Berätta om din första egna dator!

Permalänk

Fick en stationär Fujistu-siemens efter massa år av tjat. Den var hemsk, alla spel var som en pp-presentation. Hade en 19" CRT till som vägde mycket.

Det enda jag minns var att den hade en Athlon och 512mb ddr ram. Grafikkort var något för AGP.... jag kommer ihåg att i slutet av datorns liv så ville jag uppgradera till ett 6200(?) GeForce men då var PCI-E den hetaste potatisen så det var krångligt att få tag på.

Av den resan efter grafikkort så hamnade jag här, så det var trevligt

Permalänk
Inaktiv

Första egna datorn fick jag ca 1997. Hade sett att skolan hade en massa gamla datorer i deras källare som stod och samlade damm på hyllor. Frågade rektorn om det är någonting man kan få ta hand om vilket var okej. Så jag och en polare fick varsin IBM 286 med tillhörande EGA skärm samt IBM Model M tgb.

Datorerna var fyllda med en massa skräp samt virus när man väl fått hem och startat upp dem. Fanns något F1 spel på dem med icke licensierade namn t.ex. Nigel Mainsail.
Kunde väldigt lite om datorer i den åldern så visste inte riktigt vad man skulle göra. Minns att diskettstationen ej klarade att skriva till och läsa 1.44MB disketter fullt ut så försök att kopiera in spel på den från bekantas datorer misslyckades så både jag och min polare tröttnade på datorerna ganska snabbt.

Men brorsan hade tidigare köpt en 386a med tillhörande DOS 6.0 disketter och manual.
Kunde väldigt lite om datorer i den åldern men vetgirig som jag var så satte jag igång att läsa manualen och lärde mig hur man partitionerade med fdisk och formaterade HDD samt installerade DOS.
Någonting man längtade efter var att spela Civilization vilket man sett att kompisar spelade och det såg så kul ut. Även detta spel stötte på problem med flytt av filerna då spelet var större än de 720KB som diskettstationen tillät. Polaren och brorsan konstaterade att datorerna är för gamla för att spela på så han ställde undan sin.
Jag trixade vidare och lärde mig kul saker som att om man kopplade ur HDDn så bootade datorn en inbyggd version av Basic. Lärde mig starta och använda något inbyggt filhanteringsverktyg i DOS som jag inte minns namnet på och efter ett tag fick jag snilleblixten att endast markera filer av en storlek på högst 720KB och kopiera dessa till disketten i omgångar tills jag fått över Civilization.
När jag väl kopierat över spelet och gick in i spelmappen och körde Civ.exe så var lyckan total. Polaren och brorsan kunde inte förstå hur det var möjligt så jag beskrev hur de skulle göra för hans dator också. Spelade så mycket Civilization på den datorn och det är än idag det spel jag ser som världens bästa spel genom tiderna.

En 286 var som bekant lastgammal 1997 men jag lärde mig enormt mycket om datorer med den. 1999 köptes istället den första egenbekostade datorn begagnat på blocket för 1200kr, en Pentium 166MMX, 48MB RAM, Matrox Mystique grafikkort och SVGA skärm och vips så hade man en "riktig" dator.

Permalänk
Medlem

Ska skriva exakt det som står på klistermärket på första datorn jag köpte själv...för den står fortfarande under mitt skrivbord ensam och bortglömd, haha. Men den har ett nostalgiskt värde så har inte velat slänga den. Köpte den för sommarjobbspengar och även lite födelsedagspengar vill jag minnas typ 2006-2007 kanske gissar jag.

Här har vi dess specs:

Aspire M5100 - GE7M
AMD Athlon 64 X2 4000+
250GB HDD
2GB DDR II RAM
DVD RW Dual,Double Layer
ATI Radeon HD 2400 PRO up to 894MB
Microsoft Windows Vista Home Premium

Denna jävel lirade jag wow på mycket länge. För länge. Under WOTLK bytte jag grafikkortet för det blev olidligt och har inte en susning vad som sitter i den nu tyvärr förutom att det är ett bättre ATI-kort.

Datorn som ersatte denna burk var den i signaturen, fast den hade ett HD 7970 då och en i5 3570K. Senare ett 290X och nu ett 1080ti. Stafettpinnen ska ges vidare mot sommaren med Ryzen 3000-serie är planen! Så blir nog denna burk till HTPC eller något sånt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt, men min första egna dator var en macbook vi fick i mellanstadiet. Innan dess endast konsol. Detta var 2010

Edit: lånedator från skolan, fick ärva pappas jobblaptop efter macen, en 11 tums hp, skit trött

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Rekordmedlem

Den första dator jag dagligen började använda var en VIC 20 men den första egna var väl som för så många andra supermaskinen C64 den sopade ju mattan med ZX 80 och 81 och hade ju fantastisk fotorealistisk grafik i jämförelse med allt annat och när Cup Final visades så var man hänförd och såld.

En sån dator måste man ju bara ha

Jag hade en klasskompis vars pappa skaffade en Sinclair ZX80 byggsats som vi var med om att bygga strax innan dess, ett datorbygge i början på 80 talet innebar nått helt annat 'än det som kallas datorbygge idag, man behövde kunna läsa manualer istället för att fråga på forum och dessutom kunna löda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Första datorn var en C128 som jag och brorsan fick dela på.

Första jag köpte för egna pengar var nog runt 1998. En AMD K6-2 300Mhz med Riva TNT 32MB GPU. Minns inte hur mycket lagring eller RAM det var i den.

Har för mig den kostade runt 13500:- och att jag gick runt med de pengarna kontant i fickan i flera dagar eftersom datorbutiken där jag köpte den flyttade fram leveransdatumet ett par gånger.

Med facit i hand skulle jag självklart satsat på ett Voodoo kort istället för Riva TNT. Prestandan var utmärkt på pappret men i praktiken så körde Voodoo korten cirklar runt Nvidias första försök i de spel som var aktuella för mig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

266Mhz dator och alla spelen var på skiva. Det är typ allt jag mins, var typ 15 år.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Min första dator fick jag av min farmor (som hon fått av min far eller någon av hans bröder).
Hade Windows 95 och fick med ett 56k modem.

Hade bara haft datorn i någon vecka när min bror ville hjälpa mig att göra datorn snabbare (så jag skulle kunna spela på den) genom att ta bort alla tomma mappar och filer som inte behövdes, dock innehöll några av dom "tomma mapparna" dolda systemfiler som han också raderade, så när jag skulle starta datorn igen när han var klar fick jag bara felkoder om att systemfiler saknades.

Hade ingen installations-media tillgänglig så lyckades aldrig starta datorn igen...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Vic 20 jag köpte billigt av en polare som hade haft ett gäng datorer i mellan, hade inte så mycke spel till den lite kasett, ett par cartridge o någe på floppyn. Satt mest o lek kodade faktiskt.

Vet mina polare hade 486:or men jag fick som min första PC hålla tillgodo men en begagnad tok slö 486:a som farsan slitigt med hem från sjukan med imponerande 16 meg ram. Tror det var en 33Mhz SX.

Den var ett helvete att spela på, men var rätt så nöjd jag kunde spela Fallout 2 på den endå, det tog 15 min att spara och 30 min att ladda ett game xD

Permalänk

Min första egna dator var en amiga 500, "jobbade" till mig den en sommar och fick plocka skräp från rabbatter etc åt min morfar, som tack för hjälpen fick jag den.

Detta var 2002 ish så den var ju inte modern då.

2004 skaffade jag min första x86 burk med abit bp7 och två celeron 400A

Permalänk
Medlem

Dragon 32 Spel/Basic
Atari 800XL utan kassettspelare (fick programmera basic som underhållning)
Atari ST 520 spel, Desktop publishing, musik, grafik
Amiga 500
Amiga 600
Amiga 1200
Amiga 4000

x86 av olika flavors amd och intel...

Nu TR4 med förhoppningsvis dubbla Radeon VII för rendering snart...

Permalänk

Min första dator var en 486:a dx2 med windows 3.11 tror jag. Helt mindblowing, kan ha varit 1994 jag spelade det medföljande spelet Theme Park så mycket att jag visste exakt hur mycket salt jag skulle ha på popcornen för att sälja mer läsk och inte få gnälliga kunder.
Sen när modemet knastrade och man altavista sig fram till aftonbladets chatrum och driva med folk var otroligt kul. nostalgi....

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en commodore 64 fick den av en vi kände minns att jag satt och läste manualen och knappade in kodningen för ballongen med mera och drömde om att bli skit bra på kodning och kunna göra mitt eget demo vilket aldrig hände för det fanns inte en enda polare som intresserade sig av dator dom ville bara ha med en ut och leka. sen hade jag nog ingen egen dator fören jag fick råd med en begagnad ibm 300gl som blev min älskling och följde med tills den inte längre gick att uppgradera.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

AST 386 Dx 33..

Ingen aning om ram eller hdd ::D

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

286,386 och 486 har man haft, men den första jag byggde själv va nog min Pentium 100. Köpt för sommarjobbspengen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Köpte min första dator hösten 95. (Av ett nystartat företag som hette datanova.) Med ett ny släppt Windows-95.
Pentium 166MHz (Utan MMX) 64Mb RAM och 2,1GB hårddisk. Windows-95 och Cirus Logic S3 1Mb grafikkort.
När nästa lön kom, var det uppgradering till Matrox Milennium 4Gb. (Supervärsting på den tiden)

Kommer aldrig att glömma uppgraderingen.
Ägaren av företaget frågade om jag verkligen ville betala för att de skulle uppgradera? Han tyckte jag klarar det själv, men jag insisterade. Så han föreslog att jag skulle se på medans de gjorde det.
Så blev det. Hans enda anställda (på den tiden) öppnade locket, lossade en skruv, tog ut det en månad gamla kortet och stoppade i det nya, satte tillbaka skruven och på med locket igen.
När jag sedan stod och betalade för denna avancerade procedur, kände jag mig bra dum.
Det var första och sista gången jag betalade extra för att någon skulle rota i min dator.

RAM, HDD och grafikkortet var extremt för tiden. Speciellt kommer jag ihåg kommentaren om hårddisken.
"Du kommer inte behöva uppgradera hårddisken på flera år!"
Jo hej du! Vi vet ju alla hur långt 2.1Gb räcker idag. (Även om 850Mb var standard vid tiden.)

En detalj som jag köpte med första datorn, har jag faktiskt kvar nu 24 år senare.
Jag var på hushållsmässan strax innan datorköpet och hörde ett 2.1 högtalarsystem från Yamaha, som lät helgrymt.
De beställde jag med datorn och de har jag kvar än idag. (Även om de legat nedpackade i en flyttkartong i 3,5 år nu.)
Har till dags dato inte hört nått som låter bättre. Att de inte står på skrivbordet idag, beror på den för tiden så inne beige "dator-chassi-färgen" (Ni vet vilken jag menar.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Första egenköpta datorn var en sådan här, om jag minns konfigurationen:
AMD 900MHz
128MB RAM
20GB HDD
Grafikkort 3* (Tror jag, kan varit spelbart, minns inte vad de heter)

Anno år 2000

Spelade klan matcher i Halflife modden TFC 1.5, det gick bra när datorn inte blev för varm.. skaffade brushless fläktar vilket hjälpte. Det gjorde att datorn lät som ett mindre propellerplan

Permalänk
Medlem

Fick ett Dustin dator i delar kit som min morfar byggde åt mig,2005 tror jag det var.

Har fortfarande kvar den. Specs:
p4 3.06 ghz,1 gb ram,gt 7300,p5 vdc-x mobo,500 gb seagate hdd,deltaco psu

Uppgraderat cpu kylare till freezer 7 pro,satt på ett apple klistermärke (har haft osx leopard 10.5.7 PPC på den,hackintosh),tagit bort oem kort covers på baksidan för att installera svarta covers med skruv och tagit bort fronten för den gick sönder. Resten original exklusive mjukvara.

Permalänk
Medlem

Egenköpta var en Pentium 75 Desktop med skärm från Expert. Kostade 15000kr. 1994 tror jag det var.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Denna blev de kostade 10000kr fick min första lön fick ut en 13000kr då. Beställde denna för å kunna spela bf2.
Kunde inte länka den av nån anledning.
Komplett Gamer a20

Skickad
Antal: 1 9.994,99
Ahead Nero 9 Essentials OEM
for XP/Vista/Windows 7,
Battlefield Bad Company 2 Vietnam
Stötsäker kartong
SteelSeries QcK musmatta
Professional Cloth Mousepad (med Komplett logo),
Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, Röd LEDs Av/På,
Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 3x Molex,
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK,
AMD Athlon II X4 640
Socket-AM3, Quad Core, 3.0Ghz, 2MB, 95W, Boxed,
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+
ATX, AMD870+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0,
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3,
Western Digital Caviar® Blue 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM, 3.5",
Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0,"Golden Sample - GS", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 700MHz,
Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP
USB, Nordisk layout, Svart, 1 pack,
Roccat OEM Kova Mouse
BenQ 21,5" LCD T2210HD
1920 x 1080, 10000:1, 5ms, VGA/DVI,
Logitech S-120 PC Högtalare
MS MANUAL Win Home Premium 7 SE
Komplett,
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
Battlefield Bad Company 2

Permalänk
Medlem

Familjens första var en IBM Aptiva med 75Mhz Pentium. Den kompletterades senare med en begagnad 486DX2. Jag och min ena bror brukade spela över null-modem kabel.

Min äldre bror köpte en dator på runt 200-250MHz som vi fick låna ibland för att testa mer krävande spel.

Men min första egna köptes först 2001 under första året på gymnasiet för pengar från sommarjobbet. Jag minns tyvärr inte så mycket om komponenterna utöver att det var 667MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Första egna datorn köpte jag 2007 om jag inte minns fel.
Q6600
8800 GTS 512mb
4 GB crucial 1066 MHz
Maximus formula

Ramminnena och moderkortet pajjade ca 2 år senare men processorn och grafikkortet hängde med till 2015-16. Sista som åkte var nätaggregatet (Corsair tx750) som jag bytte ut i höstas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Familjen hade en 486:a utan ljudkort som fick hänga med större delen av 90-talet.

Fick min "egna" dator när jag var runt 15 år vid sekelskiftet. Speccsen var en Athlon Thunderbird 850 mhz, Geforce DDR, 256 mb ram och en IBM Deskstar (deathstar).

Den underpresterade rätt rejält till en början men en polare och jag lyckades klura ut att det kunde vara en bra ide att installera moderkortsdrivrutinerna (Via 4in1) och därefter var prestandan som natt och dag! Jag och polarn överklockade även processorn från 850mhz till den där magiska 1ghz.

Det blev en hel del Half-Life, Quake III, Unreal Tournament, Diablo 2 och Baldurs Gate II på den burken.

Datorn blev uppgraderad med lite mer ram-minnen samt ett Radeon 8500 efter några år.

Dock gick hårddisken sönder och fick bytas ut 3 ggr (IBM deathstar som sagt), skärmen 1 gång och fick bytas (Samsung CRT som blev suddig). Till sist så dog hela datorn och varken jag eller farsan lyckades klura ut varför. I efterhand så har jag fått läsa att Athlon Thunderbird processorerna belastade 5v delen av nätaggregatet rätt mycket vilket har lett till att dessa ofta gått sönder eller att moderkortet blivit skadat.

Fick gå utan dator ett par månader men köpte sedan en ny med pengarna jag tjänat från feriepraktikarbetet en sommar. Blev en Athlon 2800+ där mitt Radeon 8500 fick hänga med. Minns att chassit var i alluminium (vägde ingenting) och powerknappen var en stor fet plastblaffa med prismor som en diamant som lyste blått.

Det bygget hängde med under större delen av universitetstiden och blev uppgraderad med en Geforce 6600 och nytt nätagg då den senare exploderade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

C64 med bandstation, var nog kring '88. Skruva tonhuvud. *suck*
Körde sen Amiga och till slut PC spåret från ~ '97.

Permalänk
Medlem

MMX 166MHz, Gigabyte-bräda med 430VX chip (snikvariant på 430TX)
Matrox Mystique 4MB, 2,5GB Seagate-disk samt 32MB ram.
Uppgraderas sedan till 96MB (för 1800:-) och med ett Orchid Righteous 3D.
1997 köptes den och med facit i hand skulle man sparat lite mer och tagit en PII 233 ist
W95, NT4 samt Redhat 4 kördes på den maskinen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Min gamla trogna Aptiva, farsan fick den från jobbet som en sorts "förmånsdator" eller vad det nu heter (HemPC eller nått?) 1995, sedan fick man uppdatera till 98 på samma dator när den väl kom.

Jag har kvar datorn än idag och den är alltid mysig att spela lite gamla spel på
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200189-min-underbara-...

Permalänk

Köpte min första dator efter jul 2007. Då hade jag läst mycket på forumet om vilken kylare jag skulle köpa och valet mellan E6850 och Q6600. Valet föll på den tvåkärniga modellen och en CPU kylare helt i koppar som liknade en fjäril. Den passade snyggt på MSI moderkortet som hade häftig kylning i koppar.

Edit: Var då 14 år gammal och oroade mig under leveranstiden om jag skulle lyckas bygga ihop skiten men det gick väldigt bra med hjälp av forumet här

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Vi skippar först IBM teminalen från Gotthards i Älmhult och går direkt på datorerna som jag faktiskt använde till något

Första datorn jag fick var att ta över pappas Commodore VIC20, användes väldigt sparsamt och blev snabbt ersatt av en Commodore 64!
Det var mina första steg in i det trevade världen av hemdatorer, hade i samma veva en Atari 2600 som ren spelmaskin!

I den här lindan så köpte även min farfar till slut en Commodore PC20-III (som jag har kvar i samlingen idag) som är en XT PC klon som hade en monokrom Commodore 1404 skärm (Men fullt CGA stöd på maskinen), Intel 8088 som gick köra upp till 9,54MHz (Turbo-mode) och expanderad med hela 640KB ram samt en 360kB 5.25" diskettstation och en imponerande stor 20MB XTA hårddisk.
Den var min första riktiga stig in i MS-DOS träsket och det var mest produktivitet som QA, basic etc som gick varmt på den när jag var över.

Sedan Köpte jag min första Amiga 500! Det var ett ordentligt kliv upp för mig och gick loss på 5000kr inklusive extra 512KB fast ram, den köptes för egna tjänade pengar via gräsklippningar/lövräfsande/skottande av snö i hela grannområdet under en väldigt lång tid
var först då det slog ordentligt med hemdatorer för mig kan man nästan säga

Sen körde det igång ordentligt efter där, Amigan var länge med mig men hade ett törstande intresse i olika arkitekturer och köpte begagnade PC från skolar (som då var gamla), länsade elektroniksektionen på den lokala soptippen varje dag jag cyklade hem från skolan och byggde mängder med datorer (förstår fortfarande inte hur jag som liten parvel lyckades få hem många av de stora maskinerna och sakerna på cykeln som jag då fick leda med sakerna på)

Så på den vägen gick det, hade ett stort sovrum i huset och det var fullt med datorer och bänkskivor för att hyssera allt, på den tiden hade man dedikerade maskiner för olika ändamål

Fina tider

Hade kunnat skriva halva dagen om alla mellanskeden och allt man haft men det orkar ingen läsa

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Typ 1993 införskaffades en Macintosh Performa 475, hela 8MB RAM och 200MB HDD vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker ni snålar lite på själva berättandet! Vill veta vad ni gjorde med burken, mysiga anekdoter och minnen!

Det förutsätter att man har lite minne. Det är ju mer än en vecka sedan.
Jag har suttit och kollat igenom gamla beställningar samt skapade forumstrådar för att bilda mig en uppfattning. =P

Min första egna dator var familjedatorn som jag tog över någon gång 2005-2006.
Det var en HP Pavilion t765.se:
Intel Prescott 3,2 GHz (S775).
512 MB RAM.
ATI Radeon X300.

Jag bytte chassi, nätagg, grafikkort samt utökade RAM för att förlänga livslängden.
Det slutade med 1 GB RAM och ett X800GT.
Jag gjorde ett sista försök att uppgradera grafikkortet till ett X1900GT rev2 men då stötte jag på patrull. Moderkortet var ju något pissigt HP OEM som visade sig ha en fruktansvärt missplacerad ATX-kontakt som grafikkortet tog i när det skulle monteras. -_-
Det resulterade i att jag köpte nytt moderkort, CPU och RAM. Detta var 2006-09.
Jag är lite osäker på vilken processor det blev i slutändan men har för mig det var en Athlon 64 3800+ (Venice). Kunde inte hitta prylarna i någon gammal beställning så det inhandlades antagligen från datorbutiken.com.

En sak jag hade förträngt gällande överklockning på s939-plattformen var att man kunde knäcka hårddiskarna om det inte gick att låsa frekvensen på SATA-portarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch