Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Permalänk
Medlem

såg...suddigt ut...lite som när jag tvingar carmageddon 2 att köra 16x AA

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut när man inte kan titta på 4K materialet.
Allvarligt talat Sweclockers, detta är inte bra.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Skyrim

Permalänk
Medlem

Man kan ju lika gärna sätta på smoothing i nvidia och få exakt samma resultat xD

Permalänk
Medlem

Det var nog dumt och läsa denna artikel från telefonen för jag såg ingen skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DLSS kan vara bäst när pixlarna har och det finns t.ex 16K upplösningsskärmar om 15-20 år, där kanske DLSS lyser med sin teknik.

Men inte i dagens upplösningar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hmm, de har lite att jobba på här. Förhoppningsvis blir det bra mycket bättre. Hade jag suttit med ett RTX kort hade iaf jag känt mig lite nedstämd nu med tanke på att de slog på stora trumman och allt. Men det var knappast DLSS som fick folk att köpa hoppas jag utan RT + råprestandan

Skrivet av anon173108:

Ser ingen visuell skillnad alls. Kan hända att Youtube inte kan återge samma kvalié som en direkt bild från spelet.
Föreslår att SweClockers byter plattform till något bättre än Youtube. Youtube brukar alltid kännas lite för hårt komprimerat, det syns på de blurriga pixelgrupperna.

Helskärm och 1080p såg jag skillnad, kollade på datorn och inte mobilen då en mindre skärm nog gör det lite klurigt att se tänkte jag.

Var en tydlig skillnad då tyckte jag. Taggtråden var extra tydlig så kika på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lordsqueak:

Omöjligt att få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut när man inte kan titta på 4K materialet.
Allvarligt talat Sweclockers, detta är inte bra.

Allvarligt talat så experimenterade jag med att arbeta i ett flertal olika slutupplösningar för både Metro-videon och Battlefield V, inklusive 4K UHD. Youtubes komprimering och skalningen som sker på merparten av användarnas bildskärmar presenterade dock ett kasst resultat i den upplösningen. Det som fungerade bäst i slutändan var att arbeta i 1080p och beskära delar av källmaterialet helt oskalat.

Om man nu ska hårdra det och verkligen vill få en uppfattning hur det egentligen ser ut, så behöver man ett exemplar av spelet och ett RTX-grafikkort. Videon i artikeln ger dock enligt mig en bra fingervisning på bortfallet av detaljer som jag upplevde under de nio timmarna jag satt och växlade fram och tillbaka mellan renderingslägena.

Permalänk

DLSS är en kanonide i praktiken, men utförandet är minstsagt underväldigande. Jag är säker på att de kommer bli bättre med tiden. Vi får väl bara vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Allvarligt talat så experimenterade jag med att arbeta i ett flertal olika slutupplösningar för både Metro-videon och Battlefield V, inklusive 4K UHD. Youtubes komprimering och skalningen som sker på merparten av användarnas bildskärmar presenterade dock ett kasst resultat i den upplösningen. Det som fungerade bäst i slutändan var att arbeta i 1080p och beskära delar av källmaterialet helt oskalat.

Om man nu ska hårdra det och verkligen vill få en uppfattningen hur det egentligen ser ut, så behöver man ett exemplar av spelet och ett RTX-grafikkort. Videon i artikeln ger dock enligt mig en bra fingervisning på bortfallet av detaljer som jag upplevde under de nio timmarna jag satt och växlade fram och tillbaka mellan renderingslägena.

Har ni möjlighet att slänga upp en video som ligger på SweClockers egna servrar för att undvika YouTubes hårda komprimering?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hACmAn:

@Radolov:
DLSS
ska ge en bättre bild. Inte fler FPS. Så i turbaserade spel t.ex final fantasy, strategi alla sky citicen m,m borde det vara klockrent. I battlefield, cod, mm en mardröm.

Det där stämmer inte. DLSS handlar i första hand om ökad prestanda vid samma bildkvalitet. Sedan hävdar Nvidia utöver det att DLSS också kan ge bättre upplevd bild efter AI-arbetet, men det har vi inte sett i praktiken ännu. Utöver möjligen i Port Royal, som jag helt ärligt väljer att ignorera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som jag skrev i slutet på artikeln skulle vi väldigt gärna vilja veta hur ni där hemma upplever bildkvalitén hos DLSS. Så sitter ni på ett RTX-kort och Battlefield V i Origin-biblioteket, kör gärna en testrunda och berätta vad ni tycker!

Jag körde en snabb testrunda igår och märkte ingen grafisk skillnad på 1440p TAA och 4K DLSS. Men vem vill köra 1440p eller 4K DLSS på en 4K skärm? Man tappar för mycket detaljer för att det ska vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Allvarligt talat så experimenterade jag med att arbeta i ett flertal olika slutupplösningar för både Metro-videon och Battlefield V, inklusive 4K UHD. Youtubes komprimering och skalningen som sker på merparten av användarnas bildskärmar presenterade dock ett kasst resultat i den upplösningen. Det som fungerade bäst i slutändan var att arbeta i 1080p och beskära delar av källmaterialet helt oskalat.

Om man nu ska hårdra det och verkligen vill få en uppfattning hur det egentligen ser ut, så behöver man ett exemplar av spelet och ett RTX-grafikkort. Videon i artikeln ger dock enligt mig en bra fingervisning på bortfallet av detaljer som jag upplevde under de nio timmarna jag satt och växlade fram och tillbaka mellan renderingslägena.

Måste alla köra youtube? Lägg filerna utan youtubekomprimering någonstans, så man kan ladda ner via ftp eller annat. Ni kanske har egen host med lagring?
Så slipper man att youtubes förstör kvalitén och man slipper följa deras användarvillkor.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Soir:

Har ni möjlighet att slänga upp en video som ligger på SweClockers egna servrar för att undvika YouTubes hårda komprimering?

Vi har tyvärr inte möjlighet att hosta dem själva, men dumpade upp två av de oredigerade klippen (DLSS på/av) på WeTransfer. Ligger endast en vecka, så get em' while they're hot.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Det finns en rolig artikel på techpowerup där de frågar NVIDIA om varför det finns begränsningar på att snabbare kort inte kan ha.

"Representatives for the company told us that DLSS is most effective when the GPU is at maximum work load, such that if a GPU is not being challenged enough, DLSS is not going to be made available. Accordingly, this implementation encourages users to turn on RTX first, thus increasing the GPU load, to then enable DLSS. It would thus be fair to extrapolate why the RTX 2080 Ti does not get to enjoy DLSS at lower resolutions, where perhaps it is not being taxed as hard.

We do not buy this explanation, however. Turning off VSync alone results in uncapped frame rates, which allow for a GPU load nearing 100%."

Om jag skulle gissa så är svaret att de inte tillåter det eftersom det vanliga resultatet hade inte bara varit lika snabbt/snabbare, utan det hade också sett bättre ut! Vilket hade varit pinsamt så de stänger av det helt enkelt. DLSS verkar inte vara gjord för hög FPS, utan för att motverka låg FPS...

Man kan ju se att vid 1080p så är vinsten i FPS relativt för ett 2070 och 2060 sett mot normalläget. 7% för 2060 och 4% för 2070 i DXR medium (men båda ~14% i ultra). Man kan tänka sig att ett 2080 eller 2080ti hade fått ut 0% eller till och med negativ vinst i prestanda under medium, varför de togs bort. Metro som är mer tungdrivet tillåter 2080ti för 1440p, men inget av 2080 eller 2080ti tillåts på 1080p.

Inte för att vara den snubben, men det ligger en NGG fast path begraven här...

Nog för att "representatives for the company" kan ha sagt detta mest för att släta över kritik, men i botten finns ändå visst stöd i vad som faktiskt händer rent tekniskt.

DLSS kommer lyfta av ett större tryck från RT-kärnorna jämfört med CUDA-kärnorna. Orsaken är primärt att DLSS själv kommer ju behöva använda en del av den kraft som frigörs i CUDA-kärnorna då tensor-kärnorna inte är fristående kärnor utan är en utökning av CUDA-kärnorna (tensor-kärnorna är ett specifik ALU-tillägg till SMs).

RT-kärnorna är däremot fristående och kan jobba oberoende och parallellt med CUDA-kärnorna.

Har nämnt det tidigare. Just då tensor-kärnorna trots allt är del av CUDA-kärnorna känns det som man inte borde snöa in sig totalt på DLSS som enda hjälpmedel för att göra ray tracing eller högre upplösning möjligt. Checkerboard rendering kommer också belasta CUDA-kärnorna, men i nuläget känns det som en betydligt mer mogen teknik jämfört med DLSS och man skulle nå samma huvudmål!

Edit: och checkerboard rendering fungerar på alla GPUer, även de från AMD och Intel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det finns en rolig artikel på techpowerup där de frågar NVIDIA om varför det finns begränsningar på att snabbare kort inte kan ha.

"Representatives for the company told us that DLSS is most effective when the GPU is at maximum work load, such that if a GPU is not being challenged enough, DLSS is not going to be made available. Accordingly, this implementation encourages users to turn on RTX first, thus increasing the GPU load, to then enable DLSS. It would thus be fair to extrapolate why the RTX 2080 Ti does not get to enjoy DLSS at lower resolutions, where perhaps it is not being taxed as hard.

We do not buy this explanation, however. Turning off VSync alone results in uncapped frame rates, which allow for a GPU load nearing 100%."

Om jag skulle gissa så är svaret att de inte tillåter det eftersom det vanliga resultatet hade inte bara varit lika snabbt/snabbare, utan det hade också sett bättre ut! Vilket hade varit pinsamt så de stänger av det helt enkelt. DLSS verkar inte vara gjord för hög FPS, utan för att motverka låg FPS...

Man kan ju se att vid 1080p så är vinsten i FPS relativt för ett 2070 och 2060 sett mot normalläget. 7% för 2060 och 4% för 2070 i DXR medium (men båda ~14% i ultra). Man kan tänka sig att ett 2080 eller 2080ti hade fått ut 0% eller till och med negativ vinst i prestanda under medium, varför de togs bort. Metro som är mer tungdrivet tillåter 2080ti för 1440p, men inget av 2080 eller 2080ti tillåts på 1080p.

Inte för att vara den snubben, men det ligger en NGG fast path begraven här...

Tack bra info fast nu är jag riktigt besviken. Det är säkert så att Tensor kärnorna inte hinner med vid vid högre framrates. Tittar man på resultatet som DLSS gett i BFV och Metro Exodus så är det inget jag kommer att använda. Jag hoppas att Tensor kärnorna kan användas till något annat vettigt istället annars så har man betalat för funktioner som är oanvändbara i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi har tyvärr inte möjlighet att hosta dem själva, men dumpade upp två av de oredigerade klippen (DLSS på/av) på WeTransfer. Ligger endast en vecka, så get em' while they're hot.

Fantastiskt, tack!

Edit: To whom it may concern: jag tog videoklippen som Jonas laddade upp och kombinerade dem. Ena sidan är med DLSS på, andra av. Jag har försökt att komprimera så lite som möjligt och samtidigt se till att den inte är alltför stor (~540MB)
https://we.tl/t-NKoiK2gtq0

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Soir:

Fantastiskt, tack!

Edit: To whom it may concern: jag tog videoklippen som Jonas laddade upp och kombinerade dem. Ena sidan är med DLSS på, andra av. Jag har försökt att komprimera så lite som möjligt och samtidigt se till att den inte är alltför stor (~540MB)
https://we.tl/t-NKoiK2gtq0

Grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det finns en rolig artikel på techpowerup där de frågar NVIDIA om varför det finns begränsningar på att snabbare kort inte kan ha.

"Representatives for the company told us that DLSS is most effective when the GPU is at maximum work load, such that if a GPU is not being challenged enough, DLSS is not going to be made available. Accordingly, this implementation encourages users to turn on RTX first, thus increasing the GPU load, to then enable DLSS. It would thus be fair to extrapolate why the RTX 2080 Ti does not get to enjoy DLSS at lower resolutions, where perhaps it is not being taxed as hard.

We do not buy this explanation, however. Turning off VSync alone results in uncapped frame rates, which allow for a GPU load nearing 100%."

Om jag skulle gissa så är svaret att de inte tillåter det eftersom det vanliga resultatet hade inte bara varit lika snabbt/snabbare, utan det hade också sett bättre ut! Vilket hade varit pinsamt så de stänger av det helt enkelt. DLSS verkar inte vara gjord för hög FPS, utan för att motverka låg FPS...

Man kan ju se att vid 1080p så är vinsten i FPS relativt för ett 2070 och 2060 sett mot normalläget. 7% för 2060 och 4% för 2070 i DXR medium (men båda ~14% i ultra). Man kan tänka sig att ett 2080 eller 2080ti hade fått ut 0% eller till och med negativ vinst i prestanda under medium, varför de togs bort. Metro som är mer tungdrivet tillåter 2080ti för 1440p, men inget av 2080 eller 2080ti tillåts på 1080p.

Inte för att vara den snubben, men det ligger en NGG fast path begraven här...

Man kan också se det som så att Nvidia just nu säljer dåligt med RTX kort, de annonserar att denna nya funktionalitet framtidssäkrar korten. För om man nu kunde aktivera DLSS på andra äldre kort varför då uppgradera över huvudtaget just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att "representatives for the company" kan ha sagt detta mest för att släta över kritik, men i botten finns ändå visst stöd i vad som faktiskt händer rent tekniskt.

DLSS kommer lyfta av ett större tryck från RT-kärnorna jämfört med CUDA-kärnorna. Orsaken är primärt att DLSS själv kommer ju behöva använda en del av den kraft som frigörs i CUDA-kärnorna då tensor-kärnorna inte är fristående kärnor utan är en utökning av CUDA-kärnorna (tensor-kärnorna är ett specifik ALU-tillägg till SMs).

RT-kärnorna är däremot fristående och kan jobba oberoende och parallellt med CUDA-kärnorna.

Har nämnt det tidigare. Just då tensor-kärnorna trots allt är del av CUDA-kärnorna känns det som man inte borde snöa in sig totalt på DLSS som enda hjälpmedel för att göra ray tracing eller högre upplösning möjligt. Checkerboard rendering kommer också belasta CUDA-kärnorna, men i nuläget känns det som en betydligt mer mogen teknik jämfört med DLSS och man skulle nå samma huvudmål!

Edit: och checkerboard rendering fungerar på alla GPUer, även de från AMD och Intel!

Ja, jag är medveten om det och håller helt och hållet med.

Det jag menar är att jag är lite trött på snacket där de drar till med en massa bortförklaringar och försöker styra narrativet, istället för att visa "Ok, det är bra vid de här tillfällena när upplösningen är hög och FPS är låg, men dåligt när FPS är hög och upplösningen är låg". Lite som AMD när de säger att "Nä, DSBR fungerar minsann" , men har en vitlista med ytterst få applikationer där det faktiskt är aktivt. En "Det fungerar där det råkar fungera" approach, men DLSS är lite mer åt det förutsägbara hållet.

Sedan är jag lite osäker på hur dyrt allt blir tidsmässigt för NVIDIA om de måste träna både med och utan DXR i vad 64x super sampling? Jag kan inte säga att tre riktiga titlar efter fem månader är så värst imponerande. Visst, de har tre(?) on-rails benchmarks utöver det här, men de är knappast representativa. Det måste finnas bättre sätt.

Permalänk
Medlem

Varför i alla dagar skulle man använda DLSS som det ser ut nu? Blir ju som att dra på sig -1.5 glasögon om man har perfekt syn på 0. Tänk därtill fast pace i Apex eller liknande, inte stillbildspelet BFV och man blir nog jävligt åksjuk i 60 fps 4K. Och jag har ett 2080 Ti, bara så det är sagt.

Det jag skulle vilja se är Raytrace, HDR, Ultra settings och 1080P i 100-120 fps låst så får man välja själv vilken AA man tycker om. Vi är enormt långt undan mer än 1080p med de settings som det är nu. Helst vill man ju ha 15% overhead på kortet också, i fall man vill streama. Detta på en 65" Oled i en batcave så börjar det likna nått.

När Nvidia i tillägg gråter för att dom inte tjänar lika mycket pengar i år är det inget annat än en skandal utan sidostycke.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Hmm, de har lite att jobba på här. Förhoppningsvis blir det bra mycket bättre. Hade jag suttit med ett RTX kort hade iaf jag känt mig lite nedstämd nu med tanke på att de slog på stora trumman och allt. Men det var knappast DLSS som fick folk att köpa hoppas jag utan RT + råprestandan

Helskärm och 1080p såg jag skillnad, kollade på datorn och inte mobilen då en mindre skärm nog gör det lite klurigt att se tänkte jag.

Var en tydlig skillnad då tyckte jag. Taggtråden var extra tydlig så kika på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade på skärmen givetvis, 27" IPS 1440p. Såg ingen skillnad, bara youtubes för hårda kompression.

Permalänk
Avstängd

Just works 😍🥰

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Jaha, så spelet blev bara suddigare med DLSS eller missade jag något?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Enda jag såg var att det blir suddigare dvs. sämre kvalitet

Permalänk
Medlem

Ser ut som med eller utan glasögon.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomas_skane:

Ser ut som med eller utan glasögon.

Testa att smörja in glasögonen med smör, så blir skillnaden mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Tackar får nog läsa om helt enkelt.
Fick för mig då de hade presentationen av RTX serien att de efter att ha lärt sig ett spel kunde och lagt in det på sina servrar. Så de kände igen hur det kunde se ut så kunde den extra datan skickas och på så sätt visa en bättre bild än vad grafikkortet annars klarade av.
Tänkte inte på prestanda vinst då.

On:
För er som inte läst så ja....
https://www.tomshardware.com/reviews/dlss-upscaling-nvidia-rt...
Den är hyfsad i alla fall. Lite osäker på vad jag tycker ser bäst ut däremot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

4K sida vid sida jämförelse. Om jag inte hade dom bredvid varandra så var det svårt se stor skillnad. Skulle säkert kunna ha DLSS påslaget om det kunde göra så spel når 144 fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag ska hoppa in och kika på hur det ser ut på mitt RTX 2070 i helgen här.

Snabb fråga. Går det att köra DLSS utan att aktivera ray tracing över huvud taget? Jag ser denna funktionen lite som en "livlina" för ett grafikkort som börjar bli gammalt. Att jag kan smälla på det när grafikkortet börjar tycka att det är för jobbigt att driva spel i 2560x1440 utan att jag har på ray tracing.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync