Permalänk
Medlem

Högtalarbygge (Statements II)

Som vissa på forumet vet, men de flesta förmodligen inte vet, är att jag älskar akustik samt att bygga och designa högtalare.

Ungefär lika ofta som att jag gör en egen design så bygger jag någon annans, nästan alltid så lär man sig något eller får ett nytt perspektiv. Har designat flertalet högtalare och har några projekt på gång parallellt.

Backstory:
Nu när jag flyttade till hus för ett par år sedan bestämde jag mig för att bygga något nytt till hemmabion. Tänkte fixa ett galleri och bygglogg tidigare, men det blev aldrig av.. Och projektet har dragit ut på tiden lite. Jag började projektet precis när vi flyttade till hus, så i början höll jag till i förrådet bland alla flyttkartonger mitt i flyttröran och ute i trädgården, och mot hösten/vintern fick jag hålla mig i förrådet tillsammans med en byggfläkt. Nu har jag dock inrett en verkstad med arbetsbord, bandslip, gerkap och hela balunsen.

Provade även ett nytt PU-lim i detta bygge, kladdigare smet får man leta efter... Så om ni undrar varför det är lim överallt är det för att det var ett rent helvete att arbeta med ibland. PU-lim av denna typ skummar upp och rinner som filmjölk.

Denna gång valde jag en design som jag hört innan och varit sugen på att prova under några år. Nämligen Statements II, en rätt kompetent design från Jim Holtz och Curt Campbell. Som grädde på moset använder den två av mina favoritelement i bang-for-buck-segmentet, Vifas NE123 som mellanregiter och Dayton RS225 till basen.

Teknikbabbel:
Denna högtalare är en trevägshögtalare med en så kallad MTM (Mid-Tweeter-Mid) eller D'Appolito konfiguration med basarna positionerade symmetriskt över och under. Detta blir då en så kallad WMTMW (Woofer-Mid-Tweeter-Mid-Woofer). För den som vill läsa mer om ämnet finns det gott om artiklar med en snabb googling, ämnet är för brett för ett galleri.

RS225-8 basarna från Dayton är superba för pengarna, låg dist, välbyggda, gott om xmax och dessutom riktigt snygga. Men de är tyvärr oskäligt dyra i Sverige, importerade mina från USA.
Jag har stämt av mina vid ~33Hz.

Vifa NE123-8 är ett element som hamnat lite under radarn för många byggare, kan bero på den 'höga' prislappen och gott om mer 'väletablerade' alternativ från t ex Scan Speak eller SB Acoustic. Likväl, jag anser det vara ett grymt mellanregister för pengarna.

Fountek NeoCD3.0-diskanten har använts i flera kommersiella konstruktioner som t ex Monitor Audio Platinum och XTZ 99.36/38. Ärligt talat är det inget speciellt med den, det är en 'äkta' banddiskant med helt ok prestanda i de högre registren. Bör inte delas för lågt, vilket kräver god matchning mot mellanregister. Har även satt ett mässingsnät med extra högt genomsläpp/luftighet som skydd för 'banden'. Ingen skillnad i frekvensgång eller annat kan uppmätas. Banden är i princip aluminiumfolie i ett enormt kraftigt magnetfält.. så tittar du snett på dem, eller tappar så mycket som en magnetisk flisa nära magnetgapet så går de av på mitten...

Delningen mellan RS225 och Vifa NE123 ligger strax under ~400Hz, delningen mot Fountek-diskanten ligger runt ~3500hz. Vilket också är den övre gräns där man bör dela denna 4". Detta då ett högtalarelements kon, baserat på storlek, design och i viss mån styvhet börjar få snäv spridning när en viss frekvens uppnås (sk 'beaming'. Denna gräns ligger runt 3000 Hz i detta fallet.

Verktyg: Finns inga bilder på verktygen in action, då jag är ensam... och det mesta skulle ändå vara ett stort damm-moln då vi pratar om MDF! Körde sönder två stycken grovdammsugare på tre veckor med dammet... Kör Hitachi C6BU2 handklinga med broms (skulle ALDRIG köpa utan broms efter att ha sett mindre roliga händelser på jobbet!).

Slipningen gjordes med en Metabo SXE 3150 excenter och för hand med slipfil, grovslip med P120, finlir med 240 och sedan över till 400 för att få en fin yta på primern. Överhandsfräsen är billigt junk som varit med i 15 år nu från Classe.... Den får vara med tills den dör.

Uppdaterar galleriet löpande under dagen...
Det kommer även, till sommaren förmodligen, ett nytt projekt då jag ska designa en egen 3½ eller 4-vägare från grunden med några prototyp-element från SB Acoustic och deras beryllium-diskant.

#1 Uppdaterat med lite teknikbabbel, kommer mätningar och lite annat framåt kvällen.
#2 Uppdaterat med en enkel frekvensmätning och lite extra info.

Besök galleriet här

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Proffsmoddare

Intressant och bra beskrivet, dessutom tydliga bilder

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Intressant och bra beskrivet, dessutom tydliga bilder

Tack! Blev dock lite ihopslängt på morgonen då tiden var lite knapp.
Lägger in mer och tydligare information, lite teknikprat och mätningar framåt kvällen.

Sen är kvalitén på bilderna inte den bästa, hade min reservtelefon vid jobbet då dammet och allt skit är döden för finelektronik..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vilket läckert galleri! Bra inledning, bra beskrivning av bilder och bra bilder.

Ja, och högtalarna var ju skitsnygga det med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vilket läckert galleri! Bra inledning, bra beskrivning av bilder och bra bilder.

Ja, och högtalarna var ju skitsnygga det med!

Tack!
Har uppdaterat med lite mer information och även en enklare frekvensmätning...
Sweclockers kanske är liiite fel fora egentligen men tänkte det kunde bryta trenden lite, någon ljudintresserad borde det finnas.

Byggde även ett annat par åt en polare i samma stil ungefär samtidigt som 'inflyttningspresent'.
Ursäkta mobilkamerans försök på 'bokeh'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

snyggt jobbat! har länge varit intresserad av att bygga mina egna högtalare, men problemet är alla uträkningar och val av alla komponenter. men kul att se att det går att få ihop de snyggt som attans!

*kliar i fingrarna efter ett byggprojekt nu* - 5p !

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

snyggt jobbat! har länge varit intresserad av att bygga mina egna högtalare, men problemet är alla uträkningar och val av alla komponenter. men kul att se att det går att få ihop de snyggt som attans!

*kliar i fingrarna efter ett byggprojekt nu* - 5p !

Tack! Att konstruera efter andras ritning är inte överdrivet svårt, men självklart är finishen på slutresultatet högst beroende av den som bygger.

Överväger att göra en bygglog på mitt nästa projekt här på Swec, där jag ska konstruera en center från grunden.
Har en bekant vars frontarhögtalare jag designade för några år sedan och nu vill han utöka till flerkanal.

Tänkte eventuellt täcka det grundläggande lite lätt med enklare uppmätning av högtalarelement, matchning av känslighet, var man bör dela i frekvens, baffelstegskompensation, akustiska centrum, fas, diffraktion och lite sådant.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Mer sånt här! Riktigt snyggt och kul att läsa dina detaljerade beskrivningar

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Kul läsning!

Visa signatur

..::When Chuck Norris does push ups, he dosen´t push him self up, he pushes the earth down::.

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Mer sånt här! Riktigt snyggt och kul att läsa dina detaljerade beskrivningar

Skrivet av Guldörat:

Kul läsning!

Tack! Alltid roligt att det uppskattas. Tyckte charmen med det hela var att det gjordes med rätt enkla medel. Allt jag hade att arbeta på i flyttkaoset var ett skrivbord som jag flyttade ut på gräsmattan, tänkte att det kunde vara lite mer inspirerande än om jag höll hus i en mer eller mindre fullt utrustad verkstad. Nästa projekt kommer göras i min verkstad dock, livet blir så mycket lättare då.

Vet inte om intresset finns på Sweclockers för en djupdykning ner på grunderna i högtalardesign eller inte, men jag överväger en projekt/bygg-log som täcker allt från val av element, mätningar, simulering till delningsfilter och slutresultat. Fick ett uppdrag nu i vår att designa en högtalare, så tänkte det kunde vara passande.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Riktigt fräscha och urläkra högtalare. 10/10 Ångrar lite att jag inte gjorde en bygglogg på mitt senaste bygge, nästa gång kanske

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Riktigt fräscha och urläkra högtalare. 10/10 Ångrar lite att jag inte gjorde en bygglogg på mitt senaste bygge, nästa gång kanske

Tack! De låter rätt trevligt också, ändå har jag redan planer på ersättare...

Ska vara ärlig och säga att jag inte heller gjorde eller planerade någon riktig bygglogg, utan tog lite bilder under byggets gång bara... Sen när allt var klart satte jag mig och petade ihop det här på swec.

Har du lite bilder från byggets gång är de aldrig för sent!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt fint bygge! Jag var minst sagt imponerad över den linjära frekvensen. De små dipparna kan du EQa bort utan problem!

Kretskortets material var lite oroande.. Du borde byta ut det till ett som är värmetåligt och icke ledande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Supersnyggt!

Jag har varit sugen på att bygga egna högtalare också. Kan en del om ljud, inte allt för mycket. Byggt en del (kök, katträd osv) men aldrig högtalare/liknande.
Jag skulle behöva nya mindre skrivbordshögtalare vid datorn. Om man lägger sig kring 1000 - 2000 kr, är det samma pris då att köpa färdiga som att bygga egna, eller billigare/dyrare?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Vad blev totalkostnaden inklusive material för allt, och hur mycket tid lade du ner?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Supersnyggt!

Jag har varit sugen på att bygga egna högtalare också. Kan en del om ljud, inte allt för mycket. Byggt en del (kök, katträd osv) men aldrig högtalare/liknande.
Jag skulle behöva nya mindre skrivbordshögtalare vid datorn. Om man lägger sig kring 1000 - 2000 kr, är det samma pris då att köpa färdiga som att bygga egna, eller billigare/dyrare?

Vad jag har märkt efter att ha byggt lite så är det billigare att köpa färdiga billigare högtalare än att bygga egna billiga högtalare...

Däremot att bygga något finare så som detta med bra element och bra delningsfilter så kan det "löna" sig att pilla själv.

Fräscht bygge! 10/10

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint bygge! Ritning på låda och delningsfilter skulle upskattas.

Kollat på Klipsch r-28f till hembion, men det är ju roligare att bygga själv.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kul att se så fina högtalare byggda och bra bilder! Ja, ska man vara ekonomisk så är begagnade högtalare det tveklöst bästa, men det är mycket roligare att bygga själv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kul med lite fler egenbyggda högtalare! Men något jag funderar över är avståndet mellan basarna, ser ut att vara ganska stort för en delningsfrekvens på 400Hz?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nice byggt. Mer sånt här.
Personligen tycker jag att Daytons element är lite väl odynamiska. Vet inte om det är för att de är så hårt fysiskt dämpade. Ger ju genväg till låg distortion och platt kurva, men det är en genväg. Väldigt amerikanska i win filosofi.
Planerar själv bygge med element som har väldigt lite fysisk dämpning, nästan bara elektrisk kontroll av konen rätt igenom. Ska bli intressant att höra hur dynamiken är på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Väldigt fint bygge! Jag var minst sagt imponerad över den linjära frekvensen. De små dipparna kan du EQa bort utan problem!

Kretskortets material var lite oroande.. Du borde byta ut det till ett som är värmetåligt och icke ledande.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, de små dipparna är inte hörbara, ärligt talat är svackan rätt trevlig.. lilla knöken vid 4 khz är mest ett mätfel som slagit 1dB fel vid delningen. Rummet däremot ställer till med mer otyg vid lyssninspositionen, men det är som brukligt.

Överblivet laminatgolv är ju en klassiker för filter, blir inga värmeutecklingar värda att tala om och materialet är varken elektriskt ledande eller speciellt värmekänsligt. De flesta större tillverkare har sina filter intjockade i dämpmaterialet dessutom. Mina ligger i sin egen låda med gott om luftutrymme.

Skrivet av kaptenperre:

Supersnyggt!

Jag har varit sugen på att bygga egna högtalare också. Kan en del om ljud, inte allt för mycket. Byggt en del (kök, katträd osv) men aldrig högtalare/liknande.
Jag skulle behöva nya mindre skrivbordshögtalare vid datorn. Om man lägger sig kring 1000 - 2000 kr, är det samma pris då att köpa färdiga som att bygga egna, eller billigare/dyrare?

Tack, egentligen handlar det mestadels om rent träarbete om man följer en färdig mall och kan löda. Det är när man börjar vika av från originalet eller ska designa eget det blir mindre rosigt. I regel är det så att det lönar sig mindre att bygga billigare, blir mer värt med dyrare komponenter... Det sagt är det inte ovärt att bygga, men i den prisklassen är konkurrensen minst sagt hård från aktiva monitorer.

Skrivet av Aje:

Bra jobbat! Vad blev totalkostnaden inklusive material för allt, och hur mycket tid lade du ner?

Räknar i runda slängar med ungefär 12-13k med element, färg, material, kablar och det mesta runt om.
Tid? På tok för mycket, har rejäla ryggbesvär pga arbetsskada och därför tar det lite längre tid.

Sen som du antagligen såg så hade jag ingen verkstad och allt var en total flyttröra, så blev mycket tid att flytta skivor och sätta i ordning ute i trädgården och röja ur förrådet som skulle bli verkstad.. Så du får nog räkna med en 60-70 timmar arbete med mätningar, slipning och småtrassel.

Byggde dock ett par andra åt en bekant när verkstaden var klar, de tog ungefär ~3-4 eftermiddagar från början till slut.

Skrivet av CarlOscar:

Vad jag har märkt efter att ha byggt lite så är det billigare att köpa färdiga billigare högtalare än att bygga egna billiga högtalare...

Däremot att bygga något finare så som detta med bra element och bra delningsfilter så kan det "löna" sig att pilla själv.

Fräscht bygge! 10/10

Stämmer utmärkt, precis som du säger. Något som därför är relativt prisvärt att bygga är enklare högtalare som 2-vägare där man kan lägga rätt rejält med krut på enskilda komponenter av hög kvalitet utan att det blir äckeldyrt.. Ska man ha en trevägare med 5+ element springer kostnaderna rätt snabbt iväg tyvärr.

Byggde dock de ovan åt en polare som ville ha vita, lackade, högtalare i en speciell stil.. Hade material över och lackeraren tog en femhundring för lack och grundning. Så blev ett rätt billigt projekt på runt 2k inkl allt.

Var mest för att det var roligt och göra något kreativt, han är nöjd och det är ju huvudsaken.

Har ett litet projekt på G som jag tänkte lägga under bygglogg; som är lite knöligare än detta projektet på ett par nivåer.
En polare vill ha en riktig centerhögtalare; problemet är att jag designat hans frontar och han vill därför ha en center designad av underskriven. Så blir ett projekt med design från grunden inkl uppmätningar av elementen, filtersimuleringar och hela baletten.

Började precis häromdagen med en testbaffel; bry er inte om hålrummet kring diskanten, det är där av en anledning:

Blir Daytons RS180-8 i basen, Vifas NE123-8 som mellanregister och SB Acoustics lilla neo-ringradiator SB29RDNC.
Enda vettiga sättet att göra en center är en trevägskonstruktion i min mening så, det fick bli så.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Fantastiskt fint bygge! Ritning på låda och delningsfilter skulle upskattas.

Kollat på Klipsch r-28f till hembion, men det är ju roligare att bygga själv.

Om du googlar på konstruktionens namn hittar du en total writeup av de som designat dem, riktigt trevliga snubbar för övrigt!
Brukar designa eget, men var väldigt sugen på att prova just denna... Den kommer dock inte vara 'original' alltför länge känner jag på mig.

Det är roligare att bygga, och så får du det precis som du vill ha det.

Skrivet av the squonk:

Kul att se så fina högtalare byggda och bra bilder! Ja, ska man vara ekonomisk så är begagnade högtalare det tveklöst bästa, men det är mycket roligare att bygga själv.

Faktiskt, men det är inte alltid man hittar vad man vill ha. Och många specifika element brukar vara låsta till löjligt höga prisklasser. Men sen är det ju en hobby också, är ju lite två-i-ett... Du får bygga och få högtalare!

Skrivet av Kalium:

Kul med lite fler egenbyggda högtalare! Men något jag funderar över är avståndet mellan basarna, ser ut att vara ganska stort för en delningsfrekvens på 400Hz?

Det är inga problem, dels pga att ju lägre i frekvens du kommer desto mindre känsligt blir det, dessutom är basarna delade mot mellanregistren, inte mot varandra. I högre frekvenser är detta dock ett potentiellt problem oavsett design och de bör i regel sitta så tätt som möjligt inpå varandra.

Skrivet av Aleshi:

Nice byggt. Mer sånt här.
Personligen tycker jag att Daytons element är lite väl odynamiska. Vet inte om det är för att de är så hårt fysiskt dämpade. Ger ju genväg till låg distortion och platt kurva, men det är en genväg. Väldigt amerikanska i win filosofi.
Planerar själv bygge med element som har väldigt lite fysisk dämpning, nästan bara elektrisk kontroll av konen rätt igenom. Ska bli intressant att höra hur dynamiken är på dem.

Dagens kaninhål!

Både ja, och nej i min mening. Det går inte att dra alla Daytons element över en kam då de tillverkas av en hög olika OEMs till vilt skilda specifikationer och designfilosofier. Jag ogillar personligen också många av Daytons element. Men just Reference-seriens basar är något utöver det vanliga i prisklassen. De är riktigt väl designade och tillverkade, och den mekaniska dämpningen är faktiskt lägre än det dyrare elementet de lite fint 'baserat' det på. Det är absolut inget fel på 'dynamiken' i dem i min högst personliga mening. De har gjort väldigt mycket rätt, sätt dem i en väl avstämd låda och de konkurrerar med betydligt dyrare element i basregistret. Däremot inget jag skulle köra högre än 6-700hz. Nästa bygge blir med andra, märkbart dyrare element i basregistret. Men när enbart basarna börjar kosta uppåt 9 lök och man studerar blir det lite 'tajt'.

Så det får vänta tills jag är rehabbad och tillbaka på arbetsmarknaden igen.

Men om du kollar på elementen som används högre upp i registren så har de betydligt lägre mekanisk dämpning, även min sub kör element med lägre mekanisk dämpning och abnormt starkt magnetsystem. (BL^2/Re) på över 300. Men det är ju en balansgång och man måste ställa värdena i förhållande till varandra och vad elementen är tänkta till för applikation. Elementen är summan av sina designparametrar trots allt. Har hört element som varit mer rejält mekaniskt dämpade som varit riktigt 'dynamiska' och väldigt lågt dämpade som inte varit det... Så jag personligen tittar inte enbart på enskilda T/S-värden om det inte är för att anpassa elementet för en specifik applikation.

Men så är det också ljud, och det finns lika många specifika preferenser och 'skolor' om vad som är 'rätt' som det finns löv ett träd.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Vart ju nyfiken på vad kostnaden hamnade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Imponerande! Har du några rekommendationer om man vill prova ett eget första bygge? Någonting enklare och i mer ”äktenskapsvänlig” storlek?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Riktigt häftigt! Vart ju nyfiken på vad kostnaden hamnade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
12-13k ungefär med lackering, material och de laserskurna plåtarna som är på ingång.

Skrivet av Baver:

Imponerande! Har du några rekommendationer om man vill prova ett eget första bygge? Någonting enklare och i mer ”äktenskapsvänlig” storlek?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid roligt att höra! Jag brukar generellt sett undvika att rekommendera högtalare då det kan vara väldigt individuellt vad folk gillar och vad de förväntar sig. Folk och ljud och ideologier kring det är något som kan skapa sådan osämja att det inte ens är roligt.

En del vill ha rejält med bas neråt i frekvenserna, andra nöjer sig med en nätt stativhögtalare.. En del finlyssnar i sitt kontor, andra har dem i hemmabion. Någon finner en högtalare lite väl 'vass', andra tycker den är lagom. Svårt att ge klara råd utan att veta något kring. Däremot kan jag varmt rekommendera i princip allt Jeff Bagby har designat. En mer hjälpsam -och kunnig- person får man leta efter.

Nu kör jag mina till både hemmabio och musik, och ville därför ha något som kunde 'finlira' helt ok, men ändå ha rejäla resurser hemmabio och elektronisk musik. En schysst, om än stor, allroundhögtalare helt enkelt. Tack och lov har jag en förstående fru, måste haft enorm tur då hon inte ens protesterade när jag släpade hem denna:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

12-13k ungefär med lackering, material och de laserskurna plåtarna som är på ingång.

Vad tror du kostnaden legat på om man köper tredjepart? Förlåt att jag frågar men vart ju sugen att testa något eget åxå haha! Du är riktigt duktig iaf!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du vid lådans uppbyggnad eller använde du dig rakt av alla parametrar och rekommendationer? Har byggt lite själv (mestadels bil) och använder man inte en färdig skiss så är det antal mätningar och testmoduler som man får slänga tills man får fram något som man är i närheten av nöjd med. Slutresultatet blir dock unikt men tar tre ggr så mycket tid vad du har trott från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Vad tror du kostnaden legat på om man köper tredjepart? Förlåt att jag frågar men vart ju sugen att testa något eget åxå haha! Du är riktigt duktig iaf!

Antar att du menar jämfört med en köpehögtalare? Svårt att säga, att jämföra högtalare än många gånger som att jämföra äpplen med päron... Eller med lika typer av vin. Alla gillar inte allt, och alla har olika krav. Sen handlar det mycket om kvalitet på delar och hurvida de man köper ens är prisvärda.

Diskanten har använts i t ex den mindre Monitor Audio PL400 som kostade uppåt 70k, men även hos XTZ's 99.36 som kostar 16k... Dock är XTZ-högtalaren en betydligt simplare 2.5-vägs konstruktion med mindre element och en, i min mening, sämre integrering.
Mellanregistren kan du hitta, storleken större dock, i t ex Barefoot Sound MicroMain27 för över 100k. Vilket inte är skäligt då elementen kostar under tusenlappen.

Jag vågar dock säga att du inte får svårt att hitta en ny lika kapabel högtalare med den nivån av komponenter i samma byggkvalitet för priset av delarna.

Skrivet av hakan78:

Hur tänkte du vid lådans uppbyggnad eller använde du dig rakt av alla parametrar och rekommendationer? Har byggt lite själv (mestadels bil) och använder man inte en färdig skiss så är det antal mätningar och testmoduler som man får slänga tills man får fram något som man är i närheten av nöjd med. Slutresultatet blir dock unikt men tar tre ggr så mycket tid vad du har trott från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kikar i byggbeskrivningen så ser du att jag utgått från ritningen till Statements II... och sen gått helt off-script i konstruktionen. Jag ritade upp lådan i CAD först med mina nya mått och gjorde en kaplista.. Måtten håller sig inom parametrarna för att inte orsaka problem med frekvensgången från originalet även om jag korrigerade filtret lite i efterhand. Skillnaderna är andra mått på tunnlarna, annan materialtjocklek, infälld baffel, annan intern uppbyggnad, lägre avstämning, mer stagning och att min WMTMW-array sitter högre upp då diskanten bör sitta i öronhöjd på dessa.

Har dock designat flertalet högtalare från grunden och testmoduler behöver du inte så många, i princip allt kan simuleras förutsatt att du har mätutrustningen. Håller just nu på med en centerhögtalare som tas från grunden, och den kommer få exakt en enda låda. Den första jag bygger! Elementen mäts upp med Holmimpulse och all korrigering görs i filtret och simuleras i LSPCAD och PCD, sen brukar det alltid göras lite småjusteringar efter öra och mätningar i efterhand.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Antar att du menar jämfört med en köpehögtalare? Svårt att säga, att jämföra högtalare än många gånger som att jämföra äpplen med päron... Eller med lika typer av vin. Alla gillar inte allt, och alla har olika krav. Sen handlar det mycket om kvalitet på delar och hurvida de man köper ens är prisvärda.

Diskanten har använts i t ex den mindre Monitor Audio PL400 som kostade uppåt 70k, men även hos XTZ's 99.36 som kostar 16k... Dock är XTZ-högtalaren en betydligt simplare 2.5-vägs konstruktion med mindre element och en, i min mening, sämre integrering.
Mellanregistren kan du hitta, storleken större dock, i t ex Barefoot Sound MicroMain27 för över 100k. Vilket inte är skäligt då elementen kostar under tusenlappen.

Jag vågar dock säga att du inte får svårt att hitta en ny lika kapabel högtalare med den nivån av komponenter i samma byggkvalitet för priset av delarna.

Om du kikar i byggbeskrivningen så ser du att jag utgått från ritningen till Statements II... och sen gått helt off-script i konstruktionen.
Jag ritade upp lådan i CAD först med mina nya mått och gjorde en kaplista.. Måtten håller sig inom parametrarna för att inte orsaka problem med frekvensgången från originalet även om jag korrigerade filtret lite i efterhand.

Har dock designat flertalet högtalare från grunden och testmoduler behöver du inte så många, i princip allt kan simuleras förutsatt att du har mätutrustningen. Håller just nu på med en centerhögtalare som tas från grunden, och den kommer få exakt en enda låda. Den första jag bygger! Elementen mäts upp med Holmimpulse och all korrigering görs i filtret och simuleras i LSPCAD och PCD, sen brukar det alltid göras lite småjusteringar efter öra och mätningar i efterhand.

Tack för svar. Har som sagt mest byggt i bilar, där vad som uppmäts i en simulerad miljö sällan motsvarar verkligheten. Det finns ju avancerade nivåer av detta som klarar av det bättre. Men som sagt är dödlig och är långt ifrån expert på detta. Då får man prova sig fram och det är ju det som gör det så kul när man lyckas emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Tack för svar. Har som sagt mest byggt i bilar, där vad som uppmäts i en simulerad miljö sällan motsvarar verkligheten. Det finns ju avancerade nivåer av detta som klarar av det bättre. Men som sagt är dödlig och är långt ifrån expert på detta. Då får man prova sig fram och det är ju det som gör det så kul när man lyckas emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara kul.
Jo, det är ju dock omgivningen det är frågan om där... Lite samma sak med vanliga högtalare hemma. Jag vet att mina högtalare ger en rak och fin frekvensgång och presterar utomordentligt bra... Problemet sker ju när de interagerar med verkligheten dvs rummet, och det är ju inte högtalarnas fel.

Basgången blir nästan alltid åt skogen på något sätt, utsläckningar i mellanregister pga reflektioner och rumsnoder etc... Det är sådant man får försöka fixa med dels akustikförbättringar, och dels med DSP och försöka få förutsättningarna så bra som möjligt vid lyssningsområdet.

I en bil är det rena kaoset, men det går ju i viss mån att 'gissa' cabin gain, men mycket får ju justeras när väl sakerna sitter i bilen då förutsättningarna är minst sagt icke optimala. Lådan kan prestera spot-on, men bilen skevar till allt åt skogen.

Du såg uppmätningen på högtalarna där uppe, eller hur? En rätt linjär återgivning med en lätt svacka i mitten...
Såhär 'bra' ser det ut tre meter bort i ett -icke akustikbehandlat- rum med alla rumsreflektionerna inkluderade i mätningen, rummet har ju minst sagt tillfört lite problem...

Puckeln vid 30hz är en rumsnod vid mätpositionen, oroligheten kring 100-200 är golvet och sidoväggen, kramset vid 400-500 är ett bord och glasrutorna bredvid högtalaren... plus några till rumsnoder.

Ignorera återgivningen under 20hz, den är inte direkt tillförlitlig vid denna typ av mätningar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.