Så upptäcker antivirus skadliga program

Permalänk
Melding Plague

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och intressant repotage som alltid!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Klientskydd,klientskydd,klientskydd, som ni ser så försöker jag omprogrammera min hjärna men jag misstänker att det blir mycket svårt för en gammal man som mig att byta från antivirus till klientskydd.

Och detta reportage stödjer mina åsikter om nyttan av brandvägg och antivirus, ursäkta mig klientskydd skall det heta.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Oerhörd kvalitét på @nikka och hans artiklar som alltid.

Mycket intressant att se hur det utvecklats från "dikt-viruset" till vad vi idag behöver skyddas från.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant och informationsrik video, för att inte tala om vilket "in your face" material detta lär bli!

@Nikka
Något jag hade önskat att få svar på eller åtminstone lyft diskussionen kring är behovet av att använda ett tredjeparts-klientskydd kontra Microsofts egna. Det brukar väl vara den hetaste potatisen kring detta ämne i forumet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av YamahaDGX630:

Riktigt intressant och informationsrik video, för att inte tala om vilket "in your face" material detta lär bli!

@Nikka
Något jag hade önskat att få svar på eller åtminstone lyft diskussionen kring är behovet av att använda ett tredjeparts-klientskydd kontra Microsofts egna. Det brukar väl vara den hetaste potatisen kring detta ämne i forumet

Jag borde helt klart haft med svar på den frågan. Låt mig åtgärda det i efterhand med ett svar här i forumet.

När Microsoft lanserade sitt klientskydd (då under namnet Microsoft Security Essentials) var det rent skräp. På den tiden reflekterade jag till och med över ifall de medvetet gjort programmet dåligt för att inte stöta sig med tredjepartsleverantörerna eller riskera EU-regulatoriska åtgärder (på grund av sin monopolliknande ställning). Idag är situationen en helt annorlunda. Windows Defender är numera ett ytterst kompetent klientskydd som detekterar skadeprogram med samma noggrannhet som de klassledande alternativen (viss variation förekommer mellan testtillfällen, men överlag ligger Windows Defender riktigt bra till).

Problemet med Windows Defender är att den goda detektionsförmågan sker på bekostnad av prestanda och falsklarm. Se exempelvis de senaste rapporterna från AV-Comparatives. Windows Defender varnar för hot som inte finns och ger en märkbar prestandaförsämring.

Jag rekommenderar klientskydd från tredje part av två huvudanledningar: effektivare detektering med färre falsklarm och vikten av att inte få en homogen klientskyddsituation där alla Windows-datorer har samma skydd. Risken för att skadeprogram lyckas få en explosiv spridning minimeras ifall världens datorers skyddas med olika lösningar.

Med detta sagt vill jag på intet vis avråda från Windows Defender. Klientskyddet gör sitt jobb och kommer inom kort också att börja köras i en så kallad sandlåda, vilket (teoretiskt) gör att skadeprogram inte kan dra nytta av buggar i klientskyddet för att infektera datorn som det körs på. Detta blir Windows Defender först i världen med! Personligen kommer jag dock, inom en överblickbar framtid, att fortsätta utrusta såväl mina egna datorer som mitt företags datorer med klientskydd från tredje part.

Notera att jag i detta svar inte har vägt in tredjepartsklientskyddens support eller deras extrafunktioner såsom föräldrakontroll, säker filradering, lösenordshanterare och VPN-tjänster.

Permalänk
Medlem

Skulle varit intressant att få höra mer om hur klientskydden skyddar mot okända bakdörrar. Tycker det står var och varannan dag att rgb mjukvara låter inkräktare kliva rakt in i ens dator.

Själv har jag jag använt Bitdefender (free) i några år nu och har inte haft några intrång eller problem. Vad jag vet i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

De senaste versionerna av Asus GPUTweak II, så får man varningar om man scannar på www.virustotal.com

https://www.asus.com/supportonly/GPUTweak%20II/HelpDesk_Downl...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Noob I am:

Skulle varit intressant att få höra mer om hur klientskydden skyddar mot okända bakdörrar. Tycker det står var och varannan dag att rgb mjukvara låter inkräktare kliva rakt in i ens dator.

Själv har jag jag använt Bitdefender (free) i några år nu och har inte haft några intrång eller problem. Vad jag vet i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

De senaste månaderna har vi sett exempel på sårbarheter i program från bland annat Logitech och Sennheiser (SweClockers har rapporterat om båda). Sårbarheter som dessa detekteras tyvärr inte av klientskydden. Klientskydden kan däremot detektera konsekvenserna av att sårbarheterna utnyttjas, alltså ifall angripare får nys om sårbarheterna och lyckas infektera datorer därigenom. Klientskydd som integreras i Windows-datorernas brandväggar kan också detektera missbruk av dessa sårbarheter på nätverkstrafiken.

(Tips! Klientskydden borde bygga in en skanner som jämför vilka rotcertifikat som finns installerade på datorn och jämföra det med Microsofts/Apples standarduppsättning. Det hade avslöjat Sennheisers Headsetup-misstag och Lenovos Superfish-misstag direkt.)

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Xverminator:

De senaste versionerna av Asus GPUTweak II, så får man varningar om man scannar på www.virustotal.com

https://www.asus.com/supportonly/GPUTweak%20II/HelpDesk_Downl...

Jag laddade ned de två senaste versionerna för Windows 10 64-bit. Enligt Virustotal är det endast ett klientskydd (Anity-AVL) som anmärker på den filen, vilket med högsta sannolikhet är ett falsklarm. Installationsprogrammet är också giltigt signerat av Asus, så jag hade inte oroat mig.

Permalänk
Inaktiv

Om man behandlar sin dator som man behandlaren DMZ server så är man hyfsat säker. Med detta menar jag att man endast öppnar de portar man måste öppna, man är extremt restriktiv med vilka program som får köras och man tillåter endast att användaren besöker vissa whitelistade webbadresser. Tar man en grundtinstallation av Microsoft server 2012R2, så kan man inte ens surfa in på www.microsoft.com utan att öppna restriktionerna, då det är en säkerhetsrisk att tillåta användare besöka den sidan.

Detta kan låta överdrivet, men man bör gå emot detta. Inte som vissa gör att de dagligen besöker mycket konstig webbsidor, installerar precis allt de hittar från skumma sidor.

Jag vill påstå att sunt förnuft är 50% av skyddet och antivirus är övriga. Detta inte ment att man enbart kan välja det ena, men så länge man struntar i det ena så har man dåligt skydd.
På svenska skaffa ett bra antivirusprogam, ge sedan tusan i att besöka skumma sidor. Installera heller inte program från mindre trovärdiga källor. Att köra någon annans macroexcelfi utan att ha granskat koden, är ungefär lika säkert som att ge tillverkaren en fast fjärranslutning till ens dator. I Excel så kan man dölja kod som man sedan lägger till om man tillåter access till något. (skriver ej vad, då jag ej uppmuntrar till skit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag laddade ned de två senaste versionerna för Windows 10 64-bit. Enligt Virustotal är det endast ett klientskydd (Anity-AVL) som anmärker på den filen, vilket med högsta sannolikhet är ett falsklarm. Installationsprogrammet är också giltigt signerat av Asus, så jag hade inte oroat mig.

Jepp, jag antar med att det är falsklarm när så många av de övriga inte varnar. Jag har testat att scanna flera versioner och v1.8.9.0 får inga varningar, men efter den så får man varningar. Vet inte om de lagt in något i programmet som triggar.

Däremot så får man se upp med program som Ccleaner, vilket många kör.
https://www.ccleaner.com/

Kör man däremot Slim versionen så är den inte infekterad. (testa ladda ner slim versionen vs de övriga).
https://www.ccleaner.com/ccleaner/builds

Har hittat massa program på officiella hemsidor som får varningar på virustotal senaste tiden.

Jag brukar köra Microsofts Malicious Software Removal Tool varje månad, den är bättre än det inbyggda skyddet i Windows på att hitta saker
https://www.microsoft.com/sv-se/download/malicious-software-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Grymt bra och intressant. Tackar för informativ genomgång.

Jag tillhör väl den lite äldre generationen. Kör med defender på datorn och är väldigt misstänksam med vad jag klickar på. Använder till 99% sidor som jag vet är bra, men nu bör jag tänka om.

Tackar för det.

Permalänk
Medlem

Mycket bra video. Bra presentation, lätt och intressant att hänga med. Du verkar ha förberett väldigt bra eller så är du bara en genuine talare/presenterare.
Ser gärna fler informationsvideos av detta slag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag brukar köra Microsofts Malicious Software Removal Tool varje månad, den är bättre än det inbyggda skyddet i Windows på att hitta saker
https://www.microsoft.com/sv-se/download/malicious-software-r...

Jo, men det kan ju Windows Update fixa och köra automatiskt?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag borde helt klart haft med svar på den frågan. Låt mig åtgärda det i efterhand med ett svar här i forumet.

När Microsoft lanserade sitt klientskydd (då under namnet Microsoft Security Essentials) var det rent skräp. På den tiden reflekterade jag till och med över ifall de medvetet gjort programmet dåligt för att inte stöta sig med tredjepartsleverantörerna eller riskera EU-regulatoriska åtgärder (på grund av sin monopolliknande ställning). Idag är situationen en helt annorlunda. Windows Defender är numera ett ytterst kompetent klientskydd som detekterar skadeprogram med samma noggrannhet som de klassledande alternativen (viss variation förekommer mellan testtillfällen, men överlag ligger Windows Defender riktigt bra till).

Problemet med Windows Defender är att den goda detektionsförmågan sker på bekostnad av prestanda och falsklarm. Se exempelvis de senaste rapporterna från AV-Comparatives. Windows Defender varnar för hot som inte finns och ger en märkbar prestandaförsämring.

Jag rekommenderar klientskydd från tredje part av två huvudanledningar: effektivare detektering med färre falsklarm och vikten av att inte få en homogen klientskyddsituation där alla Windows-datorer har samma skydd. Risken för att skadeprogram lyckas få en explosiv spridning minimeras ifall världens datorers skyddas med olika lösningar.

Med detta sagt vill jag på intet vis avråda från Windows Defender. Klientskyddet gör sitt jobb och kommer inom kort också att börja köras i en så kallad sandlåda, vilket (teoretiskt) gör att skadeprogram inte kan dra nytta av buggar i klientskyddet för att infektera datorn som det körs på. Detta blir Windows Defender först i världen med! Personligen kommer jag dock, inom en överblickbar framtid, att fortsätta utrusta såväl mina egna datorer som mitt företags datorer med klientskydd från tredje part.

Notera att jag i detta svar inte har vägt in tredjepartsklientskyddens support eller deras extrafunktioner såsom föräldrakontroll, säker filradering, lösenordshanterare och VPN-tjänster.

Stort tack för att du tog dig tiden att svara på detta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@nikka
Mycket intressant video/läsning!
Jag skulle vara intresserad av att veta hur viktigt det är med klientskydd på andra plattformar än windows (främst linux i mitt fall då jag föredrar det).

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Har kör AVG i flera år nu men böt till Defender. Har inga ungar som surfar så har ganska stor koll på vad som händer.

Sen en lite fråga. För några år sen hörde jag om hårdvaruvirus. Kanske bara en skröna men fick man det var man tvungen att byta ut hårdvaran. Någon hade fått moderkort. Har det funnits?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Knotvillage:

Har kör AVG i flera år nu men böt till Defender. Har inga ungar som surfar så har ganska stor koll på vad som händer.

Sen en lite fråga. För några år sen hörde jag om hårdvaruvirus. Kanske bara en skröna men fick man det var man tvungen att byta ut hårdvaran. Någon hade fått moderkort. Har det funnits?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror lite på vad du menar med hårdvaruvirus. CIH var läskigt i den meningen att viruset inte bara spreds som elden utan också kunde skriva över BIOS. Om så skedde kunde det innebära att den drabbade var tvungen att köpa ett nytt moderkort, alternativt införskaffa en Eeprom-programmare.

https://en.wikipedia.org/wiki/CIH_(computer_virus)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Har kör AVG i flera år nu men böt till Defender. Har inga ungar som surfar så har ganska stor koll på vad som händer.

Sen en lite fråga. För några år sen hörde jag om hårdvaruvirus. Kanske bara en skröna men fick man det var man tvungen att byta ut hårdvaran. Någon hade fått moderkort. Har det funnits?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, just det. Jag känner igen det där. Äré inte nått i stil med virus som får hårdvara att överhettas på nått vänster? Typ öka hastigheten på processorn samtidigt som fläktarna stängs av eller typ överspänning i volten eller nått?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

" Då kan terrorister använda datorns kraft och internetuppkoppling i överbelastningsattacker när de vill slå ut utvalda måltavlor"

Enbart pga du använder billig skrämseltaktik ala det värsta populistpolitiker därute gör att jag skulle hellre bränna mina datorer än använda sig av en produkt som ert.
Episkt facepalm...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Ja, just det. Jag känner igen det där. Äré inte nått i stil med virus som får hårdvara att överhettas på nått vänster? Typ öka hastigheten på processorn samtidigt som fläktarna stängs av eller typ överspänning i volten eller nått?

Jag fick ett en gång där diskarna gick i 100% så fort man tryckte på musen eller en tangent.

Det var det jag syftade på med hårdvaruvirus. Det drabbade hårdvaran så den i vissa fall inte gick att rädda men då verkar det inte vara en skröna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Inloggning

Någonstans har jag lärt mej att man under normal användning inte ska vara inloggad som administrator. Det gör att för att få göra ändringar i datorn frågas efter administratörens lösenord. Så har jag kört några år och det är inte särskilt besvärligt. Man får ju knappa in lösenord ibland och då vet man ju varför. Jag hoppas att det bidrar till säkerheten. Men hur mycket? Om det gör någon nytta så borde det spridas kunskap om detta men det var längesedan jag hörde om detta. Bra att få veta om jag har fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Någonstans har jag lärt mej att man under normal användning inte ska vara inloggad som administrator. Det gör att för att få göra ändringar i datorn frågas efter administratörens lösenord. Så har jag kört några år och det är inte särskilt besvärligt. Man får ju knappa in lösenord ibland och då vet man ju varför. Jag hoppas att det bidrar till säkerheten. Men hur mycket? Om det gör någon nytta så borde det spridas kunskap om detta men det var längesedan jag hörde om detta. Bra att få veta om jag har fel.

Helt rätt och det är en av grundfelen i microsoft. Men med hjälp av UAC går det göra ganska enkelt.
https://www.java.com/sv/download/faq/uac.xml

Problemet är att det är osmidigt för tekniker med vanliga konton då man hela tiden gör saker som kräver "administratörsrättigheter", men lösningen är där att inte ha samma dator för allt.

Några år före jesus födelse så hade jag en praktikant som ej fick administratörsrättigheter på sin egen dator. (IT policy, helt omöjligt för oss dödliga att ändra) I vilket fall så fick jag logga in på dennas dator typ 3 gånger i veckan och göra något. Men visst blev det säkrare, jag vill minnas att personen ej hade rättigheter att installera något.

Sedan är detta förenklat. Jag vet Windowsdatorer där de har strypt rättigheterna för visa användare så datorn blir som en kiosk-dator. De kan endast starta några få problem, kontrollpanel, filhanteraren explorer etc är bara att glömma. Även om de öppnar notepad så har de ej rättigheter att se vilka lagringsmedia som finns på datorn..
Så man kan labba runt ganska hårt med grupp policys om man vill.

*edit*
Sätt upp denna kioskmode för valfritt program (ej webbläsare) och så blir datorn hyfsat säker: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/configuration/kiosk-...

Permalänk
Medlem

Som privatperson är du hyfsat "safe" du är inte mycket av ett target för du har i generella fall inget av värde för cyberbrottslingar. Jo du ska absolut ha ett AV och en backup, det är självbevarelsedrift.

Problemen är för organisationer. Vi har nämligen användare. De ställer till det för jämnan. Vi har också information som är skyddsvärd och hanterar transaktioner i miljon/miljardklassen. Här är kraven helt annorlunda.

Exempel: inga användare hos oss är admins, de ska inte installera något. Vill de installera något hanteras detta av en programportal. Ingen får vara admin. Varför frågar ni? Förlegat synsätt? Svar nej. Vid ransomeware till exempel så begränsas dina rättigheter kring vad du kan kryptera. Du begränsar skadan. Det ställer även till det när skadlig kod vill elevera rättigheter. Du har specifika maskiner som endast de kommer åt saker i driftmiljö. Du har ett systematiskt säkerhetsarbete. PAM-lösning you name it.

Men. Till syvene och sist är det bara utbildning och sunt förnuft som gäller. Klicka inte på grejer, tänk efter, rapportera.

Det finns två saker som skrämmer och det är Zero Days och främmande makt. Men det behöver vanliga dödliga inte bry sig om.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Att läsa om vilka Antivirusprogram som är bra/dåliga på internet har alltid känts väldigt förvirrande och som att det inte finns så mycket information. Hade varit grymt att få se Sweclockers köra tester eller nån analys typ

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: för dig som privatperson är praktiskt taget vilket som helst bra nog. Till och med Windows egna. Det handlar om kunskap och sunt förnuft i mångt och mycket. Beteende på nätet.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag försöker undvika att acceptera cookies om det inte är helt nödvändigt för att kunna läsa en sida som till exempel denna sida som du länkade https://www.java.com/sv/download/faq/uac.xml

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Blev nog lite besviken över att det inte var ett mer djupgående reportage men det var en grym överblick.

Själv kör jag enbart defender på spelburken och jämna sökningar med malewarebytes men den andra datorm där lite mer "shady" sökningar på nätet pågår kör jag med ett lite mer aktivt "klientskydd" och sökning med malewarebytes och ett par program till för att vara på den säkra sidan

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem