Hur komma förbi RAID setup med Delock PCI Sata kort?

Permalänk
Medlem

Hur komma förbi RAID setup med Delock PCI Sata kort?

Jag har satt i ett Delock PCI SATA raid kort, jag behöver bara de två extra SATA portarna, men när jag startar datorn stannar den på att jag ska trycka F4 eller Ctrl-S för att gå in i RAID setup, men det vill jag inte!

Hur kommer jag förbi detta?
Kör på ett Asus B350 Prime plus.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose:
På en del kort måste man sätta upp någon form av RAID, vill du inte ha det använd dig av JBOD (Just a Bunch Of Disks), med andra ord det blir en RAID fast ändå inte eftersom diskarna är bara en mängd av diskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Det har löst sig... vet inte riktigt hur men ändå.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Eftersom jag hade slut på SATA-portar på mitt moderkort och ville installera fler hårddiskar skaffade jag ett Delock PCI-express-kort för två extra SATA-portar. Tanken är inte att använda RAID utan bara för fler lagringsplatser.

Problemet är att datorn verkar tro att jag vill ha RAID och jag hittar inget sätt att konfigurera detta. Hittar inga drivrutiner för Windows 10 på varken installationsdisken eller på nätet. Detta gör att när jag startar upp datorn stannar den efter följande bild:

När jag sedan väljer att trycka på Ctrl+M får jag upp följande:

Om jag där väljer "Disable RAID" och sedan sparar går det sedan att starta upp Windows, men det är ju irriterande att behöva göra detta varje gång. Jag hittar inte heller något alternativ i BIOS för mitt moderkort där jag kan konfigurera detta. Antar att problemet löser sig om jag plockar bort kortet, men själva poängen var just att kunna ha fler hårddiskar anslutna.

Någon som har förslag på vad jag kan testa?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

@Thobbs:
Om du i första steget med disken markerad väljer att trycka på enter (Operation), vad kommer upp då?
Jag kan tänka mig att det går att konfigurera hur kortet ska hantera disken där, men jag kan ha fel.

Var dock medveten om att risken finns att konfigurering kan ta bort all data på disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hårddisken ifråga är i princip tom, så det gör inget om den skulle råka formateras.

Jag kan välja mellan att trycka på första raden "HBA 0: Marvell 0:" eller direkt på raden "HDD 1: WDC WD7500AAKS".

Väljer jag att trycka på första raden får jag upp en dialogruta om "Configuration Wizard" och då markeras automatiskt raden "HDD 1". Trycker jag sedan på enter så får jag upp en varning om att jag måste välja minst två diskar:

Väljer jag istället att direkt markera raden "HDD 1" får jag istället upp frågan om att radera RAID konfigurationen:

Genom att svara "Ja" på sista frågan går det sedan att starta upp Windows. Men frågan dyker sedan upp igen nästa gång jag startar Windows, så jag måste göra om samma sak varje gång.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem

@Thobbs:
Det är fullt möjligt att kortet måste ha 2st diskar anslutna, för att det ska gå att konfigurera och få bort att det kommer upp att det ska konfigureras vid varje uppstart.

Om du vill ha att det ska vara seperata diskar (JBOD), så spelar det ingen roll vilken storlek det är på den andra disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Thobbs:
Det är fullt möjligt att kortet måste ha 2st diskar anslutna, för att det ska gå att konfigurera och få bort att det kommer upp att det ska konfigureras vid varje uppstart.

Om du vill ha att det ska vara seperata diskar (JBOD), så spelar det ingen roll vilken storlek det är på den andra disken.

Aha, så kan det vara. Då är det ju bara att jag testar att ansluta någon annan av mina befintliga diskar till den andra porten.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobbs:

Jag har ett liknande problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Eftersom jag hade slut på SATA-portar på mitt moderkort och ville installera fler hårddiskar skaffade jag ett Delock PCI-express-kort för två extra SATA-portar. Tanken är inte att använda RAID utan bara för fler lagringsplatser.

Problemet är att datorn verkar tro att jag vill ha RAID och jag hittar inget sätt att konfigurera detta. Hittar inga drivrutiner för Windows 10 på varken installationsdisken eller på nätet. Detta gör att när jag startar upp datorn stannar den efter följande bild:

https://i.postimg.cc/1tcFmSyy/Bild-1.jpg

När jag sedan väljer att trycka på Ctrl+M får jag upp följande:

https://i.postimg.cc/RFMFTHzz/Bild-2.jpg

https://i.postimg.cc/XJ7j56wj/Bild-3.jpg

Om jag där väljer "Disable RAID" och sedan sparar går det sedan att starta upp Windows, men det är ju irriterande att behöva göra detta varje gång. Jag hittar inte heller något alternativ i BIOS för mitt moderkort där jag kan konfigurera detta. Antar att problemet löser sig om jag plockar bort kortet, men själva poängen var just att kunna ha fler hårddiskar anslutna.

Någon som har förslag på vad jag kan testa?

Prova om du kan definiera två st raid-0 med bara en disk. Går det så har du åtkomst till dina två diskar separat. Att se upp med är att Delock-kortet kanske lägger dit lite extra info på disken som gör att det kan bli problem läsa den på en vanlig SATA-USB docka ifall Delock-kortet skulle paja. Har gjort det på ett annat raid-kort där det inte gick att komma åt diskarna direkt.

Permalänk
Medlem

Sökte lite på kortet, men verkar hårt låst till just RAID 0 och RAID 1 utan andra alternativ. såg inte till någon BIOS/firmware-uppdatering för denna heller...

med andra ord läs databladen noga nästa gång vid inköp...

Vad står det på marwel-chipet - ibland kan man hitta firmware/BIOS-kod för IT-mode (Initial Target mode) som är kopplad till aktuella chipet och inte vad kortet heter, BIOS är ofta inlagrat på en EEPROM/Flash på själva kortet och det finns verktyg om man letar lite att kopiera ut den gamla och lägga in den nya.

Inte allt för ovanlig process när man jobbar med HW-raidkort (dom i 10-papp klassen som nya) och tex. skjuter in firmware från IBM på ett Dell-kort för att komma förbi Dells diskinlåsningen då deras LSI-baserade HW-raidkort är i grunden lika (precis som HP:s) med samma chipset.

För många HBA-kort med kännedom vilken chipset som sitter på kortet går det att flasha om korten för att vara i sk IT-mode när man vill komma åt diskarna separat som om det var flera SATA-portar.

Det är mer eller mindre common att göra det på HBA med 4 uttag och fler då de flesta säljs i just RAID-mode utan möjlighet till inviduell diskaccess.

Det börja också finnas varianter av samma kort med rätt firmware då att använda mjukavru-RAID är en stor marknad, speciellt om man skall ha roligare saker som BTRFS och ZFS och de traditionella RAID-konfigurationerna inte passar för det.

edit 1: sett att det refereras att vara Marwel 9120-kontroller - kan det bekräftas??