Permalänk

Köpa vindturbin/generator-komponent?

Jag skulle behöva någon form av generator där jag själv kan veva fram energin som genererar ström. Exempelvis en liten vindsnurra eller motsvarande. Så det får inte vara allt för trögt att vrida runt. Finns det att köpa i Sverige någonstans?
Typ en sån här:
https://alexnld.com/product/diy-wind-generator-model-teaching...

Visa signatur

- Patriarch K har talat!

Permalänk
Medlem

Dynamo från en gammal cykel.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Tjo
Nyfiken.... Hur mycket ström behöver du få ut?
Har du nåt batteri som kan buffra el?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

@ph33r: Nej, navdynamo ifrån en ny(are) cykel. Gammal dynamo kräver många varv/min. Navdynamo är lågvarvig och passar för ändamålet.

Permalänk
Avstängd

En motor med lågt varvtal (annars med utväxling). En motor är en generator baklänges..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Skrivet av Patriarch_K:

Jag skulle behöva någon form av generator där jag själv kan veva fram energin som genererar ström. Exempelvis en liten vindsnurra eller motsvarande. Så det får inte vara allt för trögt att vrida runt. Finns det att köpa i Sverige någonstans?
Typ en sån här:
https://alexnld.com/product/diy-wind-generator-model-teaching...

det i länken är en vanligt liten likströmsmotor. borde gå att hitta i billiga leksaks RCbilar eller andra föremål från typ dollarstore med en AA batteridriven motor typ.

räkna inte med några monstervärden ut från den typ 1.5-2V vid 1000-2000rpm eller nått max så kräver garanterat en växellåda för att vevas.

vill du ha något kraftigare så är det väl cyckeldynamo (ca 6V) som gäller men samma där kräver troligen växellåda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

En motor med lågt varvtal (annars med utväxling). En motor är en generator baklänges..

Vissa typer av motorer, långt ifrån alla..

Det viktiga är ju o veta hur mycket effekt TS behöver få ut, samt spänning då kanske..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

en borstlös RC-motor går enkelt att göra till en generator med 6st likriktardioder om man sätter 3st till Plus från varje pol på motorn, samt 3st till Minus från varje pol på motorn.
Inte effektivaste sättet, men helt klart det simplaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriarch_K:

det får inte vara allt för trögt att vrida runt

Hur trögt det går beror på hur mycket kräm du försöker plocka ur den

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Vissa typer av motorer, långt ifrån alla..

Det viktiga är ju o veta hur mycket effekt TS behöver få ut, samt spänning då kanske..

Jasså? Jag skulle säga i princip alla, bara att de utan permanentmagneter behöver magnetiseras, vilket kanske inte är så lönsamt. Så ta en motor med permanentmagneter.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Hur trögt det går beror på hur mycket kräm du försöker plocka ur den

Eller hur rostiga kullagerna är på motorn från skroten ;D

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar