Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Såna där svartvita resonemang är bara larviga. Typ, vid varje teknisk utveckling finns det nyttiga idioter som väljer att bara se fördelarna.

Ja sådana finns det gott om också!

Skrivet av Findecanor:

Whoa! Har du någon som helst koll på hur osäkert biometri faktiskt är?
Det är väldigt lätt att lura dagens fingeratrycks-scanners. Kolla upp t.ex. vad Chaos Computer Club har gjort.
Du lämnar ditt fingeravtryck överallt du går, och du har ingen möjlighet att ändra det efter att någon har kopierat det och börjat använda det i ditt namn.

Tumavtryck funkar bra för att identifiera någon, eller som en del i ett tvåfaktor-system, men det är verkligen inte lämpligt som den enda autenticeringsmekanismen för något så viktigt som betalningar.

Då var vi där igen... Jag menar inte att vi skall använda exakt samma biometriteknik som vi har idag. Jag säger inte heller att vi måste använda oss av biometri. Min poäng är att tekniken och samhället utvecklas hela tiden och bara för att man inte gillar dagens tekniska lösning så innebär inte det per automatik att ett kontantlöst samhälle är ett dåligt koncept.

När de första bilarna kom så var de inga praktiska fordon eftersom att häst och vagn fungerade mycket bättre. Lyckligtvis så fanns det folk som såg potential i konceptet och fortsatte utvecklingen, tack vare detta så slipper jag lukta hästskit när jag kommer till jobbet idag.

Skrivet av Petterk:

@Klarspråkarn: Har du i vuxen ålder haft lite att röra dig med så vet du att siffror är siffror, att man håller koll på varenda krona även om man inte använder kontanter. Internetbanken, snabbsaldo och liknande betyder att du istället för att kolla på bankomatkvittot när du tar ut pengar kommer ha koll hur mycket du har kvar innan och efter varje inköp.

Håller med dig till fullo. Personligen så har jag bättre koll på pengarna i digitalt format. De få gånger jag har kontanter så är det finns de ju inte med i "bokföringen" på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fördelen med kontanter är att det är helt omöjligt att spåra.

Man gör dock sig själv en otjänst att tro att kontanter är mer "riktiga pengar" än de på ditt bankkonto. De är precis lika "värdelösa" båda två.

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du fel! "Riktiga pengar" går åtminstone att torka sig i röven med om nöden gör sig gällande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

98 % har tillgång till internet i hemmet, gamlingarna har internet och dator eller telefon/surfplatta med andra ord.

https://2018.svenskarnaochinternet.se/digitalt-utanforskap/11...

Det var visst 500k som inte använder Internet alls och ytterligare 600k som inte använder Internet dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart kommer folk ha olika svårt/lätt för olika saker, men klarar någon t.ex. inte av att handla mat med kort så kommer de inte heller klara av att handla med kontanter och behöver förmodligen hjälp av en personlig assistent eller av hemtjänsten för att handla. (Alternativt någon som har svårt med pengar överhuvudtaget och behöver god man eller förvaltare som har koll på läget).

De svagare grupperna i samhället har inte massor pengar att spendera och sugs därför inte in i alla konsumentfällor. Så jag ser det inte som en större fråga på så sätt överhuvudtaget, de som har pengar kommer knappast hålla i de hårdare, för jag kan väl lika gärna lägga den där tian som skramlar på en chokladbit tänker de istället.

Förr i tiden kunde du gå förbi en affär och bli lockad av varuautomaten istället. Bara i med ett/några mynt och du får godis/cigaretter eller vad som helst. Idag måste du in i butiken och krångla.

De svagare grupperna är kraftigt överrepresenterade bland de som hamnar hos kronofogden. Det har dock inte med just kontanter/kontantlöshet att göra, utan med SMS-lån och möjligheten att köpa saker på avbetalning/faktura utan ordentlig kreditkontroll.

(OT: Det är tyvärr väldigt svårt att få god man idag, så många som vill ha hjälp (och inte har vettiga anhöriga som kan hjälpa till) får inte det. Och hemtjänst kostar pengar. Det sociala skyddsnätet för de svagaste i samhället har blivit otillförlitligt och svårt att få tillgång till.)

Oavsett detta vore det bra om det fanns mjukvara som kunde visa, på olika enkla och tydliga sätt, vad den ekonomiska konsekvensen blir av ett köp jag är på väg att genomföra. Det kanske redan finns till och med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

https://2018.svenskarnaochinternet.se/digitalt-utanforskap/11...

Det var visst 500k som inte använder Internet alls och ytterligare 600k som inte använder Internet dagligen.

Jo, en del har ju tillgång till internet – som i att någon annan i hushållet använder det – men använder det inte själva. 516k använder inte alls internet enligt undersökningen.

https://2018.svenskarnaochinternet.se/allmant-om-internetutve...

Majoriteten av de äldre använder dock internet – https://2018.svenskarnaochinternet.se/allmant-om-internetutve...

För de som verkligen inte kan finns det oftast hjälp att få för att utföra sina sysslor/ärenden ändå. Grejen är ju att en del av dessa kommer få använda ombud och liknande (t.ex. anhöriga) istället för att göra grejerna själv och då är det försvinnande få som t.ex. en verksamhet som riktar in sig på banktjänster via blanketter har som kunder och i slutändan något som inte riktigt kan erbjudas till den breda allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

De svagare grupperna är kraftigt överrepresenterade bland de som hamnar hos kronofogden. Det har dock inte med just kontanter/kontantlöshet att göra, utan med SMS-lån och möjligheten att köpa saker på avbetalning/faktura utan ordentlig kreditkontroll.

(OT: Det är tyvärr väldigt svårt att få god man idag, så många som vill ha hjälp (och inte har vettiga anhöriga som kan hjälpa till) får inte det. Och hemtjänst kostar pengar. Det sociala skyddsnätet för de svagaste i samhället har blivit otillförlitligt och svårt att få tillgång till.)

Oavsett detta vore det bra om det fanns mjukvara som kunde visa, på olika enkla och tydliga sätt, vad den ekonomiska konsekvensen blir av ett köp jag är på väg att genomföra. Det kanske redan finns till och med?

De är också överrepresenterade när det gäller missbruk och brott, men det är inte riktigt det tråden handlar om.

Vi har lagar som reglerar reklam och SMS-låneföretag har brutit mot dem, konsekvenserna blir såklart skärpningar av lagen så väl som kontroll. Allt sånt hjälper inte mot de som inte bryr sig om sina liv däremot. I USA har du payday-loans där du får en hög med kontanter utan säkerhet och betalningsförmåga istället.

God man är t.ex. en insats som är helt frivillig, och den som har en behöver inte följa råden alls och kan göra vad den vill med sina egna pengar. Så det är inte något som hjälper för alla hur som helst. Sen finns ju skuldrådgivning hos kommunerna som du kan ta hjälp av också.

När det gäller Kronofogden så är du också ofta mer troligen att komma dit med stora skulder om du kommer från en övre medelklassbakgrund eller kommun med högre medianinkomst. Har aldrig funnits något skyddsnät som alltid fungerar för de starkaste eller de svagaste i samhället. I många kommuner finns det nästan lika många gode män som huvudmän, så det finns ofta hjälp att få för de som söker. De som aldrig söker hjälp kommer såklart aldrig få någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo, en del har ju tillgång till internet – som i att någon annan i hushållet använder det – men använder det inte själva. 516k använder inte alls internet enligt undersökningen.

https://2018.svenskarnaochinternet.se/allmant-om-internetutve...

Majoriteten av de äldre använder dock internet – https://2018.svenskarnaochinternet.se/allmant-om-internetutve...

För de som verkligen inte kan finns det oftast hjälp att få för att utföra sina sysslor/ärenden ändå. Grejen är ju att en del av dessa kommer få använda ombud och liknande (t.ex. anhöriga) istället för att göra grejerna själv och då är det försvinnande få som t.ex. en verksamhet som riktar in sig på banktjänster via blanketter har som kunder och i slutändan något som inte riktigt kan erbjudas till den breda allmänheten.

Håller med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Lösningen som inte kräver att handlare ansluter sig till en viss tjänst och där det inte krävs att kunden identifierar sig manuellt eller har kundkort. En "offline"-lösning kan ha flera olika leverantörer och standarder, bara dessa är öppna för apparna, medan online-lösningar behöver växlar för att prata mellan olika system.

Digitala kvitton idag är antingen kundkort/loyalitetsprogram eller Sparakvittot/Findity. Inget av de som finns är enkelt nog för att spika riktningen.

Handlare måste ju kunna erbjuda kvitton även till de som motsätter sig databehandling! Skatteverket kommer inte acceptera något annat.

Handlarna är redan anslutna till minst två system - bankens för kort och skatteverkets för redovisning. Iom att nästan alla kunder använder kort idag och många struntar i kvittot känns det osannolikt att man skulle utveckla en separat tjänst bara för att hantera kvitton digitalt för kunder som handlar kontant.

Att utöka informationen som överförs i de befintliga systemen skulle vara det mest kostnadseffektiva och ge smidigast hantering för de flesta, inte minst företagare om man kan välja att skicka kvittot direkt till skatteverket. För de obstinata kepsgubbarnas skull kan man ju alltid behålla en kvittoskrivare i kassan, eller gå in på kontoret och skriva ut ett på A4.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De är också överrepresenterade när det gäller missbruk och brott, men det är inte riktigt det tråden handlar om.

Vi har lagar som reglerar reklam och SMS-låneföretag har brutit mot dem, konsekvenserna blir såklart skärpningar av lagen så väl som kontroll. Allt sånt hjälper inte mot de som inte bryr sig om sina liv däremot. I USA har du payday-loans där du får en hög med kontanter utan säkerhet och betalningsförmåga istället.

God man är t.ex. en insats som är helt frivillig, och den som har en behöver inte följa råden alls och kan göra vad den vill med sina egna pengar. Så det är inte något som hjälper för alla hur som helst. Sen finns ju skuldrådgivning hos kommunerna som du kan ta hjälp av också.

När det gäller Kronofogden så är du också ofta mer troligen att komma dit med stora skulder om du kommer från en övre medelklassbakgrund eller kommun med högre medianinkomst. Har aldrig funnits något skyddsnät som alltid fungerar för de starkaste eller de svagaste i samhället. I många kommuner finns det nästan lika många gode män som huvudmän, så det finns ofta hjälp att få för de som söker. De som aldrig söker hjälp kommer såklart aldrig få någon.

Jo, det här blir ju off topic. Vill helt enkelt att vi, vid övergången mot ett mer/helt kontantlöst samhälle, ser till att så långt det är möjligt underlätta för de svagaste att förstå. Och med modern teknik borde det kunna gå att göra betydligt enklare att förstå än enbart siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fördelen med kontanter är att det är helt omöjligt att spåra.

Man gör dock sig själv en otjänst att tro att kontanter är mer "riktiga pengar" än de på ditt bankkonto. De är precis lika "värdelösa" båda två.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt viss skillnad på pengar på ett bankkonto och kontanter. Det förstnämnda är din banks skuld till dig, och det andra är svenska statens skuld till dig. Eftersom en stat i regel är en mer trovärdig aktör än en bank så är kontanter helt klart säkrare (om än mer omständliga att används). Staten garanterar därför också bankkundernas insättningar upp till en viss gräns - 100 000 euro vill jag minnas att den gränsen ligger på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jo, det här blir ju off topic. Vill helt enkelt att vi, vid övergången mot ett mer/helt kontantlöst samhälle, ser till att så långt det är möjligt underlätta för de svagaste att förstå. Och med modern teknik borde det kunna gå att göra betydligt enklare att förstå än enbart siffror.

Kräver ju att någon budgeterar allt åt dem först, att försöka göra det automatiskt via internetbanken hade nog inte alltid slagit rätt och kräver ibland att användaren pekar ut vad utgifterna är för något. Min bank har redan sådant verktyg för de som vill använda, men den gör ju inget mer än att kategoriserar alla utgifter och visar de för dig. Det är ju inget som ersätter rådgivning eller hjälp av budget- och skuldrådgivare.

Permalänk

Med elektronisk handel kommer även spårbarhet, så man kan ju verkligen inte gå under radarn tillslut.. Tänker främst på om man inte vill att folk ska veta vad man köper. Det är ju lite negativt kan en tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Handlarna är redan anslutna till minst två system - bankens för kort och skatteverkets för redovisning. Iom att nästan alla kunder använder kort idag och många struntar i kvittot känns det osannolikt att man skulle utveckla en separat tjänst bara för att hantera kvitton digitalt för kunder som handlar kontant.

Att utöka informationen som överförs i de befintliga systemen skulle vara det mest kostnadseffektiva och ge smidigast hantering för de flesta, inte minst företagare om man kan välja att skicka kvittot direkt till skatteverket. För de obstinata kepsgubbarnas skull kan man ju alltid behålla en kvittoskrivare i kassan, eller gå in på kontoret och skriva ut ett på A4.

Visa och Mastercard eller betalväxeln får ingen data om vad du köper för något.

Skatteverkets kontrollenhet är helt offline, de vet ingenting om dina köpvanor och kan inte skicka uppgifterna till dig.

Ska handlare slippa ha skriva ut massor papperskvitton behövs en lösning som kan användas av alla utan att kunden behöver uppge personnummer eller telefonnummer, utan att använda kundkort. Idag skriver de ut kvittot oavsett om kunden vill ha det eller inte.

Tjänster för digitala kvitton finns redan som sagt, det är bara att det finns flera hinder för att dessa ska slå. Tjänsterna fungerar om du handlar med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kräver ju att någon budgeterar allt åt dem först, att försöka göra det automatiskt via internetbanken hade nog inte alltid slagit rätt och kräver ibland att användaren pekar ut vad utgifterna är för något. Min bank har redan sådant verktyg för de som vill använda, men den gör ju inget mer än att kategoriserar alla utgifter och visar de för dig. Det är ju inget som ersätter rådgivning eller hjälp av budget- och skuldrådgivare.

Du verkar inte riktigt förstå vad jag menar, men jag orkar inte försöka förtydliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Du verkar inte riktigt förstå vad jag menar, men jag orkar inte försöka förtydliga.

Jag förstår mycket väl att du vill ha pajdiagram och liknande istället för siffror.

Vill man ha hjälp att budgetera och följa var pengarna går så hjälper bankerna redan till med det däremot var det jag sa, men det kräver fortfarande framförhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag förstår mycket väl att du vill ha pajdiagram och liknande istället för siffror.

Vill man ha hjälp att budgetera och följa var pengarna går så hjälper bankerna redan till med det däremot var det jag sa, men det kräver fortfarande framförhållning.

Nej, det var inte det jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nej, det var inte det jag menade.

Slotmaskiner?

Det du sade var i.a.f. att du ville ha tjänster som visualiserade hur mycket du har kvar (eller kommer ha kvar) utan siffror. Vad du inte har sagt kan vi inte diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

De svagare grupperna är kraftigt överrepresenterade bland de som hamnar hos kronofogden. Det har dock inte med just kontanter/kontantlöshet att göra, utan med SMS-lån och möjligheten att köpa saker på avbetalning/faktura utan ordentlig kreditkontroll.

(OT: Det är tyvärr väldigt svårt att få god man idag, så många som vill ha hjälp (och inte har vettiga anhöriga som kan hjälpa till) får inte det. Och hemtjänst kostar pengar. Det sociala skyddsnätet för de svagaste i samhället har blivit otillförlitligt och svårt att få tillgång till.)

Oavsett detta vore det bra om det fanns mjukvara som kunde visa, på olika enkla och tydliga sätt, vad den ekonomiska konsekvensen blir av ett köp jag är på väg att genomföra. Det kanske redan finns till och med?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi lär nog inte enkelt komma ifrån företag som profiterar på de sinnesslöa. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Slotmaskiner?

Det du sade var i.a.f. att du ville ha tjänster som visualiserade hur mycket du har kvar (eller kommer ha kvar) utan siffror. Vad du inte har sagt kan vi inte diskutera.

Sorry, det var inte meningen att vara dryg. Jag menade bokstavligen att jag inte orkade skriva mer. Är ansträngande att skriva på mobilen.

Ska ge det ett försök till:

1. Gruppen jag pratar om är för svag, tex begåvningsmässigt eller har för svårt att generalisera och få ihop sammanhanget, för att ta till sig av rådgivning så som den vanligtvis ges. De behöver så konkret information som möjligt och strukturer som minimerar risken för (ekonomiska) misstag. Jag menar de 1-5% som har det allra svårast utan att ha en demenssjukdom. En hel del av dessa behöver (och beviljas förhoppningsvis) stöd för att klara sig.

2. Det jag önskar är att denna svaga grupp tas hänsyn till och att politiker, banker, företagare, kunniga privatpersoner m.fl. försöker hitta så enkla, tydliga och konkreta sätt som möjligt att presentera information.

3. Med modern teknik borde det kunna gå att hitta en mängd olika sätt att göra det. Exakt hur var inte det jag ville förmedla, utan konceptet som sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Sorry, det var inte meningen att vara dryg. Jag menade bokstavligen att jag inte orkade skriva mer. Är ansträngande att skriva på mobilen.

Ska ge det ett försök till:

1. Gruppen jag pratar om är för svag, tex begåvningsmässigt eller har för svårt att generalisera och få ihop sammanhanget, för att ta till sig av rådgivning så som den vanligtvis ges. De behöver så konkret information som möjligt och strukturer som minimerar risken för (ekonomiska) misstag. Jag menar de 1-5% som har det allra svårast utan att ha en demenssjukdom. En hel del av dessa behöver (och beviljas förhoppningsvis) stöd för att klara sig.

2. Det jag önskar är att denna svaga grupp tas hänsyn till och att politiker, banker, företagare, kunniga privatpersoner m.fl. försöker hitta så enkla, tydliga och konkreta sätt som möjligt att presentera information.

3. Med modern teknik borde det kunna gå att hitta en mängd olika sätt att göra det. Exakt hur var inte det jag ville förmedla, utan konceptet som sådant.

Jo jag vill också att tjänsterna ska vara lättillgängliga och att hjälpmedel ska finnas för vissa grupper. Internetbank som ska fungera med t.ex. synskador (inkl helt blinda även om de är liten grupp) ser jag som en självklarhet – men det är säkert inte alltid detta. Någon som vill och kan bör självklart få göra sina ärenden själv.

De flesta som är svagt begåvade kan dock göra det själv, det är få som har en ren utvecklingsstörning (ca 50 000). De som bara är gamla, har AST eller ADHD, eller dyslexi och liknande bör i stort sett klara av att leva som vanligt utan specialanpassade tjänster. Förutsatt att instruktioner och utbildning finns för de som behöver. En del av dessa har säkert svårt att läsa och förstå text, och behöver hjälpmedel som t.ex. läser upp texten som även skulle fungera för vissa blinda. Att man skulle göra en tjänst som låser ut svagt synskadade eller t.ex. t.o.m. färgblinda hoppas jag att de flesta banker inte gör. Den största enskilda gruppen funktionsnedsatta är de med demens och de har förhoppningsvis hjälp, då de till stor del inte kommer kunna tillgodose sina behov inom sjukvården utan hjälp. Missbrukare brukar socialsekreteraren få betala räkningarna åt, så där kanske inte alla behöver t.ex. förvaltare. Sen finns det säkert en liten grupp som kommer behöva olika typer av rådgivning och hjälpmedel, men det kanske inte alltid är banken som ska stå för lösningen där heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Det är jobbigt jag som kund ska ju inte behöva påverkas av när deras system strular. Det är bland annat detta som gör att jag väljer att handla allt jag kan över nätet. Det enda jag måste gå ut för är när håret ska klippas och nånting gott ska inhandlas på bolaget. Annars beställer jag precis all mat och övrigt som behövs till hemmet.

Om du beställee på nätet, får du inte ut något om postombudets system strular.

Skrivet av anton studs:

Var en helg i somras som jag och frugan skulle handla, först systemet och sedan snuset och tills sist maten de två första gick bra. men sen en timme senare när maten skulle betalas så hade visa stängt ner, stod där med 6 stora kassar och bankautomaten funkade inte för oss, det var en lärdom ha alltid 1000- 1500 i kontanter med dig

Ett tips är att ha tillgång till kort från flera olika banker. Du och frugan kanske inte skulle använda samma. Oftast är det bara en bank som strular åt gången. Om det är butikens bank, hjälper det förstås inte.

Skrivet av sunnis:

E-kronan utgör en direkt fordran mot riksbanken, är angiven i svensk valuta och kan innehas av allmänheten helt fritt, det är en tillgång utan finansiell risk.

En helt riskfri placering låter farligt. Riksbanken kan ha skäl att vilja att en placerings värde ska minska p.g.a. inflation.

Skrivet av Niivpzi:

Flickvän från Mexico har sjuka problem med sitt kort, nekas på majoriteten av ställena hon provat handla på, hur hade hon klarat sig om jag inte kunde ta ut pengar osv?

Har de något ovanligt kortsystem i Mexiko? Danskarna har sitt Dankort och de få gånger man som svensk handlar i en butik som bara tar Dankort tvingas man betala kontant.

Skrivet av Aphex:

Självklart, så när jag köper något av dig kommer jag VÄLJA att betala i natura. Du kränker min rätt att välja betalmedel om du inte accepterar min potatisskörd som betalning för din begagnade bil.

Om du väljer att betala i annan valuta (potatis), måste förstås du och näringsidkaren förhandla fram en växelkurs för transaktionen. Näringsidkaren kanske inte tycker att potatisen är värd så mycket utan väljer en låg växelkurs.

Skrivet av Petterk:

@Niivpzi: Chip i handen är nog bland de mest osäkra lösningarna. När en säkerhetsrisk upptäcks i hårdvaran ska man då hålla på och skära ut och sätta in nya chip? Det kommer det finnas motstånd till och därav öppna upp för nya säkerhetshål. Klocka eller telefon fyller uppgiften, man kan byta kort/bank utan att byta hur man betalar o.s.v. osäker programvara kan spärras/uppdateras o.s.v. Ska man betala för något så får man väl helt enkelt se till att ha med sig kort, telefon eller klocka.

En annan sak är vad som händer om man blir rånad. Har man ett kort i plånboken, kanske man mister plånboken. Ska rånaren börja skära i handen om man har ett chip där?

Skrivet av Aphex:

För de obstinata kepsgubbarnas skull kan man ju alltid behålla en kvittoskrivare i kassan, eller gå in på kontoret och skriva ut ett på A4.

Vad jag vet är det inte tillåtet att vägra att erbjuda kvitto på papper. Köparen kanske inte har dator och det digitala kvittot kanske är i något format som kräver ett program som köparen inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Har de något ovanligt kortsystem i Mexiko? Danskarna har sitt Dankort och de få gånger man som svensk handlar i en butik som bara tar Dankort tvingas man betala kontant.

Inte för att jag varit där, men tror de kör Visa och Mastercard, och till viss del AMEX. Känner inte till att de skulle ha något eget system som Weinerbrödland. Ibland är det dock ändå svårt att använda kort utgivna i annat land än där man försöker använda dem.

Permalänk
Medlem

Folk fattar inte vad de ger upp! Att överge kontakter är riktigt farlig. Vad händer den dagen maskinen inte fungerar? När alla affärer vägrar ta emot dina pengar (nästan som idag). När banken vägrar ge dig dina pengar när du ska till ett annat land?
Du ger bort dina valmöjligheter och frihet.
Välkommen till big brother.
Jag hoppas att Bitcoin kan ta över en vacker dag. Banker är bara EVIL.

Permalänk
Medlem

@reza666: varför är det farligt att överge kontanter? Jorden gick inte under när vi övergav byteshandel av varor och tjänster...eller när vi bytte från solitt guld till små pappersbitar. Pengar i annan form bara.

Att Bitcoin skulle ta över som världsvaluta är lika stor chans som att det fryser i..., ja du fattar! Blockchain tekniken har många nyttoområden. Men en kod (i bitcoins fall skriven av en okänd individ) som går ut på att folk runt omkring i världen bränner energi i ofantliga mängder (i bitcoins fall mer än hela Irlands förbrukning tror jag det är uppe i) för att få del i en valör utan substansiellt värde....att den skulle ersätta dagens pengasystem. Nja va?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Kontantanvändandet för mig ökar! Minst 5000 kr per månad.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reza666:

Folk fattar inte vad de ger upp! Att överge kontakter är riktigt farlig. Vad händer den dagen maskinen inte fungerar? När alla affärer vägrar ta emot dina pengar (nästan som idag). När banken vägrar ge dig dina pengar när du ska till ett annat land?
Du ger bort dina valmöjligheter och frihet.
Välkommen till big brother.
Jag hoppas att Bitcoin kan ta över en vacker dag. Banker är bara EVIL.

Att banken ev vägrar ge dig dina pengar när du ska flyga till syrien eller vägrar ta emot en rulle tusenlappar som du ”hittat” beror på att det finns lagar de måste lyda gällande penningtvätt och finansiering av terrorism. Det är inte ett hemligt sällskap av bankmän som hittat på det, utan dina folkvalda. Det du motsätter dig är inte bankernas godtycke, utan demokratiska staters möjlighet att bestämma hur pengar får hanteras.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att banken ev vägrar ge dig dina pengar när du ska flyga till syrien eller vägrar ta emot en rulle tusenlappar som du ”hittat” beror på att det finns lagar de måste lyda gällande penningtvätt och finansiering av terrorism. Det är inte ett hemligt sällskap av bankmän som hittat på det, utan dina folkvalda. Det du motsätter dig är inte bankernas godtycke, utan demokratiska staters möjlighet att bestämma hur pengar får hanteras.

Vet inte hur han tänker här, hade banken i sig vägrat är det väl bara till att stämma dem. Sen är det ju inte som att de säger "nej, du kan inte överföra pengar till din tyska bank!" och låser bankkontot, i realiteten skulle du kunna byta till en annan bank och från den föra över pengar till ditt tyska konto om det var problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

@reza666: varför är det farligt att överge kontanter? Jorden gick inte under när vi övergav byteshandel av varor och tjänster...eller när vi bytte från solitt guld till små pappersbitar. Pengar i annan form bara.

Att Bitcoin skulle ta över som världsvaluta är lika stor chans som att det fryser i..., ja du fattar! Blockchain tekniken har många nyttoområden. Men en kod (i bitcoins fall skriven av en okänd individ) som går ut på att folk runt omkring i världen bränner energi i ofantliga mängder (i bitcoins fall mer än hela Irlands förbrukning tror jag det är uppe i) för att få del i en valör utan substansiellt värde....att den skulle ersätta dagens pengasystem. Nja va?

Många felaktigheter i dina argument! Vi i Sverige och flera länder lever i en bubbla. Kolla på Venezuela, Iran och många andra länder där pengar är mer eller mindre värdelöst, varför? Korruption? Ju det kan hända här. Plus att pengar trycks utan kontroll.
När USA tog bort guldstandarden så blev pengar värdelöst. Innan det så ju det fanns ett värde i det men idag är det värdelöst då det inte backas av något. Ju ett löfte från staten som kan dras tillbaka så fort det inte passar.
Tänk efter också lite, har din lön gått upp dubbelt så mycket på säg 10 år? de flesta skulle nog säga nej. En Sandwich glass kostade en gång i tiden 8kr, idag 21kr. En anledning är att värdet på våra pengar går ner sakta men säkert.

Och Bitcoin kan bli ett världsvaluta , det var 6:e största valutan för 1 år sedan och det var byggd på hype. Idag är priset betydligt lägre men det fundamentala är desto starkare. Så när de rika och instituten kommer in så lär priset gå upp betydligt mer. Ingen garanti men det är vad jag strävar efter. Bitcoin har en fast tak och ingen kan printa ut mer. Med Lightning network kommer det också att kunna hantera lasten som krävs för att hantera miljoner transaktioner i sekund. Plus att ingen annan Bank / kortsystem (Visa/Mastercard) har haft lika hög uptime som BTC.
https://bitcoinist.com/visa-network-crashes-bitcoin-boasts-99...

De grafer som visar på trenden säger att vi går bara uppåt:
https://www.blockchain.com/charts/n-transactions?timespan=all
Dessutom är det numera lagligt att handla med Bitcoin på flera ställen runt om i världen. Till ex i USA kan man betala skatt med BTC (tror det var texas), och i Wyoming öppnar de upp dörrarna för crypto.

Samma sak med ATMS som installeras:
https://coinatmradar.com/charts/growth/

Vad gäller strömmen som går till BTC, ju det är så klart inte bra MEN guld som ex drar betydligt mer i energi att urvinna. Vad är det för lönt att länder sitter på flera ton guld? Egentligen inget. EX:
https://www.longhash.com/news/bitcoin-uses-a-lot-of-energy-bu...
Plus att mycket av BTC elen kommer från grön källa:
https://bitcoinist.com/bitcoin-mining-renewable-coinshares/
Hörde i radion idag att BTC drar 1% av den energi som går åt USA's militära aktiviteter i världen.

Och med tanke på att man kan ersätta alla värdelösa pengar med Bitcoin så tycker jag den kostnaden är inget att diskutera om. Tänk sååååå mycket energi som ska gå åt att skapa pengar, flytta det, bevaka, alla banker, all säkerhet, all flyg och transport, alla mynt som ska skapas, alla pengar som ska brännas osv osv.
Bitcoin har inga av dessa problem!

Om man ska vara kritiskt mot något så får man ställa det mot existerande system och vara ärlig mot sig själv. Inte upprepa det alla säger som papegojor typ

Sen kan jag se att i framtiden man kommer att övergå till annan konsensus mekanism som nu Ethereum ska använda. Då lär vi slippa elen (eller en stor del av det). I dagsläget är det inte det som är problemet. Stora problemet är att vinna över korrupta banker och media som sprider falsk information och hjärntvättar folk och sprider falsk information.
Jag menar alla pratar om att BTC används av kriminella. Ok men vad använde vi innan Bitcoin? Och med tanke på att det är knappt 1% av världen som ens använder Bitcoin så undrar jag vad de använder just nu? Är det någon som säger att vi ska ta bort vanliga pengar? nääää

ps. PÅ tal om att printa pengar, kolla hur mycket värdelöst pengar som printas ut, US har 22 Triljoner i skuld...
http://www.usdebtclock.org/

pss. som märks så gillar jag området fråga på om du undrar något, kan rekommendera att du läser på lite mer om ämnet. Det är mycket du kan lära dig.

Permalänk
Medlem

@reza666

Tror du tänker lite fel, en Sandwich kostar under 8 kr styck på min ICA-butik i 6-p. Att den säljs löst för runt 20 kr är ju för att det ska löna sig att sälja den löst.

Sen behöver du givetvis inte ge ut några mer pengar för att värdet ska sjunka.