Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@pontus2: Flyttat? ADSL tjänsterna håller på att stängas ner (kopparnätet) och mobilt bredband är en pina hur man än vill se på saken. Däremot, att dra det så långt som att flytta när personen skriver att han bor i hyreslägenhet är kanske lite till att överdriva. Det är inte så pass enkelt idag att få en annan bostad, vill man tro annat så lever man i en fantasi.

Ja just det adsl håller på att stängas ner. Mobilt bredband är dock bra om man inte spelar spel där ping är viktigt,kör server eller laddar ner mycket,så om man inte gör dom sakerna eller planerar att göra så är det ett alternativ. Ja det vet jag men man kan låna/bo med någon kompis för att undvika kön om man nu får göra det,bor på landet så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

@pontus2: Jag hör att du inte riktigt står där ännu men att låna till en bostad är inget man gör bara hur som, sen krävs ju handpenning. Att låna, bo inneboende och liknande när personen har egen lägenhet, bara för att få bättre Internet är så långt ifrån att vara mogen det går att komma. Om utveckling i livet är mindre viktigt än att få schyssta hastigheter på nätet så är något fel

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att ni ser min sida av saken.
Självklart har jag råd med internet, det är inte där skon klämmer. Jag tycker, som någon nämnde tidigare, att det helt enkelt inte känns som jag har något val. Jag får bara böja mig och.. jag menar acceptera prishöjningen och säga "tack tack".
Att flytta är såklart inget jag gör, ifall vi inte hittar ett hus som passar såklart.
Det som irriterar mig är att ett bolag som i princip har monopol i vissa bostäder ska kunna höja priserna på en sån väsentlig del som internet. Jag förstår allt med kostnader för företaget och inflation hit och dit. Men ändå, något känns inte sjyst. :/

Jag har i och för sig inget alternativ åt bolaget ifall de står eller faller på denna höjning heller. Så att "klaga" eller yttra min åsikt kan verka gnälligt.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Det som irriterar mig är att ett bolag som i princip har monopol i vissa bostäder ska kunna höja priserna på en sån väsentlig del som internet.

Vill du reta upp dig riktigt ordentligt kan du kika på hur elnät, vatten&avlopp och sophämtning fungerar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag vet att tråden är gammal men kanske väcker liv i den igen.
Fick precis mejl från Telia:

”Förändring i din bredbandstjänst
Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Nytt pris för bredband
Den 1 april 2019 ändras priset för Bredband 100/100 till 429 kr/månad. Har du bindningstid eller kampanjpris gäller det nya priset när dessa har gått ut.

Logga in på Mitt Telia för att se vad du har och vad du betalar idag.

Informationen i brevet baseras på det avtal du hade 5 feb 2019. Om du inte går med på förändringen har du rätt att säga upp abonnemanget utan extra kostnad. Fram till 1 mars är det 1 månads uppsägningstid. Därefter kan du säga upp det fram till 31 mars. Abonnemanget upphör då när ändringen träder i kraft 1 april.

Alltid med Telia Bredband

Du vet väl att du har surfgaranti med Telia Bredband? Oavsett orsaken, till exempel avgrävda kablar eller trasig utrustning, ser vi till att du är uppkopplad. Antingen hjälper vi dig med en tillfällig mobil wifi-router eller så laddar vi extra surf på ditt mobilabonnemang.
Läs mer om surfgaranti ”

För två år sedan höjde de priset rejält för mitt bredband. Nu höjer de en än gång rejält till smaskiga 429kr/mån för 100/100 fiber. Jag bor i hyresrätt och har inga andra alternativ till Telias fiber, förutom mobilt bredband men kom igen liksom..
Min första tanke är hur det kan vara tillåtet för ett bolag som äger den enda infrastrukturviktiga anslutningen i en bostad att höja och ändra priser hur som helst? Jag må vara snålsint men tycker att 5148kr/år är väl saftigt.
Speciellt när de låser inställningar i routern (DNS) och hänvisar sedan till premium support för vanliga supporten inte har hand om detta. En premium support som, enligt support, kostar hutlösa 39kr/minut.
Jag vet fan inte om man ska säga upp skiten i ren protest och sitta utan internet.

Vad tycker ni? Är det rimligt med höjning på höjning?
Är 429kr/mån rimligt pris 2019?

//Trött, snål och gnällig gnällbältare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall du är villig att ha en bindningstid så är det bara att låtsas vara villig att lämna leverantören. Gå så långt att du har en uppsägning liggandes. Bara för att du har en uppsägning liggandes så betyder inte det att du MÅSTE låta ditt abonnemang sägas upp, du har ju minst en månads uppsägningstid att vänta ut.

Du KOMMER bli erbjuden ett rabatterat pris mot en bindningstid. Det kan vara under själva samtalet med deras "uppsägningsavdelning" eller så kan det vara att en telefonförsäljare ringer dig två veckor senare med en winback-kampanj.

Det jag däremot tycker att man ska komma ihåg är att alla vill att tekniken ska gå framåt, alla vill ha så kort telefonkö som möjligt till deras kundservice, alla vill ha så snabb hjälp som möjligt när man blir drabbad av en driftstörning - men INGEN privatperson verkar vara villig att betala för det ÖVER HUVUD TAGET.

Permalänk
Medlem

Fick mitt 100 mbit till 299 kr eftersom jag sa att Bredbandsbolaget var billigare när jag ville lämna som kund.

Permalänk
Medlem

@Json_81: Det finns ingen anledning att bli uppretad. Däremot finns det all anledning till att fundera på hur vi vill ha det. Det här är vad man brukar kalla naturliga monopol. Det är så att om en aktör har etablerat sig är det meningslöst för andra att försöka komma in. Det är inte förbjudet men just meningslöst. Om någon har dragit fiber i ditt område lär ingen annan kunna dra ännu ett nät och få det lönsamt.
När det gäller el kan man byta leverantör men inte ledningsägare. Dvs du får dras med den som dragit ledningen hem till dig. Då kan man göra som Vattenfall. Lägga över allt mer på ledningskostnaden och göra själva förbrukningen billigare.
Det kan vara pest om man bor på "fel" ställe men vad kan man göra åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vill du reta upp dig riktigt ordentligt kan du kika på hur elnät, vatten&avlopp och sophämtning fungerar

Fjärrvärme.
Grrr.
Grrrrrrrrrr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Json_81: Det finns ingen anledning att bli uppretad. Däremot finns det all anledning till att fundera på hur vi vill ha det. Det här är vad man brukar kalla naturliga monopol. Det är så att om en aktör har etablerat sig är det meningslöst för andra att försöka komma in. Det är inte förbjudet men just meningslöst. Om någon har dragit fiber i ditt område lär ingen annan kunna dra ännu ett nät och få det lönsamt.
När det gäller el kan man byta leverantör men inte ledningsägare. Dvs du får dras med den som dragit ledningen hem till dig. Då kan man göra som Vattenfall. Lägga över allt mer på ledningskostnaden och göra själva förbrukningen billigare.
Det kan vara pest om man bor på "fel" ställe men vad kan man göra åt det?

Finns alltid anledning att bli uppretad

Fast det du beskriver stämmer inte helt.
Jag har telias fiber dragen genom gräsmattan och har stadsnätet inkopplat.
Fiber har dessutom alltid varit konkurrensutsatt från andra lösningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fjärrvärme.
Grrr.
Grrrrrrrrrr.

Jag har fått uppfattningen att fjärrvärme är väldigt billigt, men har aldrig haft det själv så det kanske inte stämmer alls?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

mitt pris på Telia för 100/100 är fortfarande 369kr

finns BogalNet som tar 250kr/mån för 100/100 men vet inget om detta företaget?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Json_81: Jag bara skissar upp ett problem. Det är ingen vetenskaplig undersökning av hur det ser ut i Sverige.
Vilka konkurrenter har fiber? ADSL, mobilt bredband? Det är nog ingen slump att man gräver ner fiber på landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@pontus2: Jag hör att du inte riktigt står där ännu men att låna till en bostad är inget man gör bara hur som, sen krävs ju handpenning. Att låna, bo inneboende och liknande när personen har egen lägenhet, bara för att få bättre Internet är så långt ifrån att vara mogen det går att komma. Om utveckling i livet är mindre viktigt än att få schyssta hastigheter på nätet så är något fel

Kommer inte stå där,bor bra på landet. Jag mena bo hos någon kompis som har stor lägenhet,dela på hyran. Moget eller inte? det handlar inte om det,det handlar om pengar och att få det man betalar för. Det handlar också om att visa att man är missnöjd för om alla skulle forstätta betala så högt pris för fiber så skulle telia nog bara fortsätta samma pris eller högre,men om folk börjar säga upp sina abonemang pga för högt pris kanske telia sänker priset för att försöka få tillbaka kunder.

Man kan byta till 4g hos annan isp också men det kanske kostar ungefär samma beroende på data användning eller inte räcker för vissa entusiaster/gamers så varför inte flytta in hos en kompis som har stor lägenhet och har samma intresse?(medans man står i kö på bättre lägenhet) Om området,grannarna,lägenheten är bättre eller lika bra som förra lägenheten.

+ Man sparar pengar om hyran och bredbandet är billigare. Jag menar det finns en anledning varför vissa har roommates och delar på hyran,men det är bara ett alternativ om man är i 18-20 års åldern och inte har så mycket pengar pga ett första jobb som ger låg lön för man antingen inte har studerat så mycket eller inte har arbetserfarenhet(vissa jobb kräver att du har jobbat i tex 2-5 år) eller studerar.

Jag skulle dock inte flytta ifrån landet till staden för bättre internet. Utveckling i livet är mer viktigt,ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Skiljer lite i pris ser jag. Detta får jag betala med Bahnhof:
https://i.imgur.com/wIVUxRz.jpg

Ja priset beror helt på vilket stadsnät du är kopplad mot då dessa har olika priser.
Här är priset hos mig, och det mest tragiska är väl att även om dessa tjänster listas för mitt område så är jag begränsad till 100/100 då min BRF inte brytt sig om att få utrustningen uppgraderad sedan den installerades för över 20 år sedan (tiden går snabbt ), detta trots att nätleverantören påbörjade dessa uppgraderingar i kommunen för flera år sedan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Och jag med stadsnät som har fiber nät + 100/100 så betalar jag först Servanet 199:- + 119:- för 100/100 = 318:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vilka konkurrenter har fiber? ADSL, mobilt bredband? Det är nog ingen slump att man gräver ner fiber på landsbygden.

Ja, precis.

Klart det inte är en slump att det grävs ner fiber, det går ju att tjäna pengar på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@pontus2: Har själv flyttat ett par gånger, bott i allt från sunkig 1a till nyproduktions 3a. Och Internet har aldrig varit utgångspunkten för om boendet är bra eller inte. Snarare har saker som skola, grannar, område varit viktigast. Att stå i kö kan ta över 10år beroende på vart i landet vi befinner oss. Att bo hos en vän eller som inneboende är ett alternativ för den som är 20-25 år med enkel inställning att tjäna pengar. Men det är inte mycket till alternativ för den som vill skapa ett eget liv med egen mark att stå på t.ex sambo eller familj.
Så jo, det handlar också om mognad. Men sen finner vissa att det är moget att vara 45, bo hos en vän och leva för spel och snabbt Internet. Allt är relativt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har fått uppfattningen att fjärrvärme är väldigt billigt, men har aldrig haft det själv så det kanske inte stämmer alls?

Inte nog med att det där jag bor är dyrare än t.ex. direktverkande el totalt sett, det är dyrare per kWh! Vilket tamejfan är groteskt.
Det var ju inte precis så det såldes in en gång i tiden, men med en enda leverantör som sedan kan sätta priserna som de vill, ligger de nu så att det precis inte lönar sig att ta besväret att koppla loss sig.

Permalänk

Skaffade just 12 månader på Telia för 349/månaden. 500/500-lina! Kändes rimligt och jag ska inte flytta...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Är begränsad till deras fiber genom hyresvärd, plus att de kör TV den vägen.

Uppkopplingen är fysiskt begränsad till 100/100.

Vilket betyder att IPTVn äter på internetuppkopplingen.

Och det verkar som att Telia anser att två mottagare kräver mer än hälften av 100mbit...

Och nu skall jag betala mer för skiten.

🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har fått uppfattningen att fjärrvärme är väldigt billigt, men har aldrig haft det själv så det kanske inte stämmer alls?

Billigt jämfört mot direktverkande el. Inte billigt jämfört mot värmepump/bergvärme.
Beror så klart i vilket område man bor.

Permalänk
Medlem

Fick mitt brev idag .. men jag fattar det som att är man bunden kommer priset inte ändras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vet inte om det är relevant men jag har Telia Trippel någonting och betalar 300kr för det.
100/100, tv lagom m.m.

Tycker det känns som ett bra pris för allt.
Ska kolla om man kan öka/ändra till 500 senare om det inte är alltför dyrt.

Citerar mig själv.

Är det värt att uppgradera Telia Trippel Play som jag har?
Betalar som sagt 300kr för Internet (100/100), TV lagom och det.

Vill jag uppgradera gäller det följande.

För:

99kr mer per månad = 250/100
399kr mer per månad = 500
999kr mer per månad = 1000/1000

Finns inte en chans att jag kommer betala för 500 och 1000/1000 då jag inte sitter så mycket vid datorn men jag funderar om det är värt att uppgradera från 100 till 250? Någon som gjort det hoppet hos Telia och märkt av någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, precis.

Klart det inte är en slump att det grävs ner fiber, det går ju att tjäna pengar på det.

Fibern på landsbygden byggs ut pågrund av EU krav på den digitala utvecklingen, det är något länderna har övergivet till EU som makt, Sverige själv får inte bestämma in sin digitala utveckling, visserligen betalar vi mer i EU medlemskap än vad vi får igen av bidrag, Sverige är faktiskt de land som förlorar mest per capita.

Visserligen skulle bredbandet kunna byggas snabbare om vi hade EU medlemskaps pengarna kvar.

Permalänk
Medlem

@Calma: Nej, det är helt bortkastade pengar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus2:

Ja det vet jag men man kan låna/bo med någon kompis för att undvika kön om man nu får göra det,bor på landet så jag vet inte.

Du har ju ingen verklighetsuppfattning alls!
Du bor antagligen själv fortfarande hemma, så sluta med skitsnacket.

Ingen vill bo hos någon annan eller "låna bostäder".(med låna menar jag inte banklån för inköp av bostad!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skaffade just 12 månader på Telia för 349/månaden. 500/500-lina! Kändes rimligt och jag ska inte flytta...

Jag också, gött när när man får sådana erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Calma: Nej, det är helt bortkastade pengar för dig.

Varför?

Vill du utveckla varför det är ovärt att byta upp sig från 100 till 250?
Jag streamar en hel del. Är det inte bra med bättre lina?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calma:

Varför?

Vill du utveckla varför det är ovärt att byta upp sig från 100 till 250?
Jag streamar en hel del. Är det inte bra med bättre lina?

Om det finns ett verkligt behov så är det tekniskt bra men det blir ingen skillnad om du bara spelar och streamar, har du mätt din verkliga trafikmängd ? Jag tror inte du går över 20 Mbit/s

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du har ju ingen verklighetsuppfattning alls!
Du bor antagligen själv fortfarande hemma, så sluta med skitsnacket.

Ingen vill bo hos någon annan eller "låna bostäder".(med låna menar jag inte banklån för inköp av bostad!)

Hört talas om roommates? Vanligt bland universitets studenter och folk i 18-20 års åldern. Bara ett rimligt alternativ om man är i den åldern och har lite pengar. Jag skulle inte flytta bara för bättre internet,bor bra där jag bor.