Stängda vs öppna lurar = följder för ljudupplevelsen?

Permalänk
Avstängd

Stängda vs öppna lurar = följder för ljudupplevelsen?

Jag läste nyligen en kundrecension om Sennheiser HD-650 att: "utan det finns ju en väldigt bra anledning varför dom är öppna, det blir en mycket mer naturlig, mer precist, större och mer öppen ljudbild av högre kvalite. öppna lurar ger helt klart bättre ljudkvalite över lag än något annat."

Jag har då alltid undrat varför det ens finns öppna lurar för stängda lurar isolerar ju ljudet så du bara hör ljudet och inte din omgivning vilket då hade påverkat ljudupplevelsen negativt? Jag är INGEN ljudtekniker eller erfaren ljudmixare, utan jag är ny i denna värld och försöker även bekanta mig med vilka märken som är "du får vad du betalar för" och vilka som mestadels är "betala mer för varumärket/utseendet än produkten":

- Audeze, Denon, Focal, är några nya som jag inte vet om de är "Apple-märken" eller högkvalitativa märken utöver Sennheiser, AKG, Audio-Technica och Sony i rätt prisklass såklart (har ett par Sony MDR7506 som verkar vara inkörningsporten för "platt ljud" vilket jag är ute efter - jag vill höra hur skaparna av musik ville att deras musik skulle låta, ingen "försköning").

Finns det någon eller några ljudtekniker och/eller ljudproducenter på forumet här? Vilka hifi-hörlurar mixar ni på? / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Sötast

Har kört uteslutande öppna lurar i hemmet i över 10 år nu och personligen så blir ljudet mycket mer "öppet" och inte lika fokuserat.
Det är lite mer som att lyssna på musik i högtalare istället för att det blir så intimt/klaustrofobiskt som i slutna.

Slutna brukar vara det "bästa" om man går igång mest av basljud, blir lite som att ha en baslåda i en bil då medans öppna är annorlunda.

Det sagt så behöver inte basen vara dålig öppna för det.
En bonus för mig är just att man inte ens behöver ta av hörlurarna om man bara skruvar ner, då kan man höra andra i rummet utan problem och man blir inte så isolerad som med stängda.

Tvärtemot så kör jag stängda hörlurar på jobb just för att inte bli störd av vare sig ljud eller folk.
Har jag lurar på mig på jobb så blir jag automatiskt DND vilket är skönt/behövs ibland.

Är inte ljudtekniker är väl värt att säga då det är det du efterfrågar, lite logik säger dock mig att ljud är lika subjektivt som salami, solsemester och vilka tjejer/killar man upplever som söta till utseende eller personlighet. Oavsett var en person hade för vision/åtanke med ett verk så behöver det ju aldrig spegla hur du uppfattar det.

En konstnär kanske skapar en tavla som uttrycker hans känslor på ett abstrakt vis medans du som köper den säger "Kolla så fina färger, vi tar den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag läste nyligen en kundrecension om Sennheiser HD-650 att: "utan det finns ju en väldigt bra anledning varför dom är öppna, det blir en mycket mer naturlig, mer precist, större och mer öppen ljudbild av högre kvalite. öppna lurar ger helt klart bättre ljudkvalite över lag än något annat."

Jag har då alltid undrat varför det ens finns öppna lurar för stängda lurar isolerar ju ljudet så du bara hör ljudet och inte din omgivning vilket då hade påverkat ljudupplevelsen negativt? Jag är INGEN ljudtekniker eller erfaren ljudmixare, utan jag är ny i denna värld och försöker även bekanta mig med vilka märken som är "du får vad du betalar för" och vilka som mestadels är "betala mer för varumärket/utseendet än produkten":

- Audeze, Denon, Focal, är några nya som jag inte vet om de är "Apple-märken" eller högkvalitativa märken utöver Sennheiser, AKG, Audio-Technica och Sony i rätt prisklass såklart (har ett par Sony MDR7506 som verkar vara inkörningsporten för "platt ljud" vilket jag är ute efter - jag vill höra hur skaparna av musik ville att deras musik skulle låta, ingen "försköning").

Finns det någon eller några ljudtekniker och/eller ljudproducenter på forumet här? Vilka hifi-hörlurar mixar ni på? / AplAy.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Rekordmedlem

En hörlur och speciellt en sluten hörlur minskar påverkan av HRTF https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function och det gör att ljudbilden blir underlig, en hörlur kan vara tonalt perfekt men det kommer att upplevas som att den låter onaturligt i vilket fall om man tar bort "överhörningen" mellan v och h öra.
Slutna hörlurar är dessutom mycket svårare att få att låta tonalt bra just pga att de är slutna.
Det finns ju en sluten kavitet bakom drivern och där blir det resonanser och ekon för måtten på kaviteten blir ju så att det i praktiken inte går att undvika det, volymen på lådan blir ju nån deciliter och måtten innan en vägg blir nån centimeter så det är i praktiken inte möjligt att göra en perfekt utformad kammare på driverns baksida om hörluren ska bäras på huvudet och inte bli så stor och tung att man i stället behöver föra in huvudet i en ställning med "öronhögtalare"
Jag har själv en öronhögtalare, AKG K-1000 som är en verkligen öppen konstruktion

De är mest lik en panelhögtalare som hänger på huvudet och jag tycker också att de låter bäst när de är utvinklade ca 30-45 grader. Nackdelen är att en dipol har svårrarre att återge djupbas så när jag hade min stora hörlursperiod så körde jag ofta med basmoduler till dem, 2st 2x 12" basmoduler i stereo, ljudet blir fantastiskt men det är ju ett mer seriöst hifisystem än nått billigt och enkelt som ska släpas runt och kunna användas portabelt.
Man får med HRTF effekterna men slipper i princip all den negativa inverkan rumsakustiken har på allt ljud som lurarna återger och behöver bara rikta in sig på att få basarna att fungera bra i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag läste nyligen en kundrecension om Sennheiser HD-650 att: "utan det finns ju en väldigt bra anledning varför dom är öppna, det blir en mycket mer naturlig, mer precist, större och mer öppen ljudbild av högre kvalite. öppna lurar ger helt klart bättre ljudkvalite över lag än något annat."

Just HD-650 är väl ett bra exempel på öppna lurar som har en relativt liten ljudbild just för att vara öppna lurar så det är ju en smula märkligt att hen tar upp dem som ett exempel.
Nu var det ungefär en halv evighet sedan jag själv lyssnade på HD-650 så detta ska väl tas med en nypa salt, även om många andra verkar tycka likadant.

Hur som helst så ger ju öppna lurar, generellt, mer ett "större" ljud och man får lite mer en känsla av själva rummet medan slutna lurar är mer instängda och känslan blir mer av att ljudet spelas just i burkarna man har på öronen.
Detta ska dock sägas att det är generellt och det finns slutna lurar som låter relativt stort och öppet samtidigt som det finns öppna lurar som har en relativt liten ljudbild.

Vilket man föredrar är såklart en smaksak mer än något annat även om jag personligen skulle välja öppna lurar om det inte finns något behov av att stänga inne/ute ljud.
Ska man mixa ljud är det kanske inte helt fel att ha flera olika ljudkällor, tex ett par slutna och ett par öppna lurar samt monitorer, så att man kan få en uppfattning om hur det låter med flera olika ljudkällor.

Permalänk
Medlem

Öppna lurar låter så satans mycket bättre tycker jag. Bättre positionering i spel också med öppna.

Jag har stängda av den enkla anledningen att jag har grannar till idioter så stänga ute dom är skönt.
Vid flytt snart kommer det köpas öppna direkt igen

Permalänk
Medlem

Jag kör slutna utomhus/pendling och på jobbet men öppna hemma vid datorn. Av dom anledningar andra i tråden redan tagit upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med den frillan skulle jag nog också ha föredragit högtalare