World of Warcraft optimeras för flera kärnor – upp till 35 procent högre bildfrekvens

Permalänk
Medlem

WoW spelaren i mig blir lite ledsen varje gång jag ser något om detta spelet... Lite ironiskt är det att efter alla dessa år av prat om vilket spel som skulle ta över tronen så var det Blizzard själva som var "The WoW killer". Aja, nästa riktigt populära MMO blir säkert i VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Min 9900K som körs i 5,1 ghz, går ner till under 30 FPS i raids när det sker som mest saker. Har inte märkt någon skillnad med den här nya uppdateringen tyvärr.
Så jag är väldigt tveksam att den här uppdateringen egentligen gav något, framför allt för vi som raidar.

Jag gissar att om du använder weakauras så har du inte uppdaterat dina triggers till den nya med enormt mycket bättre prestanda. Vissa addons kan sega ner spelet otroligt i raids.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag gissar att om du använder weakauras så har du inte uppdaterat dina triggers till den nya med enormt mycket bättre prestanda. Vissa addons kan sega ner spelet otroligt i raids.

Till mina triggers? Vad menas? Alla mina WAs som är inloaded är uppdaterad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Visst gjorde den skillnad. Exempelvis Boralus blev mycket bättre för mig när 8.1 kom ut. Problemet är BoD. Hade vi kört BoD utan förbättringen i 8.1 hade det nog varit total katastrof.

När får du 30 för övrigt? Heroic antar jag? Körde Rastakhan progress i måndags och då hade jag 60-70 FPS när jag kikade. Detta då med 10 present i 1440p med 2x MSAA, ett GTX 1080 @ 2100MHz, en 9900K @ 5,2GHz utan HT och 16GB @ 3466MHz C16.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan få under 30 i alla olika raid sammanhang, t ex mythic ghuun var väldigt påfrestande och gick enkelt ner till under 30.
Kör förövrigt ungefär 3 i settings.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Till mina triggers? Vad menas? Alla mina WAs som är inloaded är uppdaterad.

WA funkar så att den hela tiden kollar av allt som händer, det tar cpu kraft, speciellt om man har gamla weakauras som använder gamla metoden för att samla in information. Men det kan ju vara så att du har importerat några väldigt komplexa WAs som inte funkar bra generellt sett, kollade nyss min prestanda i raid och sjönk aldrig under 75 fps. Om du testar utan addons borde du se en stor skillnad i prestanda.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

WA funkar så att den hela tiden kollar av allt som händer, det tar cpu kraft, speciellt om man har gamla weakauras som använder gamla metoden för att samla in information. Men det kan ju vara så att du har importerat några väldigt komplexa WAs som inte funkar bra generellt sett, kollade nyss min prestanda i raid och sjönk aldrig under 75 fps. Om du testar utan addons borde du se en stor skillnad i prestanda.

Svårt att tro att det påverkar så mycket, men ska testa stänga av WA helt till nästa heroic, se om det ger någon märkbar skillnad.
WA tar väldigt lite minne för mig iallafall, har runt 100-120mb inläst allt som allt. Det som tar mest är details!.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

*host* Har den blivit bättre...? OM DEN HAR! lol

Så mycket cynism från folk här... *suck*

Frågan du bör ställa dig först är om MMO-spel som sådant lockar dig. Har du IRL-kompisar som spelar WoW (eller som kan tänka sig börja) till exempel? Spela med vänner är ju typ 3000% roligare än att spela på egen hand, och iallafall enligt mig själv avsevärt kuligare än att spela med okända gille-medlemmar.

Om ett MMO verkar som något för dig så är WoW det överlägset mest finslipade spelet i genren får man väl säga. Du har ett sjukt brett utbud av spelstilar som omfamnas av hela spelet, från småputtrande på egen hand eller i en liten grupp i lugn takt där man mest gör quests, ellr plockar blommor och samlar metall/skalar läder, kör lite enkla fängelsehålor osv. Sedan allt mer involverat PvP, mytiska fängelsehålor, raidande, till hårdintensiva gladiatormatcher och/eller raid och mytisk+ i hög svårighetsgrad för att nå toppen och de bästa belöningarna.

Sedan att du har ett dussin olika klasser, alla med 3 (2 demonjägare/4 druider) olika specifikationer som ofta spelas mycket eller helt annorlunda gör att variationen i spelstil blir väldigt stor. En frost-trollkarl spelas mycket annorlunda jämfört med en eld-trollkarl, och en lönnmördar-skurk spelas mycket annorlunda jämfört med en finurlighets-skurk även fast både trollkarlar och skurkar fokuserar enbart på att göra skada, osv.

WoW innehåller galet mycket historieberättande, särskilt i de senare expansionerna, så om lore och sånt är intressant för dig finns det åtskilligt att ösa. Är du samlare finns det en halv oändlighet med pryl-utseenden att jaga, achievements, yrkesrecept, battle-pets (typ pokemon), osv...

Du kan sänka nästan hur mycket tid som helst i det här spelet och du skrapar ändå bara på ytan.

Får ju säga att det känns uppfriskande med sådan optimistisk syn Men låter lite som att du själv inte hunnit spela så länge? Var lite så man kände i betan för ~15 år sen

Men får ju säga att har man inte spelat WoW förut så är det nog bra spenderade kronor att åtminstone köpa "standard" och spela singleplayer och sedan utforska om man gillar världen/lore.

När man däremot spelat igenom till maxlevel så handlar det ju de senaste 2 expansionerna om att springa i RnG-hjulet (och expen före var snarare, raida eller spela vårat mobilspel garrison).

Tror jag har 1 månad speltid kvar, och har BfA expen också, satte dock aldrig min fot i de nya områdena. Gillade inte "endless grind" stilen i Legion och BfA verkar ju fortsatt i samma stil, så inte orkat bry mig.

Catch-up är okej och bra, till current tier-1 eller så. Men detta WF/TF skit har jag varit emot sen de la till det i MoP. I ett mmo vill jag iaf någon gång under patchen/expen ha känslan att "nu är jag klar". Med RnG x RnG når man aldrig det. Får aldrig känna sig nöjd. Speciellt inte med de sjuka ilvl ökningarna de måste ha mellan varje tier pga att de har WF/TF plus misstaget att ha 4 st olika svårigheter. Komiska är ju folk som klagar på LFR när LFR oftast är svårare/segare än normal. Inte svårare egentligen, men bara randoms och sjuk overhealth på bossar å mobs med tanke på average dps.

Sen den tråkiga ändringen de gjorde i Legion med hur de ökade mob health och exp/lvl så att när man ska levla gubbe/gumma nr X så tar det 5 ggr längre för att det ska kännas "spännande". Som så mycket annat de senaste 3 exparna så handlar det bara om att mjölka /timeplayed. Tråkig timegate där de hade kunnat ge de spelare som vill att det ska ta extremt länge en switch att bocka i.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad är det för boss, hur stor är din raid, vad är det för svårighet? det jag pratar om som det värsta här är då: 25-30 mythic raiders på heroic. sedan även 20 på mythic men det går betydligt bättre då det är färre spelare.

jag är långt ifrån den enda som har haft dålig prestanda i raiden, det har nästan hela min raid klagat på, samt flera av mina vänner. det var nästan ingen som klagade i uldir, och detta var innan förbättringarna i 8.1. dazar'alor är mycket värre.

har presterat betydligt bättre sedan jag uppgraderade till en 9900k dock, värsta jag har sett nu är drops ner till 30 fps med avg runt 40-45 på heroic jadefire.

Äntligen någon som talar samma språk som mig, ser likadana siffror för min 9900K, spelar i 3440x1440 med settings 3/10.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Äntligen någon som talar samma språk som mig, ser likadana siffror för min 9900K, spelar i 3440x1440 med settings 3/10.

Spelar dock bara pvp nu förtiden men testade detta med min 5820k och ett 1070 och måste säga att det flyter på riktigt bra i settings 10/10 med 4K Tvn Inte testat med min 8086k och 1080ti men flyter på riktigt bra i PvP i alla fall
Edit: Måste älska youtubes 360P när man laddat upp en video

Permalänk

Perfekt uppdatering till att classic släpps i sommar då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Spelar dock bara pvp nu förtiden men testade detta med min 5820k och ett 1070 och måste säga att det flyter på riktigt bra i settings 10/10 med 4K Tvn Inte testat med min 8086k och 1080ti men flyter på riktigt bra i PvP i alla fall
Edit: Måste älska youtubes 360P när man laddat upp en video
https://youtu.be/qVC1AYPu8Eo

Testa lägg in alla dom vanligaste addons så ska du se att din FPS rasar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Testa lägg in alla dom vanligaste addons så ska du se att din FPS rasar.

Vilka är de vanligaste då? Jag brukar använda Recount,DBM då jag inte behöver mer när jag raidade i legion men finns det mer onödigt så kan jag kolla det igen, har beställt en 4K skärm så kan jag kolla det.
Har ett 1080ti men jag tyckte mest att det var rätt bra fps för att vara ett 1070

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Leatrix Plus, Handynotes, GTFO, WeakAuras 2, NPCScan, Details!, Grid2, Bagnon, Exorsus Raid Tools, Simulationcraft, Tidyplates, Shadowed Unit Frames, World Quest List, MoveAnything, PLH, Bartender4, Auctionator osv.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

@ExcZist: Leatrix Plus, Handynotes, GTFO, WeakAuras 2, NPCScan, Details!, Grid2, Bagnon, Exorsus Raid Tools, Simulationcraft, Tidyplates, Shadowed Unit Frames, World Quest List, MoveAnything, PLH, Bartender4, Auctionator osv.

Ja inte undra på att det laggar..
Hade räckt med Recount,DBM och GTFO och kanske World Quest men allt annat kan ju skippas XD
Vet att flera i guilden har en del av dessa men jag själv aldrig kört mer än dessa jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ja inte undra på att det laggar..
Hade räckt med Recount,DBM och GTFO och kanske World Quest men allt annat kan ju skippas XD
Vet att flera i guilden har en del av dessa men jag själv aldrig kört mer än dessa jag skrev.

Du kör basically med default UI, så inte undra på att du har hög FPS.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Ja inte undra på att det laggar..
Hade räckt med Recount,DBM och GTFO och kanske World Quest men allt annat kan ju skippas XD
Vet att flera i guilden har en del av dessa men jag själv aldrig kört mer än dessa jag skrev.

Recount har typ visat fel i sex år nu så det lär man inte använda =D

DBM och GTFO är ju verkligen saker man kan köra utan, dock fan inte hälften av de addons han skrev imo. Spelet är ju aids utan addons som fixar UIt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du kör basically med default UI, så inte undra på att du har hög FPS.

Skrivet av BergEr:

Recount har typ visat fel i sex år nu så det lär man inte använda =D

DBM och GTFO är ju verkligen saker man kan köra utan, dock fan inte hälften av de addons han skrev imo. Spelet är ju aids utan addons som fixar UIt.

Kör med Default UI för jag behöver inte mer för att kunna spela spelet som jag önskar.
har aldrig haft några speciella addons förutom typ det jag skrev då jag som sagt inte behöver mer för att kunna spela det..
Hade dock nån Addon som gjorde att iconerna ändrades för raid gruppen när jag healade i legion men detta är typ allt jag kört och har klarat mig bra sen 2006 med detta så ser inget anledning att skaffa massa onödiga addons jag själv inte behöver
Om ni behöver en massa addons för att kunna lira spelet så är det ju bra för er men jag har provat en massa addons men det var inget för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kör med Default UI för jag behöver inte mer för att kunna spela spelet som jag önskar.
har aldrig haft några speciella addons förutom typ det jag skrev då jag som sagt inte behöver mer för att kunna spela det..
Hade dock nån Addon som gjorde att iconerna ändrades för raid gruppen när jag healade i legion men detta är typ allt jag kört och har klarat mig bra sen 2006 med detta så ser inget anledning att skaffa massa onödiga addons jag själv inte behöver
Om ni behöver en massa addons för att kunna lira spelet så är det ju bra för er men jag har provat en massa addons men det var inget för mig

Yea sure, är dock en liten skillnad. De addons du skrev att du behöver är såna som säger åt dig vad du ska göra (göra så att du kan spela). De vi nämnde är såna som gör UIt bättre, gör repetiva saker enklare osv.

Jag skulle dock aldrig röra wow utan addons, det är så horribelt jävla opraktiskt och kladdigt med standard.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yea sure, är dock en liten skillnad. De addons du skrev att du behöver är såna som säger åt dig vad du ska göra (göra så att du kan spela). De vi nämnde är såna som gör UIt bättre, gör repetiva saker enklare osv.

Jag skulle dock aldrig röra wow utan addons, det är så horribelt jävla opraktiskt och kladdigt med standard.

Jo det vet jag, har de mest när det gäller nya instancer och raider de första gångerna man kör de.
Sen brukar jag ta bort dem när jag väl kan dem i huvudet.
Som sagt så tycker vi olika om UIt vilket är nog en riktigt bra sak, Jag är van att använda det orginala , provade att köra med ElvUI men jag fastnade aldrig för det och fortsatte sen med det vanliga.