Ray tracing och Nvidia DLSS i Metro Exodus

Permalänk
Melding Plague

Ray tracing och Nvidia DLSS i Metro Exodus

4A Games senaste tillskott i Metro-serien får stöd för både ray tracing och Nvidia DLSS vid lansering. SweClockers laddar upp testriggarna för ett prestandatest av teknikerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara tvärtom i videon? https://www.youtube.com/watch?v=YSlg0KinhOc
Jag har för mig att TAA gjorde det "suddigare" och DLSS gjorde det väldigt skarpt och krispigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade ju lika gärna kunnat vara screen shots. Fick ni inte röra er? Hade ju varit mer intressant att se både fps-mätare, samt hur det ser ut i rörelse.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Typo gällande drivaren? Ni skrev att ni använde 417.71 men idag släpptes purfärska 418.91 med stöd för just detta ni testade och tidigare version heter 418.81

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Typo gällande drivaren? Ni skrev att ni använde 417.71 men idag släpptes purfärska 418.91 med stöd för just detta ni testade.

Det stämmer att en äldre drivrutin användes. Den som släpptes idag fanns inte tillgänglig för oss och DLSS var trasigt med den som släpptes innan. Det funkade helt enkelt inte.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Det är som sagt i mitt tycke inte värt att lägga pengar på eller offra prestanda/bildkvalitet på. (ÄN).

Om något år är det standard och säkert hur fint o bra som helst. Ser fram emot det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker verklingen inte RTX tillför någon bättre spelupplevelse överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det stämmer att en äldre drivrutin användes. Den som släpptes idag fanns inte tillgänglig för oss och DLSS var trasigt med den som släpptes innan. Det funkade helt enkelt inte.

Ok då vet jag. Reagerade eftersom 417.71 är nästan en månad gammal.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Även om DLSS kan komma att bli bättre enligt NVIDIA så kändes detta... suboptimalt och de är inte alls vad jag förväntade mig. Tveksam prestanda och få titlar med Raytracing, mitt RTX 2080 pajade och nu undermålig grafikkvalitet med DLSS på.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Samma fenomen här som i bf 5, snyggt men man tappar så mycket prestanda att man lika gärna kan ha det avslaget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det stämmer att en äldre drivrutin användes. Den som släpptes idag fanns inte tillgänglig för oss och DLSS var trasigt med den som släpptes innan. Det funkade helt enkelt inte.

Kommer ni göra kompletterande tester med rätt drivrutin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Hade ju lika gärna kunnat vara screen shots. Fick ni inte röra er? Hade ju varit mer intressant att se både fps-mätare, samt hur det ser ut i rörelse.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=-mEP5k_-zso

Kolla GNs ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rewoX:

Ska det inte vara tvärtom i videon? https://www.youtube.com/watch?v=YSlg0KinhOc
Jag har för mig att TAA gjorde det "suddigare" och DLSS gjorde det väldigt skarpt och krispigt?

I det här fallet var det tvärtom. Väldigt blurrigt med DLSS.

Skrivet av trickeh2k:

Hade ju lika gärna kunnat vara screen shots. Fick ni inte röra er? Hade ju varit mer intressant att se både fps-mätare, samt hur det ser ut i rörelse.

Jodå, vi fick röra oss. Vi gjorde videoklippen som en sistaminuten-grej när prestandatesterna var klara, och för att få konsekvens mellan ray tracing på och av var det enklare att stå stilla. Tycker även att det är enklare att se skillnad mellan RT på/av i videoform oavsett om man rör sig eller inte.

Skrivet av mill:

Kommer ni göra kompletterande tester med rätt drivrutin?

Vi fick instruktioner från Nvidia att använda 417.71 till detta spel, men det är möjligt att vi kanske följer upp någon gång i framtiden, om inte annat för att se om DLSS har förbättrats bildmässigt.

Permalänk
Medlem

Okej, nu kanske det är riktlinjer från Nvidia (I dunno om sådant faktiskt ges ut) men sättet som det skrivs om när det kommer till DXR + DLSS är ganska ... Missvisande ...

Varför inte skriva hela tiden om prestanda skillnaden i förhållande till DXR + DLSS OFF ist för som det är skriven nu att först så är talet hur mycket FPS man tappar av att slå på DRX (vs off) men sen när DLSS läggs till så talas det om hur mycket mer prestanda man får (vs DRX ON)?

Det känns som det varit tydligare att hela tiden använda DRX OFF som 100% och sedan skriva om DRX ON och DRX ON + DLSS i relation till det riktmärket ...

Men, kanske bara är jag som stör sig på det ..

Permalänk

Jag ser fram emot att spela det här spelet om lite över ett år.

Permalänk
Medlem

DLSS är en typ av uppskalning om jag inte har fel. Inte så konstigt om det blir blurrigt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rowas:

Okej, nu kanske det är riktlinjer från Nvidia (I dunno om sådant faktiskt ges ut) men sättet som det skrivs om när det kommer till DXR + DLSS är ganska ... Missvisande ...

Varför inte skriva hela tiden om prestanda skillnaden i förhållande till DXR + DLSS OFF ist för som det är skriven nu att först så är talet hur mycket FPS man tappar av att slå på DRX (vs off) men sen när DLSS läggs till så talas det om hur mycket mer prestanda man får (vs DRX ON)?

Det känns som det varit tydligare att hela tiden använda DRX OFF som 100% och sedan skriva om DRX ON och DRX ON + DLSS i relation till det riktmärket ...

Men, kanske bara är jag som stör sig på det ..

Vi har inte fått några riktlinjer kring hur vi presenterar våra resultat, och skulle vi få det skulle vi slänga dem i soptunnan.

Hänger inte riktigt med hur du menar dock. I det vi beskriver under DLSS-diagrammen så handlar det först om vilka typer av prestandaförluster som sker när DXR slås på och sedan vilken prestandavinst som går att få med uppskalning via DLSS påslaget ihop med DXR. På vilket sätt är det missvisande?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Det vore ju trevligt om Nvidia hade gett oss nya drivrutinen i förväg KAN MAN TYCKA.
för helv....

Permalänk
Medlem

Suck! Mucho underwhelming! Är knappt en synbar skillnad med RT påslaget. Det ser bara annorlunda ut. Kanske bättre i rörelse? Och vad är det med dessa idiotiska (!!!!) krav på att man bara kan aktivera DLSS i 16:9 aspekt ratio, på vissa kort etc? 3440x1440 är f ö en mycket vanlig upplösning och borde finnas med på deras short list. nVidia doing everything they can to destroy whatever product advantage they had. Blä!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

blir väll som med truecolor 32bit och anisotropic filtering, i början sög det ur mkt av kraften på dåtidens grafik kort men idag är det knappt märkbart med anisotropic filtering på tex 4x eller 16x?
och 32 bit color kan man nog inte ens ändra på längre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"SHADOWS WILL NEVER BE THE SAME!" - Jensen

Visst ser det lite bättre ut men inte så man tappar hakan direkt.
Bra och kul att tekniken går framåt i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Såg att den dök upp i feeden, ska kika när jag kommer hem

Skrivet av JonasT:

Jodå, vi fick röra oss. Vi gjorde videoklippen som en sistaminuten-grej när prestandatesterna var klara, och för att få konsekvens mellan ray tracing på och av var det enklare att stå stilla. Tycker även att det är enklare att se skillnad mellan RT på/av i videoform oavsett om man rör sig eller inte.

Ahh okey. Kollade bara i 720p i ett relativt litet fönster men tyckte inte det var någon påtaglig skillnad. Just RT gör sig bättre i rörelse tycker jag eftersom det är dynamisk ljussättning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tappade allt fokus på DXR efter första grafen... Fan korten slaktas ju redan i 1080p med det AVSLAGET!

Permalänk
Medlem

@JonasT: Det är ju bra iaf!

Ah, ja, nu när jag läste om det så inser jag att det inte alls var missvisande .. Bara jag som på något vis missat hela sista biten efter ,-tecknet på varje text bit <.<;,

Så går det när man läser utan att få i sig kaffe ännu!

Nevermind me, carry on!

[Addendum: Men för due diligence så det jag menade förstås, det jag tänkte var att använda samma utgångspunkt hela tiden, så att DRX off var alltid punkt 0,0 på skalan, och ha beskrivande delen i texten hur mycket som tappades(/vanns) i relation till den punkten.
Så (siffror ur luften) DRX resulterade i -40% prestanda, men med DLSS också så blev det bara -6% som förlorades.
Istället för som det är skriven nu, som är som du säger, förlust och sen hur mycket resultatet förbättrades i relation till punkten efter förlusten.]

Permalänk
Medlem

DLSS - Det ser verkligen ut som att något blivit uppskalat med gaussian blur.
hmmm, inte precis vad jag förväntat mig.
Då såg det nog bättre ut i FF(vaddenuärförnummer), där det iallafall ser ut som att det försökt att använda sharpen efteråt. (ser dock inte så snyggt ut heller)
Känns ju rent spontant som att DLSS inte riktigt levererar, utan man kan lika gärna lägga på lite blur för att uppnå samma resultat.

Är det meningen att DLSS ska tränas på användarnas maskiner eller? (typ är den otränad nu?)

Permalänk
Medlem

Jag kikade på klippet, och jag är fortfarande glad att jag inte köpte ett 2080 eller 2080Ti. Det kanske var sådana omgivningar på klippen där RTX inte kommer till sin rätt, men jag såg ingen nämnvärd skillnad faktiskt.

Spelet i sig är nog dock rätt intressant. Måste man ha spelat dom tidigare, eller fungerar det som en standalone?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Det är inte ray tracing, det är ray casting. Strålen skjuts från spelaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av trickeh2k:

Kollade bara i 720p i ett relativt litet fönster men tyckte inte det var någon påtaglig skillnad.

Du måste titta på jämförelser av den här typen i vad som idealiskt är 100% eller 1:1-skalformat. Ett krympt fönster med nedskalad video kommer alltid förändra intrycken och kanske utplåna den skillnad man vill påvisa. För en annan är sådant här alldeles givet av situationen. Jag måste bara komma ihåg att påminna alla andra som inte arbetar med det dagligen. Titta i helskärm.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag vet inte riktigt om jag tror på detta...

Hade varit kul att höra vad spelutvecklare siar om användning av ”ai” i spelgrafik

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte läst artikeln, bara kollat på dom två youtube videorna.
Tycker definitivt DLSS såg sämre ut, det var ju bara suddigt
Och när det kommer till raytracing-videon så kan jag inte ens komma fram till om jag gillade det bättre av eller på.
Med andra ord tycker jag RTX-korten är extremt ovärda, och dom ger mig verkligen noll vill ha-känsla.