Ny dator efter 8 år, budget 25k. Vill ev. återanvända vissa delar

Permalänk
Medlem

Ny dator efter 8 år, budget 25k. Vill ev. återanvända vissa delar

Hej!

Våren 2011 byggde jag ihop min kära dator som har varit mig trogen i 8 år nu med diverse uppdateringar under tiden. Har bytt grafikkort, slängt på lite mer RAM och skaffat 3 nya hårddiskar eftersom jag inte gillar att göra mig av med data. känner jag dock att det är dags att köpa in nytt.

Behov och budget
Budget är 25k och jag vill helst återanvända nätagget och ett par hårddiskar(Hårddisk x 2 och samsung Evo 250 gb).
Datorn ska främst användas för spel, allt från strategi (EU4 och total war-serien), RPG(Skyrim, Kingodm Come etc.) till FPS (tänk BFV). Ska även ta en kurs under våren och försöka lära mig att bygga neurala nätverk så vore bra om datorn klarar även detta.
Vill gärna ha wi-fi och bluetooth inbyggt.

Jag vill även byta ut min skärm, i dagsläget en benq (1920x1080, 60hz) mot något med lite högre upplösning fler bilder per sekund.

En sista bubblare är att jag och flickvännen gärna vill kunna koppla in arbetsdatorer till skärm, mus och tangentbord på ett smidigt sätt när vi arbetar hemifrån. Den här har jag riktigt dålig koll på och har inte ens ett förslag på någonting som kan funka.

En sista sista grej är att prylarna gärna får vara i vitt för att passa in i vår lägenhet (kan vara värt ett lite dyrare pris för detta).

Utkast
Jag har försökt plocka ihop en varukorg på Dustin utifrån mina behov och landade på detta:
Länk

Jag vill främst få feedback på att jag tänkt på allt och att delarna passar ihop, samt om mitt gamla nätaggregat kommer palla det nya bygget. Så vad tycker ni? Är detta väl spenderade 25000 eller bör jag ändra något?

Edit: Är sugen på att bygga ihop allt själv också då jag inte har gjort det tidigare. Har även Win10 sen tidigare som jag kan flytta över till den nya datorn.

Permalänk
Medlem

Är bäst att köpa nytt nätagg också, ett gammalt nätagg kan förstöra andra komponenter om det börjar krångla.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Okej då kanske det kan vara värt att köpa ett nytt sådant, men 750W som det gamla borde räcka?

Permalänk
Medlem

750W räcker

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Eitre: Letat vita komponenter kors och tvärs. Snygga, cleana, chassin brukar vara svårast men du har valt ett bra. Skall du byta nätagg är detta givet

https://www.dustinhome.se/product/5011096080/rmx-series-rm750...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Ser ut att vara en bra deal, men jag är ganska sugen på att bygga ihop datorn själv då jag inte har gjort det innan. Ska uppdatera orginalposten med detta.

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood: Verkligen, passar riktigt bra in i looken.
Men behöver jag spara in på lite andra delar, vad hade du gjort där?

Permalänk
Medlem

Med tanke på andrahandsvärde och garantier skulle jag köpa allt splitternytt. Den gamla skulle jag sälja, alternativt spara som reservdator om plats finns.

Permalänk
Medlem

@Eitre: Du kan ju välja ett billigare moderkort, exempelvis:
https://www.dustinhome.se/product/5011102121/prime-z390-a

Och 16GB ram kanske räcker?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@Eitre: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12313547
Med chassit så syns inte psu, så svart funkar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

@Eitre: gå ner till en https://www.dustinhome.se/product/5011039602/core-i5-8600k

Så har du råd att bekosta ditt nätagg.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående med RAM, för spel räcker 8GB till och med men 16 för all del så behöver man aldrig tänka på det. Sen är det min åsikt att du steppar ner nätagg, du klarar dig säkert med 500W men 600W för att inte låta den svettas för mycket kanske. Sen steppa ner din CPU och ta RTX 2080/Vega 7 i stället med de pengarna du har över så får du mer kräm för spelen. 6 kärnor till 8 gör inte stor skillnad nog ännu för GPUer i denna klass.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/ptiOM/

Köp allt från INET.
Aorus kortet har Blåtand och wifi och är bland de bästa för att hålla temperaturer nere och bra för att klocka.
2080 grafikkort.
Vita ram
Vit chassi.
Sen behöver du skärm för 4500K
Så detta hamnar på 28800Kr

Vad jag vet så har INET någon kampanj nu om man är medlem här det märker du om du sätter allt i kundkorgen och då kanske det blir 25K

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_:

Varför handla på Inet som inte är billigast i de flesta fall?

Det är alldeles för dyr processor för spel.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

@_F1GHT3R_:

Varför handla på Inet som inte är billigast i de flesta fall?

Det är alldeles för dyr processor för spel.

Som du ser så är inet billigast på det jag har plockat ihop plus att de har nån rabatt som inte syns utan man måste logga in där för att se slutpriset. 9900k är dyr men bäst just nu men ts kan såklart välja 9700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Eitre: skulle gått på 16gb RAM så har du alltid möjligheten i framtiden att lägga på 16 till. Ungefär den besparingne som nätagget kostar. För spel behöver du absolut inte 32gb. Att gå på lägre GPU är jag mer skeptisk till, då står du med en överflödig del vid framtida uppgradering plus att du antagligen vill ha 8gb minne i den och snabbare processor för neurala nätverk osv!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@Eitre: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12313547
Med chassit så syns inte psu, så svart funkar

Fördelen med det vita nätagget är att du även får vita kablar vilket kan göra stor skillnad på bygget. Skall du köpa vita kablar till ett svart nätagg blir det dyrare

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Nu ser jag igen att någon skriver att 8gb räcker för gaming och jag vill bara säga att jag når ganska ofta över 8gb medan jag spelar. I vissa fall ligger jag runt 10-12gb. Detta är då totalt hur mycket hela system använder
Spelar helt vanliga spel som PUBG, BF5 etc

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Bra kommentarer från många, med ett lite billigare moderkort och gå ner från 32 till 16gb RAM hamnar jag under 25k.

Då ser listan ut såhär:
https://komponentkoll.se/bygg/MNbgd/
och den här skärmen skärm.

Hur är det med någon slags switch för att koppla in arbetsdatorer till skärm, mus och tangentbord? Någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Skrivet av Eitre:

Bra kommentarer från många, med ett lite billigare moderkort och gå ner från 32 till 16gb RAM hamnar jag under 25k.

Då ser listan ut såhär:
https://komponentkoll.se/bygg/MNbgd/
och den här skärmen skärm.

Hur är det med någon slags switch för att koppla in arbetsdatorer till skärm, mus och tangentbord? Någon som har erfarenhet av detta?

Tycker att grafikkortet ska vara ett 2080 för bara 1k mer. Sen cpu kylaren där tycker jag att du ska ha 115 vattenkylning.vet inte om den kylaren är tillräcklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Bra poänger, kanske kan sträcka mig till 2080 grafikkortet, är det någon rea med det priset på NetOnNet eller är det bara billigt?

Jag är lite smårädd för att skaffa vattenkylare då jag har dålig koll och är rädd att jag ska råka förstöra något. Vatten och elektronik leker ju inte superbra tillsammans. Är det kört med fläktar helt eller går det att hitta en kraftigare?
Ska nog läsa på lite om vattenkylning och se om jag blir lite lugnare.

Permalänk

@Eitre: En sluten vattenkylningslösning är inget att vara rädd för. Montera block på cpu, radiatorn på lämplig plats i chassit. Ström till pump kopplar man på CPUFAN så man får konstant 12V till pumpen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag nu har landat i vad det blir, pushade min budget liiite extra och landar på ett 2080 och vattenkylning för CPUn. Verkar som min rädsla för det är obefogad.

Tack till er alla som har kommit med förslag och synpunkter, det uppskattas verkligen. Sista chansen nu om någon vill slänga in en sista kommentar annars kommer jag nog beställa följande i veckan:

Slutgiltig lista
Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eitre:

Jag tror att jag nu har landat i vad det blir, pushade min budget liiite extra och landar på ett 2080 och vattenkylning för CPUn. Verkar som min rädsla för det är obefogad.

Tack till er alla som har kommit med förslag och synpunkter, det uppskattas verkligen. Sista chansen nu om någon vill slänga in en sista kommentar annars kommer jag nog beställa följande i veckan:

Slutgiltig lista
Skärm

Riktigt bra lista! Inte utan att man blir lite avis 😊👍👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Jag har en extra skärmsladd i kopplad som bara ligger på skrivbordet som jag kopplar in till min jobbdator sen kör jag tangentbord och mus till skärmens USB. Så flyttar jag USB sladden från min hemma dator till jobbdator. Annars kan du köpa en usb switch, men fanns inga snabba usb 3.1, så jag skippa det (har minneskortläsare i skärmen).

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600