Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Gött att musen+skärmen+tangentbordet tappar signal när man undervoltar auto eller manuellt . Varje gång det hände fick jag dra ut sladden eftersom powerknappen inte funkar. Nu till det värsta efter jag uppdatera till 19.2.1 har jag texture flickering i rainbow six siege mitt main spel som jag inte kan spela nu pga vega 64 . Mardrömmen är att problemet är kvar även fast jag revertat tillbaka till 19.1.1 (clean med ddu safe mode) Som att det inte var nog fungerar inte AMD relive och har sjuk coilwhine......innan jag ger upp och reklamerar mitt Vega 64 nitro har jag en fråga va är skillnaden mellan crimson drivers och adrenaline drivers?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

innan jag ger upp och reklamerar mitt Vega 64 nitro har jag en fråga va är skillnaden mellan crimson drivers och adrenaline drivers?

Bara namnet. I slutet av 2015 släppte AMD en stor ny version av drivrutinen som kallades "Crimson", för att det skulle vara en större förändring och ett nytt försök att göra något bra efter att de äldre drivisarna (kallades "Catalyst") fått ett välförtjänt dåligt rykte. Sedan dess har de kört en stor ny version varje år i december. 2016 hette "Crimson Relive", 2017 hette "Adrenalin" (utan E av någon anledning) och 2018 års version heter "Adrenalin 2019 edition". De är inte så bra på det där med namn, AMD...

Bara strunta i namnet. Titta på "Radeon Software" och versionsnumret. Första siffran är året den kom ut, andra är månaden, och tredje är en patch-version. Om din version heter 19.2.1 så är det alltså den första utgåvan som kom ut under februari 2019.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bara namnet. I slutet av 2015 släppte AMD en stor ny version av drivrutinen som kallades "Crimson", för att det skulle vara en större förändring och ett nytt försök att göra något bra efter att de äldre drivisarna (kallades "Catalyst") fått ett välförtjänt dåligt rykte. Sedan dess har de kört en stor ny version varje år i december. 2016 hette "Crimson Relive", 2017 hette "Adrenalin" (utan E av någon anledning) och 2018 års version heter "Adrenalin 2019 edition". De är inte så bra på det där med namn, AMD...

Bara strunta i namnet. Titta på "Radeon Software" och versionsnumret. Första siffran är året den kom ut, andra är månaden, och tredje är en patch-version. Om din version heter 19.2.1 så är det alltså den första utgåvan som kom ut under februari 2019.

Dem är varken bra på namn eller drivrutiner . Tankade hem 19.2.2 nu fortfarande samma problem glömde nämna att Freesync inte funkar överhuvudtaget utan kör improved sync . Det är helt sinnesjukt hur dålig mjukvara det är på radeon ingenting funkar verkligen . Det jag har fått uppleva efter att ha skaffat vega Är Coilwhine+ Krash +bsod+freesync inte funkar+texture flickering +relive inte kan spela in ljud och bild samtidigt . Anledningen att jag hoppa till amd är för att Nvidia har blivit giriga as . Synd att Vega 64 suger lika mycket som Nvidia . De nu vi behöver ett tredje stort företag som börjar sälja grafikkort . Nu när man haft Både Nvidia och AMD kan jag säga att båda är bedrövliga .

Kan nämna att allt annat är stabilt som vanligt med balanced settings kan spela forza 4 utan problem och krasher . Aså finns det nåt sätt att fixa detta? Vill helst slippa huvudvärken med att reklamera till Tyskland.... Coilwhinet kan jag leva med pga hörlurar men texture flickering i Rainbow Six siege är förjävligt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam

@Lexius: testa också med oklockad CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Lexius: testa också med oklockad CPU.

Jo det är oklockat jag kör med kan inte undervolta då kommer datorn automatiskt starta om från ingenstans . Har testat att byta drivrutiner flera gånger samt tagit bort diverse windows update . Från ingenstans blev coilwhinet mer förjävligt nu speciellt när jag rör musen i spelet coilwhine ljudet är liksom syncat med hur jag rör musen i spelet .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lexius:

Jo det är oklockat jag kör med kan inte undervolta då kommer datorn automatiskt starta om från ingenstans . Har testat att byta drivrutiner flera gånger samt tagit bort diverse windows update . Från ingenstans blev coilwhinet mer förjävligt nu speciellt när jag rör musen i spelet coilwhine ljudet är liksom syncat med hur jag rör musen i spelet .

Testa att slå på fps begränsaren.
Kör du med Freesync, sätt den några Hz under skärmens maxfrekvens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nu till det värsta efter jag uppdatera till 19.2.1 har jag texture flickering i rainbow six siege mitt main spel som jag inte kan spela nu pga vega 64 .

Det här har nog ingenting med AMDs drivruteiner att göra. Jag har precis börjat lira Siege och fick samma problem efter en uppdatering(Siege) som kom nyligen. Jag minns dock inte vilken dag det var men typ tidigt denna veckan eller sent förra. Jag testade att installera om Siege och byta till 18.12.x men det blir samma fel ändå. Jag har inte några problem i andra spel så jag är ganska säker på att ubisoft fuckat upp i uppdateringen.

EDIT: Jag har också 64 Nitro+.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Dem är varken bra på namn eller drivrutiner . Tankade hem 19.2.2 nu fortfarande samma problem glömde nämna att Freesync inte funkar överhuvudtaget utan kör improved sync . Det är helt sinnesjukt hur dålig mjukvara det är på radeon ingenting funkar verkligen . Det jag har fått uppleva efter att ha skaffat vega Är Coilwhine+ Krash +bsod+freesync inte funkar+texture flickering +relive inte kan spela in ljud och bild samtidigt . Anledningen att jag hoppa till amd är för att Nvidia har blivit giriga as . Synd att Vega 64 suger lika mycket som Nvidia . De nu vi behöver ett tredje stort företag som börjar sälja grafikkort . Nu när man haft Både Nvidia och AMD kan jag säga att båda är bedrövliga .

Kan nämna att allt annat är stabilt som vanligt med balanced settings kan spela forza 4 utan problem och krasher . Aså finns det nåt sätt att fixa detta? Vill helst slippa huvudvärken med att reklamera till Tyskland.... Coilwhinet kan jag leva med pga hörlurar men texture flickering i Rainbow Six siege är förjävligt

Allright, en sak i taget. Om ditt fel med Rainbow Six finns kvar med en äldre drivrutin beror det antagligen på en patch av spelet självt som installerats utan att du märkt det. Sånt händer, bara att gnälla till spelutvecklaren eller hoppas att AMD fixar det åt dem i nästa patch.

Din beskrivning av coilwhine + ingen Freesync får mig att tro att din framerate är väldigt hög ibland, och att det orsakar bägge problemen. Har du FRTC (Framerate target control) aktiv? För de flesta skärmar måste man också ha skärmen i ett specifikt läge för att Freesync skall aktiveras - för min LG är den bara aktiv i en del av spel-lägena och inte när skärmen är i sitt vanliga sRGB-läge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Allright, en sak i taget. Om ditt fel med Rainbow Six finns kvar med en äldre drivrutin beror det antagligen på en patch av spelet självt som installerats utan att du märkt det. Sånt händer, bara att gnälla till spelutvecklaren eller hoppas att AMD fixar det åt dem i nästa patch.

Din beskrivning av coilwhine + ingen Freesync får mig att tro att din framerate är väldigt hög ibland, och att det orsakar bägge problemen. Har du FRTC (Framerate target control) aktiv? För de flesta skärmar måste man också ha skärmen i ett specifikt läge för att Freesync skall aktiveras - för min LG är den bara aktiv i en del av spel-lägena och inte när skärmen är i sitt vanliga sRGB-läge.

Nej capar alltid fps till 75 både i Forza 4 jag kör nu och Rainbow Six Siege . Enda skillnaden är att coilwhinet i forza 4 har samma ljud medans r6 ändras pågrund av hur jag rör musen i spelet .De sorligt att Sapphire inte fixat detta genom åren ,att ha coilwhine med sapphire kort verkar vara en norm när det egentligen inte borde vara acceptabelt . Haft Nvidia sen 2008 och ingen av korten genom 10 år har haft coilwhine

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av engywook:

Det här har nog ingenting med AMDs drivruteiner att göra. Jag har precis börjat lira Siege och fick samma problem efter en uppdatering(Siege) som kom nyligen. Jag minns dock inte vilken dag det var men typ tidigt denna veckan eller sent förra. Jag testade att installera om Siege och byta till 18.12.x men det blir samma fel ändå. Jag har inte några problem i andra spel så jag är ganska säker på att ubisoft fuckat upp i uppdateringen.

EDIT: Jag har också 64 Nitro+.

Ah fasen också skriver F för att betala respekt till dig . Ja jag gick faktiskt in på r6 official discord kanal där dem har en sida som säger complain here så skrev jag om det. Fast vi får inte glömma att de Ubisoft vi snackar om dem skiter totalt i att fixa sina spel utan satsar på kvantitet och inte kvalitet . Rainbow Six siege Ranked är fortfarande beta 2019......tror de allt man behöver säga så va beredd att avinstallera spelet för dem lär inte fixa det till oss snarligen . Tror både AMD och Ubisoft i dagsläget inte kommer ta ansvar utan kommer säkert skylla på varandra .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ah fasen också skriver F för att betala respekt till dig . Ja jag gick faktiskt in på r6 official discord kanal där dem har en sida som säger complain here så skrev jag om det. Fast vi får inte glömma att de Ubisoft vi snackar om dem skiter totalt i att fixa sina spel utan satsar på kvantitet och inte kvalitet . Rainbow Six siege Ranked är fortfarande beta 2019......tror de allt man behöver säga så va beredd att avinstallera spelet för dem lär inte fixa det till oss snarligen . Tror både AMD och Ubisoft i dagsläget inte kommer ta ansvar utan kommer säkert skylla på varandra .

De verkar vara medvetna om problemet: https://forums.ubi.com/showthread.php/1997609-Graphical-Glitc... .
Jag gjorde en support ticket på support.ubisoft.com

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Wierd. Gjort en ren installation?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av piffster:

Vilken driver version har du installerad?

Låter som du behöver en ominstallation oavsett.

Skrivet av Wcx:

Kanske prova båda? Kan också vara värt att köra dubbla rensningar med DDU i felsäkert läge innan test av annan driver.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kringgick problemet genom att installera Sapphire Trixx också, där kunde jag ändra fan curve och power limit, resten ändrade jag i Wattman.

Problemet i Wattman kvarstår dock och jag tror jag väntar till nästa recommended drivers med ominstallation igen. Tack för era svar!

https://imgur.com/0NT0yOd

https://i.imgur.com/0NT0yOd.png

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

OverdriveNTool använder jag,
Tycker wattman har bråkat enda sedan jag köpte vega, oavsett drivrutin/ren installation av windows.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Dem är varken bra på namn eller drivrutiner . Tankade hem 19.2.2 nu fortfarande samma problem glömde nämna att Freesync inte funkar överhuvudtaget utan kör improved sync . Det är helt sinnesjukt hur dålig mjukvara det är på radeon ingenting funkar verkligen . Det jag har fått uppleva efter att ha skaffat vega Är Coilwhine+ Krash +bsod+freesync inte funkar+texture flickering +relive inte kan spela in ljud och bild samtidigt . Anledningen att jag hoppa till amd är för att Nvidia har blivit giriga as . Synd att Vega 64 suger lika mycket som Nvidia . De nu vi behöver ett tredje stort företag som börjar sälja grafikkort . Nu när man haft Både Nvidia och AMD kan jag säga att båda är bedrövliga .

Kan nämna att allt annat är stabilt som vanligt med balanced settings kan spela forza 4 utan problem och krasher . Aså finns det nåt sätt att fixa detta? Vill helst slippa huvudvärken med att reklamera till Tyskland.... Coilwhinet kan jag leva med pga hörlurar men texture flickering i Rainbow Six siege är förjävligt

Har du DP kabel, freesync funka automatiskt direkt jag koppla in DP kabel på mitt nitro 64. Har du stora problem i övrigt kan kortet va felande, skicka tillbaka å få nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Dem är varken bra på namn eller drivrutiner . Tankade hem 19.2.2....

…Coilwhinet kan jag leva med pga hörlurar men texture flickering i Rainbow Six siege är förjävligt

Kan man joina klubben? Skulle spela R6Siege idag men jävlar vad det texturerna går berserk. xD

Permalänk
Medlem

Jag har nu funderat på nytt kort en tid, och eftersom GTX 1660 Ti hamnar oskäligt högt i pris är nu Vega 56 främsta alternativet. Antingen det, eller ett RTX 2060.

Vad har ni för erfarenheter av de olika modellerna? Man kan nu få MSI:s Air Boost för 279€, men det verkar ha fått dåliga reviews gällande ljudnivån. Gigabyte hittar man för 299€, och Sapphire för 309€. Sapphire verkar klart bäst, men hur mycket sämre är de andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har nu funderat på nytt kort en tid, och eftersom GTX 1660 Ti hamnar oskäligt högt i pris är nu Vega 56 främsta alternativet. Antingen det, eller ett RTX 2060.

Vad har ni för erfarenheter av de olika modellerna? Man kan nu få MSI:s Air Boost för 279€, men det verkar ha fått dåliga reviews gällande ljudnivån. Gigabyte hittar man för 299€, och Sapphire för 309€. Sapphire verkar klart bäst, men hur mycket sämre är de andra?

Skickades från m.sweclockers.com

MSI kortet är främst intressant om du inte bryr dig något om ljudnivå eller tänkt montera ett vattenblock annars är det lika bra att lägga 2-300kr extra för ett Gigabyte eller sapphire.

Jag har ett Vega 56 referens som bör vara jämförbart med MSI kortet och efter lite pill med undervoltning blev ljudnivån helt okej men slutade ändå med att jag monterade en Raijintek morpheus 2 kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har nu funderat på nytt kort en tid, och eftersom GTX 1660 Ti hamnar oskäligt högt i pris är nu Vega 56 främsta alternativet. Antingen det, eller ett RTX 2060.

Vad har ni för erfarenheter av de olika modellerna? Man kan nu få MSI:s Air Boost för 279€, men det verkar ha fått dåliga reviews gällande ljudnivån. Gigabyte hittar man för 299€, och Sapphire för 309€. Sapphire verkar klart bäst, men hur mycket sämre är de andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Sapphire Nitro+ är helt klart ett av de bättre korten. Hade nog investerat i någon hundralapp extra för bättre kylning. Även ASUS Strix (nya versionen) är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Sapphire Nitro+ är helt klart ett av de bättre korten. Hade nog investerat i någon hundralapp extra för bättre kylning. Även ASUS Strix (nya versionen) är ok.

Nu är det då fråga om Pulse-versionen.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Sapphire-Rade...

Priset har nu stigit. Först var det nere på 299€. Synd att jag inte köpte det då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: Jag har ett Vega56 Pulse, rätt trevligt kort imo.
Hade mindre problem med spoltjut då det var nytt, och konstigt nog endast i World of Warcraft.
Om du vill fippla lite med undervolt osv så kan du få ett riktigt tyst kort.
Ett stort plus är att du kan köra in Sapphires NitroX 64 bios på kortet och få upp powerlimit och få upp HBM minnena betydligt högre än stock.
Mitt kort har Samsung HBM, och det verkar de allra flesta Sapphire-korten ha.

Är ju inte referens-PCB på kortet, kan vara värt att tänka på ifall man vill köra på vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Sapphire rx vega 64 Nitro!

Jag har ett nätaggregat från Kjell&C som heter Plexgear PS 600GD. Ihop med i5 4690k med noctua kylare,corsair 16gb ddr3 minnen och 2 ssd diskar.

Jag har fått använda mig av en 6+2pin + en omvandlare för 6 till 8pin. Är det ok? Får den tillräckligt med ström? När jag testat benchat 4k har den aldrig överstigit 242W utan undervolt.

Har nämligen fått ett konstigt kort tjut/beep lite då och då och memory loss error i ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keels:

Sapphire rx vega 64 Nitro!

Jag har ett nätaggregat från Kjell&C som heter Plexgear PS 600GD. Ihop med i5 4690k med noctua kylare,corsair 16gb ddr3 minnen och 2 ssd diskar.

Jag har fått använda mig av en 6+2pin + en omvandlare för 6 till 8pin. Är det ok? Får den tillräckligt med ström? När jag testat benchat 4k har den aldrig överstigit 242W utan undervolt.

Har nämligen fått ett konstigt kort tjut/beep lite då och då och memory loss error i ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde verkligen inte vara ett problem med ett guld-certifierat 600W nätagg.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Borde verkligen inte vara ett problem med ett guld-certifierat 600W nätagg.

Ok, skönt att höra!

Jag har ett stycke 6+2pin från agget ( inga konstigheter )
Men sen har jag tre "molex?" på samma stycke från agget. På två har jag satt en omvandlare till 2st 4pci-e pin. De har bara 3 små pins men i molex finns det 4 hål, är detta helt fel kopplat?
Om ni förstår mig 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keels:

Ok, skönt att höra!

Jag har ett stycke 6+2pin från agget ( inga konstigheter )
Men sen har jag tre "molex?" på samma stycke från agget. På två har jag satt en omvandlare till 2st 4pci-e pin. De har bara 3 små pins men i molex finns det 4 hål, är detta helt fel kopplat?
Om ni förstår mig 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Uhm, pci-e-strömkablar finns inte som 4-pin. De är antingen 6pin eller 8pin. Det låter mer som en ATX12V-kontakt, som är ämnad att kopplas till moderkort.

Är det en sådan?

Då jord och 12V är kopplade annorlunda i en sån kontakt jämfört med pci-e-kontakten så ska den _INTE_ kopplas till ett grafikkort, och borde inte heller gå att stoppa in i kontakten på ett grafikkort, såvida man inte använder våld (mer eller mindre) för att få ihop kontakterna.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Keels:

Ok, skönt att höra!

Jag har ett stycke 6+2pin från agget ( inga konstigheter )
Men sen har jag tre "molex?" på samma stycke från agget. På två har jag satt en omvandlare till 2st 4pci-e pin. De har bara 3 små pins men i molex finns det 4 hål, är detta helt fel kopplat?
Om ni förstår mig 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Som @pellen skrev, verkar det vara fel.
Du skall använda en sådan här.
https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Uhm, pci-e-strömkablar finns inte som 4-pin. De är antingen 6pin eller 8pin. Det låter mer som en ATX12V-kontakt, som är ämnad att kopplas till moderkort.
https://www.short-circuit.com/images/products/4pin-p4/large/0.jpg
Är det en sådan?

Då jord och 12V är kopplade annorlunda i en sån kontakt jämfört med pci-e-kontakten så ska den _INTE_ kopplas till ett grafikkort, och borde inte heller gå att stoppa in i kontakten på ett grafikkort, såvida man inte använder våld (mer eller mindre) för att få ihop kontakterna.
https://i.stack.imgur.com/xa1Ge.png

Hmm sorry nej en sån är det inte som tur är, nog jag som förklara dåligt.

En sån här är det
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Men att sätta den på samma "stycke" från agget som har 3 molex och någon annan mindre kontakt på sig, levererar den verkligen rätt W?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Som @pellen skrev, verkar det vara fel.
Du skall använda en sådan här.
https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...

En sån är det fast från Kjell&Co!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keels:

En sån är det fast från Kjell&Co!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är rätt kabel! Anledningen till att den bara använder tre stift från molex-kabeln är att den röda kabeln levererar 5v, vilket PCI-e-kabeln inte har någon nytta av

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Keels:

En sån är det fast från Kjell&Co!

Skickades från m.sweclockers.com

Den är riktig.
Om du har två tåtar med molexkontakter ut från nätagget, bör du ansluta din adapter på en kontakt från varje tåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Adrenalin 2019 Edition v19.2.3 är ute!

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-19...

Det verkar som att fläktkurvan är tillbaka.