9900k OC hjälp

9900k OC hjälp

Mål: 5Ghz @ all cores
Prime inställningar: custom-> FFTs in place, 1344K size. AVX enabled
Högsta prime temp: 100c
ERROR: FATAL ERROR: Rounding was 0.4995515137, expected less than 0.4
CinebenchR15: Pass med 2130cb men höga temp på 94c

System:
Asus ROG STRIX Z390-H GAMING (using a 24pin)
Intel Core i9-9900K
Gainward GTX 1080 Phoenix GLH
Vengeance LPX DDR4 3000MHz 2x8GB
Corsair RM750X 750W v2 80+ Gold

Bios:
XMP 1 (3000MHz)
Multicore Enhancement Disabled
SVID auto
AVX 0 (crash if +1)
Sync all cores @ 50
LLC 7/8
Vcore manual 1.35
VCCIO 1.20
VCCSA 1.20
AI AC/DC 0.01 (för varm på Auto)

Power limits max
Speedstep Enable
Speed shift Enable
C-states Disabled
Turbo Enabled
Allt annat Auto

Senast redigerat 2019-02-15 14:19
Skrivet av ejziponken:

Vcore manual 3.35

Du menar 1.35v va?

Samt att AVX ska aldrig stå på +, utan -. Dvs. att du sänker klockfrekvensen vid AVX laster, inte höjer den.
Vad har du för kylare?

Skrivet av Elghinnarisa:

Du menar 1.35v va?

Samt att AVX ska aldrig stå på +, utan -. Dvs. att du sänker klockfrekvensen vid AVX laster, inte höjer den.
Vad har du för kylare?

hehe ja
D15
AVX har bara nummer i ASUS 1-30 (det står negative offsets)

Precis börjat klocka min, se till att stänga av AVX i P95 innan du kör igång, då det pressar upp temperaturerna.

Skrivet av pskjonte:

Precis börjat klocka min, se till att stänga av AVX i P95 innan du kör igång, då det pressar upp temperaturerna.

Fast har läst att man ska klara Prime med custom-> FFTs in place, 1344K size. AVX enabled om man bara spelar spel eftersom vissa spel som BF1 kör LITE AVX.

@ejziponken: Ah ok vad jag har förstått så är det mest vissa program som photoshop osv som kör lite AVX.

Men vill du vara riktigt säker på att datorn klarar AVX, så sätt en offset på -5 (moderkortet klockar ner cpun med 500mhz vid AVX laster) eller liknande?

Skrivet av pskjonte:

@ejziponken: Ah ok vad jag har förstått så är det mest vissa program som photoshop osv som kör lite AVX.

Men vill du vara riktigt säker på att datorn klarar AVX, så sätt en offset på -5 (moderkortet klockar ner cpun med 500mhz vid AVX laster) eller liknande?

Fast mitt system krashar så fort jag ändrar AVX till -1 eller mer..

@ejziponken: Hade samma problem faktiskt, crash vid ändrad AVX Offsett, därför skippade jag det och körde prime95 utan AVX.

Kör 5GHz@1.325 just nu, testat prime95 i ca 12h, samtidigt som jag kört lite AVX program som photoshop etc, har inte låst sig eller liknande än iaf. Skruvar jag ner volten hänger sig cpun när jag drar igång photoshop.

Kanske inte den bästa "avx testen", men man får ju en fingervisning vad som pågår.

Nu kan jag inte ens köra 4.8ghz, 1.33vcore med LCC 6/7. :S
Även med AVX disabled så blir de +90c i prime