The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exklusiva skins för varje launcher samt DLC's.

hahaha den fick mig att faktiskt NE'a

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Sen är det ju så att på Uplay kan man byta ut sina "gold U" (100st) som man tjänar i spelen, mot 20% rabatt. Något liknande finns inte på Steam. Gjorde detta själv för 2 dagar sedan och betalade Division 2 ca 470kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta nyttjar jag flitigt också. Sen att det kan kombineras med reor är ju extra fint.

Under julen köpte jag Odyssey tex. Var nedsatt 50% tror jag. Sen 20% på det efter att rean var avdragen. Fick ultimate edition för 470kr ca istället för de närmare 1200 som var fullpris

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Ännu en gång, Steam har ingen monopol på digitala PC spel. Finns gott om konkurrenter, sen att Steam är den klart ledande bland dem faller inte under definitionen av monopol.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

Vad jag har läst så får utgivare som publicerar sina spel på Steam enligt avtalet med Steam inte erbjuda lägre priser via andra launchers, och eftersom Steam är så stort så blir det i praktiken ett monopol. Så det är inte konstigt att utvecklare nu börjar välja bort Steam. Lägre cut från andra launchers är förmodligen ännu mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Tycker man överdriver problemet med olika launchers, förr så startade man ju varje spel för sig, vilken launcher som används är ju i sig inget problem. Att man har vännerna i olika launchers är ju inte konstigare än att man har olika sociala medier.

Så länge den grundläggande funktionaliteten finns på plats (såsom automatiska uppdateringar etc) så är det här definitivt något som gynnar spelarna, att sätta press på Steam tror jag är hälsosamt för hela gaming gemenskapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Varför ska man gå omvägen via Epic Store för att köpa ett Ubisoft-spel?

Billigare med 100-200 kr i vissa länder i Epic Store jämfört med UPlay (trots den 20% rabatten UPlay har). Kan vara en morot.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är det man slipper som tur var, hade varit mycket värre om de gjort som med Metro att spelet bara finns på EGS. I detta fallet finns spelet både på Uplay och EGS vilket gör att man kan ta ett aktivt val och skita i EGS kräket.

Fast här är Ubisoft lite snikna. Tidigare var det så att dina Uplay Gold inte hade något bäst före datum, nu har de det och perioden är inte särskilt lång heller (vad jag minns). Jag tappar text två tredjedelar av mina guld om ett par månader. Bäst att köpa massa skit i alla spel för de guld jag har kvar.

Är du säker på detta? Jag har haft ca 1175 väldigt länge och aldrig märkt att det har dragits. Loggade precis in och kikade på historiken och kan ej hitta att de har dragit några Gold U för mig.
Inte så att det kanske ha varit så tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad jag har läst så får utgivare som publicerar sina spel på Steam enligt avtalet med Steam inte erbjuda lägre priser via andra launchers, och eftersom Steam är så stort så blir det i praktiken ett monopol. Så det är inte konstigt att utvecklare nu börjar välja bort Steam. Lägre cut från andra launchers är förmodligen ännu mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det. För stora utgivare så som Ubisoft/EA/etc. kan det dessutom vara mer värt att minska försäljningen något för en högre andel. Hur attraktivt det är beror väldigt mycket på spel och utgivare.

10milj @ 500kr = 5 000 000 000kr -> 5 000 000 000*0,7=3 500 000 000kr
8milj @ 500kr = 4 000 000 000kr -> 4 000 000 000*088=3 520 000 000kr

Bara ett enkelt exempel, men säg att försäljningen minskar med 20% så går det trots det med 20miljkr mer i vinst.

*Ja Steam sänker också sin andel med vid högre nivåer som få spel når upp till, Epic sänker också ifall man använder Unreal Engine har jag för mig.

Spännande tider väntar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Inte helt ärlig rubrik. Att antalet förhandsbokningar är fler på Uplay denna gången när det inte finns på Steam är inte så konstigt. Det betyder inte att det säljer mer.

Läser man deras VD citat separerar han faktiskt uppgifterna och bekräftar både att det säljer bättre i sig men även att Ubisoft store också säljer bättre (knappast oväntat som du själv påtalade):

"PC preorders are higher than for the first Division, and preorders on the Ubisoft Store are six times higher."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Inaktiv

Eftersom man har lirat ettan några varv så kändes tvåan beta bättre på flera områden.
Det blev en förbokning, kändes helt givet. Fick även 20% rabatt för att jag hade Club-points kvar från ettan.
Och sen, hoppsan! Ett gratis extra spel på detta som inte ens är släppt ännu. Detta var riktigt generöst.
Nu väntar Open Beta i början av mars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mainman:

Och om det funnits på Steam så hade det varit ännu fler förbokningar nu 😊

Värt att offra lite förbokningar för att slippa vara såld till Valve

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket glädjande nyheter. Varje konkurrent till Steam som får Steam att svettas är bra. Hoppas att Valve får känna av det ekonomiskt och kanske börjar leverera igen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Ganska förvånande faktiskt. Körde betan och det var verkligen inte kul. I princip samma spel som Division 1 med några små förbättringar. Borde vara ett DLC och inte ett 600 kronors spel. Har aldrig heller förstått vad som är roligt med att använda ett helt magasin för att döda en vanlig människa, hatar bullet sponge. Skulle funkat bättre mot andra typer av fiender som inte är människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vad jag har läst så får utgivare som publicerar sina spel på Steam enligt avtalet med Steam inte erbjuda lägre priser via andra launchers, och eftersom Steam är så stort så blir det i praktiken ett monopol. Så det är inte konstigt att utvecklare nu börjar välja bort Steam. Lägre cut från andra launchers är förmodligen ännu mer attraktivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen så? Då är ju Steam av ondo och bör inte gödas. Nej, fler affärer utan begränsningar öppnar upp för priskrigen på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Är du säker på detta? Jag har haft ca 1175 väldigt länge och aldrig märkt att det har dragits. Loggade precis in och kikade på historiken och kan ej hitta att de har dragit några Gold U för mig.
Inte så att det kanske ha varit så tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det ett tag sedan jag kollade men det handlade om ett beslut som hade tagits och som skulle gälla framöver. Jag fick logga in på Ubisofts hemsida på nätet och inte Uplay (där står det inget) för att se detta. Dock var det som sagt var inte igår och de kanske har tagit tillbaka beslutet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är från alla amd bundles?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast här är Ubisoft lite snikna. Tidigare var det så att dina Uplay Gold inte hade något bäst före datum, nu har de det och perioden är inte särskilt lång heller (vad jag minns). Jag tappar text två tredjedelar av mina guld om ett par månader. Bäst att köpa massa skit i alla spel för de guld jag har kvar.

fast samtidigt så är ju alla U (u-credits - vad heter de egentligen?) gratis så "snikna" vet jag inte om det är rätt ord? är det? man förlorar ju inget om de passerar bäst före. Man har bokstavligt talat mindre att gråta för än om man spiller mjölk.

Vad gäller själva spelet - har inte provat betan. Ska tydligen vara en öppen beta mellan 1-4 Mars nu. väntar på den. Remember - no pre-orders. Förbokningar är en förlegad sak från 90-talet när det fanns ett begränsat antal butiksexemlar i hyllorna. Idag kan SKA man vänta på recensioner, kolla hur servar fungerar rent tekniskt och så vidare. Men visst, det är kul för Ubisoft och Massive att spelet säljer bra.

Vad gäller uPlay så är det en Launcher jag har förvånansvärt få problem med. Den har alla funktkioner jag behöver - tvåstegsverifiering och cloudsaves samt en vän-lista och jag har ganska många spel i uPlay idag. Har nog aldrig köpt något spel via butiken, bara DLC, eftersom de flesta Ubi-spel redan är billigare i butik än på uPlay (även med U-rabatten) och man ändå får en digital kod. Och jag gillar statistiken, Club-rewards, Club-utmaningar mm som finns i de flesta Ubi-soft spelen

Permalänk
Medlem

Har de verkligen sålt så många exemplar eller har de skänkt bort dom?

Köp AMD Ryzen få Division 2...
Exempelvis:
https://www.inet.se/kampanj/4947/amd-ryzen-division-2-bundle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikburk:

Det är inte så att det är från alla amd bundles?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, kul att det går bra för AMD i så fall. En annan bransch där konkurrensen börjar komma igång ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker discord launcher är väldigt bra förutom att det inte går sätta reviews vet inte om jag är den enda som hatar epics upplägg i deras Launcher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Jag ger det två-tre månader, och sen plockar jag det på nån rea.
Förhandsköp går fetbort, och så hypad är jag inte att jag kommer skaffa det på släppdatum.

Kommer dock spela öppna betan, den privata var trevlig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fast samtidigt så är ju alla U (u-credits - vad heter de egentligen?) gratis så "snikna" vet jag inte om det är rätt ord? är det? man förlorar ju inget om de passerar bäst före. Man har bokstavligt talat mindre att gråta för än om man spiller mjölk.

Vad gäller själva spelet - har inte provat betan. Ska tydligen vara en öppen beta mellan 1-4 Mars nu. väntar på den. Remember - no pre-orders. Förbokningar är en förlegad sak från 90-talet när det fanns ett begränsat antal butiksexemlar i hyllorna. Idag kan SKA man vänta på recensioner, kolla hur servar fungerar rent tekniskt och så vidare. Men visst, det är kul för Ubisoft och Massive att spelet säljer bra.

Vad gäller uPlay så är det en Launcher jag har förvånansvärt få problem med. Den har alla funktkioner jag behöver - tvåstegsverifiering och cloudsaves samt en vän-lista och jag har ganska många spel i uPlay idag. Har nog aldrig köpt något spel via butiken, bara DLC, eftersom de flesta Ubi-spel redan är billigare i butik än på uPlay (även med U-rabatten) och man ändå får en digital kod. Och jag gillar statistiken, Club-rewards, Club-utmaningar mm som finns i de flesta Ubi-soft spelen

Vad jag menade var att tidigare kunde man använda sina Gold lite när man ville, nu måste man använda dem snabbt annars försvinner dem. Gold används inte bara för rabatter i shopen utan även för in-game items och annat smått och gott.

Angående rabatter mer hjälp av Gold, ja det stämmer att Uplay är dyrt (som Steam) även med 20% rabatt, däremot blir det oslagbart om man kombinerar deras reor och 20% rabatt. Jag köpte tex AC:Origins för knappt 23€ och vid det tillfället fanns det inte en enda nyckelsajt som sålde det billigare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det har du rätt i, men ibland behövs det en knuff i rätt riktning! Så kanske fler följer efter och vågar trotsa steams monopol. Det är ju bra om användarbasen sprider sig till fler butiksplattformar.

Det är ju bara ett sett att slå ut den fria konkurrensen. Vad händer om alla andra börjar göra likadant? Steam kan också öppna plånboken och börja handla exklusiviteter. Det är ju mycket bättre om spelen finns tillgängliga i alla butiker så kan de konkurrera på lika villkor med pris, service, funktioner osv. Sen kan du inte kalla Steam för ett monopol. En dominant ställning på marknaden är inte lika med monopol. Netflix är dominanta på streaming men har inte monopol. Likadant med Spotify och med Steam.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram mot 15 launchers och ingen cloud save!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Det var faktiskt en grupp som höll på att utveckla en sån för några år sen men dom la ner det. Kommer inte ihåg varför men gissar att det hade med att steam och andra inte vill att allt skulle samlas på ett och samma ställe.

Permalänk
Medlem

Steam behöver konkurrans, de har alldeles för höga priser. ett spel på steam kan kosta 600 men köper man den i en affär i cd-skiva så kostar den 450. Riktigt dåligt. Därför blir jag glad av att höra att många spelutvecklare har hoppat av Steam tåget och gått över till konkurrenter. Ångan börjar ta slut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Det här har funnits i flera år redan ;).
Exempelvis kan du starta dina spel från olika launchers via Discord. Ja discord är ju mer än bara rn chattklient i nuläget
De har dessutom egen spelbutik (som jag aldrig ens kollat i själv förvisso).
Men de är inte ensamma utan det där går väl att göra via både AMDs och nvidias mjukvaror sedan länge också.
Har inte använt detså flitigt, men sett att mjukvaran listar installerade spel och har även länkning för att starta spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Varför ska man gå omvägen via Epic Store för att köpa ett Ubisoft-spel?

Den enda anledning jag ser är av samma skäl som om det fanns till Steam, möjligheten att använda refund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Steam behöver konkurrans, de har alldeles för höga priser. ett spel på steam kan kosta 600 men köper man den i en affär i cd-skiva så kostar den 450. Riktigt dåligt. Därför blir jag glad av att höra att många spelutvecklare har hoppat av Steam tåget och gått över till konkurrenter. Ångan börjar ta slut.

Ja vilken tur då att vi kan dra till Epic istället och köpa ett spel för 650 kr istället för 600kr.

Nåväl, att hitta steam spel billigt kan man göra på många ställen. T.ex fanatical, greenmangaming, gamersgate, humble bundle och många fler siter. Alla legitma återförsäljare och inget skräp som G2A som främjar stöld och kreditstölder.
Ett tips, besök denna reddit var och varannan dag så kommer du se massvis med bra deals, som inte kommer ifrån steam men som aktiveras där.
https://old.reddit.com/r/GameDeals/

Händer även rätt ofta att tillfälligt spel ges ut gratis, oftast från steam själva eller humble bundle.

Sist men inte minst, nu för tiden så kan man ju knappt köpa ett spel på cd-skiva längre. Det du köper är en plastbox med en kod innuti som du måste aktivera på x launcher.

Konkurrens är bra, javisst om det görs på rätt sätt.
Det vill säga att spelen får säljas på valfri shop, med valfri nyckel till en valfri launcher. Så att vi kunderna får bestämma vilka eller vem vi vill stödja.
Det är rätt tröttsamt att läsa gång på gång att "bra steam behöver konkurrens" När de flesta själva inte ens inser vad dom vill ha själv.
Vi/ni vill ha billigare spel, javisst som går att hitta på andra ställen. Så varför då låsa in olika spel hos olika launchers, så att de kan ta fullt pris i.a.f på minst 60 Euro för ett AAA spel. Utan konkurrens från någon annan butik eller launcher?

Epic började nu med metro att köpa rättigheterna i ett år till deras butik endast. Fortsätter denna trenden så kommer fler och fler börja göra på detta sättet. Och i slutändan så är det vi kunderna som blir lidande.
Med x antal olika launchers för att kunna spela.

Vore det då inte bättre att få välja sin plats man vill ha spelen på? Sedan så behöver du inte köpa spelet hos just steam, utan kan köpa det via t.ex humble som jag ofta gör då jag får bra priser därifrån.

Exklusivitet hos x launcher är inte bra konkurrens, det splittrar bara vart vi har våra spel.

Dock så att EA och liknande väljer att släppa sina egna exklusiva spel på deras egna launcher förstår jag och har inget emot detta. Utan det är snarare när ALLA helt plötsligt ska ha sin egna launcher med sina egna säkerhetsproblem med mera.
Senaste exemplet är ju då EPIC som valde att köpa rättigheterna för metro så att de endast får säljas där i ett år. Vilket är ett riktigt fulspel.
Epic som dessutom läckt ut över 80 miljoner konton, har kass service och kasst allt egentligen. Har gått igenom detta mycket i berörda trådar så ska inte gå in mer på det här. Då det riskerar att blir lite väl off topic.

Så återigen, ge oss bra konkurrens sure thing! Men då ska det inte handla om exklusivitet eller låst till en viss launcher eller viss butik för att köpa spelet.

Permalänk
Medlem

Spelade betan och det kändes bara som en expansion till ettan, inte som ett helt nytt spel.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Den enda anledning jag ser är av samma skäl som om det fanns till Steam, möjligheten att använda refund.

Vilket tydligen ska vara krångligare på Epic Store än på Steam enligt vad jag har hört...men har inte testat själv, så kan inte säga säkert. Enda gången jag refundat nåt på Steam var det väldigt lätt iaf.

Skickades från m.sweclockers.com