Beställt 1 vara fått 2, säljare verkar inte vara intresserad

Permalänk
Medlem

Beställt 1 vara fått 2, säljare verkar inte vara intresserad

Hej
Köpte en telefon i november över nätet.
Fick telefonen skickad till mig via DHL och hämtade ut några dagar senare, inget konstigt med det.
2 veckor senare får jag ett sms att jag har paket från PostNord att hämta, avsändare var inget jag kände igen.
Jag hämtade ut paketet och dör i ligger en likadan telefon.
Efter lite undersökning verkar det vara från samma företag men med ett annat namn.
Då båda företagens nämns på båda deras sidor.
Kontaktar dom ang detta och får inget svar fören efter en vecka.
Då säger dom bara låt paketet ligga så skickas det tillbaka.
Återkommer till dom direkt att jag hämtat ut paketet så det behöver skickas nån form av retur sedel.
Får svar 1 vecka senare hur jag vill göra, låta paketet ligga eller få en retursedel.
Skriver igen att jag behöver retursedel.
Sen är det tyst.
Jag mailade igen förra veckan då jag hittade lådan med telefonen i eftersom jag själv glömt detta.
Jag har en ny inte fått svar, alltså dom känns som riktiga klåpare och jag har en extra telefon som ligger i obruten förpackning som jag ej betalat för.
När kan jag räkna den som "min" för dom verkar inte intresserade att få den tillbaka.

Ursäkta långt inlägg men jag vet inte vad glra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Företaget har upp till tre år på sig att fakturera, sen preskriberas ärendet och telefonen blir din.
Under dessa tre år så kan företaget när som helst fakturera dig om de inser sitt misstag.

Jag hade fortsatt tjata om fraktsedeln.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Företaget har upp till tre år på sig att fakturera, sen preskriberas ärendet och telefonen blir din.
Under dessa tre år så kan företaget när som helst fakturera dig om de inser sitt misstag.

Fast det där gäller nog bara om det finns ett avtal. I TS fall finns inget köpeavtal på telefon nummer 2 så det borde gå utmärkt att låta bli att betala en eventuell faktura, förutsatt att den bestrids. Därmed inte sagt att telefonen tillhör TS.

Permalänk
Medlem

Ja jag har inte haft syfte att behålla telefonen.
Har råkat ut förr att fått mer än beställt men det har gått rätt omgående då att jag fått retursedel så jag kan returnera med enda kostnaden för mig att åka till utlämningsstället och lämna den.
Denna säljare verkar nu helt sluta svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Du kan inte räkna telefonen som "din". Den tillhör fortfarande företaget juridisk och som nämnt ovan så kan det finnas en fordran i upp till tre år. Nu har du redan bett om retursedel ett par gånger men jag skulle försöka ett par gånger till. Och även om du inte skulle få någon så går äganderätten inte över till dig automatiskt bara för att du tycker det - de måste så klart ge sitt medgivande för att det ska ske först

Permalänk
Medlem

Eventuellt kan du lämna in den till polisen som hittegods? Då blir det inte ditt problem längre i alla fall.
OBS! Kvitto från polisen

Permalänk
Medlem

Se till att ha det skriftligt på att du begärst fraktsedel (mail typiskt) och låt den ligga i förpackningen. Avskrivs automatiskt efter 3år men jag är osäkert på vad som sker med äganderätten, men det är osannolikt att den överförs till dig.
Alternativt gör du som @kissekotten4 säger och lämnar den till polisen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av KAD:

Fast det där gäller nog bara om det finns ett avtal. I TS fall finns inget köpeavtal på telefon nummer 2 så det borde gå utmärkt att låta bli att betala en eventuell faktura, förutsatt att den bestrids. Därmed inte sagt att telefonen tillhör TS.

Gäller detta vid sms-avi på ett Boeing 747 också?

Bara att hävda att det var det planet du alltid? "Nejdå, jag har inga köpeavtal *ställer sig framför planet å försöker dölja det lite över axeln*"

Ironin är såklart för att visa att varken Boeing747 eller mobilen är hans och att det har väldigt lite med köpeavtal att göra. Om något kommit fel så blir det inte ditt per automatik.

//Skulle dock vilja se postnord frakta ett!

Permalänk
Medlem

Fallet påminner om Kronofogden som skickade flera miljoner kronor två gånger till samma mottagare. Först när mottagaren tjatat om att de fått för mycket pengar insåg Kronofogden att de hade ett litet programfel. Hur mycket som de betalat ut fel får vi aldrig veta...

Permalänk
Medlem

Hände mig för många år sedan. Hämtade ut paketet då det inte framgick vad det va. Visade sig då vara en tredje mobiltelefon (Vi hade beställt två. En var till sambon och mig).

Ringde upp företaget som inte hade en aning om det alls. Gav dom alla uppgifter osv men de kunde inte ens hitta telefonen i fråga. Så de frågade gång på gång om jag va seriös och då det följde med ett nytt abonnemang med den så kände jag ju inte att jag ville ta risken så de tyckte att jag fick bestämma. De kunde skicka ut en retursedel eller så fick jag behålla den.

Ärlig som man va så valde man ju retursedel. Inte ville jag stå där helt plötsligt och få ännu dyrare faktura när de väl hittat sakerna i sina system

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Du kan inte räkna telefonen som "din". Den tillhör fortfarande företaget juridisk och som nämnt ovan så kan det finnas en fordran i upp till tre år. Nu har du redan bett om retursedel ett par gånger men jag skulle försöka ett par gånger till. Och även om du inte skulle få någon så går äganderätten inte över till dig automatiskt bara för att du tycker det - de måste så klart ge sitt medgivande för att det ska ske först

Fast eftersom TS aldrig beställt telefon nummer två, så kan det såklart inte finnas en fordran på den telefonen heller. Hade TS däremot beställt två telefoner, men pengar endast dragits för en, så kan den fordran gälla i 3 år. Men man kan aldrig få en fordran för något man inte beställt.

Däremot så är, som redan påpekats, telefonen inte TS. Att då bruka/sälja/slänga den andra telefonen torde klassas som "Egenmäktigt förfarande" eller något i den stilen. Men om TS däremot gör rimliga ansträngningar för att återbörda varan till den rättmätiga ägaren, till exempel genom att höra av sig och be om förbetalda fraktsedlar, så har man även uppfyllt de åtaganden som rimligen kan ställas på honom. Man kan inte kräva att han ska maila en gång i veckan de nästkommande månaderna tills företaget får tummen ur. Företaget kan inte heller kräva att TS, i väntan på bättre tider, ska magasinera eller på eget bevåg återbörda deras felskickade vara. Exakt hur lång tid det ska gå innan det står TS fritt att ta varan i besittning vet jag inte (och det beror säkerligen också på varans beskaffenhet), men några 3 år är det inte heller frågan om. Min okvalificerade gissning är max några månader. Framförallt då kontakt med företaget redan har upprättats och att de därmed är helt medvetna om situationen.

Permalänk
Medlem

Det lagrum som är relevant i dessa frågor torde vara Lagen om hittegods. Det som gäller då är (lite kortfattat) att det upphittade godset skall lämnas till polisen, alternativt så kan man som upphittare själv meddela ägaren om denne är känd (vilket TS gjort i detta fall). Under tiden som man har godset i sin ägo är man ansvarig för att vårda detta väl, om så inte kan ske får man lämna det till polisen. Om ägaren inte (mot skäliga kostnader och hittelön) löst ut godset inom en månad efter att ha blivit kontaktad av polisen tillfaller godset upphittaren, vilket jag tolkar som att samma tidsspann även gäller om man som upphittare själv meddelar ägaren. Lämnar man det hela till polisen får man dock som upphittare betala polisens kostnader om ägaren inte hämtar ut det och man som upphittare efteråt vill behålla godset.

Vill man sätta eld i baken på ägaren (och man själv inte är särskilt intresserad av varan) tycker jag det verkar rimligt att man skickar ett sista meddelande till ägaren där man meddelar att man, om en smidig lösning inte dessförinnan producerats, en vecka efter meddelandet skickats lämnar hela klabbet till polisen. Då har man sitt på det torra och företaget ifråga får roa sig med polisens byråkrati och kostnader istället för att bolla en privatperson fram och tillbaka.

Är man mer intresserad av att behålla varan kontaktar man polisen och frågar om det jag skrev ovan stämmer, alltså en månad från det att ägaren kontaktats utan att denne hämtar upp varan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720