Activision Blizzard gör nedskärningar – säger upp 775 anställda

Permalänk
Melding Plague

Activision Blizzard gör nedskärningar – säger upp 775 anställda

Trots rekordresultat under 2018 skalar Activision Blizzard ned arbetsstyrkan med hela åtta procent, motsvarande 775 anställda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många som lämnade Overwatch och gick till Battle-Royale.

HOTS floppade ganska hårt.

WoW som varit största inkomstkällan är långt ifrån nivåerna som det låg på innan.

HS har också förlorat mycket spelare och Twitch-visningar dem senaste 2 åren.

Sen utannonserar dem ett Diablo mobil-spel.

Man förstår att det går lite sisådär för dem just nu.

Permalänk
Avstängd

HoTs floppade för att dem låste ner spelet och gjorde det onödigt tidskrävande/penga intensivt att enns komma in i.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Många som lämnade Overwatch och gick till Battle-Royale.

HOTS floppade ganska hårt.

WoW som varit största inkomstkällan är långt ifrån nivåerna som det låg på innan.

HS har också förlorat mycket spelare och Twitch-visningar dem senaste 2 åren.

Sen utannonserar dem ett Diablo mobil-spel.

Man förstår att det går lite sisådär för dem just nu.

Sisådär skulle jag inte säga....

"...de säger upp 775 personer från företaget, motsvarande åtta procent av arbetsstyrkan. Detta trots bolagets rekordresultat som överskred deras egna förväntningar under 2018."

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Sisådär skulle jag inte säga....

"...de säger upp 775 personer från företaget, motsvarande åtta procent av arbetsstyrkan. Detta trots bolagets rekordresultat som överskred deras egna förväntningar under 2018."

Fast jag tror nedskärningarna mer är kopplat till kommande prognoser för marknaden under 2019 och framåt, inte hur mycket dem tjänade tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag är mest förbluffad över att de var nästan 10 000 anställda på Activision Blizzard!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Trist utveckling där man enbart ser till profitgagnad utveckling. Det lämnar inte uttrymme för att prova på nya idéer som kan innebära innovationer och en unik spelupplevelse som tar spelandet till nya nivåer. Istället kommer vi enbart se spel som är på ett visst sätt för att marknadsundersökningarna har bekräftat detta. När man effektiviserar i en tid med god kassalikviditet så är det enbart en ekonomisk balansbudget som styr utan att ta hänsyn till kompetenshöjande utveckling. Det här är en anledning till att jag knappt spelar längre. Det kommer inget nytt blod. Bara uppföljare på ett recept som inneburit god marknadsekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker sticker i ögat mest är ju att deras nya CFO fick en startbonus på $15 miljoner......

Permalänk
Medlem

Iaf roligt att de nyss uppdaterat Candy Crush för Windows Mobile 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Och samtidigt får deras nye finansdirektör 140 miljoner kronor i sitt anställningsavtal. Kanske borde de ha satsat på en ny PR-direktör istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Fast jag tror nedskärningarna mer är kopplat till kommande prognoser för marknaden under 2019 och framåt, inte hur mycket dem tjänade tidigare.

Så kan det ju vara. Men tror inte de ligger risigt till även om deras image inte är speciellt bra just nu. Nåja... Jag är inte alls insatt i hur man driver företag så jag kanske inte ska säga så mycket.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

De kan ge feta bonusar till VD och styrelse men trots 69 MILJARDER i vinst så ska nästan 800pers förlora jobbet?? Fy fan, dra åt helvete!

Lika illa som bankerna i Sverige som gör flera miljarder i vinst varje kvartal och ändå ska dra ner på bemanningen?!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Dom sparkar administrativ personal ca 8%, men dom ska anställa 20% nya utvecklare för nya spel. Dom behövdes tydligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Candy Crush? For real.... Skjut mig. Eller vänta, Diablo immortal finns ju också. Pjuh.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Folk hackar på Diablo Immortal (mig inklusive) men finns det någon här som tror att det inte kommer tjäna grova stålar åt Activision Blizzard? Ur ett business-synpunkt så var det säkert ett bra beslut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilrah:

Candy Crush? For real.... Skjut mig. Eller vänta, Diablo immortal finns ju också. Pjuh.....

Skickades från m.sweclockers.com

Candy Crush drar ju tyvärr in sjuka mängder pengar åt Activision. Samma med mikrotransaktioner i typ Overwatch. Man förstår ju varför de fortsätter satsa på det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Många som lämnade Overwatch och gick till Battle-Royale.

HOTS floppade ganska hårt.

WoW som varit största inkomstkällan är långt ifrån nivåerna som det låg på innan.

HS har också förlorat mycket spelare och Twitch-visningar dem senaste 2 åren.

Sen utannonserar dem ett Diablo mobil-spel.

Man förstår att det går lite sisådär för dem just nu.

dom släpper ett nytt store mount varannan månad nu för den där extra pengen i WoW och wow tokens borde dra in ganska bra men visst det såldes nog fler wow tokens under legion när fler folk spelade men tror nog att deras intäkter från WoW fortfarande är starka även om spelarna flyr inklusive mig själv efter 14 års troget spelande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Candy Crush drar ju tyvärr in sjuka mängder pengar åt Activision. Samma med mikrotransaktioner i typ Overwatch. Man förstår ju varför de fortsätter satsa på det.

Jo tyvärr är det ju så, så det är väl klart de vill mjölka den kon, tyvärr...
Som nämnt ovan så misstänker jag att det kommer bli liknande med Immortal också.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Dom sparkar administrativ personal ca 8%, men dom ska anställa 20% nya utvecklare för nya spel. Dom behövdes tydligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

...just det, man skulle utveckla spel också, de har nog glömt bort detta faktumet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Get fucked. Dessa människor kommer hitta jobb på andra håll och har stora möjligheter att spara pengar till dåliga tider.

Alltså inget att bry sig om

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Trist utveckling där man enbart ser till profitgagnad utveckling. Det lämnar inte uttrymme för att prova på nya idéer som kan innebära innovationer och en unik spelupplevelse som tar spelandet till nya nivåer. Istället kommer vi enbart se spel som är på ett visst sätt för att marknadsundersökningarna har bekräftat detta. När man effektiviserar i en tid med god kassalikviditet så är det enbart en ekonomisk balansbudget som styr utan att ta hänsyn till kompetenshöjande utveckling. Det här är en anledning till att jag knappt spelar längre. Det kommer inget nytt blod. Bara uppföljare på ett recept som inneburit god marknadsekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Tolkar det lite annorlunda då de ju säger att det de drar ner på är folk som inte har med just spelutvecklingen att göra. Antagligen är det samma som på mitt jobb där många administrativa tjänster inom den operativa avdelningen försvinner då mycket av det arbetet idag kan automatiseras. Detta borde ju snarare lösgöra resurser att kunna prova nya idéer, förutsatt att de väljer den vägen istället för att lägga pengarna på hög eller andra typer av investeringar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt att de har så många anställda utan att kunna släppa något nytt.

Alla deras nuvarande spel är skit och eftersom ingen ändå spelar dem är det nog ganska onödigt att de slösar dyrbar tid på att patcha dem ens.

Permalänk
Medlem

9625 anställda, det är ju helt stört mycket. Finns företag med en hundradel så många anställda som producerar både fler och bättre spel...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fan vad folk är butthurt, jobbar ni på Blizzard och har fått sparken eller? Alla företag behöver ibland omorganisera för att hänga med i förändringar. De har ingen skyldighet att ge folk jobb. Det är en jätteorganisation som verkar ha dragit på sig en hel del personal de inte anser sig behöva. Ska de betala dessa för att sitta och rulla tummarna, så inte swec blir sura?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Folk hackar på Diablo Immortal (mig inklusive) men finns det någon här som tror att det inte kommer tjäna grova stålar åt Activision Blizzard? Ur ett business-synpunkt så var det säkert ett bra beslut.

Det är dock en ganska kortsiktig plan. Ta till exempel en utvecklare som Croteam; inga lootboxes, inga mikrotransaktioner, varje spel har väldigt bra skriven handling. Trots det har de hängt med sedan 1993.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

9625 anställda, det är ju helt stört mycket. Finns företag med en hundradel så många anställda som producerar både fler och bättre spel...

Min tanke också. Credits till ett haussat AAA-spel innehåller numera fler namn än en hollywood-rulle, som redan är absurt stora produktioner. Men sedan skall varenda liten betatestare klämmas in också, så det kanske är en lite missvisande association.

Så mycket av värde har man inte fått ut av 10k anställda i varje fall, så jag förstår att det måste skäras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Fan vad folk är butthurt, jobbar ni på Blizzard och har fått sparken eller? Alla företag behöver ibland omorganisera för att hänga med i förändringar. De har ingen skyldighet att ge folk jobb. Det är en jätteorganisation som verkar ha dragit på sig en hel del personal de inte anser sig behöva. Ska de betala dessa för att sitta och rulla tummarna, så inte swec blir sura?

Du är den värsta av alla DU shillar för ett företag som sparkar 800 anställda men samtidigt ger sin nye Chef 10 Miljoner $ i Startbonus.

Lägg ner istället om du var en av de 800 sparkade så hade det gjort ont, och vi normala människor tycker synd om folk som i min mening inte borde sparkas när man gör rekordvinster.

Massor av Företag omorganiserar JA men detta är inte det, detta är giriga vider som suger av deras Aktieägare för att maximera vinst och spotta ur sig skräpspel utan respekt för vad deras kunder vill ha.

Och innan din standard kommentar som NPC´s älskar "men spela inte om det inte passar" oroa dig inte jag spelar inte ett enda av deras skitspel längre.

Diablo 2 FTW, och sluta suga av multimiljarföretag som spottar på sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tolkar det lite annorlunda då de ju säger att det de drar ner på är folk som inte har med just spelutvecklingen att göra. Antagligen är det samma som på mitt jobb där många administrativa tjänster inom den operativa avdelningen försvinner då mycket av det arbetet idag kan automatiseras. Detta borde ju snarare lösgöra resurser att kunna prova nya idéer, förutsatt att de väljer den vägen istället för att lägga pengarna på hög eller andra typer av investeringar.

Självklart försöker man lösa detta så långt det går genom att inte förlora kompetensutveckling. Där är alltid administrativa tjänster alltid i skottgluggen. Annars har man hål i huvudet som CEO eller CFO. Men tro mig att de minst vinstgenerande delarna kommer att "effektiviseras" och det kommer drabba alla i detta område. Man kommer även flytta personal från de mindre inkomstbringande delarna av verksamheten, en vanlig rockad för att snygga till siffrorna. En stabil prognos med låg tillväxt får helt plötsligt en ökad tillväxt i balansrapporten för att man kapar utgifterna. Förväntad utdelning var 2.58 dollar per aktie, istället blev den verkliga utdelningen 1.85 dollar per aktie. Man missade målet med 29 procent. Man påvisar enligt Bloomberg i rapporten att COD och Candy Crush Saga är det segment med starkast tillväxt. Utifrån detta perspektiv är det väldigt troligt att det sker en omfördelning av resurser och avyttringar på mindre lönsamma delar samtidigt som den starkaste delen får en ökad resurs. Det som finns som åsidosätter denna regel är om det finns en planlagd strategi som säger något annat men då skulle inte Activision varit så snabba ute med nedskärningar efter rapporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Öppnar knappt b.net längre. Vet inte varför de gör uppdateringar som skärmar av oss win-7 användare...
Började med att hearthstone inte fungerade. Nu fungerar inte Diablo 3 och call of duty korrekt längre, efter uppdateringar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Trist utveckling där man enbart ser till profitgagnad utveckling. Det lämnar inte uttrymme för att prova på nya idéer som kan innebära innovationer och en unik spelupplevelse som tar spelandet till nya nivåer. Istället kommer vi enbart se spel som är på ett visst sätt för att marknadsundersökningarna har bekräftat detta. När man effektiviserar i en tid med god kassalikviditet så är det enbart en ekonomisk balansbudget som styr utan att ta hänsyn till kompetenshöjande utveckling. Det här är en anledning till att jag knappt spelar längre. Det kommer inget nytt blod. Bara uppföljare på ett recept som inneburit god marknadsekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för företagsfilosofin "hitta på vad du vill" som Valve anammar fungerar ju så jättebra, nej vänta nu....

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB