Permalänk
Medlem

Bahnhof pålitlig leverantör?

Har nu sagt upp mitt fiber hos Telenor då de blev för dyra. Har nu fått tillgång till stadsnätet via Zmarket (Zitius) och funderar på vad jag ska välja. Bahnhof har känts som ett självklart byte tills att jag kollade omdömen, och det är inga roliga betyg, sämsta jag någonsin sett. Snittar väl 1,5/5 överallt. Är det bara problemanvändarna som recenserat eller är det en opålitlig leverantör?

Har haft fiber sedan 12 år tillbaka utan större problem, då med Bredbandsbolaget/Telenor och Telia. Ej aktuellt längre då priserna har skenat.

Har sneglat på Bredband2 och Ownit (som sägs vara Telenor?).

Vill ha en stabil leverantör, gärna med prisvärt TV-paket. Integriteten kändes prio innan jag läste recensionerna. LEX Integrity och
Integrity VPN hos Bahnhof, några erfarenheter och hur är prestandan?

Permalänk
Medlem

Jag har haft Bahnhof senaste 5-6 åren genom Sundsvalls stadsnät (Servanet) och som alla leverantörer krånglar det emellanåt, men de har alltid fixat det snabbt och smidigt. Personligen har jag alltså inget att klaga på.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Jag har haft olika genom stadsnät senaste 19 åren. Jag är mest nöjd med Bahnhof. Främst för att de iaf försöker köra stenhårt på personlig integritet men också för att det aldrig är några bekymmer.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är grymma.
Det enda negativa har alltid varit supporten. Man får räkna med minst en timme i telefonkö om man behöver hjälp av dom.
Fattar inte att dom inte åtgärdat dom kötiderna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har 250/100 Bahnhof via Zitius.. funkar kanon

Permalänk
Inaktiv

Bahnof är bra tills du stöter på problem. Supporten har ingen lust alls att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

kör Bahnhof i servanets nät(Sundsvall) de enda problem jag har brukar vara servanets fel.

Vet att det kan vara problem med Bahnhof och youtube som inte laddar som det ska och detta är ofta ett problem om man inte har prublik IP utan liger bakom dubbla NAT.
som standard så får man en intern IP från Bahnhof. smabbt och enkelt ändrat själv genom kundwebben.

Otroligt nöjd med dem som leverantör, fungerar utmärkt och de tänker ju på integriteten av sina kunder.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är via stadsnät så kommer de flesta problem du råkar ut för ligga hos stadsnätet. Spelar mindre roll vilken ISP du väljer. Många mindre kunniga har svårt att skilja på detta eftersom man betalar sitt "internet" till ISPn. Det är även till ISPn man ska anmäla problem så det är ju den kontakten kunden har.

Enda gången jag hade större problem och ringde kundtjänsten hos Bahnhof så kände jag att jag fick ett bra bemötande. Sen så låg inte problemet hos dem utan hos stadsnätets driftleverantör så Bahnhof själva kunde inte göra så mycket mer än att skicka anmälan vidare.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Bahnof är bra tills du stöter på problem. Supporten har ingen lust alls att hjälpa till.

Typ omöjligt få bra svar från support, tog 2-3 veckor senast och svaret var inte ens bra.

Igår ringde jag och tänkte jag skulle komma fram till någon så jag kan säga upp tjänsten, men typ omöjligt det med!

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra val så länge det inte är problem alltså.

LEX Integrity och Integrity VPN hos Bahnhof, några erfarenheter och hur är prestandan? Vad får ni ut för hastigheter?

Har Asus rt-n66u idag, vad rekommenderar ni ihop med ovan nämnda tjänster för router?

Skrivet av johanruda:
Skrivet av aakerlind:
Skrivet av Emtek:
Skrivet av ToirRisker:
Skrivet av anon228747:
Skrivet av SNorkSWE:
Skrivet av Anaii:
Skrivet av riche:
Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof sedan jag fick fibern inkopplad för 3 år sedan. Har aldrig varit problem förutom i början då min box inte var inkopplad ordentligt. Ringde Bahnhof support först men snubben idiot förklarade mig så vart nästan inne på att byta men orkade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Låter som ett bra val så länge det inte är problem alltså.

LEX Integrity och Integrity VPN hos Bahnhof, några erfarenheter och hur är prestandan? Vad får ni ut för hastigheter?

Har Asus rt-n66u idag, vad rekommenderar ni ihop med ovan nämnda tjänster för router?

Använder själv gratis varianten som jag slår på i routern ibland. har 100/10 med det på får jag ut runt 40/5 på bredbandskollen och "pingen" sticker iväg från ca 1 ms till ca 5-60 och verkar pendla rätt kraftigt däremellan. kollar man på tex youtube eller netflix så blir det stopp ibland och då menar jag totalstopp. vet inte om det beror på min router eller tjänsten(misstänker tjänsten då det funkar bra med det avslaget)? har en Asus rt-n87u

Ska du ha betal varianten så ska du nog ha en kraftigare router om du vill ha bra hastighet för den ska klara av 256bit krypteringen som då ingår. osäker på om någon vanlig konsument router klarar av det bra?

dessutom så kanske det finns bättre vpn'er därute om man endå ska betala för det. annars är det rätt bra att dom erbjuder en gratis variant även om det inte är något fart monster, men lite mer stabilitet skulle inte skada.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade Bahnhof i 6 år. Inga problem fram tills det började krångla. Inget nät på flera veckor, supporten svarade först en vecka efter jag sagt upp abonnemanget (fick ringa 10-12 gånger över två dagar för att komma fram). Fick samtidigt betala för de veckor de och jag visste att jag inte hade tillgång till nät + uppsägningstiden. Kontentan är att alla operatörer är lika ruttna, och att det billigaste direkt uppsägningsbara är det bästa.

"Bahnhofs" betal-VPN fungerade klanderfritt. Bra hastighet och något åtminstone jag litar på.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Låter som ett bra val så länge det inte är problem alltså.

LEX Integrity och Integrity VPN hos Bahnhof, några erfarenheter och hur är prestandan? Vad får ni ut för hastigheter?

Har Asus rt-n66u idag, vad rekommenderar ni ihop med ovan nämnda tjänster för router?

Jag har en 100/100-lina och får alltid ut åtminstone 98 åt båda håll. Ofta 10-15% mer än jag betalar för under dagtid.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Inaktiv

@Najze: Det beror på hur högt du värderar bra support. För mig är det viktigt så jag kan inte rekomendera Bahnhof. Att leverera stabilt internet med OK ping kan de flesta göra så jag hade tagit något annat.

Permalänk
Medlem

Kan endast rekommendera Bahnhof då det är den enda leverantören som verkar tycka att integritet är viktigt på riktigt. Men som många påpekar, deras support är usel.

Permalänk

Haft Bahnhof HBG stadsnät sen 2005. Inga problem alls. Har 100/10 lina.

Permalänk
Lego Master

Har pendlat lite mellan Telia och Bahnhof på Bjärekrafts fibernät. Telia är stabila som satan, men kan inte leverera mer än 100/100 till oss, medan de andra leverantörerna ska klara minst 250. Suspekt som fan.

När jag hade Bahnhof senast var innan de lade klart sitt nya Nordnet-nät, och jag hade stora problem med stabiliteten i hastighet. Jag kunde ha under 1mbit vissa dagar, och Bahnhof skyllde på problem mellan mig och dem. Men på Telia har jag aldrig haft liknande problem, i samma nät. Märkligt det där.

Men som sagt, de tar integritet på allvar och levererar en bra VPN-tjänst (som jag fortfarande använder, 40kr/mån).

Jag står själv i valet och kvalet just nu: vill gärna ha 250mbit, men senaste erfarenheten är inte direkt positiv.

EDIT:
Såg nu att TH1NG är en ny leverantör i vårt stadsnät. Nån som vet något om dem? Stabilitet, support...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kört Bredband2 i flera år och det har funkat bra. Ända gången(er) det är problem är då "någon" grävt av fiber-kablar men det är ju knappast Bredband2's fel. Har alltid fått ut den kapacitet/hastighet jag köpt.

Permalänk
Medlem

@Najze:
Har Bahnhof sen jag fick fiber för ca 2½ år sen. Var några korta avbrott (typ 1 timme) i början men har varit problemfritt i övrigt. Har inte provat supporten, så kan inte säga nåt om den.
Vill man ha publik IP-adress så måste man beställa det särskilt (via tex mina-sidor) annars hamnar man bakom en nat.

Edit: kan tillägga att jag bara har internet, inga andra tillägg.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Bahnhof i några månader, och inga problem per-se, men har försökt komma i kontakt med kundsupporten och den är hopplöst dåligt bemannad. Jag har suttit i telefonen säkert 5-6 timmar, innan ärendet blev löst. Fungerar allt så fungerar det väl. Problemen hopar sig dock om man måste få kontakt med kundtjänsten.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör bahnhof hos oss via stadsnät, funkar bra, har varit i kontakt med kundtjänst en gång, kom fram hyfsat snabbt, typ 10 minuter, och fick bra bemötande och han löste problemet. Inga klagomål från min sida.

Valde Bahnhof pga att de står upp för sina kunder så långt det är möjligt för dem.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Bahnhof som företag är bra. Dom har bra värderingar och tjänster.
Då du är i ett stadsnät så har alla leverantörer begränsad åtkomst till felsökningsportalen och mycket av felsökningen görs i blindo med din hjälp, eller att dom felanmäler till stadsnätet om dom misstänker ett fel på deras sida.
När det gäller hastighet och stabilitet tror jag inte det är mycket skillnad då alla använder stadsnätets hårdvara. Det är supporten som skiljer leverantörerna åt känner jag.
Bahnhof har nyligen anställt väldigt många nya så kötiderna borde vara på väg neråt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof I ett år nu i Telia öppen fiber. Kan bara rekommendera dom. Riktig bra ping i spel och får alltid mer än jag betalar för (betalar för 100/100 och får ut 120/120). Använder mig också utav deras gratis vpn tjänst då och då. Får ut oftast 60 till 70 mbit av 100 så helt klart acceptabelt för mig. Men det kan också vara riktigt segt då och då. Har aldrig behövt att kontakta supporten innan så där kan jag ej uttala mig för. På andra sidan är det ju en bra sak därför att jag aldrig har haft strul med dom. Nätet har bara varit nere för en gång men då var det ej Bahnhofs fel.

https://www.speedtest.net/my-result/a/4621920824

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof och det har fungerat i princip felfritt under många år, och har alltid fått ut den hastigheten jag betalar för (idag 250/100 Mb). Det är ju väldigt sällan något som strular i ett stadsfibernät, och de gånger det är något fel är det oftast på central nivå i nätet och påverkar alla leverantörer.

Däremot de fåtal gångar jag behövt deras support har det varit lite Goddag yxskaft. Ganska låg kompetens, långsamma på att svara och halvdrygt bemötande. Men det är kanske 2-3 gånger under 7-8 år jag har haft med dem att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Haft bahnhof i 8 år ungefär, inga problem alls. Utan det är mer som andra säger stadsnätens fel
Dom gångerna nätet har varit nere så har oftast även kompisar runt omkring med Telia varit nere
angående deras betalvpn så får jag ut 100 ner med den

*Edit
Har 100/100

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig stadsnätets stabilitet jämfört med när man använder "vanligt fiber" och enskilda bredbandsaktörer? Har haft väldigt få avbrott med Telia och BBB/Telenor fiber under senaste 12 åren, så man vill ju inte byta ner sig? Är stadsnätet sämre?

Permalänk

Bahnhofs VPN suger stenhårt, inget att rekommendera.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof i 5 år och kan inte klaga på något faktist. Det ligger nere ibland, ytterst sällan men de beror oftast inte på Bahnhof utan stadsnätet.
Stabilt bredband för en rimlig peng och levererar alltid mer hastighet än utlovat av vad jag sett.
Har 250/100 och har ca. 260/150

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Bahnhofs VPN suger stenhårt, inget att rekommendera.

Hur menar du då?
Vilken del är det som suger?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4