Permalänk
Medlem

Kylning i kompakt chassi

Har ett Cooler Master Elite 110 chassi som får plats med max 76 mm hög fläkt.

Processorn är i7 9700 med TDP på 95w.

Ljudnivån är för mig sekundärt, det jag är ute efter är den fläkt som kyler bäst. Är inte så sugen på vattenkylning.
Har två sidofläktar på 80 mm och en huvudfläkt på 120 mm.

Har 4 att välja på men flera förslag mottages tacksamt.

Vilken hade ni valt och varför? Vilken är bäst för min uppsättning?

1. Cooler Master G100M RGB
2. Noctua NH-L12S
3. Be.Quiet! Shadow Rock LP
4. Cryorig C7 Cu

Samtliga förutom Noctua är specade på TDP 130w. Noctua sägs klara 95 men fått bra omdöme så jag är kluven.
Ska inte överklocka även om processorn är upplåst.

Permalänk
Proffsmobbare

Av kylarna i din lista hade jag valt NH-L12S eller Shadow Rock LP. Noctua är mer reserverade i sin bedömning av hur mycket värme kylaren kan transportera bort, siffrorna är inte jämförbara mellan olika tillverkare.

Här kan du se en lista över processorer som är garanterade att vara kompatibla rent kylningsmässigt med NH-L12S;
https://noctua.at/en/nh-l12s/cpucomp

Där listar den Core i7-9700K med en föreslagen powerlimit på 175W i BIOS och mild överklockning.

När det gäller ren kylförmåga är det troligt att Shadow Rock LP kommer kyla bättre direkt ur kartong tack vare en 25 mm djup fläkt.

Cryorig C7 Cu är bara några enstaka grader bättre än den vanliga C7, vilken har otillräcklig kylförmåga i många fall. Dessutom är den medföljande fläkten olidlig i sin ljudkaraktär Ljudnivån må vara sekundär prioritet i din övervägning, men fläkten är inte rolig. Jag skulle inte överväga C7 till en processor över 60W.

Permalänk
Medlem

@Laine:

Tack för ett bra svar!

Är inte så insatt i sånt men vad menas med "i BIOS"? Menas det att man ska höja fläktens kapacitet i BIOS?