Varför "ljuger" företag om spels rekommenderade hårdvara?

Permalänk
Avstängd

Varför "ljuger" företag om spels rekommenderade hårdvara?

På väldigt många spel så står det att rekommenderad hårdvara (inte minimum utan rekommenderad) är väldigt låg.
Exempel som ofta står är:
CPU: 2GHz Single core
GPU: 256MB or More
Ram: 2GB
HDD: 8GB Free

Men alla som spelar spelen vet att med dom inställningarna och allt på Low så får man ut 20 FPS i 720 upplösning.

Varför tror ni att företagen som gör spelen envisas med att rekommendera så dålig hårdvara att spelupplevelsen blir värdelös för spelarna? Är dom rädda för att någon inte skulle köpa spelet om det står en mer seriös rekommendation?

Vore det inte bättre att rekommendera en hårdvara som gör att spelupplevelsen blir bra och spelaren är glad och rekommenderar spelet för andra människor

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av PTSD:

På väldigt många spel så står det att rekommenderad hårdvara (inte minimum utan rekommenderad) är väldigt låg.
Exempel som ofta står är:
CPU: 2GHz Single core
GPU: 256MB or More
Ram: 2GB
HDD: 8GB Free

Men alla som spelar spelen vet att med dom inställningarna och allt på Low så får man ut 20 FPS i 720 upplösning.

Varför tror ni att företagen som gör spelen envisas med att rekommendera så dålig hårdvara att spelupplevelsen blir värdelös för spelarna? Är dom rädda för att någon inte skulle köpa spelet om det står en mer seriös rekommendation?

Vore det inte bättre att rekommendera en hårdvara som gör att spelupplevelsen blir bra och spelaren är glad och rekommenderar spelet för andra människor

Man skriver ju ut de specifikationer som är minimum för att spelet ska gå att köra. Sen skriver man ju även ut rekommenderade specs med, dvs det man bör ha som minimum för att få en bra upplevelse.

På senare tid har ju många även börjat skriva ut vad som krävs för att köra 1080p 60 fps eller motsvarande för 4K

Exemplet du har är ju antagligen ett äldre spel eller ett som går att köra på en mycket sämre dator än vad som kan räknas som standard idag

Edit: Det ser ut att vara originalkraven för bioshock (1), kan det stämma?
En annan som kan vara bra att ha i åtanke är att vissa spel uppdateras kontinuerligt (tex WoW), vilket leder till att specsen som står på boxen kanske inte stämmer idag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att lite mer krävande spel har så låg requirements som du skriver.
Har du något exempel?

Permalänk
Avstängd

@NordhNet: Exemplet jag skrev var fiktivt.
Men har reagerat på det här vid flertalet tillfällen senaste tiden då jag går i nyköpstankar.
I stort sätt samtliga spel som jag kommer vilja spela på datorn som ska köpas in ska enligt rekommendationen från företagen gå alleles utmärkt att spela på en nya laptop för 3.000 kronor men samtidigt vet vi att det skulle bli en mardröm.

Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på.

Exempel på spel som rekommenderar dålig hårdvara utifrån mina egna upplevelser:
CS Go
Dota 2
LOL
Hearthstone
Starcraft 2
Finns fler.
Försök spela competitive med rekommenderad hårdvara och du kommer inse att t o m Hearthstone kommer bli en kass upplevelse.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@NordhNet: Exemplet jag skrev var fiktivt.
Men har reagerat på det här vid flertalet tillfällen senaste tiden då jag går i nyköpstankar.
I stort sätt samtliga spel som jag kommer vilja spela på datorn som ska köpas in ska enligt rekommendationen från företagen gå alleles utmärkt att spela på en nya laptop för 3.000 kronor men samtidigt vet vi att det skulle bli en mardröm.

Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på.

Exempel på spel som rekommenderar dålig hårdvara utifrån mina egna upplevelser:
CS Go
Dota 2
LOL
Hearthstone
Starcraft 2
Finns fler.
Försök spela competitive med rekommenderad hårdvara och du kommer inse att t o m Hearthstone kommer bli en kass upplevelse.

De spelen du nämner är cirka tio år gamla (förutom heartstone, som dock är enkelt grafiskt).

Ser inte deras minimum req som felaktiga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@NordhNet: Exemplet jag skrev var fiktivt.
Men har reagerat på det här vid flertalet tillfällen senaste tiden då jag går i nyköpstankar.
I stort sätt samtliga spel som jag kommer vilja spela på datorn som ska köpas in ska enligt rekommendationen från företagen gå alleles utmärkt att spela på en nya laptop för 3.000 kronor men samtidigt vet vi att det skulle bli en mardröm.

Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på.

Exempel på spel som rekommenderar dålig hårdvara utifrån mina egna upplevelser:
CS Go
Dota 2
LOL
Hearthstone
Starcraft 2
Finns fler.
Försök spela competitive med rekommenderad hårdvara och du kommer inse att t o m Hearthstone kommer bli en kass upplevelse.

Drivrutiner osv mognar och optimeras.

Det jag brukar reagera på är snarare obalansen i specsen. Exv Du behöver en i7 7700K men motsvarande AMD är en R3 1300X?!?

Eller GPU AMD RX 570 och Nvidia 1070 osv.

Och de spelen är skitgamla, så de har gamla specs.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@NordhNet: Exemplet jag skrev var fiktivt.
Men har reagerat på det här vid flertalet tillfällen senaste tiden då jag går i nyköpstankar.
I stort sätt samtliga spel som jag kommer vilja spela på datorn som ska köpas in ska enligt rekommendationen från företagen gå alleles utmärkt att spela på en nya laptop för 3.000 kronor men samtidigt vet vi att det skulle bli en mardröm.

Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på.

Exempel på spel som rekommenderar dålig hårdvara utifrån mina egna upplevelser:
CS Go
Dota 2
LOL
Hearthstone
Starcraft 2
Finns fler.
Försök spela competitive med rekommenderad hårdvara och du kommer inse att t o m Hearthstone kommer bli en kass upplevelse.

Spelen är väl dock spelbara oavsett om upplevelsen blir jävligt kass med minimum requirements?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Det är även skillnad på att spela och att spela "competitive".

Lite som att köra rally med en Ford Mondeo, ja, bilen funkar och du kan köra, men du får inte ut maximalt..

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av PTSD:

@NordhNet: Exemplet jag skrev var fiktivt.
Men har reagerat på det här vid flertalet tillfällen senaste tiden då jag går i nyköpstankar.
I stort sätt samtliga spel som jag kommer vilja spela på datorn som ska köpas in ska enligt rekommendationen från företagen gå alleles utmärkt att spela på en nya laptop för 3.000 kronor men samtidigt vet vi att det skulle bli en mardröm.

Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på.

Exempel på spel som rekommenderar dålig hårdvara utifrån mina egna upplevelser:
CS Go
Dota 2
LOL
Hearthstone
Starcraft 2
Finns fler.
Försök spela competitive med rekommenderad hårdvara och du kommer inse att t o m Hearthstone kommer bli en kass upplevelse.

Sant, dock är ju (som många påpekat) minimum requirements det absoluta minsta du behöver för att kunna starta spelet, därav namnet

Ska man spela mer seriöst får man ju titta på ”recommended requirements” och överstiga dessa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av olovskiij:

Det är även skillnad på att spela och att spela "competitive".

Lite som att köra rally med en Ford Mondeo, ja, bilen funkar och du kan köra, men du får inte ut maximalt..

https://www.youtube.com/watch?v=QM_x0oVVvqw

Var bara tvungen att googla...

Visa signatur

Keaton once said, "I don't believe in God, but I'm afraid of him." Well I believe in God, and the only thing that scares me is Keyser Soze.

Permalänk
Avstängd

@NordhNet: Du kanske missade det i mitt första inlägg att jag skrev "(inte minimum utan rekommenderad)".
På minimum så står det oftast att datorn måste kunna köra Windows XP eller senare och bara hur mycket hårddiskutrymme som behövs för grundinstallationen.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olovskiij:

Det är även skillnad på att spela och att spela "competitive".

Lite som att köra rally med en Ford Mondeo, ja, bilen funkar och du kan köra, men du får inte ut maximalt..

Spel är gjorda för att spelas precis som att bilar är gjorda för att köras.
En bil som bara kan starta men inte kan köra framåt är inte bra nog som bil.
Ett spel som kan starta men så fort du rör musen så kraschar spelet pga för lite grafikminne är inte heller godkänt tyvärr.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Spel är gjorda för att spelas precis som att bilar är gjorda för att köras.
En bil som bara kan starta men inte kan köra framåt är inte bra nog som bil.
Ett spel som kan starta men så fort du rör musen så kraschar spelet pga för lite grafikminne är inte heller godkänt tyvärr.

Har du testat att starta något av dessa spel med en sådan dator och de har stängts av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@NordhNet: Du kanske missade det i mitt första inlägg att jag skrev "(inte minimum utan rekommenderad)".
På minimum så står det oftast att datorn måste kunna köra Windows XP eller senare och bara hur mycket hårddiskutrymme som behövs för grundinstallationen.

Du får gärna lista några exempel på AAA spel utgivna de sista 2-3 åren med dessa rekommendationer som du citerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sp0de:

Du får gärna lista några exempel på AAA spel utgivna de sista 2-3 åren med dessa rekommendationer som du citerar.

Du får gärna läsa vad jag skrivit innan du skriver svar till mig
"Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på."

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Har du testat att starta något av dessa spel med en sådan dator och de har stängts av?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte haft någon så dålig dator på väldigt länge, men jag har testat nämnda spel på betydligt bättre hårdvara men ändå fått problem pga att spelet kräver mer än tillverkarna tror.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Det borde vara standard att "Recommended" är 1080/60fps, fattar inte att industrin kan enas om en sådan enkel sak.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Du får gärna läsa vad jag skrivit innan du skriver svar till mig
"Kan tänka mig att såkallade AAA-titlar skriver lite mer seriösa rekommendationer men något sådan spel kommer jag nog aldrig få råd att spela så dom har jag inte tittat på."

Vad jag menar är att dina exempel i tidigare inlägg är många år gamla spel inte nyare. Inte konstigt att dessa har rekommenderade specs som är låga jämfört med dagens teknik. Eftersom din rubrik i ämnet generaliserar och vilseleder en hel del så vill jag gärna se exempel från idag och inte specs för spel för 5-10 år sedan, annars är det ju du som "ljuger" och inte någon annan.

Permalänk
Skrivet av PTSD:

Spel är gjorda för att spelas precis som att bilar är gjorda för att köras.
En bil som bara kan starta men inte kan köra framåt är inte bra nog som bil.
Ett spel som kan starta men så fort du rör musen så kraschar spelet pga för lite grafikminne är inte heller godkänt tyvärr.

Fast, nu läser du inte vad jag skriver. Jag skriver inte att bilen kraschar, jag skriver att den fungerar, men du får inte samma upplevelse.
Vad är det för speltillverkare som skriver ut minimum-krav med vilka spelen kraschar? Eller är det bara något du tänker att dom gör?

Permalänk
Skrivet av Keyser Soze:

Haha, god dammit!

Vill ändra mitt argument till en "standardbil".

Permalänk
Medlem

Star Craft 2's rekommendationer verkar helt ok tycker jag, jag körde i 1920x1200 med hyffsat höga inställningar (dock ej allt maxat), med en dator som inte var långt snabbare än så. De flesta jag känner hade inte FHD då SC2 var nytt, och så länge man inte kör tuffa custom maps lär man kunna komma rätt långt med rekommenderade specs. Ram känns iof rätt lågt, men tja, det var en annan tid.

Hearthstone kör jag på min budgettelefon...

CS Go, och MOBAs i allmänhet, är väl också väldigt lättdrivna. Om man satsar på att bli top 100 eller whatever tror jag nog man gör lite djupare analys av vad man behöver än att bara kolla en snabb one-fits-all-rekommendation.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Drivrutiner osv mognar och optimeras.

Det jag brukar reagera på är snarare obalansen i specsen. Exv Du behöver en i7 7700K men motsvarande AMD är en R3 1300X?!?

Eller GPU AMD RX 570 och Nvidia 1070 osv.

Och de spelen är skitgamla, så de har gamla specs.

Jag har sett någon mindre spelutvecklare svara på en fråga om detta, Deras svar var då att det var denna hårdvaran dom hade och testade spelet med.

I ditt påhittade scenario så hade dom kanske inte exempelvis en i3 eller i5 / GTX 1050, GTX 1060 att testa spelet med och därför vill dom inte skriva ut att det fungerar med den hårdvaran.

Ska tillägga att jag fortfarande tycker det är ett dåligt svar på frågan då dom borde anstränga sig lite mer och testa spelet på en massa olika konfigurationer, Framförallt när det gäller minimum krav

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

På väldigt många spel så står det att rekommenderad hårdvara (inte minimum utan rekommenderad) är väldigt låg.

Har du några konkreta exempel?
Jag nämligen kan inte komma på några spel jag sett där den rekommenderade hårdvaran är markant underpresterande.

Permalänk
Medlem

@PTSD:
Men "recommended" är inte den set up som någon som kör competitive bör ha. Då ska man snarare satsa på enthusiast-nivå som ju börjat dyka upp lite nu och då. Och kör man competitive får man väl lägga lite tid på att testa och utvärdera sin utrustning, som i alla sporter?

Annars är väl "competitive" en förkortning för extra allt och att man lägger extra tid på att hitta produkter/inställningar som ger extra låg latency. M.a.o så tenderar spelaren att veta minst lika mycket om vad som ger flaskhalsar som utvecklaren...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Det borde vara standard att "Recommended" är 1080/60fps, fattar inte att industrin kan enas om en sådan enkel sak.

Tycker det vore en utmärkt ide!

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sp0de:

Vad jag menar är att dina exempel i tidigare inlägg är många år gamla spel inte nyare. Inte konstigt att dessa har rekommenderade specs som är låga jämfört med dagens teknik. Eftersom din rubrik i ämnet generaliserar och vilseleder en hel del så vill jag gärna se exempel från idag och inte specs för spel för 5-10 år sedan, annars är det ju du som "ljuger" och inte någon annan.

Spelar väl ingen roll om det ansågs som bra hårdvara för 10 år sedan om det idag är för dålig hårdvara för det nämnda spelet?
Om spelet har utvecklats så mycket under 10 år att det idag krävs en kraftfullare dator än när spelet var nytt så får dom väl ändra rekommendationen.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av PTSD:

@NordhNet: Du kanske missade det i mitt första inlägg att jag skrev "(inte minimum utan rekommenderad)".

Va? Nejnejnej.....inte alls (jo) 😇

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Spelar väl ingen roll om det ansågs som bra hårdvara för 10 år sedan om det idag är för dålig hårdvara för det nämnda spelet?
Om spelet har utvecklats så mycket under 10 år att det idag krävs en kraftfullare dator än när spelet var nytt så får dom väl ändra rekommendationen.

Så med andra ord generaliserar och överdriver du en hel del eftersom du har inte några andra exempel som efterfrågas?

Om du tittar igenom svaren finns det inte direkt någon som håller med dej uttryckligen, tvärtom de flesta av oss håller inte riktigt med dej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Spelar väl ingen roll om det ansågs som bra hårdvara för 10 år sedan om det idag är för dålig hårdvara för det nämnda spelet?
Om spelet har utvecklats så mycket under 10 år att det idag krävs en kraftfullare dator än när spelet var nytt så får dom väl ändra rekommendationen.

Spel uppdateras och kräver mer. Kan du ange ett spel där kraven inte stämmer överens med vad som krävs? För jag ser inga förslag i denna diskussion som antyder på det. Skulle vara intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Spelar väl ingen roll om det ansågs som bra hårdvara för 10 år sedan om det idag är för dålig hårdvara för det nämnda spelet?
Om spelet har utvecklats så mycket under 10 år att det idag krävs en kraftfullare dator än när spelet var nytt så får dom väl ändra rekommendationen.

Kommer inte ihåg något spel exempel men ibland hör man det kommer en uppdatering till ett spel där företaget sagt spelet nu kräver mer än tidigare. Ibland ser man att någon har kollat ett spel och jämför vad det kräves nu efter massa uppdateringar jämfört med när det släpptes.