Datorn är helt konstig efter grafikkorts byte

Permalänk
Medlem

Datorn är helt konstig efter grafikkorts byte

Hej jag bytte för en månad sedan mitt RX 460 sapphire till ett MSI GTX 1080 OC. Jag var jättetaggad när jag fick kortet och installerade det. Men en sak hände. Datorn blev helt långsam och dålig. Datorn startar inte alls snabbt och kan ta en väldigt lång stund att starta. Ibland så kan skärmen vara helt svart i 10 sekunder och sedan visa bild. Är det fel på min processor (AMD Athlon X4 845 3.5 ghz 2 kärnig) eller mitt moderkort (ASUS A68HM-PLUS)? FPS:en var som förr. CS kör på 50 - 60 FPS på low och samma med Minecraft och andra spel. Någon som vet vad som är felet?

Permalänk
Medlem

Oj, jag skulle spontant säga att datorn är väldigt obalanserad nu. Processorn sätter stopp för mer prestanda. Det bör du kunna se med analysprogram över processorns belastning medan du spelar.

Rensade du drivrutinerna ordentligt med DDU innan du installerade druvrutinerna till Nvidia-kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tog du bort de gamla drivrutinerna från AMD kortet innan du bytte till Nvidia? De lajjar inte bra tillsammans om du har båda på burken samtidigt. Om du har kvar de gamla drivrutinerna, avinstallera dem och se om det blir bättre. När jag gjorde ett liknande byte så slutade det med att jag körde en nyinstallation av Windows.

Och som @Joppis säger, din CPU flaskhalsar nog din prestanda en del.

Permalänk
Medlem

@Joppis: Har tyvärr aldrig använt DDU eller hör talas om det innan. Men ska nog använda det nu. Tack så mycket för tipset!

Permalänk
Medlem

När man byter från AMD till Nvidia och vice versa är det viktigt att rensa bort alla gamla grafikdrivrutiner med t.ex. DDU.

Sen kommer din Athlon X4 vara en massiv flaskhals, men det är en helt annan femma och ska inte orsaka att datorn beter sig konstigt bara för att du bytt grafikkort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Du borde nog ha uppgraderat cpu samt moderkort istället. Den processorn är tyvärr inte mycket att hänga i granen för csgo tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Tror vi har ett litet TROLL

Permalänk
Medlem

@micke7406: Tror snarare på okunskap.