Freesync + RX580 problem.

Permalänk

Freesync + RX580 problem.

Goddag mina herrar och damer

Införskaffade mig för några veckor sen (2hand/blocket) ett rx580 som jag matcha ihop med min freesync skärm.
Då jag är ny med Amd gpu's och mer eller mindre ingen information om min skärm finns på nätet har jag gett upp hoppet om att svaret på detta problem finns i mitt huvud då felsökning är knappast är möjlig.

Har skärmen inkopplad via DP 1.2 och kör 240hz @ custom res 1350x1080.
men har testat att köra native resolution 1920x1080 utan någon skillnad.
Allt är fullt uppdaterat och inga skräp program finns på datorn.
Problemet är att trotts att jag fått igång det innan för ett tag sen och båda skärmen och Gpu har stöd för freesync är inställningen utgråad och går ej att klicka på. Tror ej jag har några inställningar som på något sätt ska påverka detta och min AMD Wattman är disabled.

Jag slänger med lite bilder specs och annan information som jag kan tänka mig skall vara nödvändig!
Tackar för all hjälp på förhand och har ni några frågor eller behöver mer info är det bara att skriva

SPECS
Windows 7 proffesional 64-bit
SkärmKG251Q Dbmiipx 240Hz. Skärm
Moderkort Msi Z77A-GD65 Moderkort
CPU Intel i7 3770k 3.5Ghz (boostad till 4.2) noctua cooler
GPUAMD Rx580 8Gb nitro+ (1411mhz/2000mhz) Driver: amd adrenalin 19.2.1.GPU
RAM Corsair vengance LP 2x8GB 1600 mhz.
SSD 120Gb'
HDD500GB

Disabled freesync
Inställningar

SKÄRM/OSD INSTÄLLNINGAR
Picture tab

  • Brightness 80/100

  • Contrast 80/100

  • Blue light 0ff

  • Black boost 8/10

  • ACM ON

  • Super Sharpness ON

Color tab

  • Gamma 2.2

  • Color temp Bluelight

Audiotab

  • audio 70/100

Gaming tab

  • Overdrive Extreme

  • MPRT (greyed out)

  • Aimpoint 0ff

OSD TAB

  • language english

  • OSD Timeout 120/120sek

  • tranparency off

  • refresh rate num off

Systemtab

  • Input DP in

  • autosource on

  • DP format DP 1.2

  • Wide mode full

  • DDC/CI On

  • HDMI black level normal

  • quick start mode off

Permalänk
Skrivet av RobinMullo:

Goddag mina herrar och damer

Införskaffade mig för några veckor sen (2hand/blocket) ett rx580 som jag matcha ihop med min freesync skärm.
Då jag är ny med Amd gpu's och mer eller mindre ingen information om min skärm finns på nätet har jag gett upp hoppet om att svaret på detta problem finns i mitt huvud då felsökning är knappast är möjlig.

Har skärmen inkopplad via DP 1.2 och kör 240hz @ custom res 1350x1080.
men har testat att köra native resolution 1920x1080 utan någon skillnad.
Allt är fullt uppdaterat och inga skräp program finns på datorn.
Problemet är att trotts att jag fått igång det innan för ett tag sen och båda skärmen och Gpu har stöd för freesync är inställningen utgråad och går ej att klicka på. Tror ej jag har några inställningar som på något sätt ska påverka detta och min AMD Wattman är disabled.

Jag slänger med lite bilder specs och annan information som jag kan tänka mig skall vara nödvändig!
Tackar för all hjälp på förhand och har ni några frågor eller behöver mer info är det bara att skriva

SPECS
Windows 7 proffesional 64-bit
SkärmKG251Q Dbmiipx 240Hz. Skärm
Moderkort Msi Z77A-GD65 Moderkort
CPU Intel i7 3770k 3.5Ghz (boostad till 4.2) noctua cooler
GPUAMD Rx580 8Gb nitro+ (1411mhz/2000mhz) Driver: amd adrenalin 19.2.1.GPU
RAM Corsair vengance LP 2x8GB 1600 mhz.
SSD 120Gb'
HDD500GB

Disabled freesync
Inställningar

SKÄRM/OSD INSTÄLLNINGAR
Picture tab

  • Brightness 80/100

  • Contrast 80/100

  • Blue light 0ff

  • Black boost 8/10

  • ACM ON

  • Super Sharpness ON

Color tab

  • Gamma 2.2

  • Color temp Bluelight

Audiotab

  • audio 70/100

Gaming tab

  • Overdrive Extreme

  • MPRT (greyed out)

  • Aimpoint 0ff

OSD TAB

  • language english

  • OSD Timeout 120/120sek

  • tranparency off

  • refresh rate num off

Systemtab

  • Input DP in

  • autosource on

  • DP format DP 1.2

  • Wide mode full

  • DDC/CI On

  • HDMI black level normal

  • quick start mode off

Har du lagt in drivrutinerna för skärmen, kanske är det som strular?

https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/7134?b=...

välj Windows 7 och öppna Driver-fliken

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag körde ett Rx 480 med Freesync tidigare, och då körde jag via Hdmi. Det var inga problem för mig då tanken ändå var att göra det, men uppfattade just då också att det endast stöds via Hdmi? Men är inte helt säker på den punkten.

En annan grej just då, var att Freesync endast fungerade i fullscreen-läge. Men det har egentligen ingen betydelse i ditt fall då du ändå bör kunna aktivera freesync i Windows.

Så kolla först att du kör med rätt kabel, gå sedan in i Amds programvara för drivrutinen och gå in på Högra fliken som är skärm om jag inte minns fel, där ska du kunna ändra en massa parametrar relaterat till skärmen.

Kolla också upp i vilket range den jobbar i när freesync är aktiverat, i vissa fall funkar det emellan 48-75hz, ibland 48 till 144hz osv osv. Skärmen jag hade klarade bara upp till 75hz med freesync påslaget.

Visa signatur
Permalänk

@Lord_Moridin:
hej! Nej jag hade ej testat det, ladda ner w7 display drivers och installerade dom via device manager och den uppdaterade skärmen från "PC mobile device" -> Acer KG251Q men Freesync är fortfarande utgråad

ps. installerade även ICC filen

Permalänk

@saigon: Hdmi 2.0? Testade köra det nu precist med ingen större lycka Fortfarande utgråad och oklickbar

tack ändå

Permalänk
Medlem

@RobinMullo:

Är freesync påslaget i skärmens meny?
Dvs via skärm knapparna

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av milkab:

@RobinMullo:

Är freesync påslaget i skärmens meny?
Dvs via skärm knapparna

Precis det jag tänkte fråga om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |