Berätta om din första egna dator!

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Atari 520 STfm. Den inköptes sommaren 1988.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv

Julen 1986, en SVI728 MSX. Hade känt lite på C64 innan men fastnade för SVI728.

Sen blev det C128D året efter.

Det var programmering för det mesta, lite spel.
Satte ihop oilka skolprogram som hjälpte till med det mesta. Det blev populärt bland kompisarna.
Det är minnesvärda tider. Är dock sugen på att skaffa en SVI728 igen, för att visa barnen vad pappa hade när han var liten pojk.

SVI728 Info

Emil ville ha mer info lite senare i tråden. :-)
Permalänk
Medlem

Första datorn vi hade var en Lap Power med Pentium 3 bla.
Några år fick jag min första egna datorn som jag själv köpt delar till och byggde själv, Athlon XP 2500+, 4gb ram, Geforce 2 GTS tror jag.
Laggade riktigt mycket i WoW när man började spela sedan uppdaterades den med 4gb ram och ett 8800GT så flöt allt som en dröm

Permalänk
Medlem

C64 när man var en tvärhand hög.

Permalänk
Medlem

Min första var en Sinclair ZX81 i byggsats som jag fick vänta på i runt 6-månader år 1981, var rätt otroligt vad man på den tiden kunde få in i fråga om program på 300 byte
Ett halvår senare så gick man och sneglade snett på användare i USA, sysster modellen Timex 1000 utrustades med hela 2 kilo minne mot ZX 81'ans 1 kilo ram minne.

Dom första datorerna jag varit på var en minidator jag lärde mig programmera basic på i mitten av 70-talet då jag gick teknisk linje, där i mellan byggde några kompisars byggen såsom RT-Datorn (6809/6502) och UK 101 (6502) som jag givetvis testade.
På UK 101 så programmerade jag ett flipperspel en kväll och sen natt efter jobbet, fram på morgonen när det var testat och klar så skulle programmet sparas, spara sa kompisen, det blir svårt då jag inte är klar med kassett interfacet. Ridå....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Minns inte vilket år på priken, eller vad datorn innehöll... Men boi oh boi minns jag den

Farmor hadde vid sent 90tal köp loss datorn hon arbetat vid i kanske 5 år för att ha en hemma. när 2001-2005 något hände någonstans där imellan så farmor köpte en ny dator och pappa tog hem den gammla till mig. Först började han med att rensa ut den på alla delar som va bättre än hans egna och satte i hans egna chassi. iaf, det var en beage dator med tillhörande tangentbord, skärm samt fax! innan den slängdes han jag få en trådlös mus och pappas gammla skärm som han bytte ut... Det är seriöst allt jag mins av den datorn bortsett från att mullemäck bygger båtar gick laggfritt men inte cs 1.6

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Första datorn vi i familjen hade var en 386a av något slag (IBM) med Windows 3.1 tror jag det var.
Sen hade vi ett antal "hem-pc's" alltifrån IBM till Compaq och Dell.
Men det dröjde ända till 2005 innan jag byggde min första egna PC.
Det var med ett ASUS nForce4 socket939 moderkort, Athlon64 3000+, 1gb ddr ram (uppgraderade senare till 2gb), 320GB HDD (120 + 200GB IDE, uppgraderade senare med fler SATA diskar) och ett GeForce 6800GT 256MB (PCIe varianten, inte AGP).
Minns att jag hade Antec P180 chassit till det här bygget, riktigt bra för sin tid.
Jag hade inte koll på att 7000 serien skulle släppas några månader senare men jag var nöjd som fan ändå. Den här datorn hade jag ett ganska bra tag, sen blev det nya PC byggen etc.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Commodore 128 1985,
väntade på att den skulle komma ut så köpte en sådan istället för en C-64.
Hade jobbat med att klippa gräsmattor och jag vet inte allt för att få ihop pengar till en.
13000 kr tror jag den kostade, en smärre förmögenhet lol.
Hade mycket kul med den.
Sålde den sedan till en som hade sin bokföring på C-128 och behövde en i reserv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Spectravideo 128. Födelsedagspresent av föräldrarna, tippar på min 10 årsdag. Startskottet för flera intensiva år med datorer. Hittade en vic 20 på tippen som dissikerades. Efterföljande datorer: c64, c128 Amiga 500, Amiga 2000 för att sedan ta en lång paus innan en Pentium maskin köptes, på den vägen är det.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Pappa køpte en burk av mærket AST høsten 1994. Kommer inte ihåg specsen, men spelade vældigt mycket Bomber och Commander Keen på den.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fick en c64 julen 85 men vi gjorde oss av med den ett tag senare för att föräldrarna ville ha en c128 till bokföringen. Det var för krångligt för dom så till min stora lycka så jag fick ha den för mig själv. Min storasysters far försedde mig med spel som Commando, Bombjack och Monty on the run. Har aldrig använt den till nå annat, det enda kommandot man lärde sig i princip var hur man startade spelen. (ungefär som idag).

Permalänk
Medlem

Var tvungen att plocka fram och bläddra igenom.

@Mnemozyne13: Antar du kommer ihåg...
De gör inte såna manualer längre.

Jag lärde mig hur man ladda spel och vänta minutrar.
Lite BASIC men var väl mest avskrivning, fast påminner nog om det de har i lågstadiet nuförtiden.

På Amigan körde jag ARexx (vet inte om nån kommer ihåg?), Amos Basic - jäkla BOB:ande, lite c.

På PC fick jag tag på en cd med DJGPP (GNU tools).
Var inte helt lätt som 15 åring att komma igång med utan hjälp, men blev lite c++.

Idag jobbar jag i IT sektorn (jobbar som utvecklare men kan göra de andra grejorna också vid behov )
Har hunnit med och pluggat 5 år på universitet, men tror jag lärde mig mest metodik och matematik där.
Hade nog inte varit där om det inte varit för den där jävla c64:an.

Permalänk
Medlem

Första egna dator var tekniskt min brorsas gamla speldator 2007.
2 gb ram 533 mhz ddr2 asrock socket 775 moderkort i atx storlek och en 3.4 ghz pentium4 och som grafikkort ett ati radeon x1650 pro 512 mb från his med en arctic cooling vga silencer på sig. funkade rätt bra för det jag spelade, half-life 1,2, cs 1.6 quake 2, svencoop och något non steam cs s tillsammans med ett gäng racingspel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Commodore 128D, "nya" modellen. Köpte den 1987, och hade den bara 1 år, sedan blev det Amiga. I efterhand kanske jag borde köpt en Amiga direkt istället, men jag antar att fler polare hade Commodore 64, och nån enstaka 128, men ingen jag kände hade Amiga, då. Ett år senare hade alla Amiga, skillnaden mot C=64 och C=128 var ju gigantisk.

Nåja, 128an var ett BRA köp ändå, det var kul och lärorikt att kopiera diverse program, turbotapes, samt göra egna menyer på disketterna - man lade ju över typ 10 spel från turbotapes till enkelsidiga diskar som man klippt upp så de gick att använda dubbelsidigt. Med 128D kunde man dessutom läsa från båda sidorna utan att vända disketten (om man aktiverade den funktionen). Kungligt coolt att dra igång en galen diskturbo och swisha in spelen i ett huj. Polarna med endast bandstation fick avundsjukt titta på

Kvaliteten var det sisådär med. Ljudet knasade så vi fick lämna in den på rep ett par veckor. Sedan blev det fel igen så farsan blev sur och fick hemskickat ett nytt ljudchip (antar jag) som vi bytte själva och därefter funkade den. Första och sista gången min far verkstadsmekanikern öppnade en dator, därefter var det mitt jobb. Möjligen kan min ihopakoppling med faderns stereoanläggning ha spelat in... Men jävla bra ljud iaf.

Minns jag rätt köpte jag den på nån slags rea för 4995 och sålde den 1 år senare för 4000 inklusive ca 100 disketter och 2 joysticks. Rejäl värdeminskning, disketter kostade väl typ 10kr styck som jag minns. Men datorer tappade i värde fort då, utvecklingen var snabb och det fick bli en Amiga 500 för 5495 istället.

Är glad att jag haft en C128, som mest gick i C64-läge (varför kom det typ bara 3 spel till 128??), jag lärde mig programmera basic (mest I 128-läge), lite assembler, och spelade många roliga spel under vårt år ihop. Gunship på diskett, Bubble Bobble, Giana Sisters, Moebius, Pirates, och såklart Track&Field som förstörde minst 1 joystick. Epyx spel ihop med kusinerna är fina minnen. Och eftersom jag haft en redan då lite omodern dator kunde jag bättre uppskatta hur fantastisk Amigan var när jag köpte en sådan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

@Mnemozyne13: Antar du kommer ihåg...
De gör inte såna manualer längre.

Den där måste va värd pengar vid det här laget. Erkänner att jag aldrig sett den förut. Manualen är ju det första man slänger tillsammans med emballaget.

Permalänk
Medlem

Tror det var 90 eller 91 då jag pluggade som jag köpte en begagnad 386a med DOS5 och Windows 3 på och var uppe i Stockholm och hämtade den. Den hade lite spel installerade och kommer ihåg något jag tror kallades Worms med maskar som jagade omkring som man skulle stänga in med sin egen mask eller något.

Den första jag byggde själv var en 486a med DOS6 och Windows 3.1 och jag vann en CD-spelare och ljudkort från SoundBlaster när CDn precis kom. Minns att det blev Myst som var en favorit, Monkey Island och liknande tllsammans med StarWars X-wing och Tie-fighter som också gick innan det blev en Pentium något år senare.
Sedan dess har det blivit jag vet inte hur många datorer byggda åt mig själv, ungarna och kompisar.

Kommer ihåg hur man satt och fipplade med batchfiler för varje spel för att få minneshanteringen att funka optimalt för just det spelet m.m. och alla dessa 3,5 disketter som behövdes för allt man installerade. Kommer ihåg något program som hade 31! disketter lol

När Windows 95 kom fick man en inbjudan från Microsoft att vara med på en av releaserna och jag var i Jönköping på Elmia där de hade ett stort event för det då "revolutionerande" nya operativsystemet, det första som inte behövde DOS och det var stort att då bli bjuden.

Permalänk
Medlem

Commodore 64 var den första "datorn" men mer seriös maskin blev det först under 90-talet.
Kommer ihåg att det var en Intel cpu 166MHZ MMX och att HDD var på 40MB, Windows 3,11 (tror jag) som OS och kostade +18k inkl skärm men ex modem. Kommer ihåg hur det sved att köpa till ett 56.6K modem för 1500:- ex abonemangskostnad och telefonräkning som inte heller var att leka med....

Vad gjorde man på den? Tja, skolarbete ofc, spelen Doom, Siberia och Worms vart det en del timmar framför och eftersom man hade modem så gjorde man väl en del sånt som unga killar gör i den åldern misstänker jag... titta på kattbilder mao.

Blir ju lite nostalgisk när man tänker på det. 21" CRT monitor som man hade sveda i ögonen och var rodnad i ansiktet av efter för många timmar framför, Netscape som browser, Alta Vista och Webspider som sökmotorer, ICQ för chat och Winamp för musik, Napster, CuteFTP m.m. Det var andra tider...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var en Athlon XP 2000+ (Palomino) på ett MSI-moderkort med VIA-chipset (eftersom brorsan som hjälpte mig plocka ihop allt ansåg att det var bättre med något med beprövade drivrutiner och så, snarare än Abit NF7-S som var hett på marknaden då), 256MB PC2100 som monterades in i billigaste skitchassit som Datorbutiken hade att erbjuda, inkl nätagg så klart.

Först blev det ett begagnat Geforce 256 i väntan på att ha råd med ett vettigt grafikkort, och efter en tid bestyckades datorn med ett Sapphire Radeon 9700PRO. Riktigt vidunder till dator som fick bordsgrannarna på LAN att dregla Det vara tider det!

Permalänk

Pappa köpte en Amiga 500+ om det räknas,
annars införskaffade jag själv min första dator runt 97, det stod mellan PC eller Playstation1:

Skärm: 14" CRT
225 MMX, "lite clockad" skulle den varit, köpte begagnad utav "någon kunnig".
Om den hade 16/24MB RAM, uppgraderade till 48MB som jag hade länge av blandade stickor.
GFX 2MB + skaffade Voodoo2, 12mb senare på min födelsedag året efter, köptes nog begagnat av farsan utav "någon kunnig" för 700kr
HDD ~20GB?
HDD Uppgradering: Kvittot lyder "FEB-2001, 41,1GB 5400RPM 1749:-"

Har kvar W95 röd start-diskett och min första musmatta som minne på vinden

Permalänk

Min första dator var en Ericsson PC som min pappa plockade hem från jobbet ungefär 1984.

Den hade en hårddisk på 10 MB, 640 kb RAM, en 8088 som tickade i 4.77 Mhz.
Grafiken var CGA, fyra färger. Jag minns att den kom med tre spel installerade, varav det roligaste var ett flygspel som hette Sopwith eller något sånt.

edit: hittade bild:

Redan från start så var det "min" dator, pappa kunde inte använda den och min storebror var helt ointresserad.

edit: Det första tillbehöret som jag köpte för egna pengar var en HDD på 620 MB för över 1000kr. Men det var till en Dell 386:a.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum 48k var första för väldigt många år sen. Sedan ett gäng Amigor. A500, A3000, A4000.
Första jag byggde och tillika första PCn var en P166MMX byggd på ett Tyan Titan Turbo moderkort.

Satte dock lödkolven i Spectrumen och fixade ljud ut via 3.5mm uttag, var ju bara inbyggt ljud i den (som inte gick att stänga av). Så det kanske räknas som bygge det oxå

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Första egna datorn var en C64-II, uppgradraderas till en C128, tänk, 2MHz, därefter Atari 520ST (som minnesuppgraderades till 2MB med en dammsugare som tennsug, esd vad är det?!) och därefter en Amiga 500+ som var först helt egeninköpta datorn efter första sommarjobbet, där någonstans tog intresset att hårdvara fart, denna dator uppgraderades först med genom att byta CPU mot en 68010 som var en drop-in ersättning men som på pappret skulle ge 5-10% prestandaökning, Supra RAM500 installerades för ytterligare 1MB FASTRam, en extra diskettstation inköptes och man hade verkligen en kung-dator som det programmerades assembler på. Ersattes av en Amiga 1200 som inte blev så långvarig, Commodore gick i konkurs och jag insåg att jag satt med ett sjunkande skepp, så amiga såldes och den första PCn flyttade in, en 486DX2 som i diverse omgångar uppgraderades, den mest minnesvärda uppgraderingarna var Soundblaster AWE32, satt och lyssnade på midi-filer och var helt fascinerad över hur bra en dator kunde låta..., nästa wow-uppgradering var första generationens 3dfx, Quake hade aldrig sett bättre ut! Oj, vad mångar timmar jag brände i quake online på passagens servrar.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en Commodore 64 med det nya chassit. Att bygga en egen gjorde jag först gången vid 1998/1999 och det var med en Pentium 3 800MHz (tror jag) men hade 2st Voodoo 2 kort i den.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Damn, klickade i fel. Före 1980 va det inte kan jag säga. Kan Emil radera mitt val? det översta. Skulle vara när Pentium 90 MHz va bland de snabbaste som jag köpte från PC fabriken och var svindyr utan skärm. Va redan då besviken på hur slö datorn var

Fel, fel, fel!!!
Kan inte ha varit klar i skallen när jag skrev detta. Min första dator var en Atari 400 med platt touch tangentbord (vilket år det var minns jag inte däremot). Första PC var däremot det som jag skrev i första inlägget

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Commodore 64/128D (D för inbyggd Disk drive) 1990, lite sent för den blev snabbt omodern och på den tiden inte så retro, programmerade mest på den sista åren. 1995 fick jag min första PC en 486 Intel 50 MHz med 4 MB RAM och ett Trident Grafikkort med 1 MB minne. Utökade RAMen till 8 MB senare.

1997 köpte jag en ny burk som jag sen hade till 2003, en AMD K6-2 med 96 MB RAM och Voodo2 kort till ett noname grafikkort. Egentligen den datorn jag räknar som min första, då min 486 var seg när jag fick den, och blev rätt akterseglad med windows 95. Commodoren var ju en helt annan sak.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Första datorn vi hade var en Lap Power med Pentium 3 bla.
Några år fick jag min första egna datorn som jag själv köpt delar till och byggde själv, Athlon XP 2500+, 4gb ram, Geforce 2 GTS tror jag.
Laggade riktigt mycket i WoW när man började spela sedan uppdaterades den med 4gb ram och ett 8800GT så flöt allt som en dröm

Tror du minns fel om mängden minne där. Låter på tok för mycket för denna tid. Sen va Athlon XP 32-bitars.

Sen är 8800gt pci express, vilket XP inte hade, eller har jag fel? 🤔

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Första datorn var en Lambda 8300, 2K RAM men med två expansioner till ökades detta ända upp till 50K (16 + 32). Gick inte spara något på band, fick aldrig det att fungera men ladda in gick bra från de kassetter som följde med. Skrev ner mina program på papper och knappade in dem på nytt varje gång jag skulle köra dem. Tangentbordet är av typen mjuka gummitangenter så det gick inte skriva fort heller. Färg, vad är det? Ljud, nja pip och skorr möjligen. Men den hade en joystick som faktiskt gick att använda som inmatning i programmen. Gick några år med denna innan C128:an kom och sedan PC med 386DX-33. Efter det är mitt minne grumlig och maskinerna många.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Första egna datorn var en C64-II, uppgradraderas till en C128, tänk, 2MHz, därefter Atari 520ST (som minnesuppgraderades till 2MB med en dammsugare som tennsug, esd vad är det?!) och därefter en Amiga 500+ som var först helt egeninköpta datorn efter första sommarjobbet, där någonstans tog intresset att hårdvara fart, denna dator uppgraderades först med genom att byta CPU mot en 68010 som var en drop-in ersättning men som på pappret skulle ge 5-10% prestandaökning, Supra RAM500 installerades för ytterligare 1MB FASTRam, en extra diskettstation inköptes och man hade verkligen en kung-dator som det programmerades assembler på. Ersattes av en Amiga 1200 som inte blev så långvarig, Commodore gick i konkurs och jag insåg att jag satt med ett sjunkande skepp, så amiga såldes och den första PCn flyttade in, en 486DX2 som i diverse omgångar uppgraderades, den mest minnesvärda uppgraderingarna var Soundblaster AWE32, satt och lyssnade på midi-filer och var helt fascinerad över hur bra en dator kunde låta..., nästa wow-uppgradering var första generationens 3dfx, Quake hade aldrig sett bättre ut! Oj, vad mångar timmar jag brände i quake online på passagens servrar.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om dina Wow-upplevelser. Awe32 hade ju stöd för soundfonts. Minns att jag spelade in musik i cakewalk med ett awe32.

3dfx va som sagt åsså helt sjukt. Vilken game changer, va?

Sen blev det inte mycket nytt tills SSDn kom. För mig va det en wow-upplevelse.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

En Compaq Presario allt i ett (13"CRT och datordel i samma låda) 486a 33MHz 4Mb RAM köptes tidigt 90tal, gick att spela DOOM orginal (2 disketter) på den. Inbyggt modem, den kom med ett modifierat Windows DOS vars gränssnitt såg ut som ett blädderblock. Kostade 2000 att dubbla RAMen till 8Mb.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Fick min första dator 1994 (4 år gammal, skitstort då), det var en gammal Macintosh 128K som pappa räddat från sin fasters jobb.
Spenderade många timmar med MacPaint innan den gav upp med en stor vit puff av rök.

Mitt första hembygge var dock bra mycket senare.
Köpte allt 2006 med försäkringspengar jag fått efter att jag blivit påkörd av en gubbe på 76år.
Den bestod iaf av:
MOBO: MSI K9N Neo-F
CPU: AMD Athlon X2 3800+
RAM: 1GB DDR2
GPU: ATI Radeon X1900GT 256MB
HDD: 300GB
Till den så köpte jag en 19" Samsung LCD med 1ms i responstid, var både snabbast och störst i familjen då, men det betalades bokstavligt talat med blod, svett och en del tårar eftersom att jag fick hoppa på kryckor i totalt 9 månader.

Kommer inte ihåg vad det var för chassi, men vill minnas att det påminde om Thermaltake Tsunami och Mambo i utseendet, men utan en massa lampor eller plexiglas.
Kan någon hjälpa mig att komma på vad det kan ha varit för något så uppskattas det.

Datorn (med en del uppgraderingar då) var med mig hela vägen fram till slutet av 2012 då moderkortet tillslut gav upp, men inte innan jag hade hunnit klara Skyrim på högsta inställningarna.

Bra tider.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.