Permalänk
Medlem

Framtiden kanske pengar syns genomskinligt och man betalar med kort och då flyger sedlarna till nån slags kassa framtidsapparat och vi födda idag modern tid fortfarande håller på med "vanlig" kortbetalning och många nyfödda 2050-2060 och över börjar kalla oss "hindrar utvecklingen".

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Framtiden kanske pengar syns genomskinligt och man betalar med kort och då flyger sedlarna till nån slags kassa framtidsapparat och vi födda idag modern tid fortfarande håller på med "vanlig" kortbetalning och många nyfödda 2050-2060 och över börjar kalla oss "hindrar utvecklingen".

Om den nya betalningen med genomskinliga pengar innehåller fördelar, är det inte då vår plikt som äldre att lära oss de nya sätten för att gemensamt hjälpa samhället framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

[OffTopic]
Det värsta för mig med 1 och 2kronorna är att de är paramagnetiska.

Det är ett h-vete när man jobbar med magnetkameror......
De gamla mynten var det inga problem med.

[Edit]
Jag bär kontanter för att jag inte kan bära kort på jobbet, men det kanske går att betala med swish även på pressbyrån numera?

Pressbyrån tar inte Swish, men har du en mobil med NFC eller en lämplig smartklocka kan du använda Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay, Fitbit Pay och Garmin Pay. Då behöver du bara mobil eller klocka på dig.

Swish är inte lika välintegrerat (kassa/betalterminal då) och avgifterna för företag är högre än för kortbetalning. Använd det gärna privat och mot välgörenhet (där det är gratis) däremot.

Permalänk
Medlem

På tal om att vara bakåtsträvare, tror vi som är lite för unga för att ha upplevt att använda rörpost bara skulle tycka att det är kul om någon fick för sig att införa det igen

Tror inte många skulle ha några problem att igen börja med inbetalningskort, utbetalningskort, olika avier, girobetalningar på papper postvägen, fylla i uppgifter för att få postväxlar utställda, eller fylla i bedrägeribenägna checkar o.s.v. Problemet är bara att inget av detta egentligen är anonymt, och det finns ingen anledning att återinföra osäkra lösningar på bred front.

Ska allt ske med kontanter istället behöver din arbetsplats en separat avdelning för att betala ut löner, din hyresvärd behöver ett speciellt kontor dit du måste ta dig för att betala hyran o.s.v. o.s.v. lite om det var förr i tiden fast ännu värre. Banker behövs knappt (förutom när du lånat till boende eller bil) i extremvarianten. Problemet där är mest att vi aldrig levt i en tid där alla tillgångar faktiskt funnits som kontanta betalmedel, så det vore faktiskt något helt nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Fast om man tar 50 kr för att skicka ett datapaket så är det knappast en naturlig kostnad.

Tyvärr kommer många här vara helt hjälplösa vid kris eller krig...

Ja, precis som du när du försöker köpa varor som inte kan levereras för pengar som tappat allt värde. Lägg dem på ett bankkonto i Norge och en dunk bensin istället för i madrassen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Jag har alltid kontanter i plånkan. De kaféer som inte tar kontanter bojkottas i princip.
Det är ju helt sjukt att man inte får betala fast man vill.
Jag har svårt att förstå hur folk frivilligt avstår från att ha kontanta medel.

Hur betalar folk när korten inte fungerar? Det är inte alls speciellt ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vid en större kris (och vid stora störningar i viss mån) kommer det ändå inte finnas tillräckligt med kontanter utan att det trycks nya.

Så man kan inte förbereda mot alla sorters kriser därför ska man inte förbereda mot någon utan ge upp direkt? För det blir ju det som blir resultatet om all form av förberedelser och resiliens motargumenteras av någon superkris där det ändå inte hjälpte.

Skrivet av anon134512:

Så om utvecklingen hindras av en liten del av befolkningen, ska man stanna upp utvecklingen, och gå tillbaka ett steg istället då?

Är det verkligen fascism att tycka så? I mina öron är det fullständigt orimligt. Självklart ska man värna om de som byggt landet, men att stödja kontanthantering istället för att hjälpa dem framåt med de nya betalningssätten är inte att värna om dom.

Hur hindrar det dig? Det är inte långt till fascism om staten och privata företag har 100% vetorätt över när eller vad du kan köpa för dina egna "pengar". Det gör även resten av ditt inlägg där bara moderna, effektiva och laglydiga (enligt någon lag som kan ändras när som helst) människor ska finnas.

Själv är jag inte så imponerad av personer som gärna ger upp sin och andras möjlighet till frihet och privatliv med argumentet "ööh men det är ju bekvämt ju".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Även om jag normalt betalar med kort har jag alltid kontanter också, för säkerhets skull.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Påhittad framtida scenario som kan bli verklighet:

Jag vill ha en privat livförsäkring, kontaktar ett försäkringsbolag för att diskutera saken. Försäkringsbolaget kollar upp mina inköp jag gjort med bankkort senaste 6 månader och ser att jag med jämna mellanrum har varit på Apoteket och köpt för stora belopp. Att jag föredrar Barnängens hudkräm för min torra hud framför en väldoftande deo gör knappast min förklaring bättre för då undrar väl försäkringsbolaget om min torra hud kan vara en dold sjukdom.

Med det sagt , kortköp lämnar spår. Kontanter lämnar också spår, men bara fram till en bankomat. Att jag handlar hos Apoteket skulle bli svårare för försäkringsbolaget att se.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Det är bra att kontantanvändandet minskar, samtidigt är det bra att kontanter finns kvar som betalningsmedel (vilket de gör göra ett tag framöver) då det finns fördelar som att de fungerar när elnätet/datanätet är nere, de är anonyma, de är lätta att transportera och är betydligt mindre känsliga för fysisk påverkan än plastkort och mobiltelefoner.

Att det dock infördes en tvåkrona och en ny enkrona ter sig något absurt, men det är lite av en annan diskussion.

När det kommer till "äldre" så handlar det som så ofta om individer, de som bara kan handla med kontanter är nog relativt få medan de som föredrar att göra det är större. Det råder ibland en slags missriktad förvaltarmentalitet för "äldre" där man säger att det "det är svårt att hänga med i den nya tekniken" men det stämmer överhuvudtaget inte. Det handlar om vilja, incitament och att få möjligheten att få lära sig. En del vill skydda äldre mot teknologin för att det "är för svårt" vilket är en helt absurd inställning.

Jag träffar dagligen 80-90-åringar med iPads, smart phones och så vidare och de allra flesta har inga som helst problem att använda dessa. Däremot så verkar samhället anse att de bör ha problem att hantera "moderna" saker. Jag minns en situation där en femtio-årig man hade problem med sin platta som löstes av 90-åringen med höftfraktur i sängen bredvid som hade haft samma problem.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

inte för att vara en "bakåtsträvare" men är vi redo för ett kontanlöst samhälle?
när man läser om all skit rörande förskingring av pengar bland bankerna?... miljardbelopp som "försvunnit" utan att man märker det?
Korrupta bankmän som lyfter bort ören från miljontals personer som inte märks... redan där får man en bitter smak i munnen.
Men i vanlig svensk ära så knyter man näven i fickan och går vidare.

Det som "stör" mig är att dem mycket enklare kan frysa dina tillgångar med svepskäl som " vi ser att en suspekt summa pengar nyligen har kommit in på ditt konto" och har fryst dessa i väntan på utredning, detta blev ganska vanligt med summor som översteg 10k i kontanter, detta har främst drabbat äldre med sina "besparningar i madrassen" och då de självklart inte har några "kvitton eller bevis" för att de tagit ut pengarna eller ett kvitto där de sålt något, så kan man se pengarna som borta... Bankfascism är härligt!

Visst, nu har jag ytter sällan sålt något med ett värde över 10k till privatperson, så mig drabbar det inte, men vem vet? säljer man bilen för 50 Lök och dem tycker att det handskrivna kvittot, eller kanske tillochmed köparen verkar suspekt, så sitter man där på pottkanten med risken att bli utan pengar, speciellt då man inte är någon krösus med 50k+/månaden

Detta införde dem för något år sedan (om jag inte missminner mig), och man kunde se en lavinartad ökning av " billiga bilar " som såldes på blocket ( ofta med texten, tar bara swish eller banköverföring ), och även många " vi köper din bil idag för xxxxx kr endast kontant " då man insåg att detta var det nya sättet att bli av med kontanter från olika klubbar/gäng osv. ( köp bil för cash, säljer den med " tar bara swish " )

Och som nämnts tidigare, man tvättar mer och mer bort privat ur privatpersonen.
så ja... gillar som sagt inte kontanter, men det ger ägaren en större makt och kontroll över den egna förmögenheten, man får liksom fysiskt stjäla den i så fall. Paranoid med foliehatt? nja, inte än, men man måste ifrågasätta allt

End of rant

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag har alltid föredragit kontanter eftersom det är mycket lättare att hålla koll på hur mycket man har på kontot när man tar ut jämna 100-lappar. Att vissa slår sig för bröstet med att vara kontantfri butik eller arena är bara dumt. Sedan är det som jag läste i en kommentar: När man går och handlar med kontanter har man ungefär det som man förväntas handla för i börsen, det är ingen större katastrof om man blir av med det. Har man med sig ett betalkort riskerar man att förlora allt man har på kontot om man blir av med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Påhittad framtida scenario som kan bli verklighet:

Jag vill ha en privat livförsäkring, kontaktar ett försäkringsbolag för att diskutera saken. Försäkringsbolaget kollar upp mina inköp jag gjort med bankkort senaste 6 månader och ser att jag med jämna mellanrum har varit på Apoteket och köpt för stora belopp. Att jag föredrar Barnängens hudkräm för min torra hud framför en väldoftande deo gör knappast min förklaring bättre för då undrar väl försäkringsbolaget om min torra hud kan vara en dold sjukdom.

Med det sagt , kortköp lämnar spår. Kontanter lämnar också spår, men bara fram till en bankomat. Att jag handlar hos Apoteket skulle bli svårare för försäkringsbolaget att se.

Ett försäkringsbolag kommer inte åt dina bankkonton och din korthistorik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så man kan inte förbereda mot alla sorters kriser därför ska man inte förbereda mot någon utan ge upp direkt? För det blir ju det som blir resultatet om all form av förberedelser och resiliens motargumenteras av någon superkris där det ändå inte hjälpte.
Hur hindrar det dig? Det är inte långt till fascism om staten och privata företag har 100% vetorätt över när eller vad du kan köpa för dina egna "pengar". Det gör även resten av ditt inlägg där bara moderna, effektiva och laglydiga (enligt någon lag som kan ändras när som helst) människor ska finnas.

Själv är jag inte så imponerad av personer som gärna ger upp sin och andras möjlighet till frihet och privatliv med argumentet "ööh men det är ju bekvämt ju".

Nej, men det måste finnas mer förberedelser i samhället än att du har lite kontanter annars kommer det ändå inte hjälpa dig. En lokal handlare måste kunna beställa och betala för varor och då måste både depåföretagen och bankerna fungera. Går det inte att förlita sig på betalkort och kreditkort eller olika elektroniska betallösningar så måste det tryckas nya pengar. Jag är inte emot att det ska tryckas nya pengar om det behövs, men det måste både finnas förberedelser och möjligheter, och sedlar måste kunna levereras från Storbritannien eftersom det svenska tryckeriet fick för sig att lägga ner. Vid en större kris måste det nog finnas andra planer än att bara hoppas på sedlar och mynt.

Antalet sedlar och mynt i omsättning är bara cirka 58 miljarder eller 5800 kr per person.

Sen saknar ju artiklar som den @CyberNerd länkade (#17784501) helt argument, och då finns det inte så mycket att diskutera.

Permalänk
Medlem

@MH25: För äldre är bankomater något som fortfarande är relativt nytt och som de först exponerades för i senare del av livet. Alla blanketter där man måste bokstavera och skicka in eller lämna över till kassören är också relativt nytt, som kom först efter OCR infördes på bred front. Vet inte riktigt var idén kom att många måste eller vill ha det "som förr", finns inget som förr hur man än gör. Kan man lära sig använda bankomater och girobetalningar så kan man lära sig att använda internetbanken. Sen vill givetvis inte alla hålla på och betala räkningar och dylikt vilket som.

Permalänk
Medlem

Största problemet är att betalmedlen & betalinfrastrukturen kontrolleras av privata aktörer, rätt sjukt när man tänker efter. Dessutom så har sedlar & mynt minskat i mängd sedan dom bytte till dom nya sedlarna & mynten.

Förstå hur lätt det är att göra livet miserabelt för misshagliga personer om kontanterna försvinner.
Kinas sociala kreditpoängsystem är ju ett avskräckande exempel om något.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Är det bättre att hemtjänstpersonalen stjäl pengarna, så de inte får någon som helst ersättning? Penningtvättslagar gäller alla betalmedel, så även när det gäller stora transaktioner kan man behöva tala med banken.

Sen är det klart att någon som har en bank som inte tar kontanter inte vill ha tiotusentals kronor i kontanter. Via insättningsautomat brukar det finnas en gräns på 10000 kr över 7 dagar eller t.ex. 15000 kr över 30 dagar, det finns också en gräns på maskinen på max 100 sedlar. Funkar givetvis med kontanter om du har depåföretag som kan komma och hämta upp pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@MH25: För äldre är bankomater något som fortfarande är relativt nytt och som de först exponerades för i senare del av livet. Alla blanketter där man måste bokstavera och skicka in eller lämna över till kassören är också relativt nytt, som kom först efter OCR infördes på bred front. Vet inte riktigt var idén kom att många måste eller vill ha det "som förr", finns inget som förr hur man än gör. Kan man lära sig använda bankomater och girobetalningar så kan man lära sig att använda internetbanken. Sen vill givetvis inte alla hålla på och betala räkningar och dylikt vilket som.

Precis min poäng och jag håller helt med. Men "samhället" verkar vilja dumförklara "äldre" och upprätthålla någon slags bild att en viss grupp människor inte klarar av något som alla andra klarar och därför måste det vara på ett visst sätt.

Jag möter äldre människor varje dag jag jobbar, de äldsta vi har i landet. De (givetvis inte alla, men som grupp) har som sagt smart phones, internetbanken och skickar swish till sina barnbarnsbarn utan några som helst problem. Samtidigt så har jag träffat ett antal 50- och 60-åringar som inte vill ha med internetbanken att göra, inte sällan lantbrukare eller andra egenföretagare som föredrar att sköta saker "på papper". Min poäng är att skillnaderna mellan grupperna är mindre än skillnaderna inom grupperna. Vilket gör att jag vänder mig mot myten att "äldre vill ha kontanter".

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Tack för länken och mycket tänkvärt där.

Vist är kort smidigt men som i allt måste man tänka några steg framåt. Övervakningen blir bara hårdare och hårdare tills vi har inga rättigheter kvar. (Ja, lagar skyddar dig inte när företag, myndigheter, olika människor får makten och tillgång till den totala övervakningen som hela tiden förbättras).

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Jag är en av dem som blir "tvingad" till att använda kontanter för vid jul och födelsedagar så brukar den äldre generationen ge bort just kontanter. Sen tar ju knappt banken in pengar någonting mer så man blir liksom tvungen att använda upp dem, så försöker använda upp det när jag tycker det passar att sprätta upp lappen

https://www.google.com/search?q=bank+ins%C3%A4ttningsautomat&...
Lägg till din stad och ev bank så löser det sig
Tar både mynt och sedlar

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@xfade: Betalar med kort (blippar), har jag glömt plånkan så kör jag med google pay på bl.a pressbyrån.

Med kort, swish, google, apple och samsung pay så ser jag ingen anledning att använda kontanter längre.
Visst kan det kännas lite läskigt när banken ska ha total koll på vad man köper, men det är som att inte använda mobilen/internet, finns alltid något företag som har koll på vad du gör där. Är hur som helst bara en tidsfråga oavsett så lika bra att vänja sig nu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@MH25: Jo, så länge alla tjänster görs lättillgängliga, där det finns hjälpmedel vid funktionsnedsättningar och så vidare så kan man nog förvänta sig att de allra flesta som inte behöver god man eller förvaltare skulle kunna lista ut det hela. En del behöver såklart lite hjälp, men den hjälpen finns nog att få i olika former. Att göra banktjänster manuellt över disk har ju redan försvunnit som något som går att göra i vardagen. Motstånd mot förändringar har nog inte med ålder att göra som du säger. Idag behöver man ju inte ens en dator heller! Räcker med telefon eller platta. Alla som hanterar kontanter idag kan nog också hantera en bankomat, och då kan de nog hantera andra datorsystem också. Med e-räkningar och autogiro-medgivande via internetbanken så rullar det på utan att ens kunden behöver göra särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@xfade: Betalar med kort (blippar), har jag glömt plånkan så kör jag med google pay på bl.a pressbyrån.

Med kort, swish, google, apple och samsung pay så ser jag ingen anledning att använda kontanter längre.
Visst kan det kännas lite läskigt när banken ska ha total koll på vad man köper, men det är som att inte använda mobilen/internet, finns alltid något företag som har koll på vad du gör där. Är hur som helst bara en tidsfråga oavsett så lika bra att vänja sig nu.

Banken får inte mina din data, du måste frivilligt ansluta dig till tjänster som gör så.

Permalänk
Master of Overkill

Vet inte senaste jag betala med kontanter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag har en femhundring i plånboken. Började fundera och kom på att den faktiskt legat där orörd i över två år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men det måste finnas mer förberedelser i samhället än att du har lite kontanter annars kommer det ändå inte hjälpa dig. En lokal handlare måste kunna beställa och betala för varor och då måste både depåföretagen och bankerna fungera. Går det inte att förlita sig på betalkort och kreditkort eller olika elektroniska betallösningar så måste det tryckas nya pengar. Jag är inte emot att det ska tryckas nya pengar om det behövs, men det måste både finnas förberedelser och möjligheter, och sedlar måste kunna levereras från Storbritannien eftersom det svenska tryckeriet fick för sig att lägga ner. Vid en större kris måste det nog finnas andra planer än att bara hoppas på sedlar och mynt.

Antalet sedlar och mynt i omsättning är bara cirka 58 miljarder eller 5800 kr per person.

Sen saknar ju artiklar som den @CyberNerd länkade (#17784501) helt argument, och då finns det inte så mycket att diskutera.

Jag sa att kontanter är nödvändigt, inte att det är tillräckligt.

Det finns ju andra artiklar: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/01/utan-kontanter-gar-...

Undrar hur många glada swishare här som vet hur och har möjlighet att få kritisk samhällsinformation om mobilnätet/internet går ner...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det viktiga för mig är att det finns ett betalningsalternativ som inte kan censureras, registreras och som skyddar alla människors demokratiska rättighet att kunna betala vem de vill när de vill. Om det är kontanter eller någon framtida etablerad blockchainlösning spelar inte lika stor roll, även om elektroniska lösningar så klart har en helt annan känslighet mot el- och nätverksavbrott.
Demokratin skyddas av att anonyma och ostoppbara transaktioner kan genomföras, eftersom maktoppositioner annars kan kvävas monetärt. Ett känt exempel på denna typ av betalningscensur var när Visa och Mastercard blockade donationer till Wikileaks. Var det verkligen "de onda" som nekades transaktioner då?
Att olika kreditinstitut kan klippa människors livsuppehälle helt och hållet enbart på deras egna uttalade misstanke om brott är allvarligt och det är viktigt att det finns betalningsalternativ.

Den bräkande fårskocken som brukar köra sina "rent-mjöl-i-påsen"-argument när det gäller all form av övervakning ger jag inte mycket för. Det räcker att man drar fram mobilen och filmar dem så brukar det argumentet plötsligt vara bortblåst.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag sa att kontanter är nödvändigt, inte att det är tillräckligt.

Det finns ju andra artiklar: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/01/utan-kontanter-gar-...

Undrar hur många glada swishare här som vet hur och har möjlighet att få kritisk samhällsinformation om mobilnätet/internet går ner...

Björn saknar väl också argument, så vad finns att diskutera?

Och jag sa aldrig att man inte kan använda kontanter, bara att det inte (ensamt då) är något för att säkra sig mot större kriser. Vid händelser som mer drabbar bara dig själv så måste du till stor del istället förlita dig på försäkringsbolaget. Vid händelser där du inte kan förlita dig på banken och försäkringsbolaget så kommer du snarare istället behöva be om internationellt bistånd. Beredskapslager för t.ex. mat finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Björn saknar väl också argument, så vad finns att diskutera?

Och jag sa aldrig att man inte kan använda kontanter, bara att det inte (ensamt då) är något för att säkra sig mot större kriser. Vid händelser som mer drabbar bara dig själv så måste du till stor del istället förlita dig på försäkringsbolaget. Vid händelser där du inte kan förlita dig på banken och försäkringsbolaget så kommer du snarare istället behöva be om internationellt bistånd. Beredskapslager för t.ex. mat finns inte.

Det finns flera vettiga poänger i artikeln, som att (särskilt yngre) svenskar rent allmänt är väldigt naiva och inte tror att kriser eller krig kan inträffa. Det är även intressant att Finlands riksbank går ut och försvarar kontanterna.

Du kan förlita dig på storbanker och försäkringsbolag vid nästa terroristattack, andra kan ju börja med att läsa https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28494.pdf för att inte helt sitta med byxorna nere om det händer något.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns flera vettiga poänger i artikeln, som att (särskilt yngre) svenskar rent allmänt är väldigt naiva och inte tror att kriser eller krig kan inträffa.

Du kan förlita dig på storbanker och försäkringsbolag om du vill, andra kan ju börja med att läsa https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28494.pdf för att inte helt sitta med byxorna nere om det händer något.

Men nu kommer du bara med låtsasargument.

Att vara förberedd på mindre kriser och att vara förberedd på större kriser är helt andra saker. MSBs rekommendationer gäller bara om du kan få hjälp av samhället inom några dagar. De som var tvungna att evakuera sina hem i Västmanland vid branden och dessutom blev utan hus, och fick hjälp av försäkringsbolagen är självklart inte naiva och hade självklart behövt den hjälpen även om de hade 5800 kr i kontanter med sig.