IPS spelskärm med 1920x1080 upplösning

Permalänk

IPS spelskärm med 1920x1080 upplösning

Hej jag satt och funderade på att skaffa en ny skärm för har fastnat för csgo, har alltid velat ha en 24 tum skärm med 1080p upplösning och 144Hz+ med IPS panel men har inte hittat de. Men då såg jag den här https://www.inet.se/produkt/2214424/acer-27-nitro-vg271p-144h... synd bara att den är 27 tum. Men någon som vet något om den? Jag har aldrig sett en spelskärm med 1080p upplösning och IPS panel förut

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Nä det verkar tyvärr inte finnas.
1920x1080 är dock inte sådär jättekul på en 27"
Pixligt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Nä det verkar tyvärr inte finnas.
1920x1080 är dock inte sådär jättekul på en 27"
Pixligt

Precis de jag tänkte också, men inte helt fel med en IPS skärm med 1080p upplösning, hoppas de kommer en 24 tummare

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

Huruvida 1920x1080 är pixligt eller inte handlar om förväntan och jämförelser. I de flesta moderna fall är en 27-tums IPS-panel ungefär lika eller mindre "pixlig" som en 24-tums TN eller VA-panel med samma pixelmatris på samma avstånd. Detta eftersom subpixelstrukturerna skiljer sig åt: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

IPS för 1920x1080 med 144 Hz är sällsynt eftersom det är en nischad typ av produkt. Det är inte billigare eller enklare än att utveckla en mer modern 2560x1440-panel. Därför är utbudet som det ser ut.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Huruvida 1920x1080 är pixligt eller inte handlar om förväntan och jämförelser. I de flesta moderna fall är en 27-tums IPS-panel ungefär lika eller mindre "pixlig" som en 24-tums TN eller VA-panel med samma pixelmatris på samma avstånd. Detta eftersom subpixelstrukturerna skiljer sig åt: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

IPS för 1920x1080 med 144 Hz är sällsynt eftersom det är en nischad typ av produkt. Det är inte billigare eller enklare än att utveckla en mer modern 2560x1440-panel. Därför är utbudet som det ser ut.

Jaha okej tack för infon, då blev den där skärmen lite mer intressant för mig. Har ju kollat efter en IPS skärm med 1080p upplösning och 144Hz bra länge. Har ju även kollat mycket på 240hz skärmar för har läst att dom ska ha lite bättre tn paneler så kanske färgerna ser rätt ok ut på dom

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hunkaboy86:

Har ju även kollat mycket på 240hz skärmar för har läst att dom ska ha lite bättre tn paneler så kanske färgerna ser rätt ok ut på dom

Ja, färgåtergivningen och förmågan att alstra nyanser är mycket bättre jämfört med den klassisk 144 Hz-basamingskärmen. Det är dock fortfarande TN-paneler så det är din vinkel som avgör vilket färg du faktiskt ser på skärmen. Där förblir VA-bättre och IPS mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Hej jag satt och funderade på att skaffa en ny skärm för har fastnat för csgo, har alltid velat ha en 24 tum skärm med 1080p upplösning och 144Hz+ med IPS panel men har inte hittat de. Men då såg jag den här https://www.inet.se/produkt/2214424/acer-27-nitro-vg271p-144h... synd bara att den är 27 tum. Men någon som vet något om den? Jag har aldrig sett en spelskärm med 1080p upplösning och IPS panel förut

Blir nog svårt att hitta det.
Du har även liknande från Asus.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4977078

Skrivet av Laxpudding:

Ja, färgåtergivningen och förmågan att alstra nyanser är mycket bättre jämfört med den klassisk 144 Hz-basamingskärmen. Det är dock fortfarande TN-paneler så det är din vinkel som avgör vilket färg du faktiskt ser på skärmen. Där förblir VA-bättre och IPS mycket bättre.

Oft, men kommer det några tester på Acer XV273K? <3

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lodisen: Nästa vecka om den stora arbetsguden ler mot mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lodisen: Nästa vecka om den stora arbetsguden ler mot mig!

Är ni utan skärmen eller utan tid?
Dvs, vad är det arbetsguden måste hjälpa till med?

Kan eventuellt låna ut min om ni behöver ett exemplar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lodisen: Krångel ökar på testfasen rejält iofs. Men annars är att gå från test och anteckningar till något som är läs- och tittbart som tar tid.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Du får skippa gymmet så blir det massor med tid över Tack förresten för dina utmärkta tester genom åren samt rådgivning etc på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jaha okej tack för infon, då blev den där skärmen lite mer intressant för mig. Har ju kollat efter en IPS skärm med 1080p upplösning och 144Hz bra länge. Har ju även kollat mycket på 240hz skärmar för har läst att dom ska ha lite bättre tn paneler så kanske färgerna ser rätt ok ut på dom

Jag kör med Acer XB272 som väl ska vara en av de bättre 240 hz skärmarna och dessutom 27". Funkar riktigt bra för spel, i synnerhet snabba sådana, men inget jag skulle vilja använda som arbetsskärm (iaf inte jämfört med alterantiven, många sitter ju hela dagarna framför skitskärmar). Upplösningen är helt ok för spel men för liten för arbete och TN panelen är väl iof bra för att vara TN men nja....

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag kör med Acer XB272 som väl ska vara en av de bättre 240 hz skärmarna och dessutom 27". Funkar riktigt bra för spel, i synnerhet snabba sådana, men inget jag skulle vilja använda som arbetsskärm (iaf inte jämfört med alterantiven, många sitter ju hela dagarna framför skitskärmar). Upplösningen är helt ok för spel men för liten för arbete och TN panelen är väl iof bra för att vara TN men nja....

Okej låter ju bra, det lutar mest åt en Benq XL2546 för mig, men måste isf köpa en ny dator som klarar csgo 240 fps mesta dels av tiden man spelar också 👍

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Okej låter ju bra, det lutar mest åt en Benq XL2546 för mig, men måste isf köpa en ny dator som klarar csgo 240 fps mesta dels av tiden man spelar också 👍

Ja, många gillar dom och utan GSync är den väl lite billigare också. Om 27" är bättre än 24" lär det råda lite delade meningar om, för egen del uppskattar jag att det man ska skjuta på är lite större - är ju inte 22 längre. Om man nu bara kunde få dom att stå still också medan jag skjuter