Apple eller Android endast för musik ?

Permalänk
Medlem

Apple eller Android endast för musik ?

Undrar ifall någon vet ifall man kan förvandla en smartphone till en renodlad musikspelare.
det jag vill är att wipea hela os'et och ersätta det med någon form av os som endast är avsett för att spela upp musikfiler.
utan internet eller något annat inblandat, bara föra över musikfiler för lyssning.
helst så skall det även kunna köra alla filformat som flac, wave, mp3 etc..

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem

Köra Android i bakgrunden och hitta den bästa musik app du kan och autostarta den i fullskärmsläge när du startar telefonen? Känns väldigt overkill att wipea hela OSet, för att inte nämna hur ofungerande telefonen kan bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite av poängen med att köpa en Apple produkt idag är ju att använda dess OS. Känns som extra mycket pengaslöseri om man inte ens kommer använda den delen.

Permalänk
Medlem

det var ju inte alls det jag undrade.
men tack ändå

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem

Indirekt säger jag väl att det borde vara onödigt att lägga pengarna på en Apple-produkt om du inte tänker använda dess OS som det är byggt. Om du vill ha tydlighet då säger jag väl rakt ut att du antagligen är ute efter något i Android segmentet.

Dock är väl allt detta dock väldigt subektivt och i slutändan ska du förstås gå efter vad du själv tycker är värt. Om du tycker Apple gör väldigt mycket snyggare enheter kan väl det vara något att gå efter i och för sig.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en mp3-spelare så köp en mp3-spelare?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

I din första mening skriver du att du ska Wipea allt... då är ju iOS uteslutet då du inte kan göra något åt OSet (bortsett från att lägga till appar och ändra lite inställningar).

Det du glömt att skriva är vad du ska ha enheten till. Ska det vara en portabel eller stationär musikspelare? Vad ska du koppla den till, högtalare hörlurar?
Som @AfterShock skriver så låter det onödigt att lägga pengar på en produkt som kan massor med saker och tar extra betalt för det om man sen inte tänkt nyttja dessa funktioner.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag kör en gammal Samsung S3:a i bilen, med i princip enbart Spotify & Tasker på.
Har den ansluten till stereon via USB och har automatiserat en del grejer m.h.a. Tasker, t.ex. att Spotify hoppar igång och börjar spela när jag slår på tändningen, samt att luren går in i strömsparläge och klockar ner sig till 200 MHz när jag slår av tändningen vilket gör att den klarar sig i typ en vecka i standby : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@BRÖROST: Du behöver nog ge oss flera skäl till att göra det här, hela situationen, mer detaljer mm.

Låt OS vara. Om du verkligen skulle behöva göra något så är det bättre att stänga av de delar du inte använder, avinstallera appar normalt, göm appar mm så du fortfarande kan fabriksåterställa mobilen ifall du skulle upptäcka senare att du skulle vilja använda den till flera saker.

Permalänk
Medlem

@BRÖROST: Jag tror jag förstår vad du söker, men efter ett par försök till googlande verkar det inte vara så många som pratat om projekt för att recycle:a gamla mobiler till dedikerade musikspelare efter typ, 2014.

iPhone är det antagligen inte så mycket idé att försöka modda, då de brukar aktivt försöka hindra dig från att pilla med deras produkters mjukvara.

När det kommer till android verkar det ha funnits ett antal musik-dedikerade ROMs som t.ex MelodyRom etc. men jag vet inte om något av det är aktuellt längre. Kolla runt lite på xda-forumet så kan du säkert hitta något gammalt projekt där.

I övrigt rekommenderar jag att du förtydligar din frågeställning och lägger till vilken hårdvara du väljer mellan (jag antar att det är ett par avlagda mobiler som är aktuella och redan i din ägo) samt hur du vill spela upp ljudet, ska det gå ut direkt till hörlurar, aktiva högtalare, chromecast audio, förstärkare eller bilstereo eller all of the above? Premisserna kommer påverka vad du får för svar och förslag.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Köp en LG G7 ThinQ, har inbyggd bra hifi DAC och hörlursförstärkare som är riktigt bra med hörlurar 50 Ohm och uppåt. (vid lägre impedans begränsas utnivån pga Eu-reglerna men med hög impedans går den i högeffektläge där det går att spela bra högt och även låter bättre på låga nivåer. Man måste välja att slå på hifi quad dac i telefoninställningar under ljud för att få tillgång till Dac/Hörlursförstärkare då det är avslaget som default(antagligen för att spara ström då hifikretsen drar något mer batteri)
Billig men bra hörlur är Koss Porta Pro som är 60 Ohm, Köpte en Porta Pro Remote med headsetmic och svars/fjärrknapp för 399kr

Stoppa in ett stort minneskort och kör på. Inbyggda musikspelar appen klarar till och med av MQA-filer.

Behöver inte bytas OS och det går att köra telefonen offline om man inte vill ha uppkoppling. Om man inte vill ha abonnemang sätter man inte i ett simkort och bara använder wifi om man vill ladda upp/ned någonting exempelvis en offline spotifylista.
Dock måste man köra ett Europeiskt sim i 30min eller något sådant när telefonen startas första gången så den registrerar på ett Eu nätverk för regionskyddets skull.
När den tiden gått kan man sätta i vilket sim som helst eller köra utan.

Går annars att köra lokala filer i minnet/minneskortet helt utan uppkoppling. Går också koppla sladd till dator och föra över musikfiler med.

Tror knappast det går att hitta en likvärdig lös musikspelare för de ca tre tusen telefonen kan fås för nu som klarar högupplösta format.

Gillar du inte musikspelarappen som medföljer går det bra att använda alternativ istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Man bör nog satsa på en 128GB eller något som har stöd för minneskort i alla fall. Om man inte planerar att strömma via spotify och liknande.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3240998

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Android, då det finns bra android mobiler med bra ljudchip, och kan även aktivera codec osv som inte går på en Iphone. Fördelar som minneskort, enklare hantering utav musikfiler genom mappar, enklare överföring, etc etc etc etc.

Och såklart headphone jack.