade jag för 249kr så blev ett köp trots att min mx510 fortfarande är felfri (skulle dock behöva ett bad ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doldas:

Jag sitter fortfarande med min logitech mx 518 sedan jag skaffade den 2010 - 2011 där omkring. Riktig tro tjänare som har varit med om mängder med gaming, surfa på webb och programmering. Det enda som är att rull hjulet nu är så pass utsliten så ibland tar den och ibland inte, men trots allt så har den varit trogen i snart 9 år. Funderar på om man ska skaffa denna vinter 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

På min MX518 så när scrollhjulet slutat fungera visade det sig att det är damm som gör att det funkar dåligt, fått öppna den kanske 2 eller 3 ggr under dessa ~10 år och plocka bort extra damm som gjort att emmelanåt tar den och emellanåt inte. Har den första versionen som har mindre fötter så behöver inte plocka bort glidsen varje gång jag öppnar den. Fått också fixa till löskontakten för kabeln några ggr som var ett vanligt fel hos MX518 då de saknade strain relief på kabeln.

Själv har jag inte haft några problem med scrollhjulet för övrigt, visserligen kunde den vara lite mer "exakt", känns att det blir lite olika mängd rullning som krävs för ett steg men själva känslan förutom det är ok, gillar inte scrollhjul som upplevs för tröga och har tydliga hack, föredrar en smooth sådan vilket är mera ovanligt idagsläget (vilket går hand i hand med trenden att det ska vara texturerade tumgrepp vilket jag inte heller gillar, smooth är bäst).

Sen nya Legendary versionen har ju åtminstone superb sensor och lättare/tunnare kabel (en tydlig nackdel för gamla MX518 enligt mig) och vikten på själva musen är lite lättare också vilket alla kan ses som förbättringar jämfört med orginalet om man är mera kräsen användare. Priset är ändå ganska dyrt tycker jag men borde väl åtminstone jämföras med andra HERO sensor logitech möss som inte är bland de billigaste precis, inte kollat vad de ligger prismässigt idagsläget men för någon knapp år sen var de alla dyra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har köpt den. Den är lika skön som jag minns den.
Dock önskar jag att dom ändrat två saker när dom ändå återupplivade den.
1:
Matt grepp så man inte får dom där jobbiga svettningar som man får tvätta bort sedan.
2: Uppdatera sladden till trådlindad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hade nog strykt g402 då den inte har samma form. G5 borde väl också kanske räknas då den också körde den klassiska formen

mx500 -> mx510 -> mx518 -> g5/g7 -> g5 (2007) -> g400 -> g400s -> mx518 Legendary

Även om jag hade en mx510 i nästan tio år så gillar jag nog g400 mer än den och 518, kändes alltid lite klibbigt med den glansiga ytan. En g400 hittade jag för 249kr så blev ett köp trots att min mx510 fortfarande är felfri (skulle dock behöva ett bad ).

Ja, den har ju lite uppdaterad form men den ser ändå ut att räknas i samma serie enligt Logitech och wikipedia.

Skrivet av Logitech:

En uppdatering till den klassiska G400s-formen

https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mice/g402-hyp...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Logitech_products

g5 släpptes ju samtidigt som mx518 så de är ju svårt att räkna den som en uppföljare.
Var ju mer en laser variant av mx518.
Och sen g7 var en trådlös version av g5

g5 -> g500 -> g500s -> g502 Proteus Core -> g502 Proteus Spectrum -> g502 Hero
g7 -> g700 -> g700s

Jag kör nu g402 och scrollhjulet på g402 tycker jag är mycket bättre än tidigare modeller då hjulet är högre och lite kantigare.
Var dock några år sedan jag satt med g400s.

Jag hade gärna sett en trådlös variant av g402 med den nya Hero sensorn.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

För mig var det knapparna som va skit, men jag kanske fick ett måndagsex. Det var ingen skön känsla i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Favoriten var helt klart MX518 när det begav sig, men 599:- känns lite i överkant, 399:- hade varit mer rimligt. Men kommer troligtvis ändå att köpa ett gäng och ha som backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hade nog strykt g402 då den inte har samma form. G5 borde väl också kanske räknas då den också körde den klassiska formen

mx500 -> mx510 -> mx518 -> g5/g7 -> g5 (2007) -> g400 -> g400s -> mx518 Legendary

Även om jag hade en mx510 i nästan tio år så gillar jag nog g400 mer än den och 518, kändes alltid lite klibbigt med den glansiga ytan. En g400 hittade jag för 249kr så blev ett köp trots att min mx510 fortfarande är felfri (skulle dock behöva ett bad ).

mx500 -> mx518 -> g502
Nästa byte får väl bli om 7-8år om jag håller nuvarande takt.

Mitt scrollhjul på mx518 gör inga ljud alls längre efter att jag har skruvat isär den några gånger.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Scrollhjulet får vara hur bra eller dåligt som helst, jag använder aldrig scrollhjul på möss:D
Sugen att köpa en ny men priset va inte så kul, har för mig orginalet kosta runt 349kr eller nåt sånt när jag köpte mina gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Känslighets-knapparna har jag stängt av i Logitechs mjukvara av just den anledningen, helt onödiga för min användning.

Skulle om jag kunde. Kör Linux och dit har de inte släppt någon mjukvara. Eventuellt är det väl något minne i som man kan lagra inställningarna. Men behöver fortfarande få fatt på en Windowsinstallation.