Permalänk
Medlem

Fuckat upp speldatorn, behöver hjälp!

Jag har som rubriken säger har jag klantat till mig rejält och lyckas inte efter säkert 20 tim jobb få ordning på datorn.
Jag har byggt ihop datorer under många år och varit med från typ DOS 3.0 (på ren hobbynivå) och har hyggliga baskunskaper, men ngn djupare kunskap har jag inte.
Det hela började med att datorn började lagga efter att funkat utmärkt under flera månades tid.
Körde då ett enkelt benchmark pgm som angav att grafikkortet och minnena var de svaga korten i min uppsättning.
För att göra en lång historia kort så gjorde jag en reset på moderkortets bios, vilket visade sig vara ett STORT misstag då allt efter det har gått åt pipan.
Moderkortet och HD slutade prata med varandra och jag kom endast åt UEFI bios, jag kom inte åt HD över huvud taget.
Flashade sedan bios med en ny fil, vilket gick bra och provade på nytt, men samma resultat. Här flyttade jag över alla viktiga?? filer till en extern HD.
Försökte då köra repair med min Win 7 DVD skiva vilket inte heller funkade, fick felmeddelande i stil med att disken var GPT partitionerad.
I ren desperation formaterade jag om HD till MBR och då lyckades jag läsa in Win 7 skivan och installera, men då blev ju den 4 Tb stora disken bara 1,63 Tb, kan väl möjligen leva med det ett tag bara jag kommer igång.
Efter att Win 7 nu lästs in på HD försökte jag få igång USB portarna för att kunna koppla in min WiFi dongel, gick ju inte alls, Win känner inte av om jag kopplar in ett USB minne eller WiFi dongel.
Där befinner jag mig nu och håller på att bryta ihop!

Moderkort: Asus Prime Z270-P
HD: WD Red 4 Tb NAS WD40EFRX
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 750 Ti 2Gb
Minnen: 2x Corsair Vengeance LPX Black 16 GB
Processor: Intel Core i-6700K
Power Supply: Corsair VS 550

Permalänk
Medlem

Har du satt i strömsladden? Skojar bara Har du installerat drivrutinerna till moderkortet?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Pröva med Windows 10 istället.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk

mina pengar var att från början när du inte kom längre än till uefi möjligen medelandet "boot device missing" att efter biosresetten hamnade din bootordning fel och du försökte helt enkelt boota från en disk utan bootpartitionen.

dock för sent att lösa nu i efterhand.

för usbportarna är jag rätt säker på att du måste installera drivrutinerna till chipset eventuellt även separata usb drivare.

de ska finnas att hämta här.
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z270-P/HelpDesk_Do...

och iom att du inte kan se USB devices är alternativen att antingen bränna dem på en skiva och köra i en cd/dvdläsare eller att plocka ur någon disk plugga in den i någon annan dator och lägga filerna på disken och sen sätta tillbaka den igen.

har du en lös sata disk av random sort liggandes kan du ju skippa momentet med att plocka ur en befintlig ur datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter att Win 7 nu lästs in på HD försökte jag få igång USB portarna för att kunna koppla in min WiFi dongel, gick ju inte alls, Win känner inte av om jag kopplar in ett USB minne eller WiFi dongel.

Gör detta:
Gå in i Bios
Aktivera "simulera mus och tangentbord i Windows 7"
Starta windows
Ladda ner: https://downloadcenter.intel.com/product/65855/Intel-USB-3-0-...
Nu funkar dina usb portar :).

Har du ingen internetanslutning? Gå till en annan dator och ladda ner filerna i ovan länk samt nätverksdrivrutiner för ditt moderkort. Hämta en DVD skiva och lägg in filerna i skivan. Stoppa sedan in skivan i din dator och installera dina drivrutiner.

Gällande att du inte får dina 4TB fullt ut så kan du prova med att gå in i diskhanteraren på windows och allokera utrymme.

(Förresten: Har du testat stoppa din skivan du fått med ditt moderkort och installerat alla drivrutiner därifrån?)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gbak:

Jag har som rubriken säger har jag klantat till mig rejält och lyckas inte efter säkert 20 tim jobb få ordning på datorn.
Jag har byggt ihop datorer under många år och varit med från typ DOS 3.0 (på ren hobbynivå) och har hyggliga baskunskaper, men ngn djupare kunskap har jag inte.
Det hela började med att datorn började lagga efter att funkat utmärkt under flera månades tid.
Körde då ett enkelt benchmark pgm som angav att grafikkortet och minnena var de svaga korten i min uppsättning.
För att göra en lång historia kort så gjorde jag en reset på moderkortets bios, vilket visade sig vara ett STORT misstag då allt efter det har gått åt pipan.
Moderkortet och HD slutade prata med varandra och jag kom endast åt UEFI bios, jag kom inte åt HD över huvud taget.
Flashade sedan bios med en ny fil, vilket gick bra och provade på nytt, men samma resultat. Här flyttade jag över alla viktiga?? filer till en extern HD.
Försökte då köra repair med min Win 7 DVD skiva vilket inte heller funkade, fick felmeddelande i stil med att disken var GPT partitionerad.
I ren desperation formaterade jag om HD till MBR och då lyckades jag läsa in Win 7 skivan och installera, men då blev ju den 4 Tb stora disken bara 1,63 Tb, kan väl möjligen leva med det ett tag bara jag kommer igång.
Efter att Win 7 nu lästs in på HD försökte jag få igång USB portarna för att kunna koppla in min WiFi dongel, gick ju inte alls, Win känner inte av om jag kopplar in ett USB minne eller WiFi dongel.
Där befinner jag mig nu och håller på att bryta ihop!

Moderkort: Asus Prime Z270-P
HD: WD Red 4 Tb NAS WD40EFRX
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 750 Ti 2Gb
Minnen: 2x Corsair Vengeance LPX Black 16 GB
Processor: Intel Core i-6700K
Power Supply: Corsair VS 550

Problemet är att du installerar win 7. Win 7 saknar drivrutinerna till ditt moderkort. Antingen tar du långa vägen runt eller så skaffar du ett modernt operativsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Gbak:

Då du skriver att du endast når UEFI bios men inte HD så skulle jag rekommendera att du kontrolleras BIOS-inställningen för Legacy bios. Ifall ditt BIOS är inställt endast på UEFI kan det eventuellt bli problem och du skulle kunna testa Legacy bios för att se om du upptäcker disken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Gör detta:
Gå in i Bios
Aktivera "simulera mus och tangentbord i Windows 7"
Starta windows
Ladda ner: https://downloadcenter.intel.com/product/65855/Intel-USB-3-0-...
Nu funkar dina usb portar :).
Har du ingen internetanslutning? Gå till en annan dator och ladda ner filerna i ovan länk samt nätverksdrivrutiner för ditt moderkort. Hämta en DVD skiva och lägg in filerna i skivan. Stoppa sedan in skivan i din dator och installera dina drivrutiner.
Gällande att du inte får dina 4TB fullt ut så kan du prova med att gå in i diskhanteraren på windows och allokera utrymme.
(Förresten: Har du testat stoppa din skivan du fått med ditt moderkort och installerat alla drivrutiner därifrån?)

Mus och tangentbord är redan simulerade i bios, laddade ner Intel drivrutinerna men det funkade inte får ett error meddelande "This computer does not meet the minimum requirement for installing the software".

Har nån Asus skivan och kan ladda upp en iso nånstans där jag kan tanka ner?

Får ta nya tag i morgon....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gbak:

Mus och tangentbord är redan simulerade i bios, laddade ner Intel drivrutinerna men det funkade inte får ett error meddelande "This computer does not meet the minimum requirement for installing the software".

Har nån Asus skivan och kan ladda upp en iso nånstans där jag kan tanka ner?

Får ta nya tag i morgon....

Har du provat ladda ner drivrutiner från Asus hemsida? https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z270-P/HelpDesk_Do...

Det som finns där borde vara det som skulle finnas på en Asus skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Har du provat ladda ner drivrutiner från Asus hemsida? https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-Z270-P/HelpDesk_Do...

Det som finns där borde vara det som skulle finnas på en Asus skiva

Bränner ner alla Win 7 filer jag hittar där på Asus hemsida, på en DVD, tar en stund så jag kommer att testa imorgon kväll!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla här!
Lyckades få efter många försök få en av alla Asus installations filer att funka....USB installations filen.
(De flesta Asus filerna startade upp, men gick inte att installera)
Har nu fått igång USB portarna så nu kan jag kan koppla upp mig mot webben och läsa ner alla Win 7 uppdateringar vilket borde vara mitt första steg!
Kanske kan jag installera övriga Asus filerna efter att jag uppgraderat Win 7 med de senaste service packarna?

En annan fråga är hur jag skall göra med 4 Tb disken som nu är MBR partitionerad till 1,63 Tb, jag vill ju ha GPT och kunna använda alla 4 Tb.
Går det överhuvudtaget att ändra partitionen i efterhand eller är WD 4Tb'en helt rökt nu?

Permalänk
Medlem

Du bör ändå tänka över att installera Win 10 nu när du ändå har en helt ny installation. Delvis för att det gör det möjligt för dig att först formatera om disken helt innan för att kunna använda hela disken.

Jag skulle vilja klargöra att Win 10 börjat bli rätt kritiskt att få till i och med att till och med extended support för Win 7 kommer försvinna inom ett år (14 Jan 2020).

Permalänk
Skrivet av Gbak:

Tack för hjälpen alla här!
Lyckades få efter många försök få en av alla Asus installations filer att funka....USB installations filen.
(De flesta Asus filerna startade upp, men gick inte att installera)
Har nu fått igång USB portarna så nu kan jag kan koppla upp mig mot webben och läsa ner alla Win 7 uppdateringar vilket borde vara mitt första steg!
Kanske kan jag installera övriga Asus filerna efter att jag uppgraderat Win 7 med de senaste service packarna?

En annan fråga är hur jag skall göra med 4 Tb disken som nu är MBR partitionerad till 1,63 Tb, jag vill ju ha GPT och kunna använda alla 4 Tb.
Går det överhuvudtaget att ändra partitionen i efterhand eller är WD 4Tb'en helt rökt nu?

Du kan alltid partitionera upp resten i upp till 2tb bitar i diskmanager. Vilket är största mbr har stöd för om jag inte mins fel.

Kan ev gå att ändra den till gtp och expandera partitionen men lämnar ingen garanti på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan testa "AOMEI Partition Assistant".
Den skall vara gratis för hemmabruk.

Bara googla "mbr to gpt aomei". Och kolla in "några" exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kan alltid partitionera upp resten i upp till 2tb bitar i diskmanager. Vilket är största mbr har stöd för om jag inte mins fel.

Kan ev gå att ändra den till gtp och expandera partitionen men lämnar ingen garanti på det.

Ja, MBR stödjer bara upp till 2TB partitoner.
Finns det inga partitioner på en disk kan man via diskhanteraren konvertera om MBR till GPT.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Du bör ändå tänka över att installera Win 10 nu när du ändå har en helt ny installation. Delvis för att det gör det möjligt för dig att först formatera om disken helt innan för att kunna använda hela disken.

Jag skulle vilja klargöra att Win 10 börjat bli rätt kritiskt att få till i och med att till och med extended support för Win 7 kommer försvinna inom ett år (14 Jan 2020).

OK, nu har jag installerat om Win 7 och allt funkar.
Och nu är väl rätt tillfälle att trycka in Win 10, som fortfarande ser ut att vara gratis på Microsofts hemsida.
Så igår natt drog jag igång en uppgradering till Win 10, har inte hunnit se hur det gick, får kika på det i kväll.

För att undvika samma kaos nästa gång jag får problem med en disk e.dyl, vilket är bästa sättet att skapa en installationsskiva, alt ett USB, men går det att starta från USB om OS'et är korrupt?
Och hur backup'ar jag smartast systemfilerna så jag har de lätt åtkomliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gbak:

OK, nu har jag installerat om Win 7 och allt funkar.
Och nu är väl rätt tillfälle att trycka in Win 10, som fortfarande ser ut att vara gratis på Microsofts hemsida.
Så igår natt drog jag igång en uppgradering till Win 10, har inte hunnit se hur det gick, får kika på det i kväll.

För att undvika samma kaos nästa gång jag får problem med en disk e.dyl, vilket är bästa sättet att skapa en installationsskiva, alt ett USB, men går det att starta från USB om OS'et är korrupt?
Och hur backup'ar jag smartast systemfilerna så jag har de lätt åtkomliga?

För installation kan jag absolut rekommendera Windows Media Creation Tool (Deras egna)

Här är en länk för dig: Windows Media Creation Tool

Jag förstår dock inte vad du menar med att backa upp systemfilerna. Själva systemets egna filer behöver du inte backa upp i och med att du installerar om men jag kanske misstförstår något

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Jag förstår dock inte vad du menar med att backa upp systemfilerna. Själva systemets egna filer behöver du inte backa upp i och med att du installerar om men jag kanske misstförstår något

Det jag menar är att när jag väl installerat Win 10 och fått den att funka, så vill jag ha en backup på Win 10, så jag relativt enkelt kan återskapa en fräsch kopia på hårdisken om nåt krachsar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gbak:

Det jag menar är att när jag väl installerat Win 10 och fått den att funka, så vill jag ha en backup på Win 10, så jag relativt enkelt kan återskapa en fräsch kopia på hårdisken om nåt krachsar i framtiden.

Där är tyvärr ett område jag är helt urusel på.. Jag har istället vanan att installera om hela datorn någon gång om året utan att återskapa något för att få en fräsch installation varje gång (Har syncning mellan dator och egen server för det som absolut inte får försvinna via NextCloud dock).

Någon annan får ta och svara på bra alternativ på den fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gbak:

Det jag menar är att när jag väl installerat Win 10 och fått den att funka, så vill jag ha en backup på Win 10, så jag relativt enkelt kan återskapa en fräsch kopia på hårdisken om nåt krachsar i framtiden.

Möjligheten att skapa en system image som fanns i Win 7, finns kvar i Win 10 MS har bara gömt undan det.
Control Panel\All Control Panel Items\Backup and Restore (Windows 7)

Det har dock den nackdelen att disken/partitionen måste vara samma storlek som den var när backupen skapades, och sitta på samma anslutning, annars fungerar det inte.
Jag har bara återskapat mot samma disk, så jag kan inte svara på om det fungerar att återskapa mot en annan disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Du bör ändå tänka över att installera Win 10 nu när du ändå har en helt ny installation. Delvis för att det gör det möjligt för dig att först formatera om disken helt innan för att kunna använda hela disken.
Jag skulle vilja klargöra att Win 10 börjat bli rätt kritiskt att få till i och med att till och med extended support för Win 7 kommer försvinna inom ett år (14 Jan 2020).

Nu håller jag ju på att installera på MBR partitionen och då blir det väl bara 1.63Tb men hur skulle jag kunna formatera om disken före jag installerar Win 10?
Menar du att jag först hämta hem en ISO fil som jag lägger på en DVD och kör installationen därifrån, eller....?
Jag ser inte riktigt installationsflödet framför mig!

Permalänk
Medlem

Bara ja som känner att när TS ändå grejjar att det skulle vara att rekomendera TS att införskaffa sig en SSD att lägga OS på ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gbak:

Nu håller jag ju på att installera på MBR partitionen och då blir det väl bara 1.63Tb men hur skulle jag kunna formatera om disken före jag installerar Win 10?
Menar du att jag först hämta hem en ISO fil som jag lägger på en DVD och kör installationen därifrån, eller....?
Jag ser inte riktigt installationsflödet framför mig!

Under själva installationen bör du kunna formattera om disken samt partionera den om så önskad. Dock skulle jag som andra påpekat passat på att köpa en SSD att installera OS't på då det kommer snabba upp saker rejält samtidigt som det tar bort dina partionsproblem.

Dessutom, om du använder Windows Media Creation Tool som jag länkade till så kan du välja att skapa en installationsenhet direkt på en USB-sticka som du sedan installerar med.

Permalänk
Medlem

Ja SSD är ett alternativ.
Hur resonerar man med infrastrukturen angående SSD diskar?
Om jag köper en 250GB SSD disk där jag lägger OS'et Win 10, funkar det bra att ha 4Tb HD som lagrings disk då, eller är det dumt?
Känns ju lite trist att bara langa en helt ny fungerande HD!

Permalänk
Medlem

@Gbak:
Ja, du kan behålla den som lagrings disk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ja jag får köpa en SSD disk, ser ut att vara en bra investering!
Är det några SSD diskar som sticker ut bland mängden, positivt som negativt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev en Samsung som nu win 10 är installerad på. Disken är ju riktigt snabb och win startar på nån sekund.

Tyvärr har jag ett problem.....USB portarna är stendöda!
Jag har hämtat hem och installerat alla de senaste filerna från Asus support sida, men nån USB driver finns inte till Win 10!
Nån som känner igen problemet?

Kopplade upp mig mot Asus support line och rekommendationen var att installera Win 8!
Det finns inga USB drivers för Win 10 för Z270 kortet!

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat lite mer, det är inte alla USB portarna som slutat funka utan bara vissa.
Ca 40% av USB portarna är döda och det var dessa jag råkade använda. Både portar direkt på kortet samt på chassiet.
Det känns som det här har med installationen av SSD disken att göra men det kanske bara är slumpen också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gbak:
Det är inte så att de USB portar som inte fungerar är USB 3.*?
Om det är så, så måste i regel drivrutin installeras annars fungerar de inte.

Du kan använda drivrutin/er för Win 8 om det finns, det är dock möjligt att du måste köra den/dem i kompabilitets läge för Win 8 för att du ska kunna installera den/dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat lite på om det möjligen är USB 2/3 som strular, men ser ingen tydlig skillnad mellan dem.
Det lite skumma är att allt funkade när jag först installerade win 7 och sedan uppgraderade till win 10. Efter att jag installerade en ren win 10 på SSD disken så "tappade" jag vissa komponenter som hade funkat tidigare.
Bl.a den gamla WiFi dongeln jag hade lade av och slutade fungera.
Den har visserligen några år på nacken och stöds troligen inte av win 10, men när jag hade installerat den på win 7 och uppdaterat till win 10 så följde den men på nåt vis och funkade utmärkt.
Så här i efterhand borde jag först installerat win 7 och haft allt på plats, för att sedan uppgradera till win 10.
Nu orkar jag inte börja om en gång till så jag får ta en tur till Webhallen och köpa en ny Wi-Fi dongel för en hundring.