Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Nytt problem... Hur sätter man fast en 3.5-tummare i mounting platen?? Står på Louqes hemsida att detta ska gå men hålen verkar inte stämma alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

@Infiniti: Tycker hela produkten verkar väldigt "stressad" i min mening, sålde min på grund utav missnöje och köpte Ncase M1 istället. Tror att framtida batches kommer vara bättre överlag gällande passform kring flertalet aspekter.

Nu vet jag inte om det gäller detta fallet med 3.5" men jag hade problem att fästa min 2.5"...

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Nytt problem... Hur sätter man fast en 3.5-tummare i mounting platen?? Står på Louqes hemsida att detta ska gå men hålen verkar inte stämma alls...
http://i63.tinypic.com/2h51q9c.jpg
Skickades från m.sweclockers.com

Innan jag gjorde mig av med min 3,5" hårddisk så lyckades jag endast montera den med buntband genom skruvhålen på disken till monteringsplattan. Gick ej att skruva fast disken direkt i monteringsplattan då hålen ej stämde överens.

Så här i efterhand borde jag nog påpekat det till Louqe så dom haft en chans att fixa det till batch 2.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Nytt problem... Hur sätter man fast en 3.5-tummare i mounting platen?? Står på Louqes hemsida att detta ska gå men hålen verkar inte stämma alls...
http://i63.tinypic.com/2h51q9c.jpg
Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att det framgår ganska tydligt på hemsidan att den bara stödjer 2,5".

STORAGE
1 x 2.5" HDD/SSD, 3 x 2.5” with tray
+ M.2

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Tycker att det framgår ganska tydligt på hemsidan att den bara stödjer 2,5".

STORAGE
1 x 2.5" HDD/SSD, 3 x 2.5” with tray
+ M.2

På hemsidan görs dock reklam för att en 3,5" hårddisk passar om man använder en medium TopHat. Visst, den passar rent fysiskt men det går inte att fästa den så kan framstå som lite missvisande.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Infiniti: Tycker hela produkten verkar väldigt "stressad" i min mening, sålde min på grund utav missnöje och köpte Ncase M1 istället. Tror att framtida batches kommer vara bättre överlag gällande passform kring flertalet aspekter.

Nu vet jag inte om det gäller detta fallet med 3.5" men jag hade problem att fästa min 2.5"...

Förstår inte hur denna produkt tog sig igenom prototypstadiet... Med tanke på hur tight allting sitter, och att man verkligen måste använda våld för att då att på plats. Samt att vissa skruvhål är för små för de medföljande skruvarna... Med mera, med mera. Misstänker att de ritat upp allt i CAD och skickat ritningarna direkt till fabriken utan att ens testa om caset går att sätta ihop. Nä.. Jag är besviken. Nog för att allt gick att få ihop till slut, fick även dit 3.5-tummarn, men den sitter knappast särskilt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Förstår inte hur denna produkt tog sig igenom prototypstadiet... Med tanke på hur tight allting sitter, och att man verkligen måste använda våld för att då att på plats. Samt att vissa skruvhål är för små för de medföljande skruvarna... Med mera, med mera. Misstänker att de ritat upp allt i CAD och skickat ritningarna direkt till fabriken utan att ens testa om caset går att sätta ihop. Nä.. Jag är besviken. Nog för att allt gick att få ihop till slut, fick även dit 3.5-tummarn, men den sitter knappast särskilt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

dom hade någon prototyp väldigt tidigt så riktigt på det viset gick det inte till. det stora problemet vid såna här tillverkningar är att prototyper och förserier oftast görs i mer manuella maskiner då det inte är ekonomiskt försvarbart att börja ta fram fixturer verktyg och programmering på dom automatiska maskinerna och då håller man inte samma snäva toleranser så allting passar ihop bättre och så är det mycket lättare att handskas med delarna manuellt så att man även senare stöter på problem med att maskinerna som bearbetar sakerna böjer och skadar delar.

Permalänk
Medlem

nu när vi fått skruvar som är lagom långa så tycker inte jag att det finns så mycket att klaga på.
Målet med en liten burk är väl ändå att köra solid state och så få delar som möjligt :/
moln + NAS är väl komplement man kan gömma undan..

tittar lite på min burk när jag skriver detta och jag ser att jag dragit ut en SATA kabel och tillhörande EL kabel, genom den icke befintliga i/o plåten, och där har jag en i luften hängande 2.5" SSD

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

http://i64.tinypic.com/2zpsj6b.jpg
http://i67.tinypic.com/vp9h6u.jpg
Förstår inte... Är inte socketplaceringen standardiserad?
Skickades från m.sweclockers.com

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

...Målet med en liten burk är väl ändå att köra solid state och så få delar som möjligt :/...

Fast om det skulle vara målet för alla så skulle väl inte top-hats existera? Hela grejer med Ghost vs andra SFF-chassin är väl just att det är utbyggbart för att möjliggöra extra hårddiskar, fläktar, vattenkylning eller vad man nu har för behov. Att gå över till NAS skulle kosta mig 10k minst så det är inte något jag prioriterar.

Skrivet av achdor:

Vilket moderkort har du?

Asus P8H77-I

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

@Infiniti:

Vid något tillfälle så var nog tanken att man skulle få med en platform med varje tophat, men verkar som de skrotat den idén. Hade gjort det mer möjligt att få in mer i burken.

från deras kickstarter FAQ.
"The platform is included with the TopHats and can be placed both on top of the TopHats and in the bottom. Placing the platform in the top (with TopHat in top possition) could be used for separating an AIO, with fans underneath and exposed radiator on top."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Ghost s1 är dock mini-ITX så du kommer behöva ett sånt moderkort.

Mm, mindre agg med.

Har läst lite mer i tråden och det ser ut som om det vore ett kul projekt, förutsatt att man har en del tid att lägga på det, speciellt då för akustiken, olika lommanden och vinanden och uuuu av vibrationer i små shuttles och Sugo-chassin gör sig påminda och nuvarande Define C är ljudisolerat och en klippa, om än inte litet och sexigt.

I ett annat liv kanske.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nån som vet om dom kommer att skaffa Klarna som betalningsmodell inom snar framtid? Får alltid en olustig känsla när man bara kan mata in sina kortuppgifter.

Permalänk

Är det någon som har info addons, typ glaspaneler, kommer det addons? Eller uppdateringar kring kickstarters överraskning.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Är det någon som har info addons, typ glaspaneler, kommer det addons? Eller uppdateringar kring kickstarters överraskning.

Finns röstning på Addons på Slack just nu.

TP Glas sidopaneler + Grill , Io Tophat, Vertikal Stand + bärhandtag ligger bra till.

Så Louqe kommer börja jobba med addons efter Batch 2.

Så in och rösta på Slack polls.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Finns röstning på Addons på Slack just nu.

TP Glas sidopaneler + Grill , Io Tophat, Vertikal Stand + bärhandtag ligger bra till.

Så Louqe kommer börja jobba med addons efter Batch 2.

Så in och rösta på Slack polls.

Perfekt! Tack för infon

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

har det kommit nån ny info angående dammfilter?

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

har det kommit nån ny info angående dammfilter?

Finns custom på demcifilter. Tyvärr är de tillverkade bara efter måtten de ska täcka, de har inte tagit alla delar med i beräkningarna så de passar tyvärr inte.. Tror det finns rapporter på reddit /r/louqe

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Finns custom på demcifilter. Tyvärr är de tillverkade bara efter måtten de ska täcka, de har inte tagit alla delar med i beräkningarna så de passar tyvärr inte.. Tror det finns rapporter på reddit /r/louqe

Kikade på dem och ser man på hemsidan verkar de ha uppdaterat formen för att passa bättre. Däremot skriver någon användare om ökning av cpu temp med 10 grader vilket låter som galet mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Kikade på dem och ser man på hemsidan verkar de ha uppdaterat formen för att passa bättre. Däremot skriver någon användare om ökning av cpu temp med 10 grader vilket låter som galet mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter väl ganska rimligt. Chassit bygger ju på fritt luftflöde, begränsar du det blir det såklart konsekvenser. 10 grader förbättring är väl ungefär vad folk har rapporterat med två extra fläktar i en top hat också.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Nån som vet om dom kommer att skaffa Klarna som betalningsmodell inom snar framtid? Får alltid en olustig känsla när man bara kan mata in sina kortuppgifter.

Jag använder alltid et kreditkort när jag handlar på Internet för då gäller lagen om Konsumentkredit, för om du inte får din vara kan du reklamera till utställaren av kreditkortet även om säljaren går i konkurs. Använder du ett debitkort: lycka till att få pengar tillbaka, det kan vara svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Kikade på dem och ser man på hemsidan verkar de ha uppdaterat formen för att passa bättre. Däremot skriver någon användare om ökning av cpu temp med 10 grader vilket låter som galet mycket...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev och frågade dem om den är uppdaterad och fick följande svar.

"Hi Jimmy

All the issues has been resolved with this kit.

Please see this link

https://www.demcifilter.com/louqe-ghost-s1 "

Så har beställt ett sådant kit för att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag skrev och frågade dem om den är uppdaterad och fick följande svar.

"Hi Jimmy

All the issues has been resolved with this kit.

Please see this link

https://www.demcifilter.com/louqe-ghost-s1 "

Så har beställt ett sådant kit för att prova.

Berätta gärna hur det passar och skillnad i temps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på cad modellen för ghost chassit?
Hittar den inte på deras hemsida längre och skulle vilja leka runt lite med custom loop i cad innan jag sätter igång med bygget.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag ska till att bygga min första custom-loop, där jag tänker använda en ghost s1 med två st 240-radiatorer, placerade i varsin L-tophat, en i toppen och en i botten. CPU (8700k) samt GPU (1080ti) kommer att vara med i loopen. Det är ingen dator som kommer köras dagligen utan sporadiskt när speltillfälle ges (småbarnsfar), är av den anledningen inte så bekymrad över damm och tänkte inte använda dammfilter utan får rengöra vid behov.

Hade tänkt att sätta 2st 120mm-fläktar i pull på vardera radiator, men är osäker hur jag ska tänka gällandes negativt/neutralt/positivt tryck (har kikat på några youtubevideos men fortfarande inte säker). Min undran är därför hur ni skulle gjort med riktningen på luftflödet på övre respektive nedre radiator?

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Jag ska till att bygga min första custom-loop, där jag tänker använda en ghost s1 med två st 240-radiatorer, placerade i varsin L-tophat, en i toppen och en i botten. CPU (8700k) samt GPU (1080ti) kommer att vara med i loopen. Det är ingen dator som kommer köras dagligen utan sporadiskt när speltillfälle ges (småbarnsfar), är av den anledningen inte så bekymrad över damm och tänkte inte använda dammfilter utan får rengöra vid behov.

Hade tänkt att sätta 2st 120mm-fläktar i pull på vardera radiator, men är osäker hur jag ska tänka gällandes negativt/neutralt/positivt tryck (har kikat på några youtubevideos men fortfarande inte säker). Min undran är därför hur ni skulle gjort med riktningen på luftflödet på övre respektive nedre radiator?

Jag brukar alltid tänka att man vill undvika trycka in varm luft i burken, på så sätt får radiatorerna alltid "färsk" luft. Damm får man oavsett, bara köra tryckluft på burk lite då och då så äre coolers.
Jag har funderat i samma banor som du, fast jag tänkte ge mig på att göra ett "vertical stand" (fanns med som val i deras accessory-lista men det fick inte tillräckligt med röster, se här: https://louqe.com/img/GhostS1Addons.pdf). Här är en som 3D-printat ett eget vertical stand: https://uk.pcpartpicker.com/b/LN4qqs
Genom att ha burken på högkant får båda radiatorerna fritt flöde istället för att den ena trycker luften ner i bordet. Eventuellt kan man lösa det med lite högre ben, men det är ju alldeles för lätt.

Permalänk
Medlem

@FL3JM: Stilig lösning att ställa den vertikalt! (men blir ju bökigt att komma åt usbportar eller liknande om man nu vill det, kan ju iofs ha en hub eller liknande vid behov).

Jo, känns ju rimligt att översta tophaten pressar luft uppåt. Jag funderade på liten upphöjning med fötter och sedan att köra nedre som intag (för att det känns vettigare att suga in "kall" luft istället för som du påpekar pressa ut varm luft i det lilla utrymmet under chassit), nackdelen med det borde väl vara att det blir hyggligt neutralt tryck inne i lådan och inte så mycket sug passivt genom sidoplåtarnas alla hål?

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

@FL3JM: Stilig lösning att ställa den vertikalt! (men blir ju bökigt att komma åt usbportar eller liknande om man nu vill det, kan ju iofs ha en hub eller liknande vid behov).

Jo, känns ju rimligt att översta tophaten pressar luft uppåt. Jag funderade på liten upphöjning med fötter och sedan att köra nedre som intag (för att det känns vettigare att suga in "kall" luft istället för som du påpekar pressa ut varm luft i det lilla utrymmet under chassit), nackdelen med det borde väl vara att det blir hyggligt neutralt tryck inne i lådan och inte så mycket sug passivt genom sidoplåtarnas alla hål?

Iom att det är så pass öppet i sidorna så blir det inte så mycket negativt tryck, men det spelar ingen större roll oavsett.
Att suga in i botten och trycka varm luft upp genom chassit som då värmer upp alla komponenter och sen trycka vidare varmluften uppåt genom den övre radiatorn tror jag inte är en bra idé. Jag skulle som sagt välja att suga ut luft ur chassit, dvs den i övre radiatorn väljer du att trycka luften uppåt och i den nedre väljer du att trycka luften nedåt (förutsatt att du har lite högre fötter då så det inte blir så mycket motstånd).
Är ju "lätt" att prova sig fram genom att vända på fläktarna, men jag tror det alltid är bäst att försöka undvika få in varm luft i chassit i största möjliga mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Berätta gärna hur det passar och skillnad i temps

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ej hårdvaran att stoppa i chassit ännu så kan tyvärr inte rapportera temps.
Dock kan jag berätta detta.
Filtret på botten sitter inte bra och släpper om man kör med något fäst där, som typ hårddisk vaggan som följer med. Detta pga. att filtret ligger utanpå skruvarnas huvud som sticker ut nedåt.

Sidofiltren går inte fästa med magneterna på filtret, utan man måste använda ramen som följer med och fästa den med dubbelhäftande tejp och sedan fästa filtret på denna, då sidorna inte är magnetiska. Jag är lite skeptiskt till att fästa ramen då jag inte vet om den går ta bort utan att det blir fult. Topp filtret funkar dock utmärkt.

Filtren kostade 500-600kr någonting, men sedan fick jag tull avgift efteråt på 200kr, då de tydligen skickat paketet från Sydafrika. Så blev rätt dyra filter. (beställde med fedex)

Permalänk
Medlem

Inet säljer nu Ghost; Länk

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1