Permalänk
Medlem

µTorrent tar allt minnne

Jag har 32 GB RAM. När jag kört µTorrent så börjar programmet att ta minne mer och mer ända tills datorn ej fungerar. Går detta att göra något åt?
Så till den viktiga frågan.
När jag sedan startar om datorn eller stänger av den och låter den vara avstängd i flera timmar så kommer inte minnet tillbaka. Utan oftast måste jag starta om datorn två gånger för att få tillbaka allt minne och ibland tre gånger. Borde inte allt minne vara tillbaka redan efter första omstarten?

Permalänk
Medlem

@CGD:

Har dom börjat med någon shady mining-client igen eller?

Det med omstarterna låter riktigt konstigt, minnet ska absolut vara tillbaka efter omstart/avstängning. Minnet ska även vara tillbaka direkt du stänger av µtorrent.

Har du kollat aktivitetshanteraren och kvitterat att det verkligen är µtorrent som äter upp allt minne och inget annat konstigt? Kan vara något som hänger ihop med µtorrent men ändå kanske inte är det programmet?

Kan du ta en Printscreen när du har aktivitetshanteraren framme och µtorrent körs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har 32 GB RAM. När jag kört µTorrent så börjar programmet att ta minne mer och mer ända tills datorn ej fungerar. Går detta att göra något åt?
Så till den viktiga frågan.
När jag sedan startar om datorn eller stänger av den och låter den vara avstängd i flera timmar så kommer inte minnet tillbaka. Utan oftast måste jag starta om datorn två gånger för att få tillbaka allt minne och ibland tre gånger. Borde inte allt minne vara tillbaka redan efter första omstarten?

uTorrent använder din dator kraft att mina bitcoins medans du laddar.
Installera en adblocker.
Jag kör "uBlock Origin", ingen mera mining i min dator, för någon annan!

Sedan vill uTorrent starta med Windows, och försöka hacka Bitcoin så snart man startar datorn, spelar ingen roll vad man bockar i i inställningar heller. Irriterande, men det slutar efter ett tag.

Ctrl + Alt + Del : välj aktivitets hanteraren och avsluta processen qtorrent.exe så frigör du resurserna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har 32 GB RAM. När jag kört µTorrent så börjar programmet att ta minne mer och mer ända tills datorn ej fungerar. Går detta att göra något åt?
Så till den viktiga frågan.
När jag sedan startar om datorn eller stänger av den och låter den vara avstängd i flera timmar så kommer inte minnet tillbaka. Utan oftast måste jag starta om datorn två gånger för att få tillbaka allt minne och ibland tre gånger. Borde inte allt minne vara tillbaka redan efter första omstarten?

ett tips kan vara att köra qBittorrent istället för µTorrent

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Sluta använd utorrent. Använd något open source som qBittorrent eller Deluge istället så man kan se vad programmet gör.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

ett tips kan vara att köra qBittorrent istället för µTorrent

Precis. Jag har kört med den sedan µTorrent inte längre gick att använda.

https://www.qbittorrent.org/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Den enda varianten av µTorrent man någonson har eller ska använda är 2.2.1. Ingen annan är vettig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Instämmer med övriga, ta bort µTorrent så fort du kan och ersätt med qBittorrent. Det var länge sedan µTorrent ansågs som ett bra program. Vill du använda µTorrent är det version 2.2.1 som är den senaste som inte har malware eller annan skit. Det ska sägas att den är från 2011 dock, finns ingen anledning att använda den när qBittorrent finns.

Permalänk
Medlem

inte nå vidare hjälpsamt svar från mig men vem FAN kör utorrent i 2019?

skiten har blivit outdated, massor av säkerhetshål och massor av crapware, glöm utorrent och installera en ny modern klient, qbittorrent fungerar prima som exempel.

Permalänk
Medlem

kan även rekommendera Tixati
https://www.tixati.com/

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Ni försvann ju från den viktigaste frågan. Varför kommer inte minnet tillbaka efter en omstart eller en start efter det att datorn varit avstängd i flera timmar. Det är ju inte så att µTorrent starta samtidigt med Windows. Nej µTorrent startar först när jag startar programmet. Och om nu µTorrent kör Bitcoin i bakgrunden varför tas bara lite minne i taget. Om jag har Aktivitetshanteraren uppe samtidigt så ser jag hur minnet så sakta sjunker mot noll.

Permalänk
Medlem

För att det är en skitapp som läcker minne och det lämnas inte tillbaka vid stängning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Ni försvann ju från den viktigaste frågan. Varför kommer inte minnet tillbaka efter en omstart eller en start efter det att datorn varit avstängd i flera timmar. Det är ju inte så att µTorrent starta samtidigt med Windows. Nej µTorrent startar först när jag startar programmet. Och om nu µTorrent kör Bitcoin i bakgrunden varför tas bara lite minne i taget. Om jag har Aktivitetshanteraren uppe samtidigt så ser jag hur minnet så sakta sjunker mot noll.

Om du har aktivitets hanteraren uppe, så borde du också kunna se vilken process som allokerar minnet?
Plus att qTorrent troligtvis startar i bakgrunden och att det fortfarande är den som är boven. Oavsett hur du ställt i inställningar, så hoppar den igång och börjar hacka guld för någon annan.
Prova att avinstallera qTorrent. Det är ju inget jätte jobb att återinstallera om du nu kommer fram till att det inte är den som är boven?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Skippa uTorrent, den har inte varit bra på år och dagar. Jag rekommenderar Qbittorrent.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

På tal om qBittorrent, är den portabel?
Använder uTorrent 2.2.1 som så, behöver endast symlink till dess setting file.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CGD:

Ni försvann ju från den viktigaste frågan. Varför kommer inte minnet tillbaka efter en omstart eller en start efter det att datorn varit avstängd i flera timmar. Det är ju inte så att µTorrent starta samtidigt med Windows. Nej µTorrent startar först när jag startar programmet. Och om nu µTorrent kör Bitcoin i bakgrunden varför tas bara lite minne i taget. Om jag har Aktivitetshanteraren uppe samtidigt så ser jag hur minnet så sakta sjunker mot noll.

Jo den frågan har besvarats, uTorrent startar så fort du startar Windows..

Skrivet av Turbonisse:

uTorrent använder din dator kraft att mina bitcoins medans du laddar.
Installera en adblocker.
Jag kör "uBlock Origin", ingen mera mining i min dator, för någon annan!

Sedan vill uTorrent starta med Windows, och försöka hacka Bitcoin så snart man startar datorn, spelar ingen roll vad man bockar i i inställningar heller. Irriterande, men det slutar efter ett tag.

Ctrl + Alt + Del : välj aktivitets hanteraren och avsluta processen qtorrent.exe så frigör du resurserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Ni försvann ju från den viktigaste frågan. Varför kommer inte minnet tillbaka efter en omstart eller en start efter det att datorn varit avstängd i flera timmar. Det är ju inte så att µTorrent starta samtidigt med Windows. Nej µTorrent startar först när jag startar programmet. Och om nu µTorrent kör Bitcoin i bakgrunden varför tas bara lite minne i taget. Om jag har Aktivitetshanteraren uppe samtidigt så ser jag hur minnet så sakta sjunker mot noll.

Minnet rensas inte längre som förr när man startar om. Windows 10 (och säkert tidigare också) använder sig av någon form av snabbstart som standard. Du kan läsa en bit ner på den här länken hur du stänger av det:
https://www.windowscentral.com/how-disable-windows-10-fast-st...

Varför det sakta tar slut beror på att det är en minnesläcka i någon del av programmet. Det är helt enkelt dåligt programmerat och ska undvikas helt. Byt till qBittorrent.

Använt minne minskar sakta därför att Windows inte rensar ut det så fort du stänger ett program utan tar bara tillbaka minne när det behövs. Det är därför ett program oftast startar snabbare andra gånger du startar det.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Gav upp Utorrent när dom började med så sjukt mkt ads och skit.
qBittorrent har fungerar klockrent sedan dess.

Permalänk
Medlem

johanruda, bra, ett riktigt bra svar men jag undrar om det stämmer hos mig. Jag har valt Stäng av när jag trycker på strömbrytaren så de angivna alternativen var "gråade" men nu har jag även fått dem avmarkerade. Men vad som egentligen menas är ju att datorn aldrig är helt avstängd och därmed drar lite ström. Men jag har kopplat så att jag med en strömbrytare bryter strömmen till alla enheter, utom skrivaren, i mitt datorsystem. Jag gjorde så här för att på ett enkelt sätt få allt avstängt på en gång. Så när jag stängt av datorn på normalt sätt trycker jag på strömbrytaren. Så vad tror du om detta? Borde inte det nollställa minnet?
Jag har också i Resursövervakaren kollat hur minnet använts och jag tycker det ser lite konstigt ut. När µTorrent gått ett tag så minnet börjar ta slut ser det ut så här. µTorrent tar 280 MB. 5,5 MB är chashlagrat men 29 GB används. Lägger jag ihop allt annat som listas så kommer jag inte ens upp i 3 GB använt minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGD:

johanruda, bra, ett riktigt bra svar men jag undrar om det stämmer hos mig. Jag har valt Stäng av när jag trycker på strömbrytaren så de angivna alternativen var "gråade" men nu har jag även fått dem avmarkerade. Men vad som egentligen menas är ju att datorn aldrig är helt avstängd och därmed drar lite ström. Men jag har kopplat så att jag med en strömbrytare bryter strömmen till alla enheter, utom skrivaren, i mitt datorsystem. Jag gjorde så här för att på ett enkelt sätt få allt avstängt på en gång. Så när jag stängt av datorn på normalt sätt trycker jag på strömbrytaren. Så vad tror du om detta? Borde inte det nollställa minnet?

Nope.
Sedan windows 8 betyder inte "shut down" att man stänger av datorn längre. Shut down innebär snarare hibernation mode. Alltså befintliga processer sparas till disken och sedan kan strlmmen brytas helt. Vid uppstart laddas inte allt från början igen utan det är snabbare att plocka upp redan laddat material från disken från förra vändan.
Det här går att stänga av med ett kommanfo som tar bort hibernation mode (eller gick förr iaf - jag stängde det alltid i w8 för det tar plats på disken). Är väl hiberfil.sys som tas bort om jag inte missminner mig.

Men det går att på riktigt stänga av datorn fortfarande även utan specialåtgärder. Reboot innebär fortfarande riktig avstängning.
Reboot nollställer klockan för hur länge datorn varit igång i task managern. Shut down och sedan uppstart nollställer inte denna klocka.

Edit:
Jag har testat deluge, tixati och qbittorrent sedan jag lämnade u-torrent för... 7-8 år sedan när det började gå utför.
Min favorit blev qbittrorrent, främst för att det iaf då UIt kändes mer välbekant och snarlikt tidigare torrentprogram. Så det rekommenderar jag också. Men smaken är som baken såklart. Kostar inget att testa de andra också
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled