Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk?

Hej.
Igår när jag skulle stänga på datorn så fick jag no bootable drive felet.
Jag kollade bios och provade de vanliga sakerna men inget fungerade. Bestämde mig för att installera om Windows istället. När jag kom till att välja hårddisk för Windows 10 installationen så kan jag inte radera eller formatera partitionerna. Efter formatering så står det fortfarande 50 av 228 GB ledigt. Konstigt tänker jag men provar att dra igång installationen ändå. Men kan inte installera pga GPT filsystem eller nåt står det. Jag startar kommandotolken och diskpart och provar en clean. Verkar fungera. I diskpart står det nu 228 av 228 ledigt... Tillbaks till installationen.. Får nåt fel om filsystem igen och alla partitioner återgår som dom var innan jag gjorde clean I diskpart.. 50 av 228GB ledigt på system partitionen? Jag fattar ingenting.. Gör ni?

När jag provar create primary partition I diskpart efter clean så får jag not enough free space.

Kan tillägga att jag provade återställning via win10 usb stickan först med flera olika återställningspunkter men fick bara felmeddelande. Det är en Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD.

Nu har jag även testat först en clean. Sen format c: och trots detta så finns alla filer kvar på hårddisken.. Windows mappen och allt.. Jag förstår verkligen ingenting.

Permalänk
Avstängd

Testa att att ta bort partitionerna under windows 10 installationen istället och låt windows 1o skapa egna.

Permalänk
Medlem

@lordzehn: Det var planen från början men Händer ingenting när jag försöker ta bort dom under installationen. Dom försvinner helt enkelt inte.. samma med formatera.. händer ingenting

Permalänk
Medlem

@CeeM: Låter som den gått sönder. Tex minneskort som man kan ha i mobiler är kända för att kunna gå sönder på det sättet.

Kolla om tillverkaren har något program. SSD har något som heter trim som kan användas för att radera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeM:

Hej.
Igår när jag skulle stänga på datorn så fick jag no bootable drive felet.
Jag kollade bios och provade de vanliga sakerna men inget fungerade. Bestämde mig för att installera om Windows istället. När jag kom till att välja hårddisk för Windows 10 installationen så kan jag inte radera eller formatera partitionerna. Efter formatering så står det fortfarande 50 av 228 GB ledigt. Konstigt tänker jag men provar att dra igång installationen ändå. Men kan inte installera pga GPT filsystem eller nåt står det. Jag startar kommandotolken och diskpart och provar en clean. Verkar fungera. I diskpart står det nu 228 av 228 ledigt... Tillbaks till installationen.. Får nåt fel om filsystem igen och alla partitioner återgår som dom var innan jag gjorde clean I diskpart.. 50 av 228GB ledigt på system partitionen? Jag fattar ingenting.. Gör ni?

När jag provar create primary partition I diskpart efter clean så får jag not enough free space.

Kan tillägga att jag provade återställning via win10 usb stickan först med flera olika återställningspunkter men fick bara felmeddelande. Det är en Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD.

Nu har jag även testat först en clean. Sen format c: och trots detta så finns alla filer kvar på hårddisken.. Windows mappen och allt.. Jag förstår verkligen ingenting.

Du har en SSD, när en SSD känner att den håller på att dö brukar den skrivskydda sig så antingen hänger datorn vid skrivning eller så gör skrivningen inget.

Om man i det läget inte vill installera om allt så kan man prova följande:
1) Skaffa en bootbar live-linux (USB/CD/DVD) + extern USB-disk
1.1) Vill man så kollar man läget på SSD:n med smartctl.
2) Ta en image backup till USB-disken med ddrescue (dd funkar om det inte är läsfel på SSD:n)
3) Installera ny SSD som är lika stor som den gamla (större går också men blir mer meck)
4) Dumpa tillbaka imagen med dd till den nya SSD:n.

Var nya SSD:n större än den gamla och man vill utnyttja det så får man antingen utöka befintlig partittion eller lägga till ny. Kan bli en del meck för att flytta ev UEFI eller recoveryparttion ifall de ligger på fel ställe.

stavning
Permalänk
Medlem

@SAFA: stort tack för svar. Då vet jag lite mer om ssd 🙂 Har egentligen inget viktigt på disken så det får bli reklamation. Den är bara 6 månader gammal.