Sapphire Nitro+ Vega 64 NETONNET Garanti är konstig.

Permalänk
Medlem

Sapphire Nitro+ Vega 64 NETONNET Garanti är konstig.

Hej

Som rubriken säger så fick jag tag

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

för 4.2k kunde inte motstå men dom säger till mig att det är 1 års garanti från sapphire information men överallt jag kollar så är vega korten 3 år har kontaktat sapphire support för ett definitivt svar tycker bara det är irriterande att det inte står 4k är ändå pengar och vill inte hantera med själva företagen är en plåga att göra så.

Vet någon hur det funkar i Netonnet har redan kontaktat kundtjänst dom ger mig inget definitivt svar.

Tack

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

@spykie: Du har ju 3 års reklamation, dock täcker det endast fabrikationsfel där du måste kunna visa att det inte är ditt fel när det gått >6månader från inköp.

Du kan ju kontakta netonnet och höra med dem. Om tillverkaren ger 3 års garanti borde du kunna gå genom Netonnet under de 3 åren då du har köpt kortet av dem, inte av tillverkaren.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Jag vet detta och jag har redan kontaktat Netonnet dom säger bara 1 år vilket e vad som låter konstigt jämfört med alla andra i världen ser ut som att dom har dom gamla sapphire informationen ökades till 3 år med release av vega jämfört med rx 580 som fortfarande har 2 år men vega/590 har 3 år men dom ser inte det hos dom med komplett/inet och andra internationella har 3 år.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av spykie:

@daskedennis: Jag vet detta och jag har redan kontaktat Netonnet dom säger bara 1 år vilket e vad som låter konstigt jämfört med alla andra i världen ser ut som att dom har dom gamla sapphire informationen ökades till 3 år med release av vega jämfört med rx 580 som fortfarande har 2 år men vega/590 har 3 år men dom ser inte det hos dom med komplett/inet och andra internationella har 3 år.

Kortet kostar samma på inet och de skriver uttryckligen 3års garanti på sin sida så kanske skulle köpa där istället så slipper du ev trassel?

https://www.inet.se/produkt/5407026/sapphire-radeon-rx-vega-6...

*Edit kom på att du redan köpt kortet på netonnet, my bad.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Står bla. så här under Köpvillkor punkt 5.

Citat:

Vi ger dig 2 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. På Andersson LED-TV ger vi dig hela 3 års garanti samt 3 års 100% pixelgaranti. För datorprodukter, telefoni, intimprodukter, reservdelar samt bärbart ljud gäller 1 års garanti. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001150585#gara

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag hade tryckt på knappen jag med om det kostat 4200:-. Tillfälligt fel? För mig kostar det iaf 4890:- o=

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

@holmberg: Vet ej där faktiskt mitt kvitto säger 4.2 which is awesome

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

@Bael: Stämmer har läst faktiskt detta men jag ringer dom efter jag köpt dom säger står 1 år vilket har startat denna diskussion

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av spykie:

@Bael: Stämmer har läst faktiskt detta men jag ringer dom efter jag köpt dom säger står 1 år vilket har startat denna diskussion

Ok, läser detta på sapphires supportsida (om det är den rätta dvs.)

Citat:

*NB: Warranty may vary from Country/Region, the customer must verify directly with the SAPPHIRE Authorized Dealer/Reseller from where the product was purchased as to the specifics of Warranty provided.

https://support.sapphiretech.com/warranty.asp?lang=eng

Vad menar dom med det, att det är upptill återförsäljaren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael: Ingen aning men har kontaktat Sapphire se va är det som pågår med detta väntar på svar blir osäker helt plötsligt med 1 år jag förväntar mig denna GPU ska hålla minst 2-3 år innan jag byter

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk

Misstänker att netonnet inte är auktoriserad återförsäljare av Sapphires produkter.

Vet att netonnet tidigare pysslat en del med "gråimport" vilket dom abolut inte är ensamma om.

Permalänk
Medlem

Garanti är ett frivilligt åtagande som en tillverkare eller en försäljare kan erbjuda för att göra en köpare mer lockad att köpa en viss produkt hos just den butiken, från just den tillverkaren. Eventuella villkor kan sättas av tillverkare och/eller butik. Det är därför man ofta kan se till exempel att en tillverkare av produkt X erbjuder 3 års garanti, men en butik erbjuder 1 års garanti. Det handlar helt enkelt om olika garantier

Garanti är inte samma sak som reklamationsrätt. Garanti är tillverkaren som säger att "vi säger att våran produkt håller tillräckligt hög kvalitet att den kommer att hålla minst så här länge" eller butiken som säger "vi säljer bara bra skit". Reklamationsrätten är ett skydd i den svenska lagstiftningen och ger den svenska konsumenten rätt att reklamera ursprungsfel i varor upp till tre år från köptillfället, förutsatt att man anmäler felet inom rimlig tid från upptäkten.

Så när Netonnet säger att de har 1 års garanti på grafikkortet så tror jag de menar att NoN ger 1 års garanti på kortet - men det kan mycket väl vara så att Sapphire fortfarande ger 3 års garanti på kortet. Så om du vänder dig till Sapphire direkt, så kan du få hjälp med ditt ärende. Det blir helt klart krångligare att skicka iväg kortet eftersom tillverkare brukar ha serviceverkstäder ute i Europa någonstans och återbetalning av fraktkostnader är inte alltid helt enkelt.

Om du tror, och kan styrka, att det är ett ursprungsfel i varan (till exempel att det är ett vanligt förekommande fel) så kan kortet reklameras direkt till Netonnet. Då är det inte ett garantiärende utan ett reklamationsärende.

Jag har för mig att ARN i något utlåtande någon gång har sagt att om tillverkaren har åtagit sig till exempel 3 års garanti, men butiken bara 1 års garanti, så BÖR butiken fortfarande åta sig att sköta ärendet under alla tre åren men det är långt ifrån alla butiker som gör det

Permalänk

Som ovanstående skrev. Kan med gott samvete säga att NetonNet ger 1år garanti på kortet du köpte men resterande av de 2 åren kommer du att få kontakta producenten för eventuella fel på kortet. Om nu NetonNet hejvilt ändra sina vilkor på sina grafikkort om något år och förlänga det till 3. Du som då köpt kortet på NetonNet faller in i den kategorin och din garranti på NetonNet förlängs med 2 år. Eller om dom nu ändrar sina vilkor efter 2 år så får du din garranti förlängt sista året.