Permalänk
Medlem

12.5-13 k budget

Hej

Ska bygga dator med budget på 12.5-13k budget.
Krav: Endsat gaming- Pubg, BFV och andra nya spel.
Skärm: 144hz 1080p

Att köpa på inet,webbhallen Stockholm hade föredragits. Annars kan man väll skicka dit.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Damm:

Permalänk
Medlem

@vasbydaniel: Chassit finns inte för det priset. Är det bara att ta ett snarlikt. Vill helst ha ljuddämpat och fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@vasbydaniel: Chassit finns inte för det priset. Är det bara att ta ett snarlikt. Vill helst ha ljuddämpat och fönster.

Ja chassi spelar inte då stor roll det kan du hitta själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Damm:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12310977
De mesta är kampanjvaror från inets alla hjärtans dag kampanj.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Hur ser denna ut?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12311162

Permalänk
Medlem

@Damm: Jag hade gått för 390 moderkort om man nu ändå köper nytt.
Du slipper strul med Bios update som jag antar krävs för att få 9600k att rulla på 370 men kan ha fel gällande det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Själv hade jag tagit en kraftfullare kylare till processorn, för övrigt ser det bra ut tycker jag.

EDIT: Dessutom hade jag tagit ett grafikkort ur GTX 10-serien istället, t.ex. GTX 1070ti som jag anser prisvärt.

Permalänk
Medlem

@LnitraM: Det står ju att det morderkortet i min kassa(z370) stödjer Coffe lake. Kommer det behövas att uppdatera bios ändå?

Permalänk
Medlem

@Cybrus: Överklockning är i dagsläget inte på tapeten. Har en 212 evo i min dator som jag är mycket nöjd med.

En processorkylare kanske inte är nödvändigt överhuvudtaget? Eller vad säger ni?

Enligt den fakta som jag tagit del av så presterar 2060 bättre än 1070ti, samt är billigare. Är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@Damm:
Du slipper strul med Bios update som jag antar krävs för att få 9600k att rulla på 370 men kan ha fel gällande det.

du har fel gällande det 9:e generationen har full support för z370 chipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@LnitraM: Det står ju att det morderkortet i min kassa(z370) stödjer Coffe lake. Kommer det behövas att uppdatera bios ändå?

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@Cybrus: Överklockning är i dagsläget inte på tapeten. Har en 212 evo i min dator som jag är mycket nöjd med.

En processorkylare kanske inte är nödvändigt överhuvudtaget? Eller vad säger ni?

Enligt den fakta som jag tagit del av så presterar 2060 bättre än 1070ti, samt är billigare. Är det något jag missar?

du behöver kylare även om du inte ska överklocka för att intels egna är så kass. men du behöver ingen dyr så om du kanske kan använda din hyper 212 du redan har (du behöver möjligtvis nytt fäste till moderkortet). annars köp en ny processor kylare, troligtvis en hyper 212 igen då

2060 presterar bättre än 1070 ti för det mesta samt är typ en tusenlapp billigare så köp 2060.

Permalänk
Medlem

@vasbydaniel: Yes bygger till en kompis, så jag köper en hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Min polare säger att han fifflat någon rabatt som gör att han kan knipa den här för 11k, det är väll ett jävla kap som är bättre än att bygga själv?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

@Damm: ja definitivt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vasbydaniel:

du har fel gällande det 9:e generationen har full support för z370 chipset

Nej nu är det du som har fel. Det är chipset som stödjer processorn, inte tvärtom, och Z370 har fullt stöd för 8:e generationens processorer och inget annat. För att få stöd för 9:e generationen kommer BIOS att behöva uppdateras. Köp Z390 direkt istället.

Skrivet av vasbydaniel:

du behöver kylare även om du inte ska överklocka för att intels egna är så kass. men du behöver ingen dyr så om du kanske kan använda din hyper 212 du redan har (du behöver möjligtvis nytt fäste till moderkortet). annars köp en ny processor kylare, troligtvis en hyper 212 igen då

2060 presterar bättre än 1070 ti för det mesta samt är typ en tusenlapp billigare så köp 2060.

Nej, du måste definitivt inte köpa en kylare bara för att Intels egna är dålig. Den kommer att klara jobbet utmärkt, annars hade de inte skickat med den. Däremot kan det bli motiverat att byta den om du tycker att den är för högljudd eller inte tillräckligt effektiv, men det är något helt annat. Att säga att den inte fungerar är felaktigt.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: det finns videor på intels fläktar som inte klarar av att maximera stock processorer? exempel: https://www.youtube.com/watch?v=W2HuMxB0qT0&t=757s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vasbydaniel:

@Andreaz1: det finns videor på intels fläktar som inte klarar av att maximera stock processorer? exempel: https://www.youtube.com/watch?v=W2HuMxB0qT0&t=757s

Det är väldigt stor skillnad på att "maximera" en processor och att låta den göra det som Intel har utlovat. Han säger själv tidigare i filmen att det enda Intel garanterar (på i7-8700) är 3.2GHz i basklock vilket standardkylaren klarar utan problem. Visst kan man tycka att turboklocken är något som processorn också bör klara men bara under rätt förhållanden och Intel lovar faktiskt inget kring detta med standardkylaren. Du skriver "processorer" men i7-8700 verkar vara den enda med detta beteende som har visats än så länge eftersom i5-8400 klarar full turbo även med standardkylaren.

TLDR: standardkylaren klarar det Intel utlovar och du nej, du måste inte byta den men ja, det kan finnas viss prestanda och andra fördelar att vinna på att göra det. Det var överdrivet av mig att skriva att den gör jobbet "utmärkt".

Permalänk

900 kr till o du får ett 2070. Definitivt värt enligt mig!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Skrivet av Damm:

Min polare säger att han fifflat någon rabatt som gör att han kan knipa den här för 11k, det är väll ett jävla kap som är bättre än att bygga själv?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Hur kan han få den så billigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Webmasters: Vet ej, kontakter antar jag