Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vill man byta cpu utan att byta moderkort så är Intel de absolut sämsta valet då de sällan stödjer mer än den nuvarande cpu serien.
Ta min setup som exempel. Köpte Z270 och 7700k. Kan jag uppgradera idag? Nej... För intel krävde att moderkortstillverkarna satte in en artificiell begränsning i bios så 8700k inte gick att köra med z170/z270.

Och sitter man med z170/6700k så är 7700k ingen uppgradering heller då de har exakt samma prestanda vid samma klock = Inte värt byte.

Med AMD kan man däremot gå från en 1700x till 2700x, och sedan 3700x, och troligtvis även 4700x år 2020... DET kallar jag framtidssäkert. Och prestandahoppet från 2700x till 3700x lär vara så stort att de flesta skulle kunna tänka sig att uppgradera. Det blir inga mesiga 5% ökning, snarare 15-30%. Det är som att uppgradera GPU från gtx 1070 till gtx 1080. Fin fps ökning samtidigt som hela systemet går lite snabbare pga högre klockhastighet ect

Hade jag kunnat uppgradera från 7700k till 8700k så hade jag nog gjort det. Nu blir det ist 3700x när den lanseras

Gillar att du lämnade ute det jag skrev direkt efter "mer värt med Intel" dvs "(och behålla)" alltså inte att det är mer värt med Intel om du skall byta på så kort tid, utan att du snarare kan köpa den bättre dyrare Intel cpu'n och då vänta längre med att byta. När första gen Ryzen kom och man sa att, jomen du kan byta till Ryzen 2 sedan, det är ju inget argument för att Ryzen skulle vara mer prisvärt, för då lägger du mer pengar i slutändan, och den äldre gen Intel presterar fortfarande bättre än nuvarande Ryzen. Att byta varje generation eller ens varannan tycker jag är, om något, massa slöseri med pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Gillar att du lämnade ute det jag skrev direkt efter "mer värt med Intel" dvs "(och behålla)" alltså inte att det är mer värt med Intel om du skall byta på så kort tid, utan att du snarare kan köpa den bättre dyrare Intel cpu'n och då vänta längre med att byta. När första gen Ryzen kom och man sa att, jomen du kan byta till Ryzen 2 sedan, det är ju inget argument för att Ryzen skulle vara mer prisvärt, för då lägger du mer pengar i slutändan, och den äldre gen Intel presterar fortfarande bättre än nuvarande Ryzen. Att byta varje generation eller ens varannan tycker jag är, om något, massa slöseri med pengar.

Och slöseri på jordens resurser, vi måste vara rädd om den.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nätälskare:

Ryzen i all ära men jag fattar faktiskt inte dom som använder argument som att man kommer kunna byta till en nyare cpu och behålla moderkortet, hur ofta byter ni egentligen? Och byter man verkligen såpass ofta då är det ju t.o.m mer värt med Intel (och behålla) trots att det kostar mer då du inte förlorar pengar på värdeminskning av din gamla Ryzen förutsatt att du säljer den osv. Nej det egentligen enda argumentet jag kan ställa mig bakom är att man har olika användningsområden, sen kanske man vill stödja AMD för att trots att dom inte är lika bra eller bättre alltid så är skillnaden såpass liten att man struntar i det. Men då är det en direkt personlig sak och inget argument för vilket som är bättre rent objektivt.

Själv brukar jag byta både moderkort och CPU, inte för att mitt nuvarande inte duger, utan för att kunna fortsätta använda min gamla CPU, och då behövs ett moderkort även till den.
Det finns alltid någon bekant eller släkting som jag kan erbjuda en gratis uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att bestämma sig. Det är ju väldigt stor prisskillnad på amd värsting och Intel värsting.
Jag streamar och spelar och har länge funderat på att uppgradera. Om man jämför en amd processor för ca 3000-3500 och en Intel processor för 3000-3500. Vilken skulle ni då rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddyie:

Väldigt svårt att bestämma sig. Det är ju väldigt stor prisskillnad på amd värsting och Intel värsting.
Jag streamar och spelar och har länge funderat på att uppgradera. Om man jämför en amd processor för ca 3000-3500 och en Intel processor för 3000-3500. Vilken skulle ni då rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ingen Intel-processor i spannet 3000-3500 kr att rekommendera. i5-9600K kostar 2890 kr, i7-9700K kostar 4499 kr. (Billigast på prisjakt.)

AMD Ryzen 7 2700X går att få tag på för 3549 kr som med lite god vilja får plats i spannet "cirka" 3000-3500 kr

Fördel Intel är de högre klockfrekvenserna som gör det möjligt att få högre FPS i många spel. Medan Ryzen 7 2700X fortfarande levererar "tillräckligt bra" FPS (enligt mig), och samtidigt har extra processorkärnor/trådar som kommer till pass om du vill använda CPU:n för att koda video samtidigt.

I just exakt det prisspannet tycker jag det känns som att AMD är det enda valet. En i5-9600K är lite för kompromissartad ändå med bara 6 kärnor och ingen HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns ingen Intel-processor i spannet 3000-3500 kr att rekommendera. i5-9600K kostar 2890 kr, i7-9700K kostar 4499 kr. (Billigast på prisjakt.)

AMD Ryzen 7 2700X går att få tag på för 3549 kr som med lite god vilja får plats i spannet "cirka" 3000-3500 kr

Fördel Intel är de högre klockfrekvenserna som gör det möjligt att få högre FPS i många spel. Medan Ryzen 7 2700X fortfarande levererar "tillräckligt bra" FPS (enligt mig), och samtidigt har extra processorkärnor/trådar som kommer till pass om du vill använda CPU:n för att koda video samtidigt.

I just exakt det prisspannet tycker jag det känns som att AMD är det enda valet. En i5-9600K är lite för kompromissartad ändå med bara 6 kärnor och ingen HT.

Om du hade haft 4500:-. Hade du valt 2700x och lagt resterande pengar på någon annan komponent eller hade du valt i7 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddyie:

Om du hade haft 4500:-. Hade du valt 2700x och lagt resterande pengar på någon annan komponent eller hade du valt i7 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Svår fråga. Sannolikt Intel, men jag hade kollat på lite benchmarks för att se hur mycket SMT på 2700X kan uppväga den lägre entrådsprestandan i streamingsscenarion.

Det beror så klart på resten av bygget och resten av parametrarna. Om de extra 1000 kr gör att du kan köpa ett fetare grafikkort så hade jag lätt stannat på AMD-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svår fråga. Sannolikt Intel, men jag hade kollat på lite benchmarks för att se hur mycket SMT på 2700X kan uppväga den lägre entrådsprestandan i streamingsscenarion.

Det beror så klart på resten av bygget och resten av parametrarna. Om de extra 1000 kr gör att du kan köpa ett fetare grafikkort så hade jag lätt stannat på AMD-sidan.

Jag har ett 1070 ti kort som jag tänkte använda ett tag till.
Så jädrans svårt att välja. Finns för mycket att välja på. Haha. Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Teddyie: då är det helt upp till dig om du tycker att de extra 1000kr är värt det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Helt klart team blue, har ägt en AMD för typ 10 år sen, efter det bytte jag till pentium och har aldrig bytt lag efter det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dopefishey:

Helt klart team blue, har ägt en AMD för typ 10 år sen, efter det bytte jag till pentium och har aldrig bytt lag efter det

Komponentval är inte en jävla fotbollsmatch.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Ryzen 5 2600 överklockat denna och bytt ut den när Zen 2 lanseras om jag köpt nytt idag.

Men alla tänker olika.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Komponentval är inte en jävla fotbollsmatch.

Haha det är ju samma konkurrens i komponentval som i en jävla fotbollsmatch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag hade köpt en Ryzen 5 2600 överklockat denna och bytt ut den när Zen 2 lanseras om jag köpt nytt idag.

Men alla tänker olika.

Överklocka har jag bara provat en gång. Det var inget jag fastnade för direkt. Men tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dopefishey:

Haha det är ju samma konkurrens i komponentval som i en jävla fotbollsmatch

Skillnaden är att ett fotbollslag hejar du på oavsett om de vinner eller förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyie:

Överklocka har jag bara provat en gång. Det var inget jag fastnade för direkt. Men tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man inte överklocka skulle jag gått på Ryzen 5 2600X istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kan man inte överklocka skulle jag gått på Ryzen 5 2600X istället.

Varför just ryzen 5? Varför inte en Ryzen 7 2700X?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Jag hade köpt en Ryzen 5 2600 överklockat denna och bytt ut den när Zen 2 lanseras om jag köpt nytt idag.

Men alla tänker olika.

Japp så kan man borra ett hål i 2600 cpun sen och köpa ett urverk så har man en ball klocka på väggen sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Japp så kan man borra ett hål i 2600 cpun sen och köpa ett urverk så har man en ball klocka på väggen sen.

Eller, typ, sälja den. Så som alla gör med gamla intel-processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyie:

Varför just ryzen 5? Varför inte en Ryzen 7 2700X?

Skickades från m.sweclockers.com

I de flesta fall är det i princip ingen prestandaskillnad mellan 2600X och 2700X för en "normal" användare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyie:

Varför just ryzen 5? Varför inte en Ryzen 7 2700X?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mest på pris/prestanda i spel.

Dessutom lär 2600X hålla ett bättre andrahandsvärde mot inköpspriset när man köper Zen 2.

Väldigt få spel man ser en stor fördel i Fps i spel mellan 2700X vs 2600X.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

Japp så kan man borra ett hål i 2600 cpun sen och köpa ett urverk så har man en ball klocka på väggen sen.

Alla hatar inte AMD, går utmärkt att använda som en CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Alla hatar inte AMD, går utmärkt att använda som en CPU.

Nu hatar jag inte AMD, sitter och knåpar ihop ett system just nu faktiskt som ska agera server.

Permalänk
Medlem

@anon298854: så varför skulle man borra hål i sin gamla AMD för att man köper nytt?
Tänker antaligen själv uppgradera till 3xxx-serien sen, och tänker då försöka sälja min nuvarande 1700, även om den inte kommer vara "top-of-the-line" så kommer den mycket troligt fortfarande vara väldigt prisvärd i förhållande till sin prestanda.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

@Ister: så varför skulle man borra hål i sin gamla AMD för att man köper nytt?
Tänker antaligen själv uppgradera till 3xxx-serien sen, och tänker då försöka sälja min nuvarande 1700, även om den inte kommer vara "top-of-the-line" så kommer den mycket troligt fortfarande vara väldigt prisvärd i förhållande till sin prestanda.

Det va bara en fix idé, tål ni inte lite ironi eller är ni så här tråkiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det va bara en fix idé, tål ni inte lite ironi eller är ni så här tråkiga?

Tror de flesta här tål en hel del ironi, men har sett för många liknande kommentarer som lagts helt seriöst
Har själv funderat på att göra en nyckelring av någon gammal FX-cpu, men har aldrig kommit till skott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Tror de flesta här tål en hel del ironi, men har sett för många liknande kommentarer som lagts helt seriöst
Har själv funderat på att göra en nyckelring av någon gammal FX-cpu, men har aldrig kommit till skott.

Skickades från m.sweclockers.com

Det va en nice idé, ska rota lite i källaren.
Har någon fx cpu och några tok gamla Intel processorer.

Kul och se vad det är då man glömt bort.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

Det va en nice idé, ska rota lite i källaren.
Har någon fx cpu och några tok gamla Intel processorer.

Kul och se vad det är då man glömt bort.

Ok skall försöka att inte vara så tråkig.
Funderar på detta att borra hål i en CPU, kanske borrar gjorda för kakel är mest lämpade för kislet?

Kanske detta kan ge inspiration till ytterligare kreationer-
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/skapa-dekorera/siliko...

@Teddyie: Sorry för Off Topic.
2700x eller 9900k är båda bra val, 9900k är snabbare men dyrare, du avgör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Delarna är köpta och monterade!
Blev ett ROG Strix B450F-Gaming mobo och en Ryzen 5 2600X och HyperX 3000 MHz CL15 minnen och sen en Samsung 970 M.2 250GB hårddisk.
Sen köpte jag ett budget chassi till grabben (3.5år) och slängde i mina gamla delar. Ett z97p mobo och en 4790k. Så nu har jag någon att spela med. Haha.

Tack för hjälpen med valet av cpu. Pengarna jag sparade på att inte ta en 2700x gick till att fixa ihop en dator till lillpojken. Fick givetvis komplettera lite. Menmen det är det värt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@Teddyie: klart grabben skall ha en dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |