The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Permalänk
Melding Plague

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är bra! Steam har monopoliserat länge!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Låter jäkla konstigt. Ettan var ganska upphypat men tvåan känns betydligt svalare. Men kul att det går bra för Massive!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att en särskilt stor andel av dessa förbeställningar har gått genom Epic Store. Precis som med det tidigare spelet måste man ju fortfarande gå genom Ustore för att spela.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det här är bra! Steam har monopoliserat länge!

Bra hade snarare varit om spelet släppts i flera butiker (Steam, GOG, Uplay m.fl.) och så hade spelarna själva kunnat välja. Steam är inget monopol eftersom de inte hindrar utgivare från att släppa spel på andra plattformar. Varför är spel bundna till en viss butik något att hurra över?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Exklusiva skins för varje launcher samt DLC's.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Och om det funnits på Steam så hade det varit ännu fler förbokningar nu 😊

Permalänk
Medlem

Trevligt, efter att ha provat Betan så fick jag goda förhoppningar om spelet

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

precis vad jag också tror! one launcher to rule them all

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Div2 är väldigt likt ettan, men de ändringar och förbättringarna man såg i betan var helt klart till det bättre. Jag fick spelet i samband med köpet av Radeon VII, men hade ändå köpt det om så inte var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Bra hade snarare varit om spelet släppts i flera butiker (Steam, GOG, Uplay m.fl.) och så hade spelarna själva kunnat välja. Steam är inget monopol eftersom de inte hindrar utgivare från att släppa spel på andra plattformar. Varför är spel bundna till en viss butik något att hurra över?

Det har du rätt i, men ibland behövs det en knuff i rätt riktning! Så kanske fler följer efter och vågar trotsa steams monopol. Det är ju bra om användarbasen sprider sig till fler butiksplattformar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Grymt bra, nu hoppas jag Steam justerar priserna, även för oss små indies

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Inte riktigt vad du skrev men något åt det hållet
https://playnite.link/

Finns säkert andra, men var bara en slump att jag råkade komma förbi den.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

För mig personligen så är det inte något problem att spelet inte släpps på Steam, eftersom man ändå måste ha Uplay och nästan alla billiga nycklar man kan köpa från nätbutiker (Green Man Gaming o.s.v.) ändå är Uplay-nycklar så har jag helt hoppat över Steam när det kommer till Ubisofts spel.

Permalänk
Medlem

Lite felaktigt härledning att det var ett "lyckat beslut" då ingen vet hur det gått om spelet släppts till Steam också eller enbart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Varför ska man gå omvägen via Epic Store för att köpa ett Ubisoft-spel?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Snusfri

Att förboka ett spel är lika intelligent som att köpa en get, mata den med gammal mat och sedan sitta inlåst med den i en låda stor nog för er två under en gassande sol i Sahara-öknen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Det är ju utifrån vad de själva har tänkt som värsta scenario, de hade ju säkert tänkt att det hade kunnat gå mycket sämre för att det lanseras på en annan plattform men så var inte fallet.

Däremot undrar jag ifall min kopia räknas med här när man köpte ett grafikkort ifrån AMD. Om det är räknas som en förhandsbokning.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@xpanterx: Det är ju utifrån vad de själva har tänkt som värsta scenario, de hade ju säkert tänkt att det hade kunnat gå mycket sämre för att det lanseras på en annan plattform men så var inte fallet.

Däremot undrar jag ifall min kopia räknas med här när man köpte ett grafikkort ifrån AMD. Om det är räknas som en förhandsbokning.

Funderade på samma för isåfall har jag "förhansbokat" 2 spel hehe. Vet du om det är Steam man får spelet till när man löser in sina koder?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Har ju varit så hela tiden, upp till utvecklaren/utgivaren av spelet att fundera på hur mycket av kakan man ger till Steam, Origin, Epic osv.

Alla har exklusiva spel, att Division 2 hamnar på Ubisofts egna är väl inget konstigt, precis som CSGO bara finns på steam, BFV enbart i Origin, Fortnite i Epic games launcher etc.

Launchers kommer vi inte slippa, men om du tänker dig att det blir som typ Trillian var för alla messenger-appar så kommer det aldrig att hända då stor del av anti-cheat och annat finns med i klienten.

Folk har blivit allergiska mot launchers men de flesta verkar vara helt ok med att Valve tar 30% av vinsten från utvecklarna när de kör via Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det har du rätt i, men ibland behövs det en knuff i rätt riktning! Så kanske fler följer efter och vågar trotsa steams monopol. Det är ju bra om användarbasen sprider sig till fler butiksplattformar.

Ännu en gång, Steam har ingen monopol på digitala PC spel. Finns gott om konkurrenter, sen att Steam är den klart ledande bland dem faller inte under definitionen av monopol.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol

Permalänk
Medlem

Inte helt ärlig rubrik. Att antalet förhandsbokningar är fler på Uplay denna gången när det inte finns på Steam är inte så konstigt. Det betyder inte att det säljer mer.

Med det sagt; förhandsboka aldrig spel.

Permalänk
Medlem

Det här handlar väl främst om att de spelare som spelar ettan har vant sig vid Ubisofts launcher och hur man köper DLC och liknande. Jag tror inte det är så värst många nya unika spelare som plötsligt hoppat på och förbokat.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta!

Ettan var visserligen inte vad jag hoppades på, trodde att allmänt överleva skulle vara mer del av utmaningen än det blev och att man skulle vara mer ute i det öppna efter storyn var klar. Typ som Survival-DLCn fast mindre extremt förstås. Men var riktigt nöjd iaf faktiskt i slutändan. Haft många kul timmar i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

And so it begins - fragmenteringen av launchers.

Min spåkula säger att inom 5 år kommer vi ha en release av en launcher-launcher; En produkt där man samlar alla sina launcher-konton i en och samma launcher (Steam, Epic Games Store, Origin etc)

Njo, är väl rimligt men det kommer ju främst att lösa själva startandet av spelet, men åtminstone för egen del är det inte där skon klämmer med att ha flera launchers. Det som strular till det kommer ju vara funktionerna runt omkring. Att en extern launcher skulle kunna samordna molnsparande (vilket jag själv tycker är kickass då jag spelar samma steamspel från olika datorer) då inte alla launchers har molnsparande är ju osannolikt. Annat exempel är de communitybaserade funktionerna, som tex mallarna som spelarna själva skapar för respektive spel för konfigurationer av steamkontollen.
Det man vill undvika är ju inte tvunget många olika launchers, utan problematiken som medförs när spel är exklusiva till en launcher.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Har faktiskt inte så bra koll. Jag var in på AMD rewards och aktiverade alla spel som jag hade fått men tror att de skickar ut en notis när det lanseras. Då loggar man nog in på AMD rewards igen och plockar en kod. Men det är bara en gissning, första gången jag tar ut koder från deras system.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Sen är det ju så att på Uplay kan man byta ut sina "gold U" (100st) som man tjänar i spelen, mot 20% rabatt. Något liknande finns inte på Steam. Gjorde detta själv för 2 dagar sedan och betalade Division 2 ca 470kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Varför ska man gå omvägen via Epic Store för att köpa ett Ubisoft-spel?

Det är det man slipper som tur var, hade varit mycket värre om de gjort som med Metro att spelet bara finns på EGS. I detta fallet finns spelet både på Uplay och EGS vilket gör att man kan ta ett aktivt val och skita i EGS kräket.

Skrivet av Mackenzie:

Sen är det ju så att på Uplay kan man byta ut sina "gold U" (100st) som man tjänar i spelen, mot 20% rabatt. Något liknande finns inte på Steam. Gjorde detta själv för 2 dagar sedan och betalade Division 2 ca 470kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast här är Ubisoft lite snikna. Tidigare var det så att dina Uplay Gold inte hade något bäst före datum, nu har de det och perioden är inte särskilt lång heller (vad jag minns). Jag tappar text två tredjedelar av mina guld om ett par månader. Bäst att köpa massa skit i alla spel för de guld jag har kvar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spelar roll var det släpps då...

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro