Förpackning av grafikkort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

@Pixlchaser:

Att vi tycker väldigt olika

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är det ni tjafsar om? Det är klart att man vill ha en hel och fin låda vid leverans. En låda i fint skick ger konsumenten ett bra första intryck av varan, bland annat därför man designar lådorna för att locka konsumenten. Det låter som att några här inte vet att en produkt oftast består av mervärden, som fortfarande är en del av produkten. För att återgå till det ursprungliga ämnet; att kräva en låda i bra skick är inte alls orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Låter som ett skapligt gäng med "vadå dörruppslag, det är ju bara en BIL" människor här lol

Ditt exempel är ju mer att likställa med om shrouden till grafikkortet spruckit och gått sönder och nu börjar skava på en sladd.
En repa på en bil är problematisk eftersom lacken är där för att skydda mot rost så du har dels fått en kosmetisk skada på produkten men även ett försämrat rostskydd. Kantstött kartong är som om du fick din bil levererad med några fingeravtryck på fönstret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det helt enkelt vara som så att vissa bryr sig om hur lådan ser ut medan andra skiter i vilket.
Bara för vi har olika åsikter kring ämnet behöver vi inte för dens skull dumma ner andras åsikter eller bli otrevliga.

Har jobbat i butik och varor med tillknycklade kartonger fick vi antingen skriva av eller sänka priset för de var så pass mycket mer svårsålt dock var det betydligt billigare prylar men det stödjer ändå tesen att det är rätt många som bryr som om hur produkten presenteras.

Dock bör tilläggas att jag inte anser TS låda ser allt för skadad ut men jag kan ändå förstå att det drar ner helhetsintrycket på produkten.

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att kartongen ska vara i mint kondition hur mycket man vill, det ändrar inte det faktum att ÅF inte är skyldig att se till så är fallet. Hade det däremot varit hål i lådan och man misstänker att det kan vara skadat produkt inte i är en annan femma, men här är det hörnen som är lite kantstötta.

Att köparen hade tänkt ge bort i present är i sammanhanget helt irrelevant. Vill man vara säker på få en låda i mint kondition får man vacker pallra sig bort till en butik som säljer varan och köpa den där då man själv kan inspektera den.

Men om det är så viktigt för TS så för all del, utnyttja ångerrätten du har. Men att förvänta sig att man ska få saker gratis och fixat utan vidare om man gnäller tillräckligt högt är ganska naivt.

Lådan är gjord för att kunna transporteras, det är inga hål i lådan så produkten är högst sannolikt oskadd.

Antingen släpper du det och går vidare, eller så utnyttjar du din ångerrätt.
börjar bli tröttsamt med folk som gnäller på forum för minsta lilla. - Inget personligt menat.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Detta är inte ok.

Tänk om TS skickar in kortet på reklamation, då kan de neka den då emballaget är skadat och hänvisa till att ts har gjort detta själv.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Självfallet skall kartongen vara hel, speciellt när varan är en preset. Kul att de bort något som ser ut som fan även om det är varan i kartongen man bryr sig mest om.

Och miljön, ja det spelar nog inte någon jättestor roll om vi i lilla Sverige vill ha dubbla kartonger när Kina bygger 1600 nya kolkraftverk.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Finns inget som säger att avsändaren måste embalera det du eller så sätt. Jag jobbade med flygfrakt förr. Där är det avsändarens uppgift att tillse att godset klarar hantering... Samt att det skall klara ett fall ifrån 100cm när det gäller paket. Att paketet ser ut som det gör visar att det är tappat. Det gör att du inte kan reklamera.
Personligen har jag ju lådorna på min "nörd-hylla" så det kan jag förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi skickade alltid komponenter dubbelboxat när jag jobbade i datorbutik. Jag hade blivit väldigt besviken om jag mottagit en sprillans ny produkt där kartongen var skadad. Hör av dig till butiken för detta är inte ok.

Permalänk
Medlem

Dokumentera och använd, är det defekt så skicka tillbaka det.
förutom en retur så vad ska man med kartongen till ? den ska skydda och göra reklam, thats it.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

förutom en retur så vad ska man med kartongen till ? den ska skydda och göra reklam, thats it.

Jag säljer ofta vidare mina begagnade grafikkort (inklusive orginalemballage), främst här på Sweclockers marknad.

Känner att jag hade skämts över att sälja vidare ett grafikkort med misshandlad grafikkortslåda, och att en eventuell köpare säkerligen hade använt det som ett (svep)skäl för att pruta.

Däremot hade jag nog inte orkat påbörja ett RMA-ärende eller nyttja öppet köp bara för att lådan kom kantstött från återförsäljaren, men jag hade ju knappast varit nöjd med försäljarens hantering, och tagit en allvarlig funderare om jag verkligen vill köpa fler varor från vederbörande återförsäljare i framtiden.

I TS fall där kortet är en present hade jag nog faktiskt kontaktat ÅF, även om det inte är deras skyldighet att emballera bättre.

Hade jag köpt en flaska whisky på systemet hade jag inte heller velat ha en misshandlat låda, även om flaskan är hel. Framför allt inte om det är en present.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag säljer ofta vidare mina begagnade grafikkort (inklusive orginalemballage), främst här på Sweclockers marknad.

Känner att jag hade skämts över att sälja vidare ett grafikkort med misshandlad grafikkortslåda, och att en eventuell köpare säkerligen hade använt det som ett (svep)skäl för att pruta.

Däremot hade jag nog inte orkat påbörja ett RMA-ärende eller nyttja öppet köp bara för att lådan kom kantstött från återförsäljaren, men jag hade ju knappast varit nöjd med försäljarens hantering, och tagit en allvarlig funderare om jag verkligen vill köpa fler varor från vederbörande återförsäljare i framtiden.

I TS fall där kortet är en present hade jag nog faktiskt kontaktat ÅF, även om det inte är deras skyldighet att emballera bättre.

Hade jag köpt en flaska whisky på systemet hade jag inte heller velat ha en misshandlat låda, även om flaskan är hel. Framför allt inte om det är en present.

Det er jo også vettig å gi ÅF/selgeren en sjanse til å gjøre noe selv, som å velge en annen leverandør, bedre forpakning etc i stedet for å bare holde kjeft og velge en annen ÅF/butikk neste gang det er aktuelt å kjøpe noe.

For min egen del da jeg ikke kjøper helt nye data komponenter så ofte, så ville det å en original kartong med tydelige tegn på en hard transport vei ikke være noe jeg ville godtatt. Siden er risken for at produktet faktisk har fått skader der ikke er synlige til stede. De som her på forumet ikke synes det spiller noen rolle virke være samme folk som ofte kjøper nytt og ofte, eller selger på brukt markedet. Da kanskje det ikke spiller, så stor rolle, men når kjøper sjeldent nye ting, så spiller det trass alt en rolle for hvordan forpakningen vil se ut.

Ved en eventuell reklamasjon, så ville firmaet også kunne vise til utseendet på forpakning og legge ansvaret på kunden i verste tilfelle. En del firma krever å få tilsendt produktet i original forpakning for undersøkelse (det er jo også beste måten å holde produktet på plass) og ved bruk av anger retten, kan også dette gi problemer.

Formelt sett skal produktet gå å selge videre med så lite tap som mulig og original forpakningen havner i en grå zone ettersom den skal å ene siden ikke være til hinder for å teste produktet og sende tilbake ved anger rett, men å andre siden ville potensielle kunder se det som noe der de ville velge vekk til fordel for en med hel forpakning uten synlige skader på forpakning.

Permalänk
Medlem

Lite snålt kan tyckas, en extra kartong hade skyddat gott nog. Det är ju ändå känslig elektronik inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Är produkten hel men ts endå vill ha en hel låda går det säkert att lösa med företaget. Vissa vill ju kunna sälja i andra hand med originalförpackning. Sen kan man ju tycka vad man vill om fraktbolagen och driva saken vidare med dessa. Skapar man en tråd om saken får man tusen olika åsikter och dom är bara att svälja:)

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Låter som ett skapligt gäng med "vadå dörruppslag, det är ju bara en BIL" människor här lol

dåligt exempel om du frågar mig

En bil med många dörruppslag (som, om det bara handlar om färg dessutom går att tvätta dessutom) kan tappa tusenlappar i värde vid försäljning, eftersom det påverkar direkt på produkten - funktionellt och visuellt. Grafikkortet i sig tappar inte andrahandsvärde om två år för att kartongen har några skavanker. Såvida det inte handlar om samlarvärdet i sig. I det här fallet ser det ut att handla om ett RX580 GTS eller varant, knappast ett samlarkort? Grafikkort överlag brukar väl inte vara något som gemene man samlar på för att det är något som ökar i värde och att man därför måste ha en mint condition kartong till alla sina kort.

Permalänk

Fick svar idag från företaget och de bad om ursäkt. Det skall även ta vidare min fråga vad gäller emballering av deras varor. Som plåster på såret får jag rabatt vid nästa order. Därmed är denna tråd avslutad, tack för alla svar!
MVH
sigmabeta

Permalänk
Medlem

Den är avslutad först när jag står i dörren på webhallen och slår sönder kartongen för alla grafikkort!

Permalänk
Medlem

Nog tillhör jag skaran som vill ha en fin kartong. Av den anledning så köper jag ju bara saker i butik, även om jag måste färdas x mil för köpa det. Då oavsett hur det är paketerat och oavsett fraktbolag så finns risken att ett paket bli misshandlat ändå.

Sen är det ju så att väljer man att köpa från det billigaste företaget på Prisjakt så ja då får man ju räkna med att sparas in på något (kundservice, kundtjänst öppettider, emballage, ja finns mkt). Även om emballage inte är direkt dyrt så är det ju ändå faktum att elektronikbranschen har extremt låga marginaler. Speciellt då man dessutom har fri frakt. Kan ju tyckas löjligt man väljer att spara in småpengar så som att skicka i plastpåse istället för tvålagers wellpapp. Men många bäckar små kan under året bli en betydande å i slutändan.