Permalänk
Medlem

Flasha BIOS i Windows

Tjenare.

Jag har ett MSI Z170A Gaming M5 moderkort och är sugen på att flasha BIOS pga att jag kanske har kompatibilitetsproblem med mitt nuvarande grafikkort. BIOS versionen jag har är från 2016/01 och den senaste är från 2018/07 så det är en skillnad.

Problemet är att när jag ska använda UEFI M-Flash funktionen så hittar inte moderkortet min USB sticka. Jag har testat olika portar och olika stickor men den vägrar helt enkelt. MSI har ett program som heter Live Update och som kan flasha BIOS i Windows.

Det känns lite läskigt att göra så men det kanske funkar? Vad tror ni?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har du bytt filsystem till NTFS? Testa FAT32 så kommer BIOS hitta stickan. Jag rekommenderar dock inte flasha från Windows.

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Testa ändra följande i BIOS om du inte redan gjort det:

Legacy USB support > Enabled
USB ports > Enabled

I värsta fall kan du flasha genom Windows. Det är väl troligtvis inte optimalt dock.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har du bytt filsystem till NTFS? Testa FAT32 så kommer BIOS hitta stickan. Jag rekommenderar dock inte flasha från Windows.

Minns inte, ska kolla ikväll.

Skrivet av Vimsig:

@Mocka:

Testa ändra följande i BIOS om du inte redan gjort det:

Legacy USB support > Enabled
USB ports > Enabled

I värsta fall kan du flasha genom Windows. Det är väl troligtvis inte optimalt dock.

Tror det är inställt så som du föreslog men ska dubbelkolla.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har du bytt filsystem till NTFS? Testa FAT32 så kommer BIOS hitta stickan. Jag rekommenderar dock inte flasha från Windows.

Kan meddela att moderkortet vägrar hitta stickan.

Skrivet av Vimsig:

@Mocka:

Testa ändra följande i BIOS om du inte redan gjort det:

Legacy USB support > Enabled
USB ports > Enabled

I värsta fall kan du flasha genom Windows. Det är väl troligtvis inte optimalt dock.

Det är på men moderkortet vill inte hitta stickan vad jag än gör.

Funderar på att skriva på deras hemsida eller göra en Clear CMOS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Mocka: Jag har också MSI moderkort och enligt vad jag har läst på supportforum så kan det vara farligare att göra clear-cmos på sitt MSI moderkort än att flasha om från Windows. Tydligen så brickar många sina moderkort när dom försöker. En lyckad clear-cmos är också svår att få till. Man ser om det fungerat på grund av att datum/tid resettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Mocka: Jag har också MSI moderkort och enligt vad jag har läst på supportforum så kan det vara farligare att göra clear-cmos på sitt MSI moderkort än att flasha om från Windows. Tydligen så brickar många sina moderkort när dom försöker. En lyckad clear-cmos är också svår att få till. Man ser om det fungerat på grund av att datum/tid resettas.

Iofs, när jag tänker efter så försvinner bootsekvensen vid Clear CMOS också eller hur? Då har man ju det problemet också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har inte kört med live update på ett par år men flashat med det flertalet ggr utan några problem. se bara till att inaktivera/stänga av antivirus och ev andra program som körs i bakgrunden.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Iofs, när jag tänker efter så försvinner bootsekvensen vid Clear CMOS också eller hur? Då har man ju det problemet också.

Du har testat alla USB-portar i ditt system? Vissa portar kan strula.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Har inte kört med live update på ett par år men flashat med det flertalet ggr utan några problem. se bara till att inaktivera/stänga av antivirus och ev andra program som körs i bakgrunden.

Tack för tipset, får nog våga mig på det en vacker dag.

Skrivet av Jalle64:

Du har testat alla USB-portar i ditt system? Vissa portar kan strula.

Ja, helt gett upp det där med M-flash. Spelar ingen roll vad jag gör, den vägrar blankt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Testat byt usb minne? Var det fat32 på stickan? Testat T hem bios filen igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tjenare.

Jag har ett MSI Z170A Gaming M5 moderkort och är sugen på att flasha BIOS pga att jag kanske har kompatibilitetsproblem med mitt nuvarande grafikkort. BIOS versionen jag har är från 2016/01 och den senaste är från 2018/07 så det är en skillnad.

Problemet är att när jag ska använda UEFI M-Flash funktionen så hittar inte moderkortet min USB sticka. Jag har testat olika portar och olika stickor men den vägrar helt enkelt. MSI har ett program som heter Live Update och som kan flasha BIOS i Windows.

Det känns lite läskigt att göra så men det kanske funkar? Vad tror ni?

Kör från Windows.
Om de vore farligt skulle de inte släppa verktygen att göra det.

Så länge du inte bryter strömen till datorn mitt i flashen så är det ingen fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är datorn stabil i Windows så flasha i Windows. Gör dock INGET samtidigt som du flashar. Viktigt att all xmp/överklockning är avslaget innan du flashar i Windows. Men kör på att uppgradera via Windows. Det fungerar fint om datorn är stabil.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Har du inte kortet möjligheten att flasha via nätet från UEFI?

Jag har kört uppdateringar på mitt Asus Z170 Pro Gaming så. Fast MSI kanske inte har denna funktion på detta kort?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades bricka ett moderkort genom att flasha bios från Windows, det var typ version x.xxxA och biosflashning från Windows stöddes först från version x.xxxB. Detta var dock på Athlon XP-tiden och sedan dess har jag aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem

Lägg bios filen på c istället och flasha från bios.
Ingen koll på MSI men på asus kort funkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kör från Windows.
Om de vore farligt skulle de inte släppa verktygen att göra det.

Så länge du inte bryter strömen till datorn mitt i flashen så är det ingen fara.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hulkenstrong:

Är datorn stabil i Windows så flasha i Windows. Gör dock INGET samtidigt som du flashar. Viktigt att all xmp/överklockning är avslaget innan du flashar i Windows. Men kör på att uppgradera via Windows. Det fungerar fint om datorn är stabil.

Skrivet av snajk:

Jag lyckades bricka ett moderkort genom att flasha bios från Windows, det var typ version x.xxxA och biosflashning från Windows stöddes först från version x.xxxB. Detta var dock på Athlon XP-tiden och sedan dess har jag aldrig haft några problem.

Låter som att det är värt ett försök. Faktum är att den själv hoppar in i BIOS lite då och då, jätteskumt. Hade inte det problemet med mitt gamla grafikkort.

Skrivet av Tim_Beluga:

Har du inte kortet möjligheten att flasha via nätet från UEFI?

Jag har kört uppdateringar på mitt Asus Z170 Pro Gaming så. Fast MSI kanske inte har denna funktion på detta kort?

Inte vad jag vet.

Skrivet av laledan:

Lägg bios filen på c istället och flasha från bios.
Ingen koll på MSI men på asus kort funkar det.

Det verkar tyvärr som att det bara finns två alternativ, USB eller Windows.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har tvingats flasha från Windows ett fåtal gånger men det har alltid gått utan problem.

MSI Liveupdate ska även ha valmöjligheten att skapa ett bootbart USB-minne som flashar vid omstart.