Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Ygeman breddar sitt cv...

Även om denna blunder ligger i landstingens fat och inte statens? Varför inte skylla på Lövin när du ändå håller på?

Skrivet av joeldeluxe:

Absolut, men regeringen har forfarande ansvar över kommuner och landsting

Du vet inte hur landsting och dess styrande går till verkar det som. Visst regeringen har ett visst ansvar men precis som kommuner så sköts landsting lite som en enhet inom staten. Dessa styrs av landstingsråden med väldigt liten inblandning av staten. Du vet... de du väljer till landstingen?

Skrivet av joeldeluxe:

Ja håller helt med, men även fast regeringen inte har någon "direkt" påverkan på hur kommuner och landsting ska skötas så har de fortfarande möjlighet att styra med hjälp av lagar och regler, därför mitt torra skämt. Vad som menas med övergripande ansvar är något diffust. Utdrag från regeringen:

Den kommunala självstyrelsen är inskriven i grundlagen och innebär en självständig och fri bestämmanderätt för kommuner och landsting. Staten reglerar delvis dessa ramar genom lagstiftning samt genom sitt övergripande ansvar för att den kommunala verksamheten utvecklas på ett sätt som är förenligt med en samhällsekonomisk balans.

http://forumbilder.se/I4FVU/skarmavbild-2019-02-18-kl-22-08-06.png

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kommuner-och-la...

Denna position är mest för ekonomisk finansiering av landsting. De som har ansvar för detta är landstingspolitikerna. Inte riksdagspolitiker per se. Och då förutsätter du även att detta beror på politiska problem och inte problem inom sagda företag som i sin tur inte kunnat förutses av någon utanför själva företaget. Där är inne att gnälla på politiker men det är inte alltid politikers fel.

Skrivet av filbunke:

Det är information för de som kräver att politiker skall straffas.

Slutar politiker vara ansvariga efter att tjänster har lagts ut hos privata företag eller borde de även avkrävas att de kontrollera hur tjänsten utförs?

Om man bara ökar straffen, hur hjälper de då de som har fått sin privata information spridd?

Företag A följer inte reglerna, blir straffade. Företag B, tar över, följer inte reglerna, blir straffade. Om de då blir upptäckta...

Nu börjar detta likna ett sluttande plan här. Problemen behöver inte finnas hos politikerna för att en underleverantör misslyckas. Däremot ligger det hos politikerna att fixa problemen om det så är att söka en ny leverantör eller helt enkelt se till att de ansvariga får lämna företaget. Bara för att någon har ett ansvar så betyder det inte att det är dennes fel till att börja med.

Skrivet av Elias79:

Outsourcing borde vara straffbart med miljardböter och fängelse.

För att vissa företag inte kan sköta det? Stora delar av samhället är outsourcat idag och varför det inte krakelerat är pga. att det i 99% av fallen fungerar och du hör inte ett jota om det. Sedan kommer den där 1% och hela systemet är det tydligen fel på.

Skrivet av Teknik:

Vi människor är giriga opålitliga listan kan göras lång.
Inget sekretesskyddat material får finnas utanför landets gränser.
Inga personer födda utanför Sverige ska få tillgång till skyddad information, ingen är lojal mot det landet man kommer till man är bara lojal med landet man är född i eller vill leva i.

Vi vänder på det ni jobbar på ett molnföretag i Sverige och molnet har patientinformation om Indiens befolkning vist läcker ni om säpo frågar eller om någon betalar en miljon, vad gör det om informationen kommer ut jag eller min familj drabbas inte det är bara dom där som drabbas där borta.

Bara svenskar som inte har tänkt flytta utomlands ska få tillgång till känslig information.
Invandrare är inte lojala mot Sverige om dom kanske flyttar till utlandet i framtiden, dom måste uteslutas.
Invandrare som är födda här och känner för Sverige och tänker stanna här kan få tillgång till känslig information.

Med tanke på hur vi människor beter oss så kan inte säkerhetsklassadd information lagras utanför rikets gränser.

Stater följer inga lagar för följde dom lagar och regler så skulle inga krig förekomma.
Vi vet att inte ens svenska medborgare håller saker hemligt varför öka risken ännu mer med personal boende i ett anat land.
Inte ens säkerhetsklassad militär kan hålla tyst se våra spionaffärer.

Så du menar att militärattachér i t.ex. USA inte ska få tillgång till papper och dokument som är väsentliga för deras arbete? Att läkare inte ska få komma åt sina papper från eventuella utländska universitet? Invandrare är icke lojala?! Vad tusan babblar du om?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@CFSsss:
Är det en sossekrat som det gäller...icke..annars kanske..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Har tyckt länge att landstingen som institution behöver skrots. Blir svårt att ändra åsikt där när SLL fortsätter att tabba sig såhär. Ifall nya KS inte vore illa nog...

Vem f-n läser dessa företags webbsidor och tänker.. ”dessa vill jag anlita för att sköta extremt sekretessbelagda uppgifter”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det här var ju tråkigt.

Får mig osökt att tänka på vad Löfvéns kommentar troligtvis kommer vara: "Det här är inte okej"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korash:

Har tyckt länge att landstingen som institution behöver skrots. Blir svårt att ändra åsikt där när SLL fortsätter att tabba sig såhär. Ifall nya KS inte vore illa nog...

Vem f-n läser dessa företags webbsidor och tänker.. ”dessa vill jag anlita för att sköta extremt sekretessbelagda uppgifter”.

Ingen som jobbar för någon myndighet i landet tänker att det är en god idé, men hemsidorna i fråga är en underleverantörs leverantör. Medhelp måste helt enkelt ljugit när de försäkra sina kunder att de och de underleverantörer de använder uppfyller kraven.

Permalänk
Avstängd

"ditt samtal kommer att spelas in i utbildningssyfte"

Kanske dags att öka skatten några miljarder till för extra säkerhet för politikerna så inte deras lögner också läcker ut.

Permalänk

och inte ett enda huvud kommer rulla , någon kommer lovar att bättra sig ,alla kommer skylla på alla till det rinner ut i sanden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ens att någon bryr sig längre faktiskt. En och annan journalist verkar upphetsad över historien, men förmodligen mest för att visa för chefen att han kan det här med data.

I ett civiliserat land hade ju ministrar fått avgå, men här blir det nog att någon behöver se över sina rutiner.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi bor i sverige kommer INGET hända. Risken är snarare att någon för löneökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

Svea rikes lag går före landsting å kommunal lag.
Detta är å endast politikernas förtjänst att det kan ske vind för våg.

Ja visst. Det gäller också. Det förtar emellertid inte det faktum att regering inte ansvarar för kommun eller landstings felsteg.
Om politiker i landstinget gör fel är de inte regeringen som är ansvarig vilket inlägget försökte ge sken av.

Sedan kan det vara så att ett privat företag inte skött vad de utlovat. Det kan man inte beskylla politiker för. Eller man kan men det är ganska dumdristigt.
Kanske tjänstemän som gör upphandlingsarbetet - men det är inte politiker och det är absolut inte politiker i regeringen som skriver upphandlingsavtal på landstingets beställning.
Så de som gjort bort sig är antingen privata aktörer eller statligt anställda tjänstemän. Vi får väl se vad som kommer fram vid närmre granskning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja håller helt med, men även fast regeringen inte har någon "direkt" påverkan på hur kommuner och landsting ska skötas så har de fortfarande möjlighet att styra med hjälp av lagar och regler, därför mitt torra skämt. Vad som menas med övergripande ansvar är något diffust. Utdrag från regeringen:

Den kommunala självstyrelsen är inskriven i grundlagen och innebär en självständig och fri bestämmanderätt för kommuner och landsting. Staten reglerar delvis dessa ramar genom lagstiftning samt genom sitt övergripande ansvar för att den kommunala verksamheten utvecklas på ett sätt som är förenligt med en samhällsekonomisk balans.

http://forumbilder.se/I4FVU/skarmavbild-2019-02-18-kl-22-08-06.png

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kommuner-och-la...

Ja visst men det innebär fortfarande inte att regeringen är ansvarig för felsteg som görs inom kommun eller landsting (om det ens är politiker som gjort fel här). Så fungerar det helt enkelt inte ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aloysius:

I ett civiliserat land hade ju ministrar fått avgå, men här blir det nog att någon behöver se över sina rutiner.

Fast brottet är lite av typen att två polismän har våldtagit någon. Det är inte bra på något sätt. Men jag ser det inte direkt som att det är ett brott av poliker. Inte heller att det är fel på nuvarande lagstiftning.

Att generellt höja kraven på IT säkerhet kostar väldigt mycket pengar, jag tror snarare på mer granskning så att de sköter de befintliga kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bolaget som upphandlats av landstingen är Medhelp, bolaget som läckt data är leverantören till en underleverantör till Medhelp. Medicall har inte vunnit någon upphandling och har således aldrig granskats eller fått några krav ställda på sig.

Det jag tycker är intressant med GDPR är att det ställs krav på att den som är PUA (personuppgiftsansvarig), ska reglera att underleverantören har ordning på sin infosäk genom ett PUB (personuppgiftsbiträdesavtal), i det avtalet ska det också vara reglerat på vilket sätt underleverantören i sin tur får ta in underleverantörer. Så en sak Datainspektionen lär kolla på är hur det ser ut med dessa PUB-avtal. Finns inget PUB så stannar ansvaret hos Inera. Finns ett PUB mellan Inera och Medhelp så går ansvaret över till Medhelp. Därefter undrar man ju då vilka krav Medhelp har ställt på Medicall. Detta kommer garanterat granskas och det kommer bli tydligt hur kedjan ser ut och om det någonstans brustit i kravställandet.

Permalänk
Musikälskare

Avgå igen Ygeman, detta får inte hända

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aloysius:

I ett civiliserat land hade ju ministrar fått avgå, men här blir det nog att någon behöver se över sina rutiner.

Mjaa. Innan det är utrett vad som hänt, var det brustit och vem som är ansvarig har du redan utsett ministrar som ansvariga. Jag tycker snarare det liknar hur man kom fram till att folk var häxor förr i tiden. Bevis är sekundärt, jag vill bara se huvuden rulla.
I mina ögon är iden om att förhastat utse syndabockar för att man är sugen på blodet just motsatsen till ett civiliserat samhälle.

Jag säger såhär. Sitt ner i båten ett tag tills det finns lite mer klarhet i vad som orsakat det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jobbar själv inom IT och dog av skratt när jag såg det här svaret

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Absolut, men regeringen har forfarande ansvar över kommuner och landsting

Så varje gång en chef inom något landsting eller kommun gör något fel så ska Anders Ygeman avgå?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

De ansvarigas hemsidor: https://www.applion.se/se https://www.voiceintegrate.com/se

Ska man skratta eller gråta?

Holy shit, men så går det när man köper in tjänster till lägsta bud... Man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så varje gång en chef inom något landsting eller kommun gör något fel så ska Anders Ygeman avgå?

Jamen 100%igt! Han är så långt overdue på att avgå så det är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Kan man komma åt sina egna? Jag har typ haft ganska kraftig hypokondri för 1.5 år sedan och ringde in i panik. Hade gärnat laddat ner dem nu och skrattat åt mig själv när jag var så dum i huvudet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

De ansvarigas hemsidor: https://www.applion.se/se https://www.voiceintegrate.com/se

Ska man skratta eller gråta?

de var uppenbarligen billigast

helt stört system där de med lägst prislapp vinner..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan man komma åt sina egna? Jag har typ haft ganska kraftig hypokondri för 1.5 år sedan och ringde in i panik. Hade gärnat laddat ner dem nu och skrattat åt mig själv när jag var så dum i huvudet.

de låter som du mår mycket bättre idag med andra ord

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens hantera min privata backup på ett så korkat sätt. Jag bara undrar hur länge det dröjer innan kriminella börjar skicka mail till folk och hota med att lägga upp inspelningarna på Facebook om man inte betalar med bitcoins.

Sedan undrar man såklart hur det står till med säkerheten när privata företag erbjuder läkare via en app. Man kan väl anta att alla videosamtal spelas in och lagras på en vidöppen ftp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

@Stoff3th3m4n: Han ska helst avgå ändå, men om vi kan skylla detta på honom så att han avgår så fungerar det också. Fattar du inte hur absurd det är att han är "IT-minister" efter transpportstyrelsen? Är det ok att visa upp att det inte finns konsekvenser för politiker? Varför månar inte svensken om sina skattepengar?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

Jag kanske borde reagera som er andra... men... Nä, det som har hänt senaste åren är nästan "overkligt".

Sådana här incidenter får mig att tro att hela landet är ett mentalsjukhus. Vi lever i så extremt sjuka tider att det är ofattbart.
Ja, den som är frisk innanför pannbenet, i detta sjuka klimat, kommer få det jävligt tufft. Som metafor kan man säga att dessa kommer vara de enda nykteristerna i ett land där nästan hela befolkningen dricker en liter vodka varje dag.
Kompetensnivån i landet är tydligen noll. Man kan tycka att sedan 90-talet borde kompetensen ökat men tvärtom har allt blivit helt degenererat.
Jag kan inte betrakta läget som annat än att folkhälsan måste vara helt bedrövlig.

Svea-skeppet fortsätter segla vidare, men vi har tydligen varken kapten eller besättning... Framtiden kommer högst troligt alltså bli riktigt otäck.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så länge man sätter upp IT-miljön på rätt sätt så är molnbaserad lagring många gånger säkrare än lokalt sparad data.

Jo det var det jag menade, mölntjänster är säkra saker normalt

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

de var uppenbarligen billigast

helt stört system där de med lägst prislapp vinner..

Det roliga är ju att offentliga upphandlingar ska bedömas med betyg där prislapp bara är en av aspekterna, men allt som ofta så är det bara den med lägst prislapp som vinner. Kan till och med vara så att den vinnande leverantören inte ens uppfyller alla skall- och börkrav. Offentlig upphandling för kommunala och statliga företag är ett skämt många gånger.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Helt sjukt alltså..hur kan ingen ha reagerat på detta?! "Nä men lägg allt på en öppen FTP, det är nog ok."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Svea rikes lag går före landsting å kommunal lag.

Skrivet av Söderbäck:

Ja visst. Det gäller också.

Alla lagar är "Svea rikes lag" i och med att det vad jag vet bara är Riksdagen som kan stifta lagar. Kommuner och Landsting kan inte hitta på några egna lagar eller ändra på dom som finns. Det är med andra ord som att säga att något går före sig själv. Däremot kan det, iaf i praktiken, vara så att vissa lagar går före andra lagar vid kollision. T.ex. trumfas GDPR (dataskyddslagen/dataskyddsförordningen) i vissa fall av andra lagar.

Om jag inte minns fel så funkar Kommunallagen så att Riksdagen delegerar ut förvaltningsansvar till kommunerna, men ska erkänna att det var länge sedan jag senast kollade i Kommunallagen. Dvs Riksdagen kan avskaffa kommunerna, men kommunerna kan inte avskaffa Riksdagen, det samma gäller för Landstingen.