Permalänk

Är g-sync värt pengarna

Hej undrar om det är verkligen är värt att ha g-sync på 144 hz monitor skriv gärna vad ni tycker

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja.

Längre svar: Jag är superkänslig mot screen-tearing (ser och stör mig på varenda splittad frame) samt stör mig på fps-stutter. När jag spelar vill jag ha en mjuk och behaglig spelupplevelse och då är G-sync ett måste. Kommer aldrig gå tillbaks till att spela utan någon form av adaptiv sync.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@ThyderGaming: Har själv 144hz utan g-sync och men det är inget jag saknar. Har inte använt någon g-sync monitor heller så vet inte riktigt vad jag missar om något alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThyderGaming:

Hej undrar om det är verkligen är värt att ha g-sync på 144 hz monitor skriv gärna vad ni tycker

Det är som att gå från en HDD till en SSD - plötslig stor skillnad när man väl testat och väldigt svårt att gå tillbaka. Men innan man har testat/använt det ett tag så är det inget man saknar helt enkelt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Guld värt.
Skulle lätt köra GSync på en 1070 än utan på en 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolomakatita:

@ThyderGaming: Har själv 144hz utan g-sync och men det är inget jag saknar. Har inte använt någon g-sync monitor heller så vet inte riktigt vad jag missar om något alls

Nej det är väl klart att du inte saknar något du aldrig har testat?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@MinscS2: Det jag menar är att jag inte har någon som helst dålig upplevelse och jag ser inte direkt hur det skulle kunna bli bättre. Vad jag ville få sagt var att personen som ställde frågan kanske inte heller skulle sakna det.

Permalänk
Medlem

Hatar tearing så jag kan inte spela med v-sync off, hatar input lag så jag kan inte köra med v-sync på & hatar nästan mer en ojämn upplevelse med fps stutter, g-sync & freesync löser detta genom att adaptivt anpassa uppdateringsfrekvens så man sliper tearing & input lag samtidigt som det blir en betydligt mer följsam upplevelse.

Stör du dig inte alls på den input lag som v-sync orsakar eller den tearing som v-sync off orsakar och inte alls på fps stutter så kanske du kan leva utan adaptiv synk.

Edit: med fps stutter menar jag den typ av stutter som kan upplevas trots hög fps när fps & uppdateringsfrekvens inte matchar varandra, denna typ av stutter märker man långt mer efter man sett den försvinna helt genom just adaptiv synk så som g-sync

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är värt det ett dugg om du har en high-end dator.
Det är ju bara vid fpsdrops som man märker något ändå.

Fick ändå tearing fast jag hade en G-sync skärm tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker inte att det är värt det ett dugg om du har en high-end dator.
Det är ju bara vid fpsdrops som man märker något ändå.

Fick ändå tearing fast jag hade en G-sync skärm tidigare.

Nä det är absolut inte enbart vid fps drops du märker av adaptiv synk, enda gången adaptiv synk kan ge tearing är om du låter spelet i fråga kliva utanför adaptiva synk området i FPS, detta hindrar man normalt genom att sätta en FPS limit i RTSS & då normalt en FPS under den maximala uppdateringsfrekvensen på synk området, detta ger absolut lägst input lag jämfört med att köra v-sync vid taket på synk området.

Hela poängen med adaptiv synk är att just synka uppdateringsfrekvensen med renderingen, låter du rendering kliva utanför synk området kan du lika gärna slå av v-sync på en skärm som saknar adaptiv synk & du har samma resultat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte köpa en skärm 2019 utan någon slags adaptiv synk-teknik. GSync är som FreeSync fast bättre. Alltså: ja.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd, har några "hard core fps gamer" kompisar som dock är skeptiska för allt som ökar input lag, även om g-sync inte har på när lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä det är absolut inte enbart vid fps drops du märker av adaptiv synk, enda gången adaptiv synk kan ge tearing är om du låter spelet i fråga kliva utanför adaptiva synk området i FPS, detta hindrar man normalt genom att sätta en FPS limit i RTSS & då normalt en FPS under den maximala uppdateringsfrekvensen på synk området, detta ger absolut lägst input lag jämfört med att köra v-sync vid taket på synk området.

Hela poängen med adaptiv synk är att just synka uppdateringsfrekvensen med renderingen, låter du rendering kliva utanför synk området kan du lika gärna slå av v-sync på en skärm som saknar adaptiv synk & du har samma resultat.

Skrivet av MP-Jan:

Skulle nog inte köpa en skärm 2019 utan någon slags adaptiv synk-teknik. GSync är som FreeSync fast bättre. Alltså: ja.

Skrivet av Chromatic:

Jag är jättenöjd, har några "hard core fps gamer" kompisar som dock är skeptiska för allt som ökar input lag, även om g-sync inte har på när lika mycket.

Jag märker då ingenting med Gsync/Freesync kontra av.
Jag kanske bara fått defekta skärmar, men när jag har Gsync får jag tearing på halva skärmen ändå. Likadant med freesync.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Köp en bra freesync skärm ist. Inga höga licensavgifter men se till att du kollar upp recensioner på hur bra freesync är på just den skärmen. Freesync fungerar numer på Nvidia och kommer fungera på amd och Intel i framtiden om man nu bytar framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag märker då ingenting med Gsync/Freesync kontra av.
Jag kanske bara fått defekta skärmar, men när jag har Gsync får jag tearing på halva skärmen ändå. Likadant med freesync.

I nere delen? Du måste kombinera med vsync i kontrollpanelen. Har inte möjlighet att ta screenshot men läs en guide. Nvidias klocka är klockren att kolla tearing med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kort svar: Ja.

Längre svar: Jag är superkänslig mot screen-tearing (ser och stör mig på varenda splittad frame) samt stör mig på fps-stutter. När jag spelar vill jag ha en mjuk och behaglig spelupplevelse och då är G-sync ett måste. Kommer aldrig gå tillbaks till att spela utan någon form av adaptiv sync.

Håller helt med. Körde länge med V-sync för att undvika tearing men det är väldigt mycket trevligare med G-sync.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tycker det är skumt att ni överhuvudtaget upplever tearing nu för tiden. Med eller utan synk. Har alltid v synk av och använder inte g eller freesynk. Har inte sett något sen jag skaffade 144 hz skärmar. Förr kunde man ha stora problem med det...men som sagt, det var flera år sen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Gsync utan v-sync ger obegränsad FPS. Kör du med FPS över skärmens uppdateringsfrekvens får du tearing ändå. Med v-sync påslaget tillsammans med Gsync, begränsas fps till skärmens maximala uppdateringsfrekvens och du slipper tearing, men får ökad input lag.
Man rekommenderas att begränsa spelets output (om möjligt, finns många sätt) till en frekvens som högst uppnår det som skärmen förmår att visa eller någon fps under.
Kolla upp Gsync. Kanske någon kan förklara detta ännu bättre. Med 1440p och allt maxat brukar Gsync alltid vara aktivt och fungerar utmärkt för mig. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till något annat (sämre).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte G-sync är värt prispåslaget men Freesync anser jag är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

I nere delen? Du måste kombinera med vsync i kontrollpanelen. Har inte möjlighet att ta screenshot men läs en guide. Nvidias klocka är klockren att kolla tearing med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, faktiskt. Det har varit nedre halvan som jävlats.
Då har jag testat med alla olika varianter av Gsync på, vsync av, vsync på, gsync på etc.
Det fungerar klockrent i Nvidias tool att kolla på det, men tearingen dyker upp ändå i spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är skumt att ni överhuvudtaget upplever tearing nu för tiden. Med eller utan synk. Har alltid v synk av och använder inte g eller freesynk. Har inte sett något sen jag skaffade 144 hz skärmar. Förr kunde man ha stora problem med det...men som sagt, det var flera år sen.

Säger samma sak.
Så länge man har en high end-burk som ligger över refreshraten på skärmen så tycker jag det är att skjuta sig själv i foten att köra med syncen.

Testade lira Apex nu på 4K med G-sync, laggade svin ändå när man droppade ned till 70 FPS och tearing överallt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är skumt att ni överhuvudtaget upplever tearing nu för tiden. Med eller utan synk. Har alltid v synk av och använder inte g eller freesynk. Har inte sett något sen jag skaffade 144 hz skärmar. Förr kunde man ha stora problem med det...men som sagt, det var flera år sen.

Har exakt samma upplevelse här, dock så spelar jag mindre krävande spel eller så sänker jag hellre grafiken för att hålla så nära 144fps eller högre i samtliga spel.

Skrivet av Icte:

Det är som att gå från en HDD till en SSD - plötslig stor skillnad när man väl testat och väldigt svårt att gå tillbaka. Men innan man har testat/använt det ett tag så är det inget man saknar helt enkelt!

Testade Freesync nu när man kunde med nVidia kort men märker ingen skillnad alls. Jag kanske inte är så känslig?

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Är G-sync värt pengarna? Nej.
Är Freesync det? Ja.
Nu kan du ju köra Freesync på Nvidia-kort så se bara till att köpa en certifierad skärm som garanterat fungerar med Nvidia.
Även vid 144Hz så gör det skillnad, stor skillnad som inte går att förklara om man inte har upplevt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Säger samma sak.
Så länge man har en high end-burk som ligger över refreshraten på skärmen så tycker jag det är att skjuta sig själv i foten att köra med syncen.

Testade lira Apex nu på 4K med G-sync, laggade svin ändå när man droppade ned till 70 FPS och tearing överallt.

Om du kör fps inom sync intervallet & ändå får tearing så är inte g-sync igång, det ena utesluter nämligen det andra. Att köra över refreshrate med all sync avslaget betyder bara att du får tearing, sen att du kanske inte märker det själv betyder inte att andra inte gör det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThyderGaming:

Hej undrar om det är verkligen är värt att ha g-sync på 144 hz monitor skriv gärna vad ni tycker

Jag håller med de flesta här.Jag står inte heller ut med screen tearing och skulle nog aldrig spela utan .Med det sagt så är det väl en kostnads fråga då skärmar med g-sync är dyrare och om det förstör spelupplevelsen övehudtaget .För mig är svaret Ja ,det är värt .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kört 144hz sedan 2014 och jag märker aldrig av tearing (som gsync förhindrar, är dess enda uppgift). Detta gäller både om spelen går i 45FPS eller 160FPS eller allt där emellan. Märker aldrig av det helt enkelt för skärmen skiftar bildruta så pass ofta att det inte blir speciellt framträdande. Sitter jag och verkligen aktivt letar kanske jag ser något. Men inte när jag spelar normalt.

Sänker jag skärmen till 60hz blir det dock extremt framträdande väldigt snabbt även om jag inte letar efter det så stör det mig ordentligt.

Så om du har en 144hz skärm nu och aldrig stört dig på det/lagt märke till det...spara lite pengar och skit i adaptiv synkronisering röstar jag på.

Många frälsta här och det är kul att se förstås, men jag ser aldrig tearing på mina 144hz skärmar och ser det som slöseri med stålar på den typen av skärmar pga detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tycker det blir ritktigt smooth feeling... men har inte på det i PUBG,CS eller BF, tycker jag får liiite inputlag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag har kört 144hz sedan 2014 och jag märker aldrig av tearing (som gsync förhindrar, är dess enda uppgift). Detta gäller både om spelen går i 45FPS eller 160FPS eller allt där emellan. Märker aldrig av det helt enkelt för skärmen skiftar bildruta så pass ofta att det inte blir speciellt framträdande. Sitter jag och verkligen aktivt letar kanske jag ser något. Men inte när jag spelar normalt.

Sänker jag skärmen till 60hz blir det dock extremt framträdande väldigt snabbt även om jag inte letar efter det så stör det mig ordentligt.

Så om du har en 144hz skärm nu och aldrig stört dig på det/lagt märke till det...spara lite pengar och skit i adaptiv synkronisering röstar jag på.

Många frälsta här och det är kul att se förstås, men jag ser aldrig tearing på mina 144hz skärmar och ser det som slöseri med stålar på den typen av skärmar pga detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte tänkt på att högre Hz skulle kunna göra tearing ennu mindre tydligt, gäller det högre upplösning med, om (vi) snart sitter med både och liksom?
Så det är därför Nvidia.. börjat stöda VESA Adaptive Sync plötsligt? ah-haAa..