Ray tracing och Nvidia DLSS i Metro Exodus

Permalänk
Medlem

DLSS förstörde verkligen texturerna. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

I det här fallet var det tvärtom. Väldigt blurrigt med DLSS.

Skumt...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tycker ljussättningen blev mycket bättre med rtx, och då menar jag i videon från GN, tråkigt att dlss sabbar texturerna i dagsläget, men och andra sidan kanske det hinner bli bättre till spelet släpps.

De som säger att ni inte ser skillnad, kolla på GN videon, och framförallt utescenerna och den där dörröppningen med handtaget som är självlysande utan rtx.

Skulle dock vara kul att se testet med lite humanare settings, behöver kanske inte ha ultra på allt liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade på mest är att det alltså ska krävas ett RTX 2080 för att lira med okej FPS i 1440p, även utan DXR (Ray tracing). Men detta kanske har att göra med dåliga drivrutiner?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

DLSS imponerar inte så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1080Ti kommer i alla fall att sätta nytt rekord i att sitta länge i burken, finns ingen annan tänkbar uppgradering än 2080Ti just nu men 15k nej tack! I förlängningen gör det 1080Ti oerhört prisvärt, om man skall se situationen positivt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det jag reagerade på mest är att det alltså ska krävas ett RTX 2080 för att lira med okej FPS i 1440p, även utan DXR (Ray tracing). Men detta kanske har att göra med dåliga drivrutiner?

Samma här men blev lite lättad av att läsa "Nämnvärt är att prestandan i spelets inbyggda test är vad som skulle kunna kallas för ett worst case scenario. Bildfrekvensen vid vanligt spelande ligger oftast en bra bit högre, oavsett om ray tracing är aktiverat eller inte."

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Samma här men blev lite lättad av att läsa "Nämnvärt är att prestandan i spelets inbyggda test är vad som skulle kunna kallas för ett worst case scenario. Bildfrekvensen vid vanligt spelande ligger oftast en bra bit högre, oavsett om ray tracing är aktiverat eller inte."

Ah, det missade jag! Tack.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hmm, uppskalning fungerar ungefär som jag väntade mig, "hög upplösning" jo tjena.
Nä, det får vara ren upplösning fortsatt ett tag till, sånt där sudd klarar jag mig utan, även om det ger en hel del FPS. Mitt 1070 får kämpa vidare tills nästa generation grafikkort.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Hjälpsam

Detta är alltså det som skall rädda den dåliga RTX-prestandan.
Vet inte om jag skall skratta eller gråta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett siffror med enbart DLSS också. Och bildjämförelser med 1800p och DLSS 4k. Men överlag bra att man kan se skillnaden själv.

Det hade varit kul att se ett quiz där man fick gissa om RT var på eller av mellan typ 10 fall och se hur många som kan se skillnad. Om man visar två bilder samtidigt så kan man ha "båda RT på" eller "båda RT av" också.

Skrivet av JonasT:

Vi har inte fått några riktlinjer kring hur vi presenterar våra resultat, och skulle vi få det skulle vi slänga dem i soptunnan.

Även om ni inte har fått några riktlinjer så har ni blivit begränsade i vad ni kan visa.
"NVIDIA wouldn't want to dirty their brand with RTX low..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det stämmer att en äldre drivrutin användes. Den som släpptes idag fanns inte tillgänglig för oss och DLSS var trasigt med den som släpptes innan. Det funkade helt enkelt inte.

https://www.youtube.com/watch?v=Yrk_96pdVXQ
Ni verkar ju få ungefär samma prestanda som Wccftech får med Hairworks och advanced PhysX påslaget.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nekrol:

https://www.youtube.com/watch?v=Yrk_96pdVXQ
Ni verkar ju få ungefär samma prestanda som Wccftech får med Hairworks och advanced PhysX påslaget.

Jag har kört några testrundor med den nya drivrutinen och prestandaresultaten är oförändrade mot de som presenteras i artikeln.

Att jämföra faktiska prestandamätningar som görs på samma slinga mot en video där någon springer runt slumpmässigt på en bana med en fps-mätare skulle jag avråda från, då dessa har en tendens att inte vara jämförbara.

Permalänk
Medlem

"Nackdelen är att det i dagsläget gör allt suddigt ställt mot TAA som används annars. "
Detta låter trasigt, meningen är ju att det skall vara tvärtom om allt fungerar. Vilket också är vad jag hört av tidiga intryck?

Personligen mest intresserad i siffror med enbart DLSS på och Raytracing av.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas detta förbättras med tiden så blodsmaken från 2080 köpet tunnas ut något.
DLSS imponerar inte direkt men med 21:9 kan man tydligen dra åt helvete oavsett

#skinnpaj #rtx #framtiden

Permalänk
Snusfri

Enligt GN så är testslingan väldigt missvisande då användningen av RTX i själva spelet sänker prestandan med runt 10-15% och inte alls lika mycket som testslingan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är texturerna i benchmark testet gräsligt fula? Gräset ser tråkiga ut i färgerna och enformiga, elden i den lilla stugan ser ju bättre ut i spel som kom för flera år sedan. Nåja, partikeleffekterna är faktiskt fina som en klen tröst.

Så, är detta ett "demo" på benchmarken ni laddat upp med allt på högsta eller nivåer nedåt? För om klippet är på maxxad grafik så meh..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av THB:

Enligt GN så är testslingan väldigt missvisande då användningen av RTX i själva spelet sänker prestandan med runt 10-15% och inte alls lika mycket som testslingan.

Vi nämner i slutsatsen att benchmarken inte är det bästa riktmärket för prestandan i själva spelet utan mer ett worst case scenario.

De två sista diagrammen (DLSS-delen) är från en sektion i själva spelet om man vill jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DLSS är ju ett rejält smudge AA, jisses vad suddigt och hemskt, iaf i Exodus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

blir väll som med truecolor 32bit och anisotropic filtering, i början sög det ur mkt av kraften på dåtidens grafik kort men idag är det knappt märkbart med anisotropic filtering på tex 4x eller 16x?
och 32 bit color kan man nog inte ens ändra på längre.

Precis. Först var det väl bara 2x och 4x. Minns 4x tog ner fps'en för mkt så körde 2x vilket visserligem var tungt menman ville ju använda den nya fina funktionen. Men just där var ju den visuella skillnaden faktiskt rätt avsevärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag kikade på klippet, och jag är fortfarande glad att jag inte köpte ett 2080 eller 2080Ti. Det kanske var sådana omgivningar på klippen där RTX inte kommer till sin rätt, men jag såg ingen nämnvärd skillnad faktiskt.

Spelet i sig är nog dock rätt intressant. Måste man ha spelat dom tidigare, eller fungerar det som en standalone?

Rekommenderar att spela dom i ordning metro 2033 sedan metro last light.
Riktigt bra spel som har åldrats väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Tycker att RTX GI implementation i Metro exodus är väldigt dålig som det ser ut nu, om man jämför t.ex. med hur Vray, maxwell render eller andra "offline renderare" renderar sina scener korrekt med GI.

Undrar om det är att spelstudios som inte förstår riktigt hur slutscener bör se ut, att motorn inte ör byggd med raytrace från grunden eller om att RTX är väldigt begränsad?
Vissa scener där RTX är av är det mer realistisk medans i andra tvärt om ....eller ingen skillnad alls.
Träden ser allt för upplysta ut medan ansikten ser något bättre ut.

För kostnaden av RTX prestandamässigt bör bilden bli MYCKET bättre.
Kvalitén på raytrace är likt offline rendering vid sent 90tal början av 20talet.

Jag hoppas att Metro får en uppdatering där det blir mycket snyggare.

Utöver RTX, DLSS har en bit att gå kvalitetsmässigt.

Annars som vanligt utan RTX och DLSS ser spelet riktigt riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Relik 📜

Jag är ärligt talat mer intresserad av DLSS-bitarna än ray tracing. DLSS framhålls av både Nvidia själva och en hel armé av vurmande påhejare som det bästa sedan skivat bröd. Äntligen får vi både prestanda OCH perfekt upplösning/kvalitet! Det är ju liksom kaka+äta!

..och sedan kom verkligenheten. I Metro Exodus ser det ut som skit, det är enda jag kan säga att jag tycker. Såklart Nvidia kan träna sin AI att få det (lite?) bättre, men svagheterna med tekniken är imho smärtsamt uppenbara.

Likadant med Battlefield V. Nu har vi inte hunnit kika på det något speciellt, men första rapporterna från både @JonasT och andra medlemmar pekar mot en tveksam (och suddig) upplevelse även där. Är det verkligen värt det? Speciellt när man som i BF V inte kan välja DLSS utan DXR, utan får båda i paket..

Jag ska väl lugna ned min rant lite! Är mest trött på PR-cirkusen runt just DLSS, hur fantastisk teknik för """kantutjämning""" det är i princip helt utan nackdelar – något som plockas upp och sväljs lite varstans. Men såklart.. kolla bara på 3DMark Port Royal, som råkar vara en fast sekvens helt perfekt för AI-träning! Oh, wait..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Vem behöver kantutjämning när upplösningen är 4k på 27"? Just my 2 cents...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

blir väll som med truecolor 32bit och anisotropic filtering, i början sög det ur mkt av kraften på dåtidens grafik kort men idag är det knappt märkbart med anisotropic filtering på tex 4x eller 16x?
och 32 bit color kan man nog inte ens ändra på längre.

Förutom att raytracing i realtid mer eller mindre är lika stort steg som när spelen gick över i 3D, kanske tillåmed lika stort steg som när man började lira spel på dator. Att köra full raytracing innebär att du kommer att få den grafiken du vill, till den realistiska nivå du vill. Nu har det säkert sagts samma många gånger tidigare, men raytracing känns som slutstationen. Dock kommer prestandan och hårdvaran alltid att behöva optimeras för att skicka fler strålar. Första målet är väll ren raytracing i 1080p, sedan 4k, 8k, 16k och till sist raytracing som klarar LCD-"väggar" som när man går på stan. AR/VR behöver all detaljrikedom de kan få.

Sedan lär det väll mer å mer användas inom ljud, positionering i 3D 'r viktigt om man någonsin ska känna sig "hemma" i den virtuella världen.

Mer avancerade material är väll också att vänta.

Jag minns knappt att jag kört någon lägre än 8x AF någonsin, när det väl introducerades dvs. Det var inte speciellt stor prestandahit på den tiden heller.

Permalänk
Datavetare

DLSS ser inte bra ut här...

Givet hur maskininlärning fungerar och hur det är relaterat till vår egen förmåga att inse hur något borde se ut i lägen där det saknas detaljer borde det inte vara omöjligt att få något som DLSS att fungera.

Problemet här är "borde". Är ju full möjligt att det krävs långt mer träning och väsentligt mer avancerade neutralt nätverk för att det ska gå att nå dit, i värsta fall mer träning än vad som är ekonomiskt försvarbart

Uppenbara risken här är att Nvidia valde att stoppa in tensor-cores i RTX-korten och utfallet nu blivit: om det enda man har är en hammare blir lätt alla problem en spik... D.v.s risken finns att man skapar lösningar som använder tensor-cores, men har dessa lösningar verkligen ett relevant problem att lösa? (Det var en helt ärlig fråga, kan definitivt inte själv svara).

Att man stoppat in tensor-cores är inte så svårt att förstå, man vill försöka återanvända samma design för datacenter (där tensor-cores är extremt viktiga!) och konsumentprodukter (där tensor-cores är rätt mycket en nisch om man inte får till saker som DLSS).

Här kan man ju faktisk ta ett steg tillbaka och fundera på vad man egentligen försöker uppnå med DLSS. Börjar allt mer undra om inte checkerboard rendering, i alla fall just nu innan DLSS mognat, vore en långt bättre lösning både för de som vill köra ray-tracing i "normal" upplösning samt för de som vill kunna köra 4k (eller ännu högre) på dagens GPUer med vettig FPS.

Checkboard rendering skulle ju precis som DLSS minska trycket på RT-kärnorna (som verkar vara flaskhalsen med "RTX-on") då det är färre pixels per scen som man måste köra ray-tracing (backwards ray-tracing utgår ju från en tänkt kamera/öga genom ett 2D-plan som utgör de pixels man ska visa på skärmen).

För tillfället är checkboard rendering en mer mogen teknik jämfört med DLSS, men är problemet i Nvidias ögon att tensor-cores har inte så mycket att tillföra vid checkboard rendering?

Tittar man igenom GNs video ser man ändå att ray-tracing "automagiskt" fixar effekter som man hjälpligt kan simulera med tekniker som ambient occlusion och andra "hack". Så potential för DXR (och motsvarande i Vulkan) finns definitivt, frågan är bara när/om speltillverkarna lurar ut hur det effektivast används.

Risken finns självklart att dagens RTX-kort blir likt rätt många andra produkter som varit först med ny teknik, v1.0 blir nästan aldrig perfekt. Som exempel, de som köpte GeForce256 fick aldrig någon större glädje av HW-T&L, men bara ett par år senare var den finessen ett krav för många spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Vem behöver kantutjämning när upplösningen är 4k på 27"? Just my 2 cents...

Helt rätt, personligen tycker jag att 27" är så fjuttigt litet att det inte hör hemma 2019, men så har man suttit på 135" projektor de senaste 7 åren, och där vill man ha äkta 4k alla dagar i veckan men får nöja sig med lägre upplösning och supersamplad/DSR:ad eller multisamplad bild så långt grafikkorten pallar.

Pixlar är inte heller allt, det är ofta renderingen som ställer till att upplösningen känns låg och att det blir pixligt eller jaggigt. Kör man 8-16x SSAA så ser det ändå riktigt bra ut, bättre än ett eller två steg högre upplösning utan SSAA.

Permalänk

är det någon mer här som märkt eller sätt RTX Bugen på dasg och natt av och på med RTX i spelet? märkte ni den när ni test spelet? om inte kolla på games nexus, det är så sjukt uppenbart... man kan inte missa det, då är man fasen mig blid...! xD
det ser så roligt ut, när man ser det... xD

är detta tecken eller händer för man tar bort onödiga liknande strålar, för att man ska kunna ränka ut det bättre och inte få lika stor prestandard in pack på spelet och spel?
alltså att det tar mycket för att fixa dag och natt senere i spel, eller är detta bara en bug just i detta spel bara. det kan man fråga sig...=/

bara gå in och kolla på detta:

https://www.youtube.com/watch?v=-mEP5k_-zso

man märker detta innan han säger det med..!
det jag pratar om är i klippet tiden 18:45 börjar det.
vad kan detta bero p, är det spelet bara som har buggen eller kan det va att rtx inte kallar av göra sådan snabba vändingar?

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kör man 8-16x SSAA så ser det ändå riktigt bra ut, bättre än ett eller två steg högre upplösning utan SSAA.

Om man gillar att bilden ser ut som att den är blurrad i Photoshop, absolut, men annars inte.

När det gäller Metro så känns det bara ännu en gång som att det inte är något man spelar för grafikens skull, samma intryck som andra gameplayvideos gett, kombinerat med att NPC's och fiender rör sig lika naturligt som animerade skyltdockor.