Nvidia Geforce GTX 1660 och GTX 1660 Ti listas på Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Där ser man, sökte lite snabbt men kunde hitta inte någon som lagt ut specifikationen på 1660/1660 Ti. Om det är som du säger så är det ju ett väldigt blygsamt steg upp gentemot 10xx-serien för 1660.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog siffrorna från nyheten nedan, blev själv lite förvånad att GTX 1660 ser ut att ligga så pass nära GTX 1060 om man kolla ren beräkningskraft och minnesbandbredd.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26966-nvidia-geforce-gtx-16...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är positionerat mellan ett GTX 1060 och ett RTX 2060? Nästa generation kommer vara bättre än ett RTX 2060, alltså kan man inte kalla det RTX 1260, utan det blir ett RTX 2160 eller ett RTX 3060. Blir det ett RTX 3060, så kan ju Nvidida sen släppa ett GTX 2660, osv.

Frågan är väl mer varför man kallade det för GTX 1660 och inte GTX 1560. Kanske ansågs det att det lät bättre, eller så ville det visa att de ligger närmare ett RTX 2060 än ett GTX 1060.

Så jag kan se logik i namnet.

Jag ser faktiskt ingen logik alls. Det enda vettiga då de valde att kalla den nya generationen 20xx är att fortsätta med det. Det finns många steg kvar till 2000.

RTX 2080Ti>RTX 2080>RTX 2070>RTX 2060>GTX 2050Ti>GTX 2050

De två sista är de vettiga benämningarna, men på Nvidias marknadsavdelning så sniffade de något tror jag.

Permalänk
Medlem

@Novdid: Nummer dyslexi i ett nötskal

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hade jag köpt ett 2080Ti för den nya tekniken hade jag blivit sjukt besviken eftersom det bara finns ett spel som stödjer det (halvdåligt dessutom) samt ett tech-demo.

Det där är samma argument folk hade mot första Geforce-kortet: nästan alla spel var ju 2D, och de som var 3D gick bra att driva med ett 2D kort, vad skulle man ha en dedikerad geometriprocessor till?

Svaret var: för att det, inte enorma fillrates, var vägen framåt till bättre grafik.
Vägen till riktigt bra 3D grafik går via real time raytracing. Om inte det här kortet är bra nog, så blir nästa generation det. Om inte spelen idag drar nytta av det, så gör nästa generations spel det.

Tyvärr hindras spelutvecklingen av konsollhårdvaran, så nåt riktigt prestanda- och kvalitets-hopp kommer vi inte att se förrän antingen Playstation eller XBox säljs med ett raytracing-chip, men det är inte ett argument emot tekniken som sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det där är samma argument folk hade mot första Geforce-kortet: nästan alla spel var ju 2D, och de som var 3D gick bra att driva med ett 2D kort, vad skulle man ha en dedikerad geometriprocessor till?

Svaret var: för att det, inte enorma fillrates, var vägen framåt till bättre grafik.
Vägen till riktigt bra 3D grafik går via real time raytracing. Om inte det här kortet är bra nog, så blir nästa generation det. Om inte spelen idag drar nytta av det, så gör nästa generations spel det.

Tyvärr hindras spelutvecklingen av konsollhårdvaran, så nåt riktigt prestanda- och kvalitets-hopp kommer vi inte att se förrän antingen Playstation eller XBox säljs med ett raytracing-chip, men det är inte ett argument emot tekniken som sådan.

2D? Menar du att spel och grafikkort innan Geforce var 2D?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1660ti ligger på amazon (förbokning) nu. 322€

Skickades från m.sweclockers.com