Konstant brus i hörlurarna även om jag inte spelar upp något.

Permalänk

Konstant brus i hörlurarna även om jag inte spelar upp något.

Mina Razer Kraken V2 (ej 7.1 versionen) började brusa för ett tag sedan, jag har kopplat in dem direkt in i mitt moderkort (Gigabye Z97X-Gaming 3) och jag får ett konstant brus i hörlurarna, det försvinner om man sänker volymkontrollen på hörlurarna till ungefär hälften, fast jag vill kunna använda volymkontrollen utan att behöva vara försiktig så att den in går över en viss gräns så att den börjar brusa. Jag har provat att installera nya drivrutiner med det hjälper inte. Om jag behöver köpa ett nytt ljudkort så är min budget runt 700 :-
Helst vill jag kunna lösa problemet utan att behöva köpa ett nytt ljudkort men om det verkligen behövs så kan jag spendera lite för att få bort problemet.

Permalänk

Förmodligen induktion
Flytta på elkablar, i och utanför datorn samtidigt som du lyssnar i lurarna tills du, kanske, hittat problemet.
Höj volymen på datorn och minska volymen på lurarna för att minska problemet.

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som störningar och att ljudkretsen inte är tillräckligt isolerad. Jag har haft samma problem med vissa hörlurar när jag pluggar in direkt i hörlursuttaget både på stationär PC och på min Macbook Pro. Lösningen för mig blev en extern dac/förstärkar-kombo (enkelt eftersom jag redan ägde en för mobilt bruk). Det behöver inte bli speciellt dyrt, det finns några populära USB-förstärkare vars prislappar inte spräcker banken. Så länge du får ut förstärkningen från datorn så bör bruset försvinna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk

@FattarNiInte: Tack så mycket. Ska testa det.

Permalänk
Medlem

@Affeltrucken: Fick du iordning på ljudet? Köpte ett par earbuds och har också svagt brus i lurarna. Försöker hitta lösningar

Permalänk
Medlem

Att koppla in hörlurar direkt i datorn tycker jag ofta leder till brusproblem. Kör med HDMI till hemmabioreciever och hörlurar ut från den och har inga problem med brus. Dock inte någon bra lösning om man har ont om plats och inte dessutom har högtalare inkopplade. Ska man bara köra med hörlurar är hörluraförstärkare bättre som sagt. Tänk på att analogt ut betyder att DAC sköts i datorn men digitalt ut sköts det i förstärkaren. En dator brukar vara full med saker som skapar störningar. Externt ljudkort löser det men med digitalt ut till någon form av förstärkare så löser det också problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

@cappish: Jag tror nog att earbuds inte är riktigt samma sak eftersom att dom är wireless och till mobilen (gissar jag)
Men det jag gjorde va att testa både moderkortets och framsidans Ljuduttag (det var länge sen så jag vet inte om det funkade). Sen har jag också provat att installera olika drivrutiner från Realtek. Jag tror att det möjligtvis hjälpte problemet. Plus så fick jag fler inställningar och effekter i Ljudpanelen också