Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade glömt att den fanns. Antar att det blev för svårt att konkurrera.

Permalänk
Medlem

Väcker väll frågan vad som händer med våra digitalt köpta spel i denna tid med en massa olika butiker som öppnar och stänger ner...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen på redaktionen var direkt förvånade när vi läste det här. Min spontana reaktion var ungefär "Just det, de hade ju en spelbutik." Kan tänka mig att de hade svårt att konkurrera med de andra stora.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@inquam: Du har ju bara köpt rättigheten till att spela spelet, så på ett vis blir du ju av med det.
Lite som att köpa årspass på Liseberg, stänger Liseberg så försvinner ju funktionen på ditt årspass.
Men ja, det är ju väldigt svårt att säga rent praktiskt för just spelbranschen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master

Kanske kunde vara kul med en awareness-undersökning på alla olika spelbutiker/launchers som finns? Jag har inte koll på ens hälften av dem känns det som just nu.

Typ "vilken/vilka av följande KÄNNER DU TILL?" resp "vilken/vilka av följande HAR DU SPEL HOS?"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att de hade en spelbutik, jaja där ser man...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

Väcker väll frågan vad som händer med våra digitalt köpta spel i denna tid med en massa olika butiker som öppnar och stänger ner...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@inquam: Du har ju bara köpt rättigheten till att spela spelet, så på ett vis blir du ju av med det.
Lite som att köpa årspass på Liseberg, stänger Liseberg så försvinner ju funktionen på ditt årspass.
Men ja, det är ju väldigt svårt att säga rent praktiskt för just spelbranschen.

Nu kan jag ha missat något här, men de sålde väl bara nycklar till spelen likt greenmangaming, gamersgate och liknande?
Spelen fick man sedan hämta på annan plats så som steam - uplay and such, right?

Om så är fallet så gör det ingen som helst skillnad om nyckelbutiken stänger ner. Steam, uplay och origin som man sedan registrerat nyckeln hos finns ju kvar och därmed även tillgången till spelen. Så det här borde inte ha någon negativ inverkan alls.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De behövde nog släppa ett "origin, steam, epic games launcher, battle.net" app typ.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Det är mycket möjligt, jag har inte köpt eller varit inne där mer än dagen de öppnade.
Jag bara antog att de körde egen launcher osv osv som är populärt just nu.
Det är såklart mitt fel ifall jag är oinformerad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

De behövde nog släppa ett "origin, steam, epic games launcher, battle.net" app typ.

Frågan är väl om det i sig hade lockat till så mycket mer intresse... Själv är jag tveksam.

Själv tror jag snarare att de saknade en bra USP som faktiskt väckte intresse. Resultatet blev att folk saknade motiv att skaffa konto och handla där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad
Gjorde dock ett inköp där faktiskt, köpte Far Cry 5 för 27€ på release dagen, Razer hade gjort något galet med rabattkoder minns jag, så man fick 50% på allt i hela butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Väcker väll frågan vad som händer med våra digitalt köpta spel i denna tid med en massa olika butiker som öppnar och stänger ner...

Well, inget överhuvudtaget händer i detta fall då Razer Game Store bara är ytterligare en nyckelförsäljare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Förståeligt, varför använda Razers när man kan köra Epic Games all the way <3

Permalänk
Medlem

visste inte ens dom hade en spelbutik lol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@inquam: Du har ju bara köpt rättigheten till att spela spelet, så på ett vis blir du ju av med det.
Lite som att köpa årspass på Liseberg, stänger Liseberg så försvinner ju funktionen på ditt årspass.
Men ja, det är ju väldigt svårt att säga rent praktiskt för just spelbranschen.

Detta argument har använts av leverantörer. Dock, iaf i Europa, så har man slagit fast att om du likt i Steam betalar ett pris och inte får en tidsbegränsdad tillgång till spelet eller betalar per månad eller liknande så är det ingen subscription eller liknande. utan det jämstalls med att du köper en fysisk skiva och du äger en kopia av spelet i fråga. Sedan har detta inte drivits till sin spets i domstol, iaf inte gällande spel. Annan mjukvara har det dragits längre och kunden har fått rätt och rätt att tex kunna sälja sin kopia osv har ansetts vara kundens rätt.

Kanske hamnar vi i en sitts när något händer med en större leverantör då detta ställs på sin spets även för spel och europeiska konsumenters rättigheter klargörs tydligare.

De EULA som Steam osv visar (och diverse tjänster online) har nästan universelt sagts inte kunna appliceras på europeiska kosnumenter isf då de ofta går emot vår konsumenträtt. Möjligheten att "ångra sitt köp" kommer tex ifrån våra rättigehter och att de till sist var tvugna att rätta sig till våra lagar eller riskera böter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Well, inget överhuvudtaget händer i detta fall då Razer Game Store bara är ytterligare en nyckelförsäljare

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men det väcker ändå frågan. Nästa gång kan det vara någon distribuerar själv. Eller säg att du har nycklar på ditt konto på en site som bara säljer nycklar och de går i konkurs och stänger ner sidan utan att du hunnit skriva ner din nyckel eller löst in ditt spel. Vad är konsumentens rättigheter blir då frågan. Och hur säkerställer man de rättigheterna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Där ser man, idag har jag lärt mig minst 1 ny sak.
Skulle vara intressant att se vad domstolen säger om detta i ett spetsfall någon gång. Speciellt för tex Steam eller dylik större tjänst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av inquam:

Ja, men det väcker ändå frågan. Nästa gång kan det vara någon distribuerar själv. Eller säg att du har nycklar på ditt konto på en site som bara säljer nycklar och de går i konkurs och stänger ner sidan utan att du hunnit skriva ner din nyckel eller löst in ditt spel. Vad är konsumentens rättigheter blir då frågan. Och hur säkerställer man de rättigheterna.

I det fallet man betalt in pengar till ett företag som sedan går i konkurs ja. Blir väl samma sak som vilket annat företag som helst. När datorbutiken.se gick i konken var det en del ordrar lagda och allt det där levererades nog inte riktigt.
Finns ett gäng fodringsägare som står på kö att hämta hem vad som går att hämta vid en konkurs oavsett om butiken säljer mixerstavar eller spelnycklar och i de lägena kan kunder hamna i kläm då de ofta hamnar sist i kön av de som vill få ut pengar ur företaget.
Samtidigt är väl frågan om det finns några pengar i att fiska in nycklar som redan är sålda och troligen redan aktiverade

Men poängen är väl att det alltid kan bli så att man som konsument kan hamna i kläm om företaget man beställt från går i konkurs under tiden man gör affär med dem oavsett vad de säljer.
Samma sak kan alltså inträffa om du beställer spel på skriva där du redan betalt för grejerna men företaget går i konken innan leverans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hade glömt att den fanns. Antar att det blev för svårt att konkurrera.

Alltså, de är ju inte ens en speltillverkare, då är det självfallet svårt att konkurrera.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, men det väcker ändå frågan. Nästa gång kan det vara någon distribuerar själv. Eller säg att du har nycklar på ditt konto på en site som bara säljer nycklar och de går i konkurs och stänger ner sidan utan att du hunnit skriva ner din nyckel eller löst in ditt spel. Vad är konsumentens rättigheter blir då frågan. Och hur säkerställer man de rättigheterna.

Stardocks föredetta tjänst Impulse såldes till gamestop tror jag, och jag blev av med tillgången till några spel. Stardocks egna spel hade jag dock fortsatt tillgång till via deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Söderbäck: Det är faktiskt t.o.m. lagstadgat att fordringsägare alltid får pengar först av konkursförvaltaren. Man kan förvänta sig att komma i kläm.

Då ägnar man en tanke åt alla dagsländor inom e-handeln som systematiskt bränner investerarnas pengar på förlustpriser på den senaste hårdvaran genom Prisjakt i hopp om att opportunisterna stannar kvar och köper för ordinarie priser ett halvår senare. Vi får säkert samma problem med spelsäljare när man ser marknadföringen: "Impotno - en mjukvaru-svit för att enkelt distribuera spel online".