Permalänk

Reklamationstvist

Hej. Jag drar en lång historia kort. Köpte en tv till min dotter i julklapp. Vid uppstart konstaterades att displayen va sprucken. Fraktskadad enligt min mening. Åkte in till elektronikkedjan och skulle reklamera produkten. Mot min stora förvåning får jag ”INGEN REKLAMATION” från spydig personal. Detta är handhavande fel säger de. Ber dem gå vidare med ärendet och de skickar in den vidare på ett service ställe. Efter många mail och ca 2 månader senare får jag svar att de inte kommer ersätta mig med ny produkt. Man kunde inte avgöra om den var fraktskadad eller ett handhavande fel. Enligt mitt tycke så borde ett sådant oklart svar vara till kundens fördel eller vad tycker ni?

Med vänlig hälsning, arg pappa och ledsen dotter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Hej. Jag drar en lång historia kort. Köpte en tv till min dotter i julklapp. Vid uppstart konstaterades att displayen va sprucken. Fraktskadad enligt min mening. Åkte in till elektronikkedjan och skulle reklamera produkten. Mot min stora förvåning får jag ”INGEN REKLAMATION” från spydig personal. Detta är handhavande fel säger de. Ber dem gå vidare med ärendet och de skickar in den vidare på ett service ställe. Efter många mail och ca 2 månader senare får jag svar att de inte kommer ersätta mig med ny produkt. Man kunde inte avgöra om den var fraktskadad eller ett handhavande fel. Enligt mitt tycke så borde ett sådant oklart svar vara till kundens fördel eller vad tycker ni?

Med vänlig hälsning, arg pappa och ledsen dotter.

Håller med butiken i detta fallet. Jag hade aldrig tagit tillbaka något som är fysiskt skadat. Om kartongen var skadad osv så skulle du ha tagit bild på det vid tillfället, sedan kan man väl även reklamera till fraktbolaget och inte till butiken?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

*Edit* Efter att ha gått igenom lite mer dokumentation så ställer jag om min åsikt och säger att du ska stå på dig ännu mer. Hänvisa till konsumentköplagen och att säljaren i det här fallet har bevisbörda.

Saxat från Hallå Konsument:

Citat:

Du har ett starkare skydd de första sex månaderna
När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt lagen som ursprungliga fel, alltså fel som säljaren ansvarar för. Säljaren måste inom dessa sex månader bevisa att felet inte fanns i varan när de sålde den för att kunna säga nej till din reklamation.

När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av säljaren. Det finns ingen sexmånadersregel vid köp av tjänst.

Permalänk
Medlem

@ArneAnka77: man har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen, inom de 6 första månaderna så är det upp till BUTIKEN att bevisa att skador inte är fabrikationsfel.
Gå till konsumentombudsmannen, alt arn och hör vad de säger. I min ögon gör butiken fel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra! Syntes inget på förpackningen när det kom? A

Har läst om andra här på forumet som filmar all unboxing av dyrare elektronikgrejer för att ha mer på benen om det skulle vara nått fel, nått även jag ska börja göra.

Permalänk
Medlem

Som nämnts så är det säljaren som skall bevisa att felet inte är ursprungligt (dvs att det inte fanns där när varan övergick i din besittning). Skicka in en anmälan till ARN.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Hej. Jag drar en lång historia kort. Köpte en tv till min dotter i julklapp. Vid uppstart konstaterades att displayen va sprucken. Fraktskadad enligt min mening. Åkte in till elektronikkedjan och skulle reklamera produkten. Mot min stora förvåning får jag ”INGEN REKLAMATION” från spydig personal. Detta är handhavande fel säger de. Ber dem gå vidare med ärendet och de skickar in den vidare på ett service ställe. Efter många mail och ca 2 månader senare får jag svar att de inte kommer ersätta mig med ny produkt. Man kunde inte avgöra om den var fraktskadad eller ett handhavande fel. Enligt mitt tycke så borde ett sådant oklart svar vara till kundens fördel eller vad tycker ni?

Med vänlig hälsning, arg pappa och ledsen dotter.

Var kartongen skadad? hur var displayen sprucken?
ni borde sett en spricka på displayen innan ni startade TVn, annars låter det som att det är fraktskada.

Fick själv displayen på min TV utbytt för 2 veckor sen, kom hem en TV-reparatör som bytte den, 1 år gammal TV, deras billigaste modell.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Tack för alla inlägg. Både för och emot. Lätt att bara bli hemmadommare har pratat med servicestället idag och de kunde omöjligt avgöra om det va fraktskada eller handhavandefel. Därav tycker JAG att butiken inte kan bevisa att skadan inte fanns innan mitt ägo. Däremot fanns bara lite skada på kartongens ena hörn, men menar att min tv hade endast frigolit uppe och nere. Inte på mitten. Så en tryckskada vore inte omöjlig i detta fall. Får lyfta detta vidare till Arn. Med vänlig hälsning, tacksam pappa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte en sån skada som kan bli om man lyfter genom att klämma på skärmen för att få grepp och att de hävdar att du packat upp fel?

Skärmarma idag är ju rätt veka.. Förundrades över hur man såg brytningsfel i spegelbilden på rätt dyra skärmar som hängdes i väggfästen, senast jag var på ett elektronikvaruhus. Hade aldrig accepterat det på apparater som kostar över 10tkr.

Hemförsäkring?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft ett liknande ärende fast med en begagnad bil köpt från firma. Visade sig att en skärm var sprucken på insidan av hjulhuset. Gick inte att se utan max rattutslag och inget man direkt letar efter som konsument när man köper från firma. Hittade felet efter 2 mån. Kontaktade bolaget som direkt sa "nej, handhavandefel, inget du kan bevisa". Jag kontrade med att de måste bevisa inom 6 mån att jag gjort fel och deras besiktningsman borde ha sett detta men det fanns inte dokumenterat. Fick tvärnej igen.

Anmälde till ARN, krävde 1800 kr för att byta skärmen. Efter ett par veckor kontaktar bilfirman mig och vill förlika genom att betala 1800 kr (dvs allt jag krävde från början då de tvärvägrade).

Så kör en anmälan till ARN, tar en timme av ditt liv men kan vara värt det. Vissa vägrar ta sitt ansvar och hoppas att man inte orkar dra det vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Tack för alla inlägg. Både för och emot. Lätt att bara bli hemmadommare har pratat med servicestället idag och de kunde omöjligt avgöra om det va fraktskada eller handhavandefel. Därav tycker JAG att butiken inte kan bevisa att skadan inte fanns innan mitt ägo. Däremot fanns bara lite skada på kartongens ena hörn, men menar att min tv hade endast frigolit uppe och nere. Inte på mitten. Så en tryckskada vore inte omöjlig i detta fall. Får lyfta detta vidare till Arn. Med vänlig hälsning, tacksam pappa

Skickades från m.sweclockers.com

hur ser skadan på kartongen ut? kan mycket väl ha blivit en tryckskada på skärmen. de är sjukt känsliga och minsta lilla stöt på fel ställe så går det sönder.
kan även ha blivit av att den legat på fel håll och hoppat till i transport.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Håller med butiken i detta fallet. Jag hade aldrig tagit tillbaka något som är fysiskt skadat. Om kartongen var skadad osv så skulle du ha tagit bild på det vid tillfället, sedan kan man väl även reklamera till fraktbolaget och inte till butiken?

Vart i hans text lyckades du läsa att kartongen var skadad? Du kanske inte vet detta, men även om en kartong är hel så kan produkten inuti vara trasig (facepalm).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vart i hans text lyckades du läsa att kartongen var skadad? Du kanske inte vet detta, men även om en kartong är hel så kan produkten inuti vara trasig (facepalm).

Om du läser texten innan du svarar så ser du att jag skriver "OM" är det ett ord du har hört förut?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

hur ser skadan på kartongen ut? kan mycket väl ha blivit en tryckskada på skärmen. de är sjukt känsliga och minsta lilla stöt på fel ställe så går det sönder.
kan även ha blivit av att den legat på fel håll och hoppat till i transport.

Är detta något du vet eller mer en personlig åsikt? Dvs hur känsliga TV apparater överlag är mot "minsta lilla stöt" när de är i sina kartonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Hej. Jag drar en lång historia kort. Köpte en tv till min dotter i julklapp. Vid uppstart konstaterades att displayen va sprucken. Fraktskadad enligt min mening. Åkte in till elektronikkedjan och skulle reklamera produkten. Mot min stora förvåning får jag ”INGEN REKLAMATION” från spydig personal. Detta är handhavande fel säger de. Ber dem gå vidare med ärendet och de skickar in den vidare på ett service ställe. Efter många mail och ca 2 månader senare får jag svar att de inte kommer ersätta mig med ny produkt. Man kunde inte avgöra om den var fraktskadad eller ett handhavande fel. Enligt mitt tycke så borde ett sådant oklart svar vara till kundens fördel eller vad tycker ni?

Med vänlig hälsning, arg pappa och ledsen dotter.

Saknas några fakta här, hur gick köpet till, i butik eller via nätet? Hur gick levereransen till, hämtning i butik eller hemleverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Håller med butiken i detta fallet. Jag hade aldrig tagit tillbaka något som är fysiskt skadat. Om kartongen var skadad osv så skulle du ha tagit bild på det vid tillfället, sedan kan man väl även reklamera till fraktbolaget och inte till butiken?

Som mottagare är du troligen inte kund hos fraktbolaget. Så vad ska du göra? Reklamera någon annans sändning?

Nej, det är alltid köparen som reklamerar mot fraktfirman. Du reklamerar dit du köpt produkt/tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som mottagare är du troligen inte kund hos fraktbolaget. Så vad ska du göra? Reklamera någon annans sändning?

Nej, det är alltid köparen som reklamerar mot fraktfirman. Du reklamerar dit du köpt produkt/tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta känns lite som en gråzon, jag brukar, om det det handlar om dyrare varor, göra både och. Även om jag inte köpt något av fraktfirman så är det dom som är på plats vid överlämningen och jag brukar därför begära att dom bekräftar att skadan fanns där innan jag tog emot leveransen, t.ex. genom någon form av anteckning. Det gör bevisningen klart enklare. Visar det sen att varan är skadad, eller jag kan misstänka att den är det, så gör jag även en anmälan till säljaren.

(Man skulle så klart även kunna ha något annat vittne men av uppenbara skäl är personen/personerna från leveransföretaget alltid där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är detta något du vet eller mer en personlig åsikt? Dvs hur känsliga TV apparater överlag är mot "minsta lilla stöt" när de är i sina kartonger.

Som jag sa, "på fel ställe" så kan de gå sönder.
Du skulle bara veta hur orolig TV-teknikern som var här var när vi skulle montera i displayen och få ramen runt rätt. hade den hamnat lite fel och vi pressat på kanten så hade displayen varit körd.

en stöt på fel ställe på kartongen bör även då kunna ta sönder skärmen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Håller med butiken i detta fallet. Jag hade aldrig tagit tillbaka något som är fysiskt skadat. Om kartongen var skadad osv så skulle du ha tagit bild på det vid tillfället, sedan kan man väl även reklamera till fraktbolaget och inte till butiken?

Hur vet du att kartongen var skadad det framgår inte i inlägget
Avsändaren (butiken) reklamerar inte mottagaren (kunden) då det är butiken som har beställt tjänsten/frakten

Permalänk

Kan specificera ärendet lite. Tv:n köpt i butik, hemkörd av mig, uppbackad av mig. Är 110% säker att jag inte skadat skärmen på något vis. Men att få butiken att fatta det är en annan sak. Butiken ville inte godkänna reklamation pga handhavande fel, medans deras serviceställe omöjligt kunde avgöra typ av skada. Litar mer på dem som arbetar med sånt dagligen än hobbytekniker i butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en stor TV via komplett.se som kom hem sprucken. Emballaget var lite tilltryckt men inget som egentligen pekade på att skärmen skulle vara spräckt. Tog bilder på TVn direkt i kartongen (när "locket" lyfts av såg man sprickan direkt) och det räckte gott för att komplett skulle ta den i retur.

Jag tycker absolut att butiken skulle ta en reklamation. Räcker ju med att kartongen ställs ner för hårt i golvet vid något tillfälle under frakt.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Kan specificera ärendet lite. Tv:n köpt i butik, hemkörd av mig, uppbackad av mig. Är 110% säker att jag inte skadat skärmen på något vis. Men att få butiken att fatta det är en annan sak. Butiken ville inte godkänna reklamation pga handhavande fel, medans deras serviceställe omöjligt kunde avgöra typ av skada. Litar mer på dem som arbetar med sånt dagligen än hobbytekniker i butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Och här har vi nog problemet och skälet till att jag ställde frågan. Det innebär ju att "handhavandet" därmed inkluderar även transporten osv. Det är förmodligen nog många som pajar produkter under transporten och monteringen och som sen hävdar att det är ett ursprungsfel för att det ska vara ett problem för butiken. Om det är aktuellt här har jag så klart ingen aning om. Hoppas det löser sig på något bra sätt.

Permalänk
Medlem

Har jobbat med just denna typen av frågor i några år, om du vill - PMa mig så får du mitt nr så hjälper jag dig.

Permalänk
Medlem

Eftersom serviceverkstaden enligt egen utsago inte kan utesluta att varan var hel vid överlämnandet, och därmed inte kan konstatera att det är konsumenten som genom vårdlös hantering orsakat skadan, så finns det ju inget annat att göra än att deklarera produkten som DOA.

Säljaren måste bevisa att det är kunden som orsakat skadan. Det räcker således inte att det finns en möjlighet att kunden gjort det.

Har du fått det skriftligt att verkstaden inte kan avgöra hur skadan uppkommit? I så fall hade jag hört av mig till säljaren och tydligt meddela att jag förväntar mig omleverans av en ny TV, annars tar jag vidare ärendet till ARN.

Permalänk
Medlem

Låter helt absurt.

När jag fick hem en trasig TV så tog jag först bild på förpackningen innan jag öppnaden den och sedan var det bara att skicka bilderna till Komplett och ringa ett samtal så skickade dom en ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Tack för alla inlägg. Både för och emot. Lätt att bara bli hemmadommare har pratat med servicestället idag och de kunde omöjligt avgöra om det va fraktskada eller handhavandefel. Därav tycker JAG att butiken inte kan bevisa att skadan inte fanns innan mitt ägo. Däremot fanns bara lite skada på kartongens ena hörn, men menar att min tv hade endast frigolit uppe och nere. Inte på mitten. Så en tryckskada vore inte omöjlig i detta fall. Får lyfta detta vidare till Arn. Med vänlig hälsning, tacksam pappa

Skickades från m.sweclockers.com

Lite inspel från vänster detta, men...
Du kan inte vända dig till ditt försäkringsbolag med detta? Tänker mig att du kanske vill få saken ur världen.
Om felet uppenbarligen (enl. försäljaren) ligger på dig, bör du ju kunna åberopa din drulleförsäkring osv. Kostar några kronor ja, men kanske värt mer än att hålla på och dra detta i 6 mån?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Lite inspel från vänster detta, men...
Du kan inte vända dig till ditt försäkringsbolag med detta? Tänker mig att du kanske vill få saken ur världen.
Om felet uppenbarligen (enl. försäljaren) ligger på dig, bör du ju kunna åberopa din drulleförsäkring osv. Kostar några kronor ja, men kanske värt mer än att hålla på och dra detta i 6 mån?

Det kan han troligen inte, då försäkringsvillkor för hemförsäkring oftast villkorar att ersättningsbar skada är sådan som ej omfattas av KKöpL.

Permalänk

Hej alla. En liten uppdatering i ärendet. Tv:n i fråga är ingen speciellt dyr tv, så hemförsäkring är inget allternativ. Transporten hem från affären gick bra. Hade den i baksätet stående och fastspänd. Väntar på svar från kundsupporten dit jag ställde ett litet ultimatum reklamera tv:n eller så går jag till ARN. Hänvisade även till att servicestället dit tv:n skickades för felsökning omöjligt kunde avgöra om det va frakt eller handhavandefel. Om att bevisningen måste komma från säljaren. Hoppas jag uttryckte mig korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering: äntligen är ordningen återställd. Netonnet backade och lämnade ut en ny tv till oss. Fick till och med en modell bättre kontakt via Netonnet Sverige på FB kunde kundservice tillsammans med butikens chef komma till slutsats att lämna ut en ny på reklamation. Ibland tjänar man på att inte ge upp. Tack alla för era funderingar och idéer till lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är ett långskott eftersom jag redan har försökt med pm till ArneAnka77 utan framgång. Men det lär ju finnas fler här som kan ge goda råd (trots gammal tråd).

2 januari köpte jag en tv från NetOnNet (lagershop) på rean. När jag kom hem upptäckte jag att den var skadad och att det satt gula klisterlappar/streckkoder på skadan. NetOnNet vägrade dock ta tillbaka tv:n och skickade istället den till service som klassade skadan som "dead on arrival". Många vändor senare vägrar NetOnNet fortfarande ta tillbaka tvn trots vad lagen och deras egna villkor säger. Deras bevisning är att "emballaget var helt och därför har du skadat tv:n", vilket (enligt sexmånadersregeln) inte bevisar någonting. De menar dessutom att garantin inte gäller eftersom att jag hade använt tv:n mer än en timme (hur man nu ens kan använda en död produkt...). Att jag har bild på den skadade tv:n när den (förmodligen) hade använts mindre än en timme spelar ingen roll. Inte heller de gula klisterlappar som dolde sprickan i displayen vid uppackning. Sådana lappar är det ju normalt att Samsung sätter dit!

Nåväl, finns det någon som har en idé vad jag kan göra förutom att gå till ARN/tingsrätten?