Vega 64 vs RTX 2060, vilket tror ni på?

Permalänk
Medlem

Vega 64 vs RTX 2060, vilket tror ni på?

Hej alla sweclockare,

Ska bygga mig en ny burk som kommer användas till framförallt videoredigering i Adobe Premiere samt till lite spelande på sidan av. Mitt val av grafikkort står mellan Nvidia RTX 2060 eller Vega 64. De går att få för ungefär samma peng just nu. Vad är era åsikter kring de båda korten och varför skulle ni välja det ena över det andra?

Permalänk
Medlem

Är inte Ray tracing eller DLSS viktigt för dig så hade jag köpt ett 1070 eller över istället.
Riktigt bra priser på förra generationen om du kollar marknaderna och RTX bjöd inte på något groundbreaking direkt.

1070 TI presterar typ samma som 2060 btw.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Är inte Ray tracing eller DLSS viktigt för dig så hade jag köpt ett 1070 eller över istället.
Riktigt bra priser på förra generationen om du kollar marknaderna och RTX bjöd inte på något groundbreaking direkt.

1070 TI presterar typ samma som 2060 btw.

Du måste skämta? 1070 ti är dyrare än 2060.

Ta 2060. Den har åtminstone framtiden framför sig. Vega 64 är kärnkraftverk.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Är inte Ray tracing eller DLSS viktigt för dig så hade jag köpt ett 1070 eller över istället.
Riktigt bra priser på förra generationen om du kollar marknaderna och RTX bjöd inte på något groundbreaking direkt.

1070 TI presterar typ samma som 2060 btw.

Hmm jo har inte tänkt så mycket på det. Jag såg nu att ett gtx 1070 går att få för 3399kr, det är en riktigt bra deal faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Hmm jo har inte tänkt så mycket på det. Jag såg nu att ett gtx 1070 går att få för 3399kr, det är en riktigt bra deal faktiskt.

1070 presterar dock inte som varken vega 64 eller 2060, men klart. Man får ju se till kostnad, men ett 2060 går att få för 3950, Vega 64 är ju tyvärr nästan 1000kr dyrare ?

Så jag borde nog ha röstat på 2060 och inte vega 64

Permalänk
Medlem

OM du kan tänka dig att handla från Tyskland får du ett Vega 64 Nitro, för ca 4300kr. Eller ett referens för ca 4000. (då får man med 3 spel också om man tycker det är kul)

https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Jag köpte själv ett Vega 64 då jag har freesyncskärm.
Det är ett Sapphire Vega 64 Nitro+.
Mkt tyst och med den kyl1aren faktiskt svalt kort.
Men kortet är enormt!!!
Mitt är inte ett kärnkraftverk...mitt är ett grafikkort.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Nudel:

OM du kan tänka dig att handla från Tyskland får du ett Vega 64 Nitro, för ca 4300kr. Eller ett referens för ca 4000. (då får man med 3 spel också om man tycker det är kul)

https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

Yep...det är det kortet jag köpte. Mkt bra!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ta det kort som ger bäst prestanda till din videoredigering! Det måste väl vara ett vanligt benchmark?

Jag tror att du blir nöjd med båda i spelande (2060 kommer inte vara kraftfullt nog för någon vettig raytracing ändå så jag ser inte teknisk fördel med det där).

Undvik Asus Strix Vega 64 dock för kylningen på det suger (jag har ett själv och det låter hemskt även under lättare laster som Dota 2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Du måste skämta? 1070 ti är dyrare än 2060.

Ta 2060. Den har åtminstone framtiden framför sig. Vega 64 är kärnkraftverk.

Vem köper förra generationen nytt idag, självklart så kör man begagnat.
1070 TI finns för runt ~3300kr idag om du tittar lite på vad aktioner mm har stannat på senaste veckorna.

Skrivet av Mezzlock:

1070 presterar dock inte som varken vega 64 eller 2060, men klart. Man får ju se till kostnad, men ett 2060 går att få för 3950, Vega 64 är ju tyvärr nästan 1000kr dyrare ?

Så jag borde nog ha röstat på 2060 och inte vega 64

1070 är ca 5 - 8% långsammare än 2060
1070 TI ligger 1 - 2% efter och finns för mera än tusenlappen billigare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Datanisse:

Du måste skämta? 1070 ti är dyrare än 2060.

Ta 2060. Den har åtminstone framtiden framför sig. Vega 64 är kärnkraftverk.

Personligen tror jag att femte generationens kärnkraftverk är framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

2060 helt klart eftersom du använder Adobe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Personligen tror jag att femte generationens kärnkraftverk är framtiden.

En Vega64-farm så har vi löst framtida energikriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Hej alla sweclockare,

Ska bygga mig en ny burk som kommer användas till framförallt videoredigering i Adobe Premiere samt till lite spelande på sidan av. Mitt val av grafikkort står mellan Nvidia RTX 2060 eller Vega 64. De går att få för ungefär samma peng just nu. Vad är era åsikter kring de båda korten och varför skulle ni välja det ena över det andra?

Jag skulle säga att RTX är ett bättre val. Nyare kort med stöd för ny teknik. Ska du köpa nytt är det också billigare. Adobe brukar dessutom föredra NVIDIA och Intel av någon anledning och därmed bättre optimerade mot dessa.

Skrivet av hakd:

Vem köper förra generationen nytt idag, självklart så kör man begagnat.
1070 TI finns för runt ~3300kr idag om du tittar lite på vad aktioner mm har stannat på senaste veckorna.

1070 är ca 5 - 8% långsammare än 2060
1070 TI ligger 1 - 2% efter och finns för mera än tusenlappen billigare

1070 är snarare ca 15% sämre (blir väl lite mindre om man jämför två med aftermarketkylare), i alla fall om man ska tro Sweclockers prestandaindex. Blir ännu lite mer i högre upplösningar - och givetvis ännu mer om man använder DLSS.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

OM du kan tänka dig att handla från Tyskland får du ett Vega 64 Nitro, för ca 4300kr. Eller ett referens för ca 4000. (då får man med 3 spel också om man tycker det är kul)

https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

Den där sidan skickar inte ens till Sverige, testade för att se om det gick. Man kan välja Sverige som land när man fyller i sin adress men sen när man väljer fraktalternativ går det endast att hämta upp på deras lager i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem köper förra generationen nytt idag, självklart så kör man begagnat.
1070 TI finns för runt ~3300kr idag om du tittar lite på vad aktioner mm har stannat på senaste veckorna.

1070 är ca 5 - 8% långsammare än 2060
1070 TI ligger 1 - 2% efter och finns för mera än tusenlappen billigare

Visst, om du lyckas hitta ett begagnat. Men då har du också ett begagnat kort, som är lite sämre, kortare garanti och missar spel som ingår.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det bästa kortet borde rimligtvis vara det som presterar bäst i Premiere - eftersom det är där du kommer att använda det. Enligt Puget Systems så gör Vega inte jättebra ifrån sig i just det programmet. Puget Systems är en väldigt välrenommerad systembyggare, så de bör man kunna lita på.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det bästa kortet borde rimligtvis vara det som presterar bäst i Premiere - eftersom det är där du kommer att använda det. Enligt Puget Systems så gör Vega inte jättebra ifrån sig i just det programmet. Puget Systems är en väldigt välrenommerad systembyggare, så de bör man kunna lita på.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Ja, om nu Adobe prestanda är viktigt för TS så har Nvidia genast en fördel, även om stödet för AMD (OpenCL) har blivit väsentligt bättre senaste åren så det fortfarande CUDA som har bäst stöd och prestanda.

Generellt så slår 1070 Vega 64 i typ alla adobe-programmen enligt Pudget Systems. Värt att nämna är också att program som Premiere slutar skala rätt ordentligt efter midrange, så behöver man inte videominnet så funkar även midrange-kort väldigt bra.

Jag hade kört på 2060, eller beg 1080 (främst för 8GB minne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Den där sidan skickar inte ens till Sverige, testade för att se om det gick. Man kan välja Sverige som land när man fyller i sin adress men sen när man väljer fraktalternativ går det endast att hämta upp på deras lager i Tyskland.

Finns tjänster för att lösa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Finns tjänster för att lösa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka tjänster då? Vet ganska lite om att beställa från sidor utomlands som inte är Amazon, berätta gärna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Vilka tjänster då? Vet ganska lite om att beställa från sidor utomlands som inte är Amazon, berätta gärna mer.

https://www.mailboxde.com denna blev jag tipsad om i en annan tråd. Dock inte provat den själv!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

OM du kan tänka dig att handla från Tyskland får du ett Vega 64 Nitro, för ca 4300kr. Eller ett referens för ca 4000. (då får man med 3 spel också om man tycker det är kul)

https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

Nu finns det säkert andra butiker, som t.ex. Amazon.de och Caseking etc, men Mindfactory är jag hyfsat säker på att de inte skickar utomlands längre pga de måste deklarera moms och skit till det landet eller vad det var.

Edit: lite sen. Men Caseking och Amazon skickar definitivt till Sverige utan konstigheter och med svensk moms ( priset ser man i kassan ).

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@GuuFi: se mitt svar ovan med en lösning.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, om nu Adobe prestanda är viktigt för TS så har Nvidia genast en fördel, även om stödet för AMD (OpenCL) har blivit väsentligt bättre senaste åren så det fortfarande CUDA som har bäst stöd och prestanda.

Jepp. Det som räknas är hur bra kortet utnyttjas av det program som du använder.

Rå beräkningsgraft i GFLOPS vid base clock: Half precision / Single precision / Double precision (från Wikipedia):
AMD Raderon Vega 64: 20431 / 10215 / 638
NVidia GeForce RTX 2060: 10483 / 5242 / 164

Enligt de siffrorna så borde Vega 64 varit överlägset för videoredigering, men så är det tydligen inte.
Jag har hört någonstans AMD över lag brukade anses vara bättre för videoredigering i något annat program, men jag kommer inte ihåg vilket...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

RT är inte tillräckligt bra än, kör på ett vega64.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@qwinoa: Det är för mig helt oförståeligt att folk rekommenderar dig Vega 64. Uppenbarligen läser inte folk din frågeställning. Om du ska ha ett kort för Premiere så är RTX 2060 ett betydligt bättre val för samma pengar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av qwinoa:

Hmm jo har inte tänkt så mycket på det. Jag såg nu att ett gtx 1070 går att få för 3399kr, det är en riktigt bra deal faktiskt.

Kostade lika mycket för 2 årsedan :/

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|