Permalänk
Medlem

@Drevlin: Det är bekräftat att en ny generation Ryzen-processorer ska ha premiär under hösten (enligt deras tidtabell). Mycket pekar på kraftigt ökad prestanda jämfört med tidigare generation.

Vill man absolut ha intel är goda nyheten att de troligen kraftigt kommer sänka sina priser på så kallade flaggskeppsprocessorer..

Permalänk
Medlem

shit vilket spel!! jag vill också spela det...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Vill man absolut ha intel är goda nyheten att de troligen kraftigt kommer sänka sina priser på så kallade flaggskeppsprocessorer..

Hoppas, men jag tror ej de kommer sänka priserna så mycket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas, men jag tror ej de kommer sänka priserna så mycket.

9900k är i dagsläget "king of the hill", Intel har säkert ganska goda marginaler i egenskap av detta. Det är lite samma sak med 2080ti, skulle en konkurrent lanseras med bättre prestanda till billigare pris, skulle priset på 2080ti säkert droppa med 40% och Nvidia skulle nog inte göra någon förlust på produktionen detta till trots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Brukar inte hänga här mer än när det är dags för datorköp. Men man får sådan fin hjälp här så jag hoppas på samma goda respons denna gång. ^_^
Min tidigare dator blir nu 5 år i år och jag känner att det börjar bli dags för något nytt. Tillräckligt mycket har hänt på marknaden för att allt kort och gott kan få sig en ordentlig uppdatering emot vad jag har i dagsläget. (Sitter med DDR3 minnen idag t.ex. )

Som alla önskar man sig en tyst och sval dator så gott det går. Min tanke just nu är att jag slår på stort med mycket utav sakerna så att om kanske 4-5 år uppgraderar jag bara grafikkortet men kan klara mig okej på det som sitter kvar i datorn. Jag spelar väldigt mycket och mycket blandat, allt ifrån indietitlar till nya stortitlar. Titeln jag ser fram emot mest och som är den största anledningen till uppgraderingen är Cyberpunk 2077 som jag vill ska se snyggt ut och flyta på bra. Jag sitter med 2st 1440p skärmar som har 144hz (min primära med G-Sync) och det är den upplösningen jag nu ser fram emot att datorn äntligen ska kunna orka med. Det händer också titt som tätt att jag streamar och med en ny dator kan antalet gånger öka när man märker att det flyter bättre.

Till skillnad ifrån tidigare har jag nu lite "kött på benen" och kunnat plocka ihop vad jag vill att datorn ska ha i sig själv. Men det kvarstår några frågetcken som jag nu önskar hjälp med. Jag börjar med att radda upp min lista på prylar innan vi går vidare med funderingarna.

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Processor: Intel Core i9-9900K
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200Mhz DDR4 CL16
PSU: Corsair PowerSupply (PSU) RM750X V2 750W 80+ Gold
Kylare: Corsair Hydro H60 V3
Grafikkort: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC GAMING
Chassi: Fractal Design Define C
Hårddisk 1: Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2
Hårddisk 2: Seagate Intern hårddisk Ironwolf NAS HDD 8TB / 256MB / 7200 RPM
OS: Windows 10

Där har vi prylarna. Velade fram och tillbaka mellan 2070 och 2080 då priserna är som de är just nu men har kommit fram till att 2080 känns nog värt det för mig och det jag vill åstakomma. Så då kommer mina funderingar som studsar i huvudet så man knappt vill somna om kvällarna.

1. RAM. Är det värt att lägga på 1400kr extra för 32GB istället? Tänkte i och med att jag funderar på att streama till Twitch, spara videos samtidigt som jag sedan klipper ner till kortare klipp för att ladda upp på YouTube. Eller är det mera värt att köpa extra RAM sen när man kanske köper nytt grafikkort i framtiden?

2. Kylare. Räcker en Hydro H60 V3 för att kyla en i9-9900K? Jag får väldigt varmt i min lägenhet om somrarna. Väldigt. Varmt. Och sista jag vill är att min dator ska få värmeslag bara för att eftermiddagssolen tränger sig på in i mitt vardagsrum. Tar gärna tips om något bättre, svalare (kanske t.o.m tystare?) alternativ.

3. Chassi. Jag gillar Fractal Designs stilrena design. Sitter med ett R5 idag. Men nu vill jag ha ett mindre men allt ska få plats också. 2080 STRIX kortet är inte litet och ska det in en H60 kylare (eller kanske något annat, större? se fråga 2) grubblar jag hur mycket plats som finns kvar. Blir det kanske lite väl trångt i detta fall?

Blev en liten wall of text men jag hoppas gett den info som behövs för att kunna ta emot tips. Lutar åt att jag kanske beställer datorn om ca 2 veckor eller så (slutet på Februari-början på Mars). Så det finns ändå okej tid att hinna diskutera lite.
Hoppas någon/några utav er kan komma med tips eller iaf en tumme upp om det nu ser bra ut. Tacksam för alla svar och tid ni tar er.

Köp en markis att ha på utsidan, eller reflekterande gardiner du kan dra för med så slipper du få extremt varm av solen. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

9900k är i dagsläget "king of the hill", Intel har säkert ganska goda marginaler i egenskap av detta. Det är lite samma sak med 2080ti, skulle en konkurrent lanseras med bättre prestanda till billigare pris, skulle priset på 2080ti säkert droppa med 40% och Nvidia skulle nog inte göra någon förlust på produktionen detta till trots.

Nej de har säkert 80-100% marginaler på de korten och wafers blir billigare ju längre tid som gått sen de gick in i produktion, bättre yield.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har gjort din korg fast det blir ju lite dyrare för jag har inte valt windows och montering så plus 2000K.
Så 33500Kr med ett 2080TI frågan är om du behöver så mycket hdd.
Och varför inte köpa windows från ebay för 40Kr.
https://komponentkoll.se/bygg/yGPfC/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Beror lite på hur länge du kan vänta, AMD Ryzen-3000 serien förväntas ju komma nån gång i sommar, när/om Intel får fart på 10nm vet vi inte.

Enligt userbenchmarks så skiljer det bara 6% mellan 9700k och 9900k, men 9700k har ingen hyper-threading och ska man streama så kan det ju vara bra. Sen är ju värmen extremt beroende på om man kör stock, över eller under-klockar. Skulle tro du kan få en 9900k gå svalt genom att dra ned på klockan och spänningen lite. Det är ju inte så att man måste köra den på max bara för att det går. Men tänker man aldrig köra på max så har man ju köpt en onödigt dyr maskin.

En sak som många modernare moderkort kan är att spara alla BIOS-inställningar dels som olika profiler och även på ett externt USB-minne. Man kan då sätta upp en sval-och-tyst profil och en med maxprestanda och enkelt växla mellan dem. Sparar man på USB-minne finns dom kvar även om man måste nollställa C-mos, tex pga att batteriet tagit slut.

För egen del kommer jag vänta in Ryzen 3000 för att se vad det blir för prestanda sen så får jag se om det blir ett köp eller ej.

Edit: Såg att du inte tänkte överklocka men du kanske har nån bekant som kan och då kan ni ju tillverka några olika profiler och spara.

@SAFA
Det verkar vara bättre att inte ha hyper threading/SMT om man kollar tester på tuben mellan 9700K och amd 2700x där 9700K får högre fps även när man streamar.

https://www.youtube.com/watch?v=rH-YvggIHvc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@SAFA
Det verkar vara bättre att inte ha hyper threading/SMT om man kollar tester på tuben mellan 9700K och amd 2700x där 9700K får högre fps även när man streamar.

https://www.youtube.com/watch?v=rH-YvggIHvc

Jo, om du jämför 9700K med 2700X så vinner 9700X, men 9900K som är alternativet är ju snabbare än 9700K. Ryzen är ju en annan arkitektur så ska man jämföra SMT/icke SMT så är det 9700K och 9900K man bör jämföra. Ok 9900K har lite högre boost så fördel där, så ännu bättre hade kanske varit 9900K med/utan SMT.

Nu brukar ju SMT gå att stänga av i BIOS ifall OS:et inte har kan schemalägga jobben optimalt med SMT på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Köp en markis att ha på utsidan, eller reflekterande gardiner du kan dra för med så slipper du få extremt varm av solen. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har mörkläggningsgardiner. Det är dock ett äldre hus där det inte är så bra flöde utav luft alls.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag har gjort din korg fast det blir ju lite dyrare för jag har inte valt windows och montering så plus 2000K.
Så 33500Kr med ett 2080TI frågan är om du behöver så mycket hdd.
Och varför inte köpa windows från ebay för 40Kr.
https://komponentkoll.se/bygg/yGPfC/

Utrymmet känns alldeles lagom för mig.
För att de ska kunna testa datorn innan den skickas behöver jag köpa med Windows i paketet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Nej de har säkert 80-100% marginaler på de korten och wafers blir billigare ju längre tid som gått sen de gick in i produktion, bättre yield.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm, 2080 Ti (TU102) är ju 754 mm2. 60% större än 1080 Ti (GP102), tror dom har max 50% vinst på det kortet...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du älskar verkligen AMD och kan inte inse fakta att INTEL äger AMD i spel.
Du kommer med ström och sådant som de flesta inte bryr sig om.
Vet du vad det blir i ören om en dator drar 50watt mer i 10 timmar?
Räkna på det du kommer att bli förvånad.
Och eftersom du inte slutar så kommer här ett bevis på att INTEL äger AMD med 40 FPS i AAA titlar och det är mycket och ja många spelar i 1080p.
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Det är inte datorn som äger i spel det är spelaren som använder datorn. Är du en riktigt kass spelare så kommer inte en Intel 9900K hjälpa mycket

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Nice tips där.

Saken är att jag verkligen gillar STRIX korten. Sen som jag skrev i första inlägget har jag velat mellan 2070 och 2080 men landade på 2080 då det känns okej för mig medan 2080 Ti STRIX blev lite väl mycket.
Att skaffa en M.2 disk är något jag också vill för att "bumpa" upp allt i datorn lite. 500Gb räcker gott och väl för mig och tar helre något lite snabbare då. Likaså vill jag ha lite extra lagring (ca 6Gb idag) så 8 vore nice då jag lagrar en del utav mina inspelade klipp som tar en del plats.

Jag böt även moderkort lite senare efter tips här på forumet till ett Aorus Pro.

Gillade kylaren du slängde in där dock. ^_^

Vad exakt är det du gillar med STRIX-korten då? Eftersom du inte har glassida kommer du ju inte se kortet. Finns andra billigare kort med snarlik prestanda. Som sagt tycker jag det är dumt att betala så mycket extra ..

Du menar NVME-disk. Förstås upp till dig, men du kommer inte märka någon skillnad sålänge du inte håller på med videoredigering.

Skrivet av Drevlin:

Såg nu också att R6 chassit hade plats får läsare och massor där fram. Vill helst slippa det för en så luftig låda det bara går. Ser så dumt ut när man dessutom ska gå ifrån läsare denna gång. ^_^

Hårddiskburarna/läsare kan du fälla tillbaka/ta bort så du får det så öppet som möjligt. R6:an är i princip det bästa man kan få (såvida man inte lägger flera tusen) om man vill ha både låg ljudnivå samt låga temperaturer. Alternativt kan du välja Fractal Define S2 som i princip är samma låda fast utan hårddiskburar och läsare redan från början.

Kolla här på Gamersnexus där det finns massa grafer över dagens chassin (review på S2:an då nyare och fler andra chassin finns med, men R6 finns också med)

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3371-fractal-define-s2-...

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3177-fractal-define-r6-...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Kikade ordentligt på R6 och S2 nu. Wow. Älskar båda. Så blir någon utav dem iaf. Kan nog bli S2 för enkelhetens skull då de ska bygga den på plats istället för att jag ska försöka be dem att plocka bort hållarna för hårddiskar som de kanske inte vill göra.

Så alla saker börjar falla på plats. Ska dock trappa tillbaka lite på RAMen och dess hastighet. Så då uppstod en ny fråga. Försökte Googla men blev inte klokare på det.

2133Mhz CL13 eller 2666Mhz CL16?

Det verkar väldigt svårt att komma fram till vad som är bäst att stoppa in i en dator. Alla verkade ha olika åsikter. Så vad säger ni här?