Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Extremt dyra kort och dessutom en katastrof lansering med dyra kort som havererar för folk nästan direkt. Inte konstigt att ingen vill lägga 14k på ett grafikkort som börjar visa artefakter efter 2 veckor.
Hoppas att det röda laget kommer med någon bra kontring nu så vi får vettiga priser😁

Yupp, mitt 980 Ti får brumma på tills det pajar, spelar ändå mest krävande spel på konsol nuförtiden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

MeN 2080Ti Är Ny TekNiK OcH DeT KosTaR!

https://i.imgur.com/qQq05Yd.jpg

Det kvittar väl om det kostar, det var varken tillräcklig bra eller prisvärt så Nvidia gick bet på några hundra miljoner dollar. Det som verkligen kostar är fellanseringar och fel prissättning, NVidia hade en övertro på sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ni som diskuterar priser, vi får väl ändå kolla på valutakurs och generell inflation i beräkningen för att göra det hyfsat ärligt.

För 980
Lanserings MSRP 549USD, blir med amerikansk inflation, dagens valutakurs och moms: ca 6800kr

Tittar vi även på kretsstorlek (398 mm² mot 545 mm² om vi jämför mot 2080) så ser man att det inte endast är nvidias girighet som gör att vi har dyra grafikkort idag. Dock, så spelar det ju mindre roll för oss konsumenter som ändå måste tömma plånboken för highend idag, något jag personligen (och tydlig många andra om vi ser till nyheten) löst genom att inte köpa något kort.

Snabbare = dyrare har vi nu sett inom en jäkla massa områden. Moore's Law (i sin ekonomiska bemärkelse) är död, asiatiskt slavarbete minskar också, de flesta tech bolagen är inte heller i något invest-stadie längre. Snåriga tider väntar, speciellt för nvidia om inte RTX-teknik lönar sig.

Det är NVidias marginaler som måste komma ner på jorden, det funkar inte att lägga på 100% på varenda liten del man köper och löder fast på kortet.
Wafers är inte så dyra att det motiverar ett pris på 12-13000 för 545 kvadratmillimeter.

Sen hjälper ju såklart inte alla skatter i Sverige till direkt, men NVidia skulle kunna sätta ett fast pris i Sverige och övriga länder som inte handlar med dollar, men där kommer girigheten in och den bet dem just i arslet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Med hela världens marknad så kan det kanske vara frestande att prova högkostnadssegmentet och att många användare får inse att de inte har råd! Apple har samma approach.

Ericsson provade samma sak och det ledde till nästan konkurs....

Fast Apple har ju något de andra saknar, Android är galet fragmenterat, köper du en Android får du vara glad om du får fungerande uppdateringar i ett års tid. Du får även leva med innovationer som fungerar lite sisådär. Ett steg upp i pris så får du något som är genomtänkt innan det lanseras, lite som med bilar (japp, nu var vi där igen). Dessutom så är Apple snabbare på att fixa sina buggar. Det är som att jämföra Windows med Linux, det finns hur många linuxfistar somhelst och alla är lite olika och har olika buggar, sjukt fragmenterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är NVidias marginaler som måste komma ner på jorden, det funkar inte att lägga på 100% på varenda liten del man köper och löder fast på kortet.
Wafers är inte så dyra att det motiverar ett pris på 12-13000 för 545 kvadratmillimeter.

Sen hjälper ju såklart inte alla skatter i Sverige till direkt, men NVidia skulle kunna sätta ett fast pris i Sverige och övriga länder som inte handlar med dollar, men där kommer girigheten in och den bet dem just i arslet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu kostar inte 545mm2 kortet 13k, utan går att få tag på för runt 8k. Säger absolut inget om att nvidia inte skulle ha marginaler att ta av, poängen va att nvidia faktiskt inte jackat upp priset så vansinnigt mycket som många säger om man tar tillverkningskostnad och valutautveckling till hänsyn. Enligt denna rapport så har deras gross margin faktiskt till och med gått ner till samma nivå som runt maxwell-tiden (ligger nu ca15% högre än AMD och då har nvidia en stor proffsmarknad med höga marginaler).

Vettefan om det är "girigheten" som gör att de inte går in och subventionerar kort till oss stackars svenskar med en luffig valuta, utan snarare för att det är branchstandard att sätta priser i usd. Kan ju vara glada åt att de iaf inte fått för sig att sätta samma pris i euro som dollar för den europeiska marknaden som man ser ibland (dvs t ex 399$=399€)

edit.
För att klargöra, jag uppskattar inte på något sett dessa priser. Men det blir en rätt tråkig, enformig, och faktiskt rätt inkorrekt diskussion om man bara ska tjata om girighet och mjölkning som förklaring på alla höga teknikpriser.

Permalänk
Medlem

Suprise suprise 😱

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Förlåt för att jag säger det men ÄNTLIGEN IN YOUR FACE!
Kanske dags att titta på prissättningen Nvidia? *visslar*

Hur får du detta till in your face?
Som det står i artikeln så har Nvidia gått med ett rekord år samtidigt som dom förväntade sig at det skulle bli mindre försäljning.

Skrivet av Mithras:

MeN 2080Ti Är Ny TekNiK OcH DeT KosTaR!

https://i.imgur.com/qQq05Yd.jpg

Visste inte att det satte barn här inne..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

edit.
För att klargöra, jag uppskattar inte på något sett dessa priser. Men det blir en rätt tråkig, enformig, och faktiskt rätt inkorrekt diskussion om man bara ska tjata om girighet och mjölkning som förklaring på alla höga teknikpriser.

Word!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte köper nytt är priset helt klart.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

""Enligt företaget väntar många kunder fortfarande på spel som kan utnyttja de nya funktionerna hos grafikkorten och därför valt att skjuta ett eventuellt köp på framtiden.""

eller hur, priserna på deras top modeller var för mig personligen på tok för dyra redan innan. 8.5K för ett 1080Ti mja, råd har jag, men jag tycker inte de är värt det. om den låg runt 5K då hade det varit med rimligt i mina ögon, sen när de smackar på med Apple priser, nej... glöm det..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt.
Prestanda ökningen har ju inte direkt varit imponerande och prisutvecklingen gör att man får sälja en njure om man ska ha råd med nått vettigt kort.

Sedan tycker jag urvalet av kylare är uselt, skälv VILL jag ha blowers och singel slot kort som val då jag även med ATX har så mö addonkort att alla grafikkort inte kan ta 2-3 platser var.

Its just more of the same och priserna är skit.

Permalänk
Medlem

Hah ja sitter också på ett 1070 och hade gärna uppgraderat till något fräsigare som passar 144p skärmen bättre. Dock inte bered att pröjsa mer än fem k så det får vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha uppgraderat grafikkort det senaste året om priserna kändes vettiga, med nuvarande priser är det inte värt det för mig. Det handlar inte om att jag inte har råd, utan vad jag är villig att betala, enbart för att kunna spela vissa spel som inte flyter bra på mitt nuvarande kort.

Så sugen är jag inte på att spela krävande moderna spel att jag är villig att betala nuvarande grafikkortspriser. Det finns många bra och mindre krävande spel att roa sig med så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ett år senare? Det var ungefär samma tid från lansering som att köpa ett 2080 Ti idag. I Sweclockers egen recension av GTX 980 så står det 5 249 kr.

Jag köpte mitt GTX 980 den 21/12 2014 för 4999 kr på Netonnet, det fanns exakt ett exemplar och jag fick det bara för att jag var först in i butiken. Medan jag köpte det så gick en annan ur personalen och ändrade prislappen på hyllan till 5795 kr. Releasen för GTX 980 var i 18/9 2014, så det är inte så långt från samma tidsram som det är mellan 2080 Ti's release t.o.m. idag.

Det man ska tänka på här är att kronans värde sjunkit en hel del sedan dess, både genom inflation och genom att kronkursen fallit rejält mot dollarn, så det är nog en större del av prisökningen vi får ta här i Sverige som kan tillskrivas Riskbanken [sic] snarare än Nvidia trots om MSRP gått upp.

Skrivet av Dem8n:

Sen hjälper ju såklart inte alla skatter i Sverige till direkt, men NVidia skulle kunna sätta ett fast pris i Sverige och övriga länder som inte handlar med dollar, men där kommer girigheten in och den bet dem just i arslet.

Jag vet att det är populärt att begära mycket av Nvidia här, men de kan nog inte förväntas ta ansvar för inrikespolitiken i andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte mitt GTX 980 den 21/12 2014 för 4999 kr på Netonnet, det fanns exakt ett exemplar och jag fick det bara för att jag var först in i butiken. Medan jag köpte det så gick en annan ur personalen och ändrade prislappen på hyllan till 5795 kr. Releasen för GTX 980 var i 18/9 2014, så det är inte så långt från samma tidsram som det är mellan 2080 Ti's release t.o.m. idag.

Det man ska tänka på här är att kronans värde sjunkit en hel del sedan dess, både genom inflation och genom att kronkursen fallit rejält mot dollarn, så det är nog en större del av prisökningen vi får ta här i Sverige som kan tillskrivas Riskbanken [sic] snarare än Nvidia trots om MSRP gått upp.
Jag vet att det är populärt att begära mycket av Nvidia här, men de kan nog inte förväntas ta ansvar för inrikespolitiken i andra länder.

Vill de ses som giriga så är det upp till dem, massor av andra företag har lägre marginaler och säljer fler av varje istället för att sälja några med höga marginaler. Det är en avvägning NVidia gjort, och resultatet av den kan ses i kvartalsrapporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Yupp, mitt 980 Ti får brumma på tills det pajar, spelar ändå mest krävande spel på konsol nuförtiden

Förstår det, men i 1080p/1440p så borde ändå ett 980ti hänga med ett par år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Förstår det, men i 1080p/1440p så borde ändå ett 980ti hänga med ett par år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men då måste jag nog byta CPU också och det är jag inte beredd att göra än

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Det är för dyrt helt enkelt när grafikkortet kostar 33% av ett nytt bygge... ca. Behöver en ny spelburk men bestämde att det helt enkelt inte är värt det...för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min smärtgräns nåddes när jag köpte mitt 1080 Ti vid launch för strax under 8000:-. 16000:- för 2080 Ti Strix??? Aldrig i livet! Är dom sjuka i huvudet på riktigt eller va fan är det frågan om??? Raytracing ser MARGINELLT bättre ut för 40-50% minskad fps, nej tack. Och DLSS imponerar inte det minsta. Jag håller mig till mitt 1080 Ti tills dom släpper ett bra kort utan massa dynga på det för ett rimligt pris, gör dom inte det så säljer jag datorn och håller mig till konsol spelande för jag accepterar inte dessa priser.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det kvittar väl om det kostar, det var varken tillräcklig bra eller prisvärt så Nvidia gick bet på några hundra miljoner dollar. Det som verkligen kostar är fellanseringar och fel prissättning, NVidia hade en övertro på sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ett sarkastiskt inlägg....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Inte särskilt konstigt när 2000 serien ökade priserna rejält men prestandaökningen var inte särskilt märkvärdigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X