FZ testar Metro Exodus – grafiskt imponerande men når inte hela vägen fram

Permalänk
Melding Plague

FZ testar Metro Exodus – grafiskt imponerande men når inte hela vägen fram

Inför lanseringen av Metro Exodus tar sig FZ an speltiteln, som briljerar med sin grafik men har vissa brister när det kommer till spelmekanik och berättande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som något man ska vänta i några månader med då och se om det iallafall kan patchas upp till en 4/5. Tvivlar ju på att de skulle göra om röstskådespelet tyvärr

Permalänk
Medlem

Väntar nog tills spelet är färdigpatchat innan jag spelar det.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Er1kssoN:

Väntar nog tills spelet är färdigpatchat innan jag spelar det.

Samma här.

Spelet verkar vara trevligt, och med trevligt menar jag spännande och fartfullt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Själv är man fett taggad, 1440p med RT

Åsikter är subjektiva, förstår mig inte på människor som baserar spel och film på vad andra tycker, man måste forma sitt egna tycke.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

OJ ! Här raderades det friskt ! (förstår varför)

Känns som man blev lite besviken i förhand efter att ha läst detta.
Kommer nog göra som de ovan att hålla mig några månader innan man sätter tänderna i detta...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Blir ett köp men avaktar nog någon vecka så de blir lite mer buggfritt.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Ska spela genom de gamla spelen igen, innan jag köper detta Bryr mig inte om vad som sägs. Följt Metro i flera år både inom litteratur och spel Blir garanterad köp.

Permalänk
Sötast

Ser fram emot att starta spelet på Steam om ett år, färdigpatchat och kraftigt rabatterat!
Har precis spelat både 2033 och 2034 så är rätt mätt för stunden ändå

Permalänk
Medlem

Tur att Anthem också släpps på fredag, då kan man lika gärna vänta någon patch innan man spelar Metro.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Ska spela genom de gamla spelen igen, innan jag köper detta Bryr mig inte om vad som sägs. Följt Metro i flera år både inom litteratur och spel Blir garanterad köp.

Lirar Last Light nu som uppvärmning. Har spelat igenom det förr men slås fortfarande hur otroligt bra det är (även 2033 såklart).
Inlevelsen är total i dessa spel ! Önskar det fanns fler fps-spel som gick efter samma koncept spelmässigt. Story och inlevelse tillsammans med grym gameplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ser fram emot att starta spelet på Steam om ett år, färdigpatchat och kraftigt rabatterat!
Har precis spelat både 2033 och 2034 så är rätt mätt för stunden ändå

Det blir nog nästan så för mig också. Finns så mycket annat att spela just nu ändå så man går ju inte hungrig direkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Diggade aldrig de tidigare spelen, orkade aldrig spela klart dem. Tror jag kan skippa det här med.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Själv är man fett taggad, 1440p med RT

Åsikter är subjektiva, förstår mig inte på människor som baserar spel och film på vad andra tycker, man måste forma sitt egna tycke.

Buggar är inte subjektiva.

Inget jag känner jag vill betala fullpris för.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Törs man lita på recensioner av detta lir. Många steam fanboys har börjat ge en massa negativa recensioner till de äldre liren pga att de inte får spela på steam.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Recensionen från FZ verkar skilja sig klart negativt i betyg jämfört med alla andra recensioner jag sett.
Spelet ser både snyggt och spännande ut i mina ögon.

En del buggar vid release är ju att vänta som alltid med lite större open world (eller semiopen world som i detta fall). Ett par veckor av patchande kan ju vara vettigt att vänta på innan köp.
För min del blir det till att roa sig med Far Cry new dawn ett tag så har ingen brådska.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

FZ är några jag skulle ta med en STOR nypa salt, jag får alltid känslan av att dom ens testat spelen när jag läser en recension av dom. Känns som en copy paste ifrån olika sidor under otroligt tidiga releaser.

Sitter redan med xbox skivan (ibland älskar man jobbet) och väntar bara på att "låsningen" ska släppas då det ännu inte går att spela trots att jag har skivan (spelet) redan. 4K Nativ ska bli gött, hade det varit MP så hade jag önskat 60 fps istället.

Är du osäker vänta och läs dom större sidornas tester om spelet, rekommenderar utländska (ENG).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Detta blir nog helt klart ett spel jag skaffar på sikt. Men är lite annat som står på kö för att liras först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av hakd:

FZ är några jag skulle ta med en STOR nypa salt, jag får alltid känslan av att dom ens testat spelen när jag läser en recension av dom. Känns som en copy paste ifrån olika sidor under otroligt tidiga releaser.

Sitter redan med xbox skivan (ibland älskar man jobbet) och väntar bara på att "låsningen" ska släppas då det ännu inte går att spela trots att jag har skivan (spelet) redan. 4K Nativ ska bli gött, hade det varit MP så hade jag önskat 60 fps istället.

Är du osäker vänta och läs dom större sidornas tester om spelet, rekommenderar utländska (ENG).

Det fina med internet är att ju att du har en lika stor plattform att uttrycka din åsikt på som någon som arbetat med spelkritik sedan 90-talet. Vilket i sig är en stor bedrift om man konsekvent ägnat sig åt plagiat och struntat i att ens lira spelen - sicken perfekt blåsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk

Själv pallar jag inte vänta
Är så sugen på ett singelplayer-fps med djup. Jag vill sugas in av atmosfären precis som halflife spelen fast med mer berättande/interaktion med karaktärer. Det jag gillar med Metrospelen att dom känns lite som halflife-spelen fast djupare.

Prey var nog det senaste som gav en sån känsla för mig men då har jag säkert missat några spel då jag haft spel-svacka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Det fina med internet är att ju att du har en lika stor plattform att uttrycka din åsikt på som någon som arbetat med spelkritik sedan 90-talet. Vilket i sig är en stor bedrift om man konsekvent ägnat sig åt plagiat och struntat i att ens lira spelen - sicken perfekt blåsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack vare internet så bör man tänka kritiskt och granskande.

Mina åsikter kvarstår, läser man eran och sen andras recensioner så får man intrycket av att ni antingen har kört ett helt annat spel eller inte kört spelet alls. Detta har också varit fallet tidigare vid andra spel.

Därav "en stor nypa salt"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Roligt att dagens spel alltid släps ofärdiga och trasiga med funktioner och annat som kommer "senare"? Ska bli kul med min nya bil. Lite tråkigt att jag får nöja mig med 1 liters motor i ett år tills v8an som ska sitta i släpps 😁.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av hakd:

Tack vare internet så bör man tänka kritiskt och granskande.

Mina åsikter kvarstår, läser man eran och sen andras recensioner så får man intrycket av att ni antingen har kört ett helt annat spel eller inte kört spelet alls. Detta har också varit fallet tidigare vid andra spel.

Därav "en stor nypa salt"

Jag har ingen önskan om att ändra din åsikt men jag tycker heller inte att ditt påstående om att vi inte lirat spelet eller att vi kopierar andra sajters åsikter ska stå oemotsagt.

FZ har funnits i 22 år och hade vi bedrivit en verksamhet som matchar din verklighetsuppfattning hade vi varit den största bluffen i svensk mediahistoria.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Geeks
Redaktör, FZ
Skrivet av hakd:

Tack vare internet så bör man tänka kritiskt och granskande.

Mina åsikter kvarstår, läser man eran och sen andras recensioner så får man intrycket av att ni antingen har kört ett helt annat spel eller inte kört spelet alls. Detta har också varit fallet tidigare vid andra spel.

Därav "en stor nypa salt"

Man ska alltid tänka kritiskt. Men det är inte synonymt med att misstro folk vars åsikter inte stämmer med de egna förväntningarna. Det du gör är att misstänkliggöra hela FZ - för att du tycker vi är för kritiska (vilket ju är vårt jobb). Och du motiverar kritiken med att "det känns som om...", vilket är helt omöjligt att bemöta, hur fel det än är.

Det är helt okej att inte hålla med om recensioner och betyg. Men att smutskasta recensenten för att det denna skriver inte lever upp till de egna förväntningarna är däremot inte okej. Kritisera gärna, men gör det då sakligt.

Slutligen: betyget 3 av 5 betyger "Bra".

Visa signatur

"Sådana läppar, sådan sallad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

FZ är några jag skulle ta med en STOR nypa salt, jag får alltid känslan av att dom ens testat spelen när jag läser en recension av dom. Känns som en copy paste ifrån olika sidor under otroligt tidiga releaser.

Sitter redan med xbox skivan (ibland älskar man jobbet) och väntar bara på att "låsningen" ska släppas då det ännu inte går att spela trots att jag har skivan (spelet) redan. 4K Nativ ska bli gött, hade det varit MP så hade jag önskat 60 fps istället.

Är du osäker vänta och läs dom större sidornas tester om spelet, rekommenderar utländska (ENG).

Skall man vänta och läsa de större sidornas tester? De som de har kört "copy paste" ifrån?

Samtidigt som du beskyller FZ för att skilja sig för mycket ifrån andra recensioner så beskyller du dem för att plagiat. Förstår ej logiken där men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem

658:- drog Epic games via PayPal. Som hittat för att sälja spelet på en sämre plattform än steam. 2 timmar får man max spela för "refound". Det går åt att det är 2 väldigt övertygande timmar

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Det fina med internet är att ju att du har en lika stor plattform att uttrycka din åsikt på som någon som arbetat med spelkritik sedan 90-talet. Vilket i sig är en stor bedrift om man konsekvent ägnat sig åt plagiat och struntat i att ens lira spelen - sicken perfekt blåsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja det finns ju de som lyckats med just detta.
T.ex Filip Miucin.
Finns mycket nyheter angående detta då det blev en stor shitstorm när det upptäcktes.
https://kotaku.com/ign-pulls-review-after-plagiarism-accusati...

Och han var då en av de större recensörerna. Det krävdes att han plagierade en youtubare som reagerade på det hela och mer och mer nystades det upp.

Säger inte att ni har gjort det, men att säga att det är en stor bedrift att lyckas med plagering håller jag inte med om.

Skrivet av RR_larsson:

658:- drog Epic games via PayPal. Som hittat för att sälja spelet på en sämre plattform än steam. 2 timmar får man max spela för "refound". Det går åt att det är 2 väldigt övertygande timmar

Mjo detta är ju bland annat det jag har gnällt / argumenterat om i de tidigare trådar. Men det finns folk som ändå tycker epic är ack så bra. Bara för att de har fått en del gratisspel utav dem som muta.

Nåväl ska man jämföra så, så har jag fått många spel via steam gratis med. Håller man ett öga på gamedeals reddit så dyker det rätt ofta upp olika gratis spel som man får behålla om man claimar dom inom ett visst daturm.

Kommer själv vänta tills det kommer ut på steam, dels för att jag vill ha det där men också för att jag inte ens har en dator som klarar att driva de nya metro, så det blir ett ganska lätt val att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

FZ har funnits i 22 år och hade vi bedrivit en verksamhet som matchar din verklighetsuppfattning hade vi varit den största bluffen i svensk mediahistoria.

Nja, Aftonbladet har ju funnits i över 100 år

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av SleeZy:

Ptja det finns ju de som lyckats med just detta.
T.ex Filip Miucin.
Finns mycket nyheter angående detta då det blev en stor shitstorm när det upptäcktes.
https://kotaku.com/ign-pulls-review-after-plagiarism-accusati...

Och han var då en av de större recensörerna. Det krävdes att han plagierade en youtubare som reagerade på det hela och mer och mer nystades det upp.

Säger inte att ni har gjort det, men att säga att det är en stor bedrift att lyckas med plagering håller jag inte med om.

Skrivet av improwise:

Nja, Aftonbladet har ju funnits i över 100 år

Haha, jag kastar in handduken

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Buggar är inte subjektiva.

Inget jag känner jag vill betala fullpris för.

Självklart men att basera köpet utifrån en som klagar på storyn när det är subjektivt, vi pratar om sidan som gav en 1:a till ett spel baserad på könsroller.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650