mITX snik speldator beställd - Fråga ang SSD osv

Permalänk
Medlem

mITX snik speldator beställd - Fråga ang SSD osv

Hej.
Jag beställde nedanstående dator (förutom disken och chassit).

Fråga 1) Funderar på en M2 disk, är det lönt?
Jag läste i moderkortsmanualen, där står det något om kör man med en M2 disk, så delar den på PCIE16x och körs som 8x, betyder detta att grafikkortet körs i 16x utan i 8x?

Har sedan tidigare denna SSD: https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...
Funderar på en till, därav min fråga :).

Fråga 2) Grafikkortet jag har idag är ett MSI GeForce GTX 1060 6GB GT OCV1, matchar det ihop med mitt "nya" bygge, eller är ett 1070 mer inom dess prestanda, om ni förstår vad jag menar? ( https://www.inet.se/produkt/5402912/msi-geforce-gtx-1060-6gb-... )

Fråga 3) Minneskorten.
Jag antar att de är kompatibla? Blev osäker när det står "standard 2600Mhz, OC 3333Mhz" något, eller är det bara att jag kan köra högre Mhz minnen, fast de körs då "överklockade", eller är jag helt ute och cyklar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12319355

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@1Ce: Kanske inte kan svara på allt men lite grand.

1. M.2 är för det första bara en formfaktor och har inget med diskens hastighet att göra.
Om det är lönt med en PCIe SSD (som du syftar på) så beror det på vad du tänker ha den till, normalt kan man väl säga att det kan vara lönt att ha den som systemdisk men inte som separat spel/lagrings disk.
Hur och om den inverkar på PCIe hastigheten för grafikkortet vet jag inte.

2. Oavsett så är det inte lönt att lägga pengar på ett 1070 om du redan har ett 1060 6GB.

3. Alla moderkort har en bashastighet som minnena körs i om man inte OC dom, även minne som säljs som snabbare måste man OC i bios annars körs dom i bashastigheten. OC görs med olika profiler som finns i bios, kommer inte ihåg vad dom heter för AMD (XMP heter dom för Intel).
Vad jag förstått är AMD's cpu betydligt känsligare för olika minnestyper och vilka som funkar (eller inte) vet jag inte, vet tyvärr inte heller vilken hastighet som är lämpligast för AMD.

Hoppas det gav dig lite hjälp iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har moderbord och ram du inhandlat så kanske kan svara på två av frågorna.

1. MB har 2 st M.2. Det är endast den på baksidan som halverar från 16x -> 8x för gpu.

3. Ram fungerar i 3000 Mhz out-of-the-box. Enda som du lär upptäcka är att de körs i CL16 fast spec säger CL15. Kan fixas med avaktivering av geardown-mode i Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Jag har moderbord och ram du inhandlat så kanske kan svara på två av frågorna.

1. MB har 2 st M.2. Det är endast den på baksidan som halverar från 16x -> 8x för gpu.

3. Ram fungerar i 3000 Mhz out-of-the-box. Enda som du lär upptäcka är att de körs i CL16 fast spec säger CL15. Kan fixas med avaktivering av geardown-mode i Bios.

Hej. Tack för båda svaren, jag minns tyvärr inte mycket från minnets clockhastigheter. Högre bättre?

Vad blir konsekvenserna om man inte ändrar cl16 till cl15?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@1Ce: Kanske inte kan svara på allt men lite grand.

Tack för svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Ce:

Vad blir konsekvenserna om man inte ändrar cl16 till cl15?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många jämförelser på nätet. I praktiken närmast obefintlig prestandaskillnad. I övrigt inga stabilitetsproblem eller dylikt.

Permalänk

Max minnehastighet som är helt stabilt med i princip alla nya moderkort för Ryzen är 3200MHz, men det kan fungera med snabbare. Men att gå över 3200 är lite overkill eftersom att man kanske vinner 1-2% FPS i spel på att gå över 3200MHz. Däremot är det typ (kommer inte ihåg exakt) 5+% högre fps att gå från 2133MHz till 3000 eller 3200Mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Wcx: Alltså, det här med M.2 känns som Rysk roulette. Det beror väl lite på hur många PCI-lanes CPU, mobo, grafikkort och M.2 levererar/kräver? En M.2 med SSD hastighet (500MB/s) tar en PCIe x1, men högre hastigheter stjäl x4 och x8. Tänker definitivt inte svära på att en x1 M.2 inte blockerar x8 bara för att moderkortet känner för det.

M.2 är för övrigt rena djungeln. Tillverkare av PCIe adapters ljuger och hävdar plug'n'play. Jag aldrig hört talas om ett moderkort utan M.2 port med uppdaterat bios-stöd för M.2 och boot genom PCIe. Moderkortens bios uppdateras inte av den anledningen (tillverkarna vill att vi köper moderkort med stöd för M.2 istället). Vissa moderkort klarar inte ens av M.2 via PCIe som lagringsdisk.

edit: det krävs både att man ställer om något i bios (plus att inställningen existerar), och stöd för NMVe. Enbart kombon fungerar och ibland saknas det ena eller det andra.

Permalänk

Tänk inte ens tanken att uppgradera till ett 1070 när ett 2060 ligger på samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tänk inte ens tanken att uppgradera till ett 1070 när ett 2060 ligger på samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag nämnde inget grafikkort? :).

Är 2060 motsvarighet till 1060? (Om det blir någon uppgradering får det nog bli ett grafikkort med 1 fläkt baktill, iom det är för nära med nätagg.

En dum fråga.. M2 SSD har jag monterat på moderkortet.
Det fanns en "kylfläns" för M2 som jag skruvade bort och montera M2 under, men på undersidan är det en tape man skall dra loss (Kylpasta dubbelhäftande?)

Men är det meningen man skall pilla bort etiketten på M2 SSD'n? Jag antar det för bästa värmeöverföring, men är ej helt säker.

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Varför bygger du itx om du köper ett chassi som är gigantiskt?

Eller det är ju inte gigantiskt men det är ju inte litet och nätt direkt.