Permalänk
Medlem

router till en switch?

Hejsan jag har en fråga. jag har ritat en bild så det förhoppningsvis blir lite lättare att förstå. https://imgur.com/a/JbOWyIX
det är så att jag har dragit en nätverkskabel ifrån vardagsrummet där min router sitter upp till mitt rum och sedan in i min datorn. Men nu har jag ett ps4 i mitt rum som jag också vill ha ansluten med kabel. Så istället för att dra 2 kablar nerifrån routern till mitt rum så hade jag tänkt att skaffa en switch i mitt rum. Och jag har en överliggande router som jag tänkte göra om till en slags switch, men jag får det bara att fungera till datorn men inte till mitt ps4. Någon som vet hur ska jag göra? jag har telia och jag fattar inte hur det fungerar i deras avancced settings.

routern som jag ska ha i mitt rum är en Thomson tg799.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear GS105:
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Fungerar bra!

Plug & Play.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

Hejsan jag har en fråga. jag har ritat en bild så det förhoppningsvis blir lite lättare att förstå. https://imgur.com/a/JbOWyIX
det är så att jag har dragit en nätverkskabel ifrån vardagsrummet där min router sitter upp till mitt rum och sedan in i min datorn. Men nu har jag ett ps4 i mitt rum som jag också vill ha ansluten med kabel. Så istället för att dra 2 kablar nerifrån routern till mitt rum så hade jag tänkt att skaffa en switch i mitt rum. Och jag har en överliggande router som jag tänkte göra om till en slags switch, men jag får det bara att fungera till datorn men inte till mitt ps4. Någon som vet hur ska jag göra? jag har telia och jag fattar inte hur det fungerar i deras avancced settings.

routern som jag ska ha i mitt rum är en Thomson tg799.

Skrivet av CyberNerd:

Jag har en Netgear GS105:
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Fungerar bra!

Plug & Play.

This, tänkte också rekommendera den.

Så här, ska du ha datorn och ps4 på olika nät? Alltså tex 192.168.0.x för datorn och 192.168.1.x för ps4? Då behöver du en router eller en managerbar switch.
Har du bara ett och samma nät hemma som 99% av Sveriges befolkning, en dum switch räcker och blir över.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Blanda inte in 2st routrar. Det blir bara pannkaka.

Där router 2 sitter är bättre om du sätter en vanlig dum switch så ska det funka. :=)

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Så missvisande folk är. Du skall inte köra en router efter en annan router. Då kommer dom att bråka med varandra. Du behöver en simpel switch i ditt rum som delar upp anslutningen du får från din router !

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

@stig86: Bara om du kör nat på bägge.
Folk i tråden har ju rekommenderat switchar?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@stig86: Bara om du kör nat på bägge.
Folk i tråden har ju rekommenderat switchar?

Mycket möjligt. men eftersom trådskaparen inte verkar besitta kunskaper om det hela och folk inte berättar hur dom tänker så är det missvisande.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Jag har en Netgear GS105:
https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105

Fungerar bra!

Plug & Play.

Skrivet av Purrfected:

This, tänkte också rekommendera den.

Så här, ska du ha datorn och ps4 på olika nät? Alltså tex 192.168.0.x för datorn och 192.168.1.x för ps4? Då behöver du en router eller en managerbar switch.
Har du bara ett och samma nät hemma som 99% av Sveriges befolkning, en dum switch räcker och blir över.

Skrivet av The_St1g:

Blanda inte in 2st routrar. Det blir bara pannkaka.

Där router 2 sitter är bättre om du sätter en vanlig dum switch så ska det funka. :=)

jag fick låna en tp link nätverksswitch för, ett tag sedan och då fick jag bara ut 80 till ps4:at och 80 till datorn, gör denna netgear switchen som ni länkade samma sak eller får man ut 250 till vardera?

Permalänk
Medlem

Om du slår av dhcp i router 2. Kopplar kablarna på lan portar (tejpa wan så ingen gör fel senare) så kommer detta funka fint utan att behöva köpa mer saker.

GLÖM INTE ATT SLÅ AV DHCP!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av varget:

Om du slår av dhcp i router 2. Kopplar kablarna på lan portar (tejpa wan så ingen gör fel senare) så kommer detta funka fint utan att behöva köpa mer saker.

GLÖM INTE ATT SLÅ AV DHCP!

Det räcker antagligen inte för att göra det helt "korrekt" för routern som ska agera switch har antagligen även ett fast ipnummer satt till sitt admininterface och det kan vara samma adress som till router-routern så man bör ändra detta ip och även ställa om dhcpservern så att den inte kan arbeta inom det adressintervall där man sätter statiska ip.
typ
Router-router 192.168.0.1
Switch-router 192.168.0.2
Dhcpservern får dela ut 192.168.0.32 till 192.168.0.200.

Då ska det funka utan att det kan uppstå adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du har helt rätt, glömde säga till om IP adressen.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ha en switch i sovrummet, där du ansluter till dess LAN / FastEthernet portar och så en ensam WAN/Ethernet kabel ifrån Switchen till routern. Men du gör det hela betydligt krångligare än det behöver vara. Ska du ha två stycken routrar så behöver konfigurationen vara i synk, så du inte orsakar IP-krockar bland annat igenom dess DHCP. Ju mer hårdvara, desto större risk för konstigheter.

Med utgång ifrån din bild; Spara router 1 och strunta i router 2. Ersätt den istället med en Switch och dra kabel från switchen till router 1 som sedan ansluter till internet så bör det gå bra utan någon vidare konfiguration med DHCP, Adressintervaller och dylikt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Jävlar vad folk krånglar till det för dig TS.
Åk till elgiganten / Kjell o co och köp den absolut billigaste gigabit switchen du kan hitta, koppla in alla kablar i den i ditt rum så kommer det funka. Inte en enda inställning kommer du behöva göra.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomie:

jag fick låna en tp link nätverksswitch för, ett tag sedan och då fick jag bara ut 80 till ps4:at och 80 till datorn, gör denna netgear switchen som ni länkade samma sak eller får man ut 250 till vardera?

Antar att du menar hastighet? Ja den ger 250 till båda, troligen var tplinken du lånade bara en 100 Mbit switch, detta är en 1000 Mbit switch. Så 250 på varje port är inga problem.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.